Sivu 2/2
Re: nojapyörä suunnittelussa
Lähetetty: 10 Touko 2009, 18:30
Kirjoittaja Pastori
Nebulus kirjoitti:
2) Oletko ajatellut BMX-pyörän etuhaarukkaa? esim. fi-bmx -foorumilla niitä pitäisi olla hyvin tarjolla: http://forum.fi-bmx.com/viewforum.php?f=5. Jarrut tosin ovat erilaiset, mutta niitäkin on helposti saatavilla.
Myös trial-fillarien etuhaarukoita löytyy 20" renkaalle sekä v- että lyvyjarrukorvakkeilla. Ovat laadukkaita ja tukevia.
Aktiivista käyntiä romiksella niin 20 tuumasiakin alkaa kertymään varastoihin. Asunto-osakeyhtiöiden kevätsiivoukset on nyt työn alla joten romikset ja kierrätyskeskukset vaan tutkinnan alle. Joensuussa 20 tuumainen lastenpyörä/bmx raato on mittakaavassa 2-10 euroo. Mikäli siis kierrätyshaarukka kelpaa.
Re: nojapyörä suunnittelussa
Lähetetty: 11 Touko 2009, 16:20
Kirjoittaja tavasti
Höregrö kirjoitti:3.Kuinka monta vaihdetta nojapyörissänne on? Millaiset välitykset?
Vaihteiden tarve riippuu pitkälti maastosta. Pohjanmaalla tarvitsee kolme vaihdetta: vastatuuli, sivutuuli ja myötätuuli.
Itse tarvitsen vaihteita, tai lähinnä skaalaa niin paljon kuin mahdollista. Paseossa 27 vaihdetta.
Re: nojapyörä suunnittelussa
Lähetetty: 11 Touko 2009, 16:54
Kirjoittaja Pastori
tavasti kirjoitti:Höregrö kirjoitti:3.Kuinka monta vaihdetta nojapyörissänne on? Millaiset välitykset?
Vaihteiden tarve riippuu pitkälti maastosta. Pohjanmaalla tarvitsee kolme vaihdetta: vastatuuli, sivutuuli ja myötätuuli.
Itse tarvitsen vaihteita, tai lähinnä skaalaa niin paljon kuin mahdollista. Paseossa 27 vaihdetta.
Mulla on 7 vaihdetta Azubissa. Hyvin pärjää muuten mutta usein tulee ajeltua isoimmalla. Skaalaa vähän ylöspäin pitäisi saada. Ehkä seuraavaan pyörään. Suurimpia mäkiä varten on pienin vaihde semmoinen XL kokoinen.
Re: nojapyörä suunnittelussa
Lähetetty: 11 Touko 2009, 20:54
Kirjoittaja Nebulus
Pastori kirjoitti:Aktiivista käyntiä romiksella niin 20 tuumasiakin alkaa kertymään varastoihin. Asunto-osakeyhtiöiden kevätsiivoukset on nyt työn alla joten romikset ja kierrätyskeskukset vaan tutkinnan alle. Joensuussa 20 tuumainen lastenpyörä/bmx raato on mittakaavassa 2-10 euroo. Mikäli siis kierrätyshaarukka kelpaa.
Itteä kyllä tuommoinen lastenpyörän haarukka hirvittäisi, varsinkin lowracer-nojapyöräkäytössä kun etupään keventäminen on jokseenkin mahdotonta. Oikeiden BMX-pyörien (siis ei lapsille tehtyjen) haarukat kestävät hyvinkin pahoja vastapattiin tökkäyksiä, kuten äkillisiin routavaurioihin sukeltamista ja yllättäen viritettyjä kanttikiviä tms. Lisäksi niissä on 1 1/8" kaulaputki, joten ohjauslaakeriksikin on helppo löytää tukeva ja laadukas laakeri sekä runsaasti erilaisia ohjainkannattimia, joista voi sitten viritellä haluamansa lopputuotteen... Eturenkaalla kun etenkin lowracerissa kuitenkin lepää paljon painoa.
Taikka sitten järjestäisin takapihalla pienimuotoisen pahoinpitelytapahtuman sille lastenpyörän haarukalle, ihan vain nähdäkseni että notkahtaako se, jos tällainen 0,1 tonninen apina sillä hieman kanttaa.
Re: nojapyörä suunnittelussa
Lähetetty: 11 Touko 2009, 22:46
Kirjoittaja Höregrö
Nebulus kirjoitti:Pastori kirjoitti:Aktiivista käyntiä romiksella niin 20 tuumasiakin alkaa kertymään varastoihin. Asunto-osakeyhtiöiden kevätsiivoukset on nyt työn alla joten romikset ja kierrätyskeskukset vaan tutkinnan alle. Joensuussa 20 tuumainen lastenpyörä/bmx raato on mittakaavassa 2-10 euroo. Mikäli siis kierrätyshaarukka kelpaa.
Itteä kyllä tuommoinen lastenpyörän haarukka hirvittäisi, varsinkin lowracer-nojapyöräkäytössä kun etupään keventäminen on jokseenkin mahdotonta. Oikeiden BMX-pyörien (siis ei lapsille tehtyjen) haarukat kestävät hyvinkin pahoja vastapattiin tökkäyksiä, kuten äkillisiin routavaurioihin sukeltamista ja yllättäen viritettyjä kanttikiviä tms. Lisäksi niissä on 1 1/8" kaulaputki, joten ohjauslaakeriksikin on helppo löytää tukeva ja laadukas laakeri sekä runsaasti erilaisia ohjainkannattimia, joista voi sitten viritellä haluamansa lopputuotteen... Eturenkaalla kun etenkin lowracerissa kuitenkin lepää paljon painoa.
Taikka sitten järjestäisin takapihalla pienimuotoisen pahoinpitelytapahtuman sille lastenpyörän haarukalle, ihan vain nähdäkseni että notkahtaako se, jos tällainen 0,1 tonninen apina sillä hieman kanttaa.
Muuten hyvä idea tuo bmx-haarukka, muttakun ne ovat niin tuhottoman painavia!
Re: nojapyörä suunnittelussa
Lähetetty: 11 Touko 2009, 22:53
Kirjoittaja Pastori
Juu. Mutta otappa kämmeneen jokin lastenpyörä. Paino on sama kuin aikuisten pyörässä - matskut siis lienee yhtä surkeeta kamaa kuin aikuistenkin pyörissä.
Joten prototyyppeihin noi kierrätysosat kelpaa hyvin. Kuten myös totesit - testata kantsii.
Mulla on Azubissa 16 tuumainen etuhaarukka - ja jos pitäis veikata niin kyllä se lastenpyörätehtaasta on kotoisin.
Mutta tieteskin laadukkaat osat on hienoja juttuja joita kohden tässä mennään kun tuli hirvee liksan korotuskin - juujuu - 10v palvelulisä 
Re: nojapyörä suunnittelussa
Lähetetty: 12 Touko 2009, 08:25
Kirjoittaja Jarcco
Low racerissa haarukka tulisi olla kapea, jotta ketjun vienti olisi mahdollisimman suora. BMX- haarukat ovat turhan leveitä tarkoitukseen. Voi olla järkevämpää hankkia oikeanlainen haarukka esim. tuolta: http://www.recumbentparts.com/main.html ... =533429871
Budjettivaihtoehtona ehdotan maantiepyörän haarukan lyhentämistä.
Re: nojapyörä suunnittelussa
Lähetetty: 12 Touko 2009, 09:21
Kirjoittaja Nebulus
Mulla on optimassa tuommoinen:
http://www.recumbentparts.com/main.html ... orks^^&e=4
On tosi jämäkkä ja ketjut voi viedä vierestäkin ilman enempiä kolinoita (toki haarukkaputkessa on suojakumi paikallaan). Painoakin on vain puolet BMX:n keulasta, 620g.
Mutta jos kuitujen kanssa puuhailu sujuu, niin miksi ei ottaisi vain kruunua, kaulaputkea ja alajalkojen yläpäätä maantiekeulasta ja tekisi aero-profiiliset alaputket niihin hiilikuidusta?
Re: nojapyörä suunnittelussa
Lähetetty: 12 Touko 2009, 10:45
Kirjoittaja visiopetteri
Perhana kun saisi taas aikaiseksi... M5:llä on kyllä jo valmiina mallia yksipuoleisesta etuhaarukasta, samaten Burrowsin ratracer:issa on monoblade. Tommonen "haarukka" + 20mm akselilla oleva maastopyörän levyjarrunapa + levyjarru
-sellanen se pitäs olla!
Re: nojapyörä suunnittelussa
Lähetetty: 12 Touko 2009, 16:58
Kirjoittaja Höregrö
Nebulus kirjoitti:
Mulla on optimassa tuommoinen:
http://www.recumbentparts.com/main.html ... orks^^&e=4
On tosi jämäkkä ja ketjut voi viedä vierestäkin ilman enempiä kolinoita (toki haarukkaputkessa on suojakumi paikallaan). Painoakin on vain puolet BMX:n keulasta, 620g.
Mutta jos kuitujen kanssa puuhailu sujuu, niin miksi ei ottaisi vain kruunua, kaulaputkea ja alajalkojen yläpäätä maantiekeulasta ja tekisi aero-profiiliset alaputket niihin hiilikuidusta?
Veit sanat suustani, olin juuri katsomassa tuota epäsymmetristä haarukkaa, muuten olisi aika täydellinen mutta siinä ei ole v-jarrulle kiinnikkeitä, levyjarruvermeet ylittävät jo budjetin. Täytyy miettiä tällaista :
http://www.recumbentparts.com/main.html ... orks^^&e=2
EDIT:
mutta toisaalta http://www.chainreactioncycles.com/Mode ... elID=29494
ja taas järjellä ajatellen saan molemmat jarrut v-jarruina alle tuon hinnan ja levyhaarukka on kaliimpi
. On se vaikeaa..
Re: nojapyörä suunnittelussa
Lähetetty: 26 Touko 2009, 22:32
Kirjoittaja Höregrö
Tässä hieman skissauskuvaa. Pistääkö jokin silmään pahassa mielessä (tai vaikka hyvässä)?

Re: nojapyörä suunnittelussa
Lähetetty: 27 Touko 2009, 08:25
Kirjoittaja jviirret
No eipä tuossa muuta, mutta mahtuuko ketju vetopuoleltaan menemään eturenkaan yli ja penkin ali taittopyörälle ja siitä edelleen takahaarukan ali pakalle? Sen voisi vaikka piirtää kuvaan.
Jukka
Re: nojapyörä suunnittelussa
Lähetetty: 27 Touko 2009, 17:41
Kirjoittaja Pastori
jviirret kirjoitti:No eipä tuossa muuta, mutta mahtuuko ketju vetopuoleltaan menemään eturenkaan yli ja penkin ali taittopyörälle ja siitä edelleen takahaarukan ali pakalle? Sen voisi vaikka piirtää kuvaan.
Jukka
Eiks tämän mallisissa pyörissä olla välittämättä ketjulinjasta ja jätetään se suosiolla siihen renkaan viereen. Ekan polkaisun jälkeen ollaan jo puolivälissä Nuorgamia ja mutkia ei ole.
Re: nojapyörä suunnittelussa
Lähetetty: 27 Touko 2009, 22:33
Kirjoittaja jviirret
Pastori kirjoitti:Eiks tämän mallisissa pyörissä olla välittämättä ketjulinjasta ja jätetään se suosiolla siihen renkaan viereen.
Toteutuksia näkee sekä että, toki käyttötarkoitus ratkaisee. Takahaarukkaan se olisi kyllä hyvä saada meneen 
Jukka