Sivu 2/5

Re: M5 Cromo lowracerin eturenkaan irroitus

Lähetetty: 26 Touko 2025, 10:58
Kirjoittaja Härski

Mun ymmärtääkseni Navan laakerit..eikä myöskään napa laakereista irtoa, ennen kuin akseli on poistettu. Uskoisin akselin lukitsevat laakerit napaan

Alumiininen akseli kuulostaa omastakin mielestä kummalliselle..riskislttiille rakenteelle. Alumiininen akseli ei myöskään kestä lyömistä vaan tahtoo turvota entistä tiukempaan sinne holkin sisään.


Re: M5 Cromo lowracerin eturenkaan irroitus

Lähetetty: 26 Touko 2025, 11:14
Kirjoittaja arasinen

Ei minulla ole satavarmaa totuutta akselin materiaalista, mutta vaihtoehtoiset navat puhuvat kovasti alumiinista. Levyjarrynapa sanoo suoraan, että ontto 15 mm alumiiniakseli: http://m5ligfietsen.nl/site/EN/_m5__Lig ... rear_hubs/


Re: M5 Cromo lowracerin eturenkaan irroitus

Lähetetty: 26 Touko 2025, 11:14
Kirjoittaja Vilijami

Voi se akseli olla alumiinia ja vieläpä ontto!!! :shock: :shock: :shock:

Lukekaapa: http://www.m5-ligfietsen.nl/site/EN/_m5 ... rear_hubs/

Muoks. Yhtä aikaa laitettiin :D


Re: M5 Cromo lowracerin eturenkaan irroitus

Lähetetty: 26 Touko 2025, 11:20
Kirjoittaja arasinen

asetoni ja alkoholi (esim. isopropanoli)

Jjjjjaaaa. Olin kyllä ajatellut isopropanolin säästää perjantai-iltaa varten mutta ehkäpä sitä voisi kokeilla.


Re: M5 Cromo lowracerin eturenkaan irroitus

Lähetetty: 26 Touko 2025, 11:25
Kirjoittaja arasinen
Vilijami kirjoitti: 26 Touko 2025, 11:14

Voi se akseli olla alumiinia ja vieläpä ontto!!! :shock: :shock: :shock:

Sen verran voin kertoa, ettei tämä akseli ole ontto, paitsi tietysti ulkopäässä pultin kierteet.


Re: M5 Cromo lowracerin eturenkaan irroitus

Lähetetty: 26 Touko 2025, 12:19
Kirjoittaja Vilijami
Härski kirjoitti: 26 Touko 2025, 10:58

Alumiininen akseli kuulostaa omastakin mielestä kummalliselle..riskislttiille rakenteelle. Alumiininen akseli ei myöskään kestä lyömistä vaan tahtoo turvota entistä tiukempaan sinne holkin sisään.

Jos pultin ottaa kokonaan pois ja laittaa niin ison tuurnan kun kierteen sisälle mahtuu.
Haarukan sisällä oleva akselin tumppi ohenee -koska siihen tulee vetoa- kun moskalla paiskaa tuurnan päähän.


Re: M5 Cromo lowracerin eturenkaan irroitus

Lähetetty: 26 Touko 2025, 13:15
Kirjoittaja arasinen

Ainiin, pyörän ohjaustangon kiristyspulttia pitää todennäköisesti säätää alakautta. Eli niin kauan kuin etupyörä on paikallaan, haarukkaa ei saa irti ja kaikissa touhuissa on koko fillari mukana :(


Re: M5 Cromo lowracerin eturenkaan irroitus

Lähetetty: 26 Touko 2025, 13:40
Kirjoittaja Härski

Hanki teräksinen levy mikä sopii tuonne pinnojen ja haarukan väliin. Pyöreä, vaikkapa 100mm halkaisijainen vähintään 5mm paksu kiekko missä Navan mentävä hahlo. Tästä saat pidon kunnolliselle ulosvetäjälle jonka keskipultilla pystyt työntämään akselia ulos päin.

Kahdesta hieman yli puoliympyrästä saat kasattua edellistä versiota tukevamman kiekon, mikäli lovellinen osoittautuu heikoksi. Joku metallialan tuttu valmistaa sulle hetkessä sellaisen tai romuliikkeissäkin on usein vastaavia pellin palasia mielin määrin.

Näin saat tuotettua suuremman irroitusvoiman kun jännität ulsvetäjällä jumiutuneen liitoksen. Mikäli ulosvetäjä ei riitä voi vaikutusta lisätä lyömällä vetäjän pulttiin.

Toki käyttäisin myös lämpöä/ kylmää em lisäksi.


Re: M5 Cromo lowracerin eturenkaan irroitus

Lähetetty: 26 Touko 2025, 14:59
Kirjoittaja jori

Jos akseli on oikeasti alumiinia, niin silloin pitää koko rakenne jäähdyttää mahdollisimman kylmäksi, niin välys teräsholkin ja alumiiniakselin välissä on suurimmillaan.

On nämä vanhat ja oudot nojapyörärakenteet hankalia, kun ei voi luottaa siihen, että ne olisi tehty järkevästi. Pitkään käytössä olleet rakenteet ovat varmasti järkeviä, eikä niissä voi olla sellaisia outouksia kuin alumiininen akseli teräsholkissa kiinni. :roll:


Re: M5 Cromo lowracerin eturenkaan irroitus

Lähetetty: 26 Touko 2025, 15:43
Kirjoittaja arasinen
jori kirjoitti: 26 Touko 2025, 14:59

On nämä vanhat ja oudot nojapyörärakenteet hankalia, kun ei voi luottaa siihen, että ne olisi tehty järkevästi.

Enkä ehtinyt edes vielä mainita kuolemanjarruja, joilla oli tapana irrota kesken ajon.

IMG_2963.jpeg

Re: M5 Cromo lowracerin eturenkaan irroitus

Lähetetty: 26 Touko 2025, 19:23
Kirjoittaja arasinen

Magneetilla kokeilin akselia. Ei paljoa tarttunut. Vähän vaikeuttaa arvioita se, kun siellä alla on laakerit ja niiden teräsrenkula. Aika vahvasti kuitenkin sanoisin, ettei ole magneettista materiaalia.


Re: M5 Cromo lowracerin eturenkaan irroitus

Lähetetty: 27 Touko 2025, 08:30
Kirjoittaja jori

Eikös siellä akselin vapaassa päässä ole mutteria tai ruuvin kantaa. Siinä on tietysti joku muovikansi päällä, mutta kyllä sieltä alta pitäisi löytyä akselin pää, jossa on sisä- tai ulkokierteet ja sinä ruuvi tai mutteri.


Re: M5 Cromo lowracerin eturenkaan irroitus

Lähetetty: 27 Touko 2025, 09:39
Kirjoittaja Vilijami

Jos on, niin eihän tuota akselia tarvitse ikinä edes yrittää irroittaa haarukasta.


Re: M5 Cromo lowracerin eturenkaan irroitus

Lähetetty: 27 Touko 2025, 09:49
Kirjoittaja arasinen
jori kirjoitti: 27 Touko 2025, 08:30

Eikös siellä akselin vapaassa päässä ole mutteria tai ruuvin kantaa. Siinä on tietysti joku muovikansi päällä, mutta kyllä sieltä alta pitäisi löytyä akselin pää, jossa on sisä- tai ulkokierteet ja sinä ruuvi tai mutteri.

Ei, se hattukin on ihan samaa metallia kuin loppuakselikin.


Re: M5 Cromo lowracerin eturenkaan irroitus

Lähetetty: 27 Touko 2025, 10:03
Kirjoittaja Nojanalle
Vilijami kirjoitti: 27 Touko 2025, 09:39

Jos on, niin eihän tuota akselia tarvitse ikinä edes yrittää irroittaa haarukasta.

Paitsi jos laakerivika . Ainaskin silloin . Uudelleen pinnauskin voi ehkä onnistua paikallaan .
Ei onnistu sekään , siinä suorat pinnat ja navan sisällä . :evil: :evil: