M5 Cromo lowracerin eturenkaan irroitus

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1871
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: M5 Cromo lowracerin eturenkaan irroitus

Viesti Kirjoittaja Härski »

Mun ymmärtääkseni Navan laakerit..eikä myöskään napa laakereista irtoa, ennen kuin akseli on poistettu. Uskoisin akselin lukitsevat laakerit napaan

Alumiininen akseli kuulostaa omastakin mielestä kummalliselle..riskislttiille rakenteelle. Alumiininen akseli ei myöskään kestä lyömistä vaan tahtoo turvota entistä tiukempaan sinne holkin sisään.

arasinen
Viestit: 26
Liittynyt: 20 Kesä 2024, 14:52

Re: M5 Cromo lowracerin eturenkaan irroitus

Viesti Kirjoittaja arasinen »

Ei minulla ole satavarmaa totuutta akselin materiaalista, mutta vaihtoehtoiset navat puhuvat kovasti alumiinista. Levyjarrynapa sanoo suoraan, että ontto 15 mm alumiiniakseli: http://m5ligfietsen.nl/site/EN/_m5__Lig ... rear_hubs/

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7575
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: M5 Cromo lowracerin eturenkaan irroitus

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Voi se akseli olla alumiinia ja vieläpä ontto!!! :shock: :shock: :shock:

Lukekaapa: http://www.m5-ligfietsen.nl/site/EN/_m5 ... rear_hubs/

Muoks. Yhtä aikaa laitettiin :D

arasinen
Viestit: 26
Liittynyt: 20 Kesä 2024, 14:52

Re: M5 Cromo lowracerin eturenkaan irroitus

Viesti Kirjoittaja arasinen »

asetoni ja alkoholi (esim. isopropanoli)

Jjjjjaaaa. Olin kyllä ajatellut isopropanolin säästää perjantai-iltaa varten mutta ehkäpä sitä voisi kokeilla.

arasinen
Viestit: 26
Liittynyt: 20 Kesä 2024, 14:52

Re: M5 Cromo lowracerin eturenkaan irroitus

Viesti Kirjoittaja arasinen »

Vilijami kirjoitti: 26 Touko 2025, 11:14

Voi se akseli olla alumiinia ja vieläpä ontto!!! :shock: :shock: :shock:

Sen verran voin kertoa, ettei tämä akseli ole ontto, paitsi tietysti ulkopäässä pultin kierteet.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7575
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: M5 Cromo lowracerin eturenkaan irroitus

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Härski kirjoitti: 26 Touko 2025, 10:58

Alumiininen akseli kuulostaa omastakin mielestä kummalliselle..riskislttiille rakenteelle. Alumiininen akseli ei myöskään kestä lyömistä vaan tahtoo turvota entistä tiukempaan sinne holkin sisään.

Jos pultin ottaa kokonaan pois ja laittaa niin ison tuurnan kun kierteen sisälle mahtuu.
Haarukan sisällä oleva akselin tumppi ohenee -koska siihen tulee vetoa- kun moskalla paiskaa tuurnan päähän.

Liitteet
IMG_1601.jpeg
IMG_1601.jpeg (152.77 KiB) Katsottu 414 kertaa
arasinen
Viestit: 26
Liittynyt: 20 Kesä 2024, 14:52

Re: M5 Cromo lowracerin eturenkaan irroitus

Viesti Kirjoittaja arasinen »

Ainiin, pyörän ohjaustangon kiristyspulttia pitää todennäköisesti säätää alakautta. Eli niin kauan kuin etupyörä on paikallaan, haarukkaa ei saa irti ja kaikissa touhuissa on koko fillari mukana :(

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1871
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: M5 Cromo lowracerin eturenkaan irroitus

Viesti Kirjoittaja Härski »

Hanki teräksinen levy mikä sopii tuonne pinnojen ja haarukan väliin. Pyöreä, vaikkapa 100mm halkaisijainen vähintään 5mm paksu kiekko missä Navan mentävä hahlo. Tästä saat pidon kunnolliselle ulosvetäjälle jonka keskipultilla pystyt työntämään akselia ulos päin.

Kahdesta hieman yli puoliympyrästä saat kasattua edellistä versiota tukevamman kiekon, mikäli lovellinen osoittautuu heikoksi. Joku metallialan tuttu valmistaa sulle hetkessä sellaisen tai romuliikkeissäkin on usein vastaavia pellin palasia mielin määrin.

Näin saat tuotettua suuremman irroitusvoiman kun jännität ulsvetäjällä jumiutuneen liitoksen. Mikäli ulosvetäjä ei riitä voi vaikutusta lisätä lyömällä vetäjän pulttiin.

Toki käyttäisin myös lämpöä/ kylmää em lisäksi.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14193
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: M5 Cromo lowracerin eturenkaan irroitus

Viesti Kirjoittaja jori »

Jos akseli on oikeasti alumiinia, niin silloin pitää koko rakenne jäähdyttää mahdollisimman kylmäksi, niin välys teräsholkin ja alumiiniakselin välissä on suurimmillaan.

On nämä vanhat ja oudot nojapyörärakenteet hankalia, kun ei voi luottaa siihen, että ne olisi tehty järkevästi. Pitkään käytössä olleet rakenteet ovat varmasti järkeviä, eikä niissä voi olla sellaisia outouksia kuin alumiininen akseli teräsholkissa kiinni. :roll:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

arasinen
Viestit: 26
Liittynyt: 20 Kesä 2024, 14:52

Re: M5 Cromo lowracerin eturenkaan irroitus

Viesti Kirjoittaja arasinen »

jori kirjoitti: 26 Touko 2025, 14:59

On nämä vanhat ja oudot nojapyörärakenteet hankalia, kun ei voi luottaa siihen, että ne olisi tehty järkevästi.

Enkä ehtinyt edes vielä mainita kuolemanjarruja, joilla oli tapana irrota kesken ajon.

IMG_2963.jpeg
arasinen
Viestit: 26
Liittynyt: 20 Kesä 2024, 14:52

Re: M5 Cromo lowracerin eturenkaan irroitus

Viesti Kirjoittaja arasinen »

Magneetilla kokeilin akselia. Ei paljoa tarttunut. Vähän vaikeuttaa arvioita se, kun siellä alla on laakerit ja niiden teräsrenkula. Aika vahvasti kuitenkin sanoisin, ettei ole magneettista materiaalia.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14193
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: M5 Cromo lowracerin eturenkaan irroitus

Viesti Kirjoittaja jori »

Eikös siellä akselin vapaassa päässä ole mutteria tai ruuvin kantaa. Siinä on tietysti joku muovikansi päällä, mutta kyllä sieltä alta pitäisi löytyä akselin pää, jossa on sisä- tai ulkokierteet ja sinä ruuvi tai mutteri.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7575
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: M5 Cromo lowracerin eturenkaan irroitus

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Jos on, niin eihän tuota akselia tarvitse ikinä edes yrittää irroittaa haarukasta.

arasinen
Viestit: 26
Liittynyt: 20 Kesä 2024, 14:52

Re: M5 Cromo lowracerin eturenkaan irroitus

Viesti Kirjoittaja arasinen »

jori kirjoitti: 27 Touko 2025, 08:30

Eikös siellä akselin vapaassa päässä ole mutteria tai ruuvin kantaa. Siinä on tietysti joku muovikansi päällä, mutta kyllä sieltä alta pitäisi löytyä akselin pää, jossa on sisä- tai ulkokierteet ja sinä ruuvi tai mutteri.

Ei, se hattukin on ihan samaa metallia kuin loppuakselikin.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4916
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: M5 Cromo lowracerin eturenkaan irroitus

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Vilijami kirjoitti: 27 Touko 2025, 09:39

Jos on, niin eihän tuota akselia tarvitse ikinä edes yrittää irroittaa haarukasta.

Paitsi jos laakerivika . Ainaskin silloin . Uudelleen pinnauskin voi ehkä onnistua paikallaan .
Ei onnistu sekään , siinä suorat pinnat ja navan sisällä . :evil: :evil:

Vastaa Viestiin