Sivu 2/4

Re: Nazca Gaucho 24" korkattu

Lähetetty: 31 Touko 2009, 20:35
Kirjoittaja jviirret
TKorho kirjoitti:

Voiko tuon pienen renkaan edun "kiihtyvyydessä" ja painossa oikeasti edes huomata? Ja voiko pelkän renkaan ilmanvastus oikeasti olla merkittävä? Kai se on kun lowracerit ovat kaikista nopeimpia?

Pieni rengas mahdollistaa matalemman istumakorkeuden ja näinollen pienemmän ilmanvastuksen. Tuulisella kelillä/seudulla ero on huomattava pienemmilläkin nopeuksilla ja huonompikuntoisella kaverilla.
Esim. Azub tekee, tai ainakin mainostaa tekevänsä, hyvinkin maastokelpoisia nojakeita, mutta kuten teemu sanoi, ne on sitte korkeita:

Kuva

Jos haluat suuripyöräisen ja matalan, niin pitää tehdä julmetun pitkä tai Python. Ja nimenomaan tehdä, niitä ei myydä missään.

Jukka


Re: Nazca Gaucho 24" korkattu

Lähetetty: 01 Kesä 2009, 14:47
Kirjoittaja tavasti
TKorho kirjoitti:

Haluaisin isopyöräisen jousitetun SWB USS nojakin.

Sama vika täällä. Käsittääkseni ainoat vaihtoehdot ovat Azubin Max ja Ibex:

http://www.azub.eu/CZ/recumbent-bike-azub-ibex/
Kuva

http://www.azub.eu/CZ/recumbent-bike-azub-max/
Kuva


Re: Nazca Gaucho 24" korkattu

Lähetetty: 02 Kesä 2009, 20:18
Kirjoittaja R.reipas

24 tuumaisiin on tarjolla tolkuttoman huonosti renkaita.


Re: Nazca Gaucho 24" korkattu

Lähetetty: 02 Kesä 2009, 20:51
Kirjoittaja yuruki
R.reipas kirjoitti:

24 tuumaisiin on tarjolla tolkuttoman huonosti renkaita.

Näinhän se on. 24 on kuitenkin aika tuore koko nojakeissa, ja tuntuu olevan tähän käyttöön oikein hyvä. Veikkaan että kumivaihtoehdot lisääntyvät jatkossa. Omalla kohdalla ei paniikkia, sillä vakio-marathonkin sopii Gauchon all-road -meininkiin mainiosti.

Jos maailmanloppu tulee ja kumeja saa vain koossa 26, vauhtiin pääsee uudella etuhaarukalla.


Re: Nazca Gaucho 24" korkattu

Lähetetty: 03 Kesä 2009, 07:14
Kirjoittaja jviirret
yuruki kirjoitti:
R.reipas kirjoitti:

24 tuumaisiin on tarjolla tolkuttoman huonosti renkaita.

Näinhän se on. 24 on kuitenkin aika tuore koko nojakeissa, ja tuntuu olevan tähän käyttöön oikein hyvä. Veikkaan että kumivaihtoehdot lisääntyvät jatkossa.

Toivottavasti, tuo 24" on juuri oikea rengaskoko nojakki käyttöön. SWB:ssä se mahdollistaa 5cm alemman istumakorkeuden ja LWB:ssä 10cm lyhemmän akselivälin ja 20cm lyhemmän pyörän. 24" on kuitenkin aika paljon parempi epätasaisella kuin 20", muttei paljokaan huonompi kuin 26. Näitä varmasti olisi enempikin jos vain tuo kumi asia olisi kunnossa.

Jukka


Re: Nazca Gaucho 24" korkattu

Lähetetty: 03 Kesä 2009, 10:24
Kirjoittaja tavasti
tavasti kirjoitti:
TKorho kirjoitti:

Haluaisin isopyöräisen jousitetun SWB USS nojakin.

Sama vika täällä. Käsittääkseni ainoat vaihtoehdot ovat Azubin Max ja Ibex

Tähän tuli oikaisu toisessa säikeessä, myös Optiman Condor ja Orca ovat vaihtoehtona:

http://www.optima-cycles.nl/main/en/mod ... ?Itemid=27
Kuva

http://www.optima-cycles.nl/main/en/mod ... ?Itemid=27
Kuva


Re: Nazca Gaucho 24" korkattu

Lähetetty: 04 Kesä 2009, 00:47
Kirjoittaja TKorho

Voi scheissendelis! Tässä on käytetty viikko jos toinenkin optioiden laskemiseen, osien selvittämiseen ja tehtaan kanssa viestittämiseen. Ja näyttää tosiaan siltä että jousitettua isorenkaista SWB:tä ei saa, vaikka lahjoisi ja kiristäisi. Ilmeisesti niissä pitkissä jousissa on jotain ongelmaa jos tehdas ei niitä edes kustomina suostu tekemään.
(Joo myönnän että kyse on lähinnä Nazcasta, joka mielestäni näyttää kaikkein kypsimmältä teknologialta tällaiseen tava-kuluttajakäyttöön.)

Nyt olen suostumassa perusajokkiin, mutta siihenkään ei tahdo saada säätöä. Ja itse olen niin huono rakentamaan että en alusta asti pysty millään tekemään. Ehkä myöhemmin jotain pientä tunausta uusio-osilla, mutta sen näkee vasta sitten joskun on jotain osaamista ja kokemusta.

Nyt kyse on siitä että jos ottaa USS + levyjarrut, niin ei saa oikeasti SRAM Dual-Drive-paketissa mitään hyötyä Nazca Paseolla. Jarrut + kahvat tulevat korvatuksi jokatapauksessa levyjarrujen myötä, USS syö paketin vaihtajien edun (pakko ottaa kahvanpäävaihtajat) ja ainoaksi eduksi Paseon SRAMissa jää takavaihtaja Shimano Deore vs Alevio. Onks niissä paljon eroa oikeasti?

Oi kun ei olis köyhis, ja ostaisi vain tuo Rohloffin. En siitäkään tiedä onko siinä oikeasti MITÄÄN järkeä, mutta olispa kiinteä yksi paketti, jossa ei ulkoisia rattaita tai huollettavaa olisi.

Myönnetään: Nazca on selkeästi jo kuluttajalle tehty pyörä, siinä on about kaikki valmiina ja teknologia alkaa olla aika kypsää. Mutta hinta on tietysti nelinkertainen pystypyörään verrattuna. Enkä siitäkään valita, liikoja, koska olen teknologiauskovainen ja ymmärrän että pienet sarjat tekevät kallista, ja kalliita osiahan jo Explorerissa olisi. On se vaan silti aika räikeä hinta. Jos nojakit aikovat vallata maailman, niin kyllä tässä aika first-adpoter olo on! :-}

Sinulla ei siis tuossa Gauchossa ole kuitenkaan mitään jousia? Kova etuhaarukka? Ja tuo 1x9 SRAM I-Motion on tietysti aika itseensäsulkeutuva vaihtoehto, toisin kuin Paseo SRAM 3x8 vs 3x9 jotka astuvat toistensa varpaille.

Onko sinulla kokemusta Pioneerista tai Exlplorerista, että miten tuo takahaarukan ripustus toimii? Tuo Paseo/Gauchon takahaarukan tukipala on nimittäin teknologisesti herkun näköinen, enkä yhtää valita etteikö Paseon paremmat jousitukset OIKEASTI olisi parempia. Se hintaero vain epäilyttää niin tuelta.

Ja minä sentään olen jonkin sortin inssinörtti... Tosin optimoiva sellainen. Mitä tämä olisikaan jos ei olisi. Grrh! :-D

Toki sama koskee kännyköitäkin: eihän sieltä saa sitä juuri mitä haluaa, vaan erilaisia kompromissejä.


Re: Nazca Gaucho 24" korkattu

Lähetetty: 04 Kesä 2009, 20:17
Kirjoittaja yuruki

I-Motionin kanssa saat Alivion kaupan päälle :wink:. Mutta näyttää se silti hyvältä... ja ennen kaikkea paketti toimii.

CIMG0231.jpg
CIMG0231.jpg (69.39 KiB) Katsottu 5101 kertaa

Tossa vielä parempi yleiskuva fillarista.

CIMG0233.jpg
CIMG0233.jpg (72.5 KiB) Katsottu 5103 kertaa

Ja uutta tänään 152mm kammet ja 44T ratas. Koeajo odottaa parempia säitä.

CIMG0234.jpg
CIMG0234.jpg (36.91 KiB) Katsottu 5097 kertaa

Re: Nazca Gaucho 24" korkattu

Lähetetty: 04 Kesä 2009, 23:37
Kirjoittaja TKorho

Erikoista että rattaattomassa on tuollainen. Mutta tokihan siinä pitää niin pitkällä ketjulla joku kiristin olla. Hupaisaa.


Re: Nazca Gaucho 24" korkattu

Lähetetty: 05 Kesä 2009, 10:17
Kirjoittaja tavasti
TKorho kirjoitti:

Tässä on käytetty viikko jos toinenkin optioiden laskemiseen, osien selvittämiseen ja tehtaan kanssa viestittämiseen. Ja näyttää tosiaan siltä että jousitettua isorenkaista SWB:tä ei saa, vaikka lahjoisi ja kiristäisi. Ilmeisesti niissä pitkissä jousissa on jotain ongelmaa jos tehdas ei niitä edes kustomina suostu tekemään.
(Joo myönnän että kyse on lähinnä Nazcasta, joka mielestäni näyttää kaikkein kypsimmältä teknologialta tällaiseen tava-kuluttajakäyttöön.)

Sanoivatko jotain syytä miksei alaohjattua Gauchoa saa etujousella? Tai ettei Pioneeria saa enää ollenkaan etujousella?

TKorho kirjoitti:

Ja minä sentään olen jonkin sortin inssinörtti... Tosin optimoiva sellainen. Mitä tämä olisikaan jos ei olisi. Grrh! :-D

Olisi tosi helppoa, ostaisit sellaisen jonka kuvaa katsoessa tulisi hyvä fiilis. Vaikka siitä että pyörä oli kivan värinen, ja sen kivasti hymyilevän tytön huulipuna sointui tosi hyvin yhteen sen pyörän värin kanssa.

Optimoivana insinöörinä ostaminen on vaikeaa, mutta sentään aika monissa tapauksissa saa vähän paremman lopputuloksen kuin ihan nopalla/fiiliksellä ostamalla.
Toivottavasti sinä jaksat tehdä valinnan kunnon perusteellisuudella, niin minä voin sitten ostaa samanlaisen kunhan rikastun :-)

TKorho kirjoitti:

Toki sama koskee kännyköitäkin: eihän sieltä saa sitä juuri mitä haluaa, vaan erilaisia kompromissejä.

Etenkin kompromissin 'nimelliset ominaisuudet ennen toimivuutta'.


Re: Nazca Gaucho 24" korkattu

Lähetetty: 05 Kesä 2009, 11:06
Kirjoittaja Pastori
yuruki kirjoitti:

Ja uutta tänään 152mm kammet ja 44T ratas. Koeajo odottaa parempia säitä.

Mistä hankit lyhyet kammet?


Re: Nazca Gaucho 24" korkattu

Lähetetty: 05 Kesä 2009, 11:51
Kirjoittaja TKorho
tavasti kirjoitti:

Sanoivatko jotain syytä miksei alaohjattua Gauchoa saa etujousella? Tai ettei Pioneeria saa enää ollenkaan etujousella?

Ronin välittämä vastaus oli että "on ollut liian paljon ongelmia sen konfiguraation kanssa". Samantapaisen vastauksen sain sekä USS Gauchon että Pioneerin pois jääneen jousitetun osalta.

Kuvista katsomalla niiden ainoa selkeä ero on se että USS versiossa tulee etuhaarukan kohdalle todella ahdasta. Osathan ovat kuitenkin samoja kuin muissa pyörissä tai ASS versioissa. Eli veikkaan että harukan liike ja ahdas tila jäppistelee. Esim niin että kaapelit hiertyvät tai haittaavat USS-geometriassa. (Tämä teoria olikin syy että ehdotin heille sekarengastusta kompromissiksi.)

Jatkan "optimointia". Nyt vain tekijän on myös raha, joka vaikeuttaa yhtälöä! :oops:


Re: Nazca Gaucho 24" korkattu

Lähetetty: 05 Kesä 2009, 13:38
Kirjoittaja yuruki
Pastori kirjoitti:

Mistä hankit lyhyet kammet?

Espoon Pyörätohtorilta. Hinta oli sikahalpa 15 eekkeriä.


Re: Nazca Gaucho 24" korkattu

Lähetetty: 05 Kesä 2009, 14:04
Kirjoittaja Pastori
yuruki kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Mistä hankit lyhyet kammet?

Espoon Pyörätohtorilta. Hinta oli sikahalpa 15 eekkeriä.

Ei ihan saa kuvasta selvää, oliko ne nää:

kampisarja DOTEK ilman ratasta 110 jako pituus 152 mm hinta 15 euroa

Kuva


Re: Nazca Gaucho 24" korkattu

Lähetetty: 05 Kesä 2009, 15:00
Kirjoittaja yuruki

@Pastori:
Kyseessä juurikin nuo dotekit. Ketjulinja pysyi alkuperäisenä kun laittoi rattaan "väärälle" puolelle spideriä.