Sivu 2/2
Re: Gallup: miksi nojapyörä?
Lähetetty: 07 Touko 2009, 20:01
Kirjoittaja joe67
jviirret kirjoitti:joe67 kirjoitti:Se on kumma kun ajattelee tuollaisen maantiekilpapyörän ajoasentoa niin varmaan kukaan sellaisillakin ajavista ei suostuisi tekemään yhtään mitään muuta sellaisessa asennossa ja sellaisella penkillä kuin noissa on. Pyöräillessä se jostain syystä hyväksytään mukisematta.
Minusta tuossa pitää kiinnittää huomio tuohon kilpa sanaan. Kyse on urheilulajista jossa pyritään vertailemaan miesten eikä ajokkien paremmuutta. Moniko keihäänheittäjä heittäisi nykyisenlaisella kilpakeihäällä jos kisoissa sais käyttää minkälaista keihästä itse haluaa? Lähes kaikissa välineurheilu lajeissa välineille on tiukat rajoitukset.
Jukka
Taisin sanoa väärän sanan. Mie oikeasti tarkoitin ihan noita maantiepyöriä en kilpa vaan niitä niiden mallisia. Lähti keskustelu heti väärille urille, mutta väliäkö tuolla toisaalta...
Re: Gallup: miksi nojapyörä?
Lähetetty: 07 Touko 2009, 20:31
Kirjoittaja jviirret
Täytyypä tähän ketjuun nyt lisätä, että kyllä pystärienkin ajoasentoa hiotaan jatkuvasti. Esimerkkinä nyt tähän nämä "mummiskat" jotka pitkään tehtiin tällä kilpapyörä geometrialla, eli polkimet suoraan penkin alla:

Ihan hirveä, polkemiseen ei saa yhtään voimaa. Mutta nyt viime vuosina on ilhaduttavasti lisääntynyt runkomallit, jotka tekevät ajoasennosta vähän Crank Forward tyylisen, eli polkimet on penkin etupuolella:

Tuossa rungon pystyputkea taivutettu alapäästä eteenpäin, joissakin koko pysty putki vinommassa. Vaikka ero ei ole iso(muutamia senttejä?), niin tuolla jälkimmäisellä on mukavempi ajaa. Sillä ei tosin taitaisi saada osallistua UCI:n säänöillä ajettavaan pyöräkilpailuun, vai mikä on se virallinen senttimäärä minkä polkimet saa olla edessä?
Jukka
Re: Gallup: miksi nojapyörä?
Lähetetty: 07 Touko 2009, 21:11
Kirjoittaja Teemu Kalvas
jviirret kirjoitti:Tuossa rungon pystyputkea taivutettu alapäästä eteenpäin, joissakin koko pysty putki vinommassa. Vaikka ero ei ole iso(muutamia senttejä?), niin tuolla jälkimmäisellä on mukavempi ajaa. Sillä ei tosin taitaisi saada osallistua UCI:n säänöillä ajettavaan pyöräkilpailuun, vai mikä on se virallinen senttimäärä minkä polkimet saa olla edessä?
Saahan polkimet olla kuinka paljon vain satulan edessä, muistaakseni. Rajoitus on siinä että satulan kärjen pitää olla vähintään viisi senttiä keskiön takana. Tietty ohjaustangon pitää olla polkimien edessä, ja kolmiorunko on pakollinen. Noissa mummopyörissä ei ole kolmiorunkoa, joten ne on kielletty. Tosin niissä on ylimääräisiä osiakin (lokarit, korit, yms.) joten ne on kielletty taas. Lisäksi niissä on vääränlainen ohjaustanko, joten ne on kielletty. Liian leveäkin ohjaustanko on kielletty, maksimi on 50 senttiä.
Re: Gallup: miksi nojapyörä?
Lähetetty: 09 Touko 2009, 18:42
Kirjoittaja irakas
Teemu Kalvas kirjoitti:jviirret kirjoitti:Tuossa rungon pystyputkea taivutettu alapäästä eteenpäin, joissakin koko pysty putki vinommassa. Vaikka ero ei ole iso(muutamia senttejä?), niin tuolla jälkimmäisellä on mukavempi ajaa. Sillä ei tosin taitaisi saada osallistua UCI:n säänöillä ajettavaan pyöräkilpailuun, vai mikä on se virallinen senttimäärä minkä polkimet saa olla edessä?
Saahan polkimet olla kuinka paljon vain satulan edessä, muistaakseni. Rajoitus on siinä että satulan kärjen pitää olla vähintään viisi senttiä keskiön takana. Tietty ohjaustangon pitää olla polkimien edessä, ja kolmiorunko on pakollinen. Noissa mummopyörissä ei ole kolmiorunkoa, joten ne on kielletty. Tosin niissä on ylimääräisiä osiakin (lokarit, korit, yms.) joten ne on kielletty taas. Lisäksi niissä on vääränlainen ohjaustanko, joten ne on kielletty. Liian leveäkin ohjaustanko on kielletty, maksimi on 50 senttiä.
Onko tosiaan niin, että ohjaustangon leveysmaksimi on vain 50 cm? Sittenhän muutamat minun nojakeistani ovat laittomia ja ehkä jotku tehdasnojakitkin. Eikö jotkut myynnissä olevat erikoisohjaustangot ole yli 50 cm?
Sakari
Re: Gallup: miksi nojapyörä?
Lähetetty: 09 Touko 2009, 19:28
Kirjoittaja jviirret
Laittomia UCI:n säännöillä ajettaviin pyöräkilpailuihin, ei laittomia tieliikenteeseen 
Jukka
Re: Gallup: miksi nojapyörä?
Lähetetty: 09 Touko 2009, 21:16
Kirjoittaja Teemu Kalvas
Joo, UCI:n säännöistä tässä puhuttiin. Valtaosa suoratankoisista on reilusti yli tuon puoli metriä. Tieliikennelain puolesta kaksipyöräiset saa olla muistaakseni 85-senttisiä ja useampipyöräiset 125. Olen monet kerrat rikkonut tuota 85 sentin sääntöä kun on ollut tavaraa kyydissä.
Re: Gallup: miksi nojapyörä?
Lähetetty: 09 Touko 2009, 22:31
Kirjoittaja Pastori
Teemu Kalvas kirjoitti:Olen monet kerrat rikkonut tuota 85 sentin sääntöä kun on ollut tavaraa kyydissä.
Tää on pahasti OT, mutta kun palasi mieleen niin on pakko jakaa:
Kaverilla oli kans kerran tavara kyydissä tarakalla kun lähti ravintolasta kotiin. Jätkä oli senverran tuiskeessa että huomasi vasta kotipihassa että se olikin oma vaimo.
Re: Gallup: miksi nojapyörä?
Lähetetty: 15 Touko 2009, 17:05
Kirjoittaja Strombringer
Terve
Rehellisyyden nimissä oli pakko laittaa piste tuolle erilaisuudellekkin (mukavuus ennen kaikkea).
Nuo hieman erikoiset vempeleet on aina kiinnostanut ja kun tämmöiset huomasi ja alkoi niistä lukemaan niin loppujen lopuksi piti semmoinen hommata itsellekkin. Tammikuussa ostin käytetyn Optima Rider Triken, nyt on jokunen 18 Km lenkki takana ja olen ostokseeni enemmän kyin tyytyväinen.
-Strombringer-