Sivu 2/6

Re: LowLWB

Lähetetty: 24 Heinä 2009, 17:06
Kirjoittaja Mustasudenkorento

minkä mittaiselta kuvasi alkavat vaikuttaa?
maavara?
Akseli väli?
Pyörä koot?

Itse koitin tuossa luonnostella vastaavanlaista kikotinta niin 28 rattailla menisi yli 3m... :lol:
Toki kaikissa nuissa on normisti edessä pienempi ratas...


Re: LowLWB

Lähetetty: 24 Heinä 2009, 17:16
Kirjoittaja jori

Eikös tässä ole nyt tekeillä vähän niin kuin tadpole, josta puuttuu poikkirunko ja etupyörä on ripustettu etupuomin eteen. Niijotta, nuijapäistä voisi varmaan katsella mallia.
Olen joskus miettinyt tällaisesta täydennettyä nelipyöräistä. Edellä kuvattuun rakenteeseen lisätään "laskutelinepyörät sivuille -tai vain toiselle sivulle. Eli yritän tässä nyt yllyttää tekemään niin matalaa, että tätä sivupyörärakennetta voisi sitten kokeilla. :P

Jori


Re: LowLWB

Lähetetty: 25 Heinä 2009, 08:23
Kirjoittaja irakas

Rupeaa kiinnostamaan entistä enemmän tällainen LowLWB.

Pienet apupyörät olisi tosiaan helppo asentaa vaikka molemmille puolille sopivalle korkeudelle. :mrgreen:

Täällä on tuon AtomicZompie Marauderin sivu: http://www.atomiczombie.com/product-marauder.htm

Siellä on videokin: http://www.lucidscience.com/videos/video/marauder2.wmv

Laittaisin kuitenkin hiukan korkeamman.

Sakari


Re: LowLWB

Lähetetty: 25 Heinä 2009, 09:33
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:

Täällä on tuon AtomicZompie Marauderin sivu: http://www.atomiczombie.com/product-marauder.htm

Siellä on videokin: http://www.lucidscience.com/videos/video/marauder2.wmv

Laittaisin kuitenkin hiukan korkeamman.

Tuo sivusto ja video on marauder reloaded, eli "paranneltu" versio marauderista. Alkuperäinen näyttää minusta paremmalta eikä ihan noin julmetun pitkältä:

Kuva

Penkki tosiaan olisi tarkoitus laittaa suunnilleen samalle korkeudelle kuin kampikeskiö(n.30-35cm), eli ei varmaankaan tule juurikaan matalempi kuin oikeat lowracerit on.

Jukka


Re: LowLWB

Lähetetty: 25 Heinä 2009, 20:32
Kirjoittaja Mustasudenkorento

Re: LowLWB

Lähetetty: 25 Heinä 2009, 20:41
Kirjoittaja jviirret
Mustasudenkorento kirjoitti:

http://www.flickr.com/photos/9736337@N03/757527543
;muutama mielenkiintoinen kuva

On juu, ja mielenkiintoinen kommentti: "Probably the best way to improve the handling on the ground hugger bicycle would be to do away with the u-joint and convert it to tie-rod steering. This gives you a very desireable angle on the steering axis for better handling. There is an example of this done on one of the carbon fiber bikes (Dave Horsfield's) on Riley's website. You can see it at this link:
www.rqriley.com/imagespln/horsfieldXR2.jpg"

Löytyy tästä kuvasta:

Tuon rakentajan mielestä siis työntötangoilla oleva ohjaus marauder tyyliin olisi alkuperäistä GH:n ristikkonivel tyyppistä parempi.

Jukka


Re: LowLWB

Lähetetty: 25 Heinä 2009, 20:56
Kirjoittaja Mustasudenkorento

Työntötangolla saa varmaan halvemmalla tarkemman tuntuman, mutta varmasti syy on jo tuossa mainitussa ohjauskulmassa.
Saadaan etuhaarukka ajo ominaisuuksien kannalta edullisempaan asentoon.


Re: LowLWB

Lähetetty: 26 Heinä 2009, 11:20
Kirjoittaja jviirret

Tommosen sohasin ni saa jotain konkreettista pohjaa ajatuksille:

Kuva

Kotisivulta lainaus:

"Ei saa jousitettuna akseliväliä millään 2metriin, näyttää että just alle 210cm voisi olla mahdollista. Kuvassa eturengas ehkä hieman liian kaukana kun vertaa esim. rans:iin jossa käännettäessä kumi osunee kengän kärkiin.
Heti kuvan piirtämisen jälkeen huomasin, että runko olisi helpompi toteuttaa yhdellä suoralla putkella jonka alle polkimille erillinen ripustus. Renkaat kuvassa 24/24 ja musta piste on kuviteltu tangon paikka. Ketjun vetopuolelle joutuu laittamaan yhden ohjain rullan, ajattelin sen pistää samalle akselille kuin takahaarukankin, säästyy 100g painoa kun ei tarvi tehdä erillistä ripustusta. Muutenhan tämä tulee taatusti olemaan raskain rakentamani kaksipyöräinen.
Kuvasta näkee että oikeastaan ainoa mahdollinen ohjauksen toteutus tapa on Marauderissa. Ground hugger tyylisessä nivelen kulma tulisi liian jyrkäksi, ei toimi enään jouhevasti. Rans stratuksen tapainen suora ohjaus ilman hillitöntä tilttiä vaatisi alle 40asteisen etupään kulman=ei hyvä."

Jukka


Re: LowLWB

Lähetetty: 26 Heinä 2009, 11:53
Kirjoittaja irakas

Kun keskiö on runkoputken alla, ei siihen voi tehdä vaihteita vaihteen vaihtajan kanssa. Jos sen laittaisi runkoputken päälle, lyhenisi myös kokonaispituus himpun verran, ja haaran voisi jättää pois. Keskiöhän voi hyvin olla istuinkorkeutta ylempänä.

Sakari


Re: LowLWB

Lähetetty: 26 Heinä 2009, 12:09
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:

Keskiöhän voi hyvin olla istuinkorkeutta ylempänä.

Voi olla juu, jos haluaa ylöspäin polettavan pyörän. Minä en sellaista halua, vaan hieman pystymmän ajoasennon ja polkimet penkin korkeudelle. Muutenhan ajelisin vieläkin swblowracerilla, tosin jousitetulla sellaisella.

Jukka


Re: LowLWB

Lähetetty: 26 Heinä 2009, 13:44
Kirjoittaja Jarcco

Keskiö pitää olla yli 35 cm korkeudella ainakin mun 45 numeron jalalla. Muuten kantapäät kopsahtelee tiehen.
Kammet voi hyvin laittaa lähemmäs rengasta, kunhan eivät osu lokariin. Varpaat osaavat kyllä väistää.
Ehkä voisit kuitenkin tehdä GH:n tyylisen kolmio apurungon ohjaustangolle? Tukevampi ohjaus ja paremman näköinen.
Kuten tuossa, paitsi ohjaustangon nivel pitää olla samansuuntainen etuhaarukan kanssa.
Kuva


Re: LowLWB

Lähetetty: 26 Heinä 2009, 13:48
Kirjoittaja jooseha

Eikös tuota runkoa saisi hieman lyhyemmäksi, jos tuon jousituksen hoitaisi asentamalla jousitetun etuhaarukan taakse?
Painoahan tuolisi kyllä reilusti lisää.


Re: LowLWB

Lähetetty: 26 Heinä 2009, 14:26
Kirjoittaja jviirret
Jarcco kirjoitti:

Keskiö pitää olla yli 35 cm korkeudella ainakin mun 45 numeron jalalla. Muuten kantapäät kopsahtelee tiehen.
Kammet voi hyvin laittaa lähemmäs rengasta, kunhan eivät osu lokariin. Varpaat osaavat kyllä väistää.
Ehkä voisit kuitenkin tehdä GH:n tyylisen kolmio apurungon ohjaustangolle? Tukevampi ohjaus ja paremman näköinen.
Kuten tuossa, paitsi ohjaustangon nivel pitää olla samansuuntainen etuhaarukan kanssa.

Joo, tuo 35cm on vakio kammilla aika hyvä raja. Chopperissani on 30 ja Antrotechissä kuulemma 32, eli alempanakin toimii kunhan penkki on ylempänä. Tähän laitan muuten, ainakin näin aluksi, 155mm kammet.
Tuo tangon kiinnitystapa on vielä ihan auki, kuten myös polkimetkin. Tekis tavallaan mieli tehdä siirrettävät, mutta kun tietää että näitä omavalmisteita ei osta kukaan ja kuskina olen vain minä, niin säädettävyys tuo vaan turhaa painoa ja monimutkaisuutta. Toisaalta kun tätä varten on tarkoitus pilkkoa tuo satasen swb, niin siitä saisi valmiin säätömekanisminkin.

Jukka


Re: LowLWB

Lähetetty: 27 Heinä 2009, 15:36
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:

alle 40asteisen etupään kulman=ei hyvä."

Et sitten tykännyt viime lauantain Yle Teeman Easy Rider leffasta. ;)
Vinolla ohjauskulmalla saisi etupäähän vähän joustoa ja rungosta tulisi lyhyempi ja keveämpi. Kokonaispituuskin olisi pienenpi, koska renkaan sivupoikkeama poljinkampien pyyhkäisykohdalla on pienempi. Etupään jousto lisää keulan pitoa, mitä ei tällaisessa laitteessa ole koskaan liikaa. Eikös tuossa edessä kakskymppinenkin pyörä riittäsi. Akselipainosuhde taitaa olla jotain 1:4 puhumattakaan, jos tavaraa kuromataan mukaan.
Ei sen työntötankosysteemin akseleiden tarvitse samassa kulmassa olla. Välityssuhde tietysti vähän muuttuu, mutta sehän on joka tapauksessa valittavissa vipujen pituuksilla.

Jori


Re: LowLWB

Lähetetty: 27 Heinä 2009, 16:35
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

alle 40asteisen etupään kulman=ei hyvä."

Vinolla ohjauskulmalla saisi etupäähän vähän joustoa ja rungosta tulisi lyhyempi ja keveämpi. Kokonaispituuskin olisi pienenpi, koska renkaan sivupoikkeama poljinkampien pyyhkäisykohdalla on pienempi. Etupään jousto lisää keulan pitoa, mitä ei tällaisessa laitteessa ole koskaan liikaa. Eikös tuossa edessä kakskymppinenkin pyörä riittäsi. Akselipainosuhde taitaa olla jotain 1:4 puhumattakaan, jos tavaraa kuromataan mukaan.

Tuosta loivasta keulakulmasta lwb:ssä on kokemusta tuossa mun ekassa LWB:ssä:

Kuva

Tuo kulma oli muistaakseni jotain 45astetta ja ihan toimiva. Jonkunlainen muisikuva on että tankoa piti käännellä enempi kuin uudemmassa lwb:ssä tasapainoillessa, mutta sekään ei kuivalla ollut ongelma kun kädet ei juurikaan siirtynyt sivusuunnassa. Mutta tuossa istumakorkeus oli jotain 50cm, penkin kulma jopa liiankin pysty ja edessä 20" rengas. Tässä lowlwb:ssä keulan kulma pitäisi siis olla vielä paljon loivempi. Joku 30-35astetta on jo sellainen kulma, että tanko pitää kääntää tosi paljon että pyörä kääntyy yhtään ja milli lisää niin haukkaa kunnolla. Ei liene sattumaa että ohjauskulma on yleensä n.67astetta, jopa alkuperäisessä pythonissa.
20" rengas riittäisi ihan hyvin, ja sellainen ehkä tuleekin jos jotakin saan käsiini. Ei ole ihan helppoa löytää tuon kokoista pyörää budjettiin sopivaan hintaan. Kun lapsi on siinä iässä että tuo 20" on sopiva koko, niin niillä ei kestä varrettomat lekatkaan. Jos joku ajokuntoisenä säästyy, niin se jää "krossipyöräksi" jolloin se paiskotaan viimmeistään loppuun. Mutta katellaan...

Jukka