Sivu 2/2

Re: Ketjujen voitelu?

Lähetetty: 13 Heinä 2009, 16:26
Kirjoittaja Teemu Kalvas
Jarcco kirjoitti:
Teemu Kalvas kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

suojaputkista huolimatta oikea housunlahje on aina hyvässä öljyssä [...] Ketjut olen voidellut spray-öljyllä, nuo tippakannuhommat on niin viime vuosisadalta...

Olisko tässä joku yhteys? Se että öljy menee sinne mihin pitääkin eikä sotke joka paikkaa on TOISSAvuosisadalta, jolloin tippakannu on keksitty, muttei se tarkoita että joku uusi keksintö olisi parempi.

Onko tippakannusta ruiskittu öljy sitten vähemmän sotkevaa? Luultavasti öljyn saa pidettyä oikeassa paikassa vain joko koteloimalla voimansiirron kokonaan, tai jättämällä voitelematta. Kuka keksisi kestovoidellut ketjut?

Pitäisi varmaan tulla kokeilemaan että mistä se pyörä oikein sotkee. Minulla ei lahje millään voi ottaa suoraan ketjuun kiinni, ainoa tapa sotkea vaatteet olisi laittaa öljyä liikaa niin että se roiskuu johonkin muualle ja kulkeutuu sitä kautta vaatteisiin. Ketju menee eturattaalta suoraan putkeen, siinä ei ole minulla kuin ehkä 1-2 cm väliä etuvaihtajan ja putken välissä jossa se on paljaana.

Toisaalta kun minulla on pystypyöriä joissa ei ole minkäänlaista ketjusuojaa, garderööbi on vuosien saatossa valikoitunut aika kapeapunttiseksi. Jollain leveämmillä lahkeilla voisi löytyä enemmänkin likaisia kohtia pyöristä.


Re: Ketjujen voitelu?

Lähetetty: 13 Heinä 2009, 22:26
Kirjoittaja jviirret
Jarcco kirjoitti:

Onko tippakannusta ruiskittu öljy sitten vähemmän sotkevaa?

Mun mielestä on, ensimmäisen kymmenen kilometrin jälkeen. Nuo spray öljyt on enempi tai vähempi kovettuvaa/jäykistyvää sorttia. Jos ketjua ei joka öljyämisen välillä pese tai ylimääräsitä öljyä pyyhi pois, sitä jähmettyy ketjun sivuille aimo kerrokset. Öljyä myös jää joka paikkaan mistä ketju kulkee ja ko. kohdat ei puhdistu pienestä lahkeen hipaisusta, vaan sotkevat kunnes osat puhdistaa kunnolla.
Tippakannu öljyn jäämät valuu pois, öljyä ei kerrostu.

Jukka


Re: Ketjujen voitelu?

Lähetetty: 14 Heinä 2009, 00:31
Kirjoittaja TKorho
Jarcco kirjoitti:

Luultavasti öljyn saa pidettyä oikeassa paikassa vain joko koteloimalla voimansiirron kokonaan, tai jättämällä voitelematta. Kuka keksisi kestovoidellut ketjut?

Se on keksitty jo. Joko kardaaniakseli (täysin koteloitu) tai hammashihna. Mikä estäisi käyttämästä jompaa kumpaa, ainakaan hammashihnaa, myös polkupyörissä? Vaihtaja? Sen ei tarvitse olla suoraan ensiövedossa (tässä tapauksessa ensiö on suoraan kampikeskiöstä). Esim I-Motion tai Rohloff vastaa tuohon. Kardaani on ehkä turhan raskas ja hukkaava, mutta sen kiertomomentit ovat pyörässä kevyitä. Ja koteloinnin voisi tehdä muovilla. Onglema sama kuin prätkässä: huoltovapautta vastaa vähemmän tehoa. Mutta ei kukaan ole käskenyt rajoittumaan ketjuun.

Onko polkupyörän ketjuja O-renkailla?

EDIT: Ei kevyt-kardaanin toisaalta tarvitse olla koteloitu tai kokonaan koteloitu. Ajattelin liikaa moottoripyörää.


Re: Ketjujen voitelu?

Lähetetty: 14 Heinä 2009, 00:38
Kirjoittaja PW

Mikäs siinä on syynä ett hihnoja ei juurikaan käytetä ? Yhen kuvan oon pystypyörästä nähny jossa oli hinaveto.


Re: Ketjujen voitelu?

Lähetetty: 14 Heinä 2009, 08:56
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

Mikäs siinä on syynä ett hihnoja ei juurikaan käytetä ? Yhen kuvan oon pystypyörästä nähny jossa oli hinaveto.

Kallis, ennen kuin sarjavalmistus saa ketjutyyppisen voimansiirron mittasuhteet. Eikä riitä että rattaat ja ketjun vaihtaa, myös runko menee uusiksi. Katkaisu mahdollisuuden puutteen vuoksi takakolmioon pujottaminen ei onnistu.
Moottoripyörä puolellakaan ei ole saavuttanut kovin suurta suosiota. Lähinnä näkee custom-tyylisissä pyörissä joissa välitettävä teho ei ole kovinkaan suuri eikä ajeta pölyisissä olosuhteissa. Taitaa hihna kulua aika nopeaan jos on jatkuvasti tekemisissä hiekkapölyn ja pikku kivien kans.
Ja mitä etua hihnasta olisi, kun 95% pyöräilijöistä kuvittelee pyörää ostaessaan että myös ketju on huoltovapaa?

Jukka


Re: Ketjujen voitelu?

Lähetetty: 14 Heinä 2009, 10:53
Kirjoittaja Teemu Kalvas

Voihan metalliketjunkin koteloida kokonaan, jos luovutaan avovaihteesta. Samalla vaivalla rakennetaan öljykylpy ja sitten se myös pysyy voideltuna. Vetisissä ilmastoissa (Alankomaat) on historiallisesti käytetty käyttöpyörissä umpikoteloita, tosin ei kyl öljykylpyä.


Re: Ketjujen voitelu?

Lähetetty: 14 Heinä 2009, 19:32
Kirjoittaja Pastori
Teemu Kalvas kirjoitti:

Vetisissä ilmastoissa (Alankomaat) on historiallisesti käytetty käyttöpyörissä umpikoteloita, tosin ei kyl öljykylpyä.

Umpikotelot eivät useinkaan ole umpinaisia - ja kaikki skeida kertyy sitten kotelon sisään (argumentoi lähikauppiaskin). Omassa Hollannin pyörässä otin kotelon poijes kun tuntui ettei ketju siellä kulje asiallisesti, ja kaikki rohinat sitten läks. Nyt ketju on avonainen - ja huoltamalla aion selvitä, en laita muovirotteloa enää takaisin.


Re: Ketjujen voitelu?

Lähetetty: 17 Heinä 2009, 17:11
Kirjoittaja Jarcco

Lahje ei tosiaan tapaa niin helposti ketjuun, mikäli kammet ovat leveämpää mallia. Minulla on käytössä vanhoja kampisatseja missä uloin ratas ja poljin on lähempänä toisiaan, näissä ongelma on akuutimpi. Ja leveisiin lahkeisiin pitäisi varmaan laittaa pyykkipojat, kuten ennen vanhaan :)