Yllättävän paljon näytti puomi lyhentyneen tuosta kulman muutoksesta. Jatkon tekeminen puomiin on aika työläs ja lisää painoa. Mitäpä, jos siirtäisit penkkiä sen tuuman taaksepäin. Painokin jakautuisi tasaisemmin etu- ja takapyörälle.
Tuo on varteen otettava vaihtoehto kyllä, pääsee aika paljon helpommalla.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Meinasin syksyn kurakeleille laittaa tämmösen kiekon jossa on rumpujarru kun levyssä kirskuu hiekka
P1010932.JPG (62.24 KiB) Katsottu 1901 kertaa
Tuohon on varmaan oma vaijerisysteeminsä olemassa ? Kiinnitetäänkö tuo pitkä "kampi" runkoon kuten normi jarrukammetkin ?
Ehkä tuon saa askarreltua tavallisesta jarrusysteemistäkin.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Muistaakseni (70-luvulta) tuo pitkän kammen päässä oleva tappi oli vain klemmarin alla haarukassa kiinni. Vaijeri kulki sitten tuon kiinteän kammen tyvessä olevassa puolipyöreässä urassa olevan poikittain läpiporatun pyörötangonpätkän kautta tuohon kääntyvään vipuun. Pyörötangossa oli sorvattu ura, joka sopi tuohon tukivivun koloon. Toimii liikematkansa puolesta todennäköisesti normaaleilla jarrukahvoilla. Itse tekisin tuon vaijerikuoren tukipalikan jatkomutterista ja ruuvista, jollei sorvia olisi käytössä. Jatkomutterin läpi poikittain reikä, joka on puoleen väliin vaijerikuoren paksuinen ja sitten vaijerin paksuinen.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Paluurissaan keräs sohjoa niin ett ketju hyppää pois, pitääks tuohon joku sohjon putsari rakentaa
Ketju kun tippuu tielle ja jää eturenkaan alle niin vauhti toppaa just. Pari kertaa noin on käynyt onneks aika hitaassa vauhdissa. Pitäs tuohonkin ehkä rakentaa joku esto ettei ketju pääse tippumaan maahan asti.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Paluurissaan keräs sohjoa niin ett ketju hyppää pois, pitääks tuohon joku sohjon putsari rakentaa
Ketju kun tippuu tielle ja jää eturenkaan alle niin vauhti toppaa just. Pari kertaa noin on käynyt onneks aika hitaassa vauhdissa. Pitäs tuohonkin ehkä rakentaa joku esto ettei ketju pääse tippumaan maahan asti.
Pane vaikka muovinen levynpala taittopyörien akselinpäiden väliin, niin ei paluuketju pääse putoamaan. Minulla on paluurissa niin lähellä vetopuolen taittopyörää, ettei se pääse nousemaan urastaan lainkaan ilman, että paluurissa käännetään aivan vinoon. Samoin nuo blokipyörätyyppiset paluurissat ovat idioottivarmoja pitämään ketjun kyydissä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Seuraavaksi se lumi pakkaantuukin sitten pakan väliin ja ketju alkaa hyppimään yli
Jep.
90-luvulla mulla on PC:n laajennusväylän peiteliuska tuubi-vararenkaan kaverina jolla sitten pyörittelin pakan rissojen välistä pakkautuneen lumen veks. Vielä ei ole kuin pari kertaa nojakilla loppunu vaihteet tämän takia kesken, kun tyhmyyksissäni lähdin märällä lumikelillä lenkille.
Ensimmäiset pari nojailupäivää tämän vuoden puolella. Eilen sopiva pakkaskeli ja pyörä kulki suht hyvin sileillä kesärenkailla. Tänään tuprutti lunta mutt silti vielä hyvin pääs eteenpäin. Pöpperö paikkoja pitää yrittää välttää ja mennä niissä kielikeskellä suuta.
Jostain syystä ketju hyppii pois tuolta eturattaalta nimenomaan noissa kinoksissa ja monttusissa paikoissa. Lunta ei ole rissoissa eikä rattaissa, en oikeen muuta syytä keksi ku ett tuo vaihteen siirtäjä ei tiukkaa tarpeeks ketjua. Johtuneeko talvesta, liasta vai onko jouset löystynyt ? Ketju lähtee myös jos pyörittää polkimia taaksepäin.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Ensimmäiset pari nojailupäivää tämän vuoden puolella. Eilen sopiva pakkaskeli ja pyörä kulki suht hyvin sileillä kesärenkailla. Tänään tuprutti lunta mutt silti vielä hyvin pääs eteenpäin. Pöpperö paikkoja pitää yrittää välttää ja mennä niissä kielikeskellä suuta.
Jostain syystä ketju hyppii pois tuolta eturattaalta nimenomaan noissa kinoksissa ja monttusissa paikoissa. Lunta ei ole rissoissa eikä rattaissa, en oikeen muuta syytä keksi ku ett tuo vaihteen siirtäjä ei tiukkaa tarpeeks ketjua. Johtuneeko talvesta, liasta vai onko jouset löystynyt ? Ketju lähtee myös jos pyörittää polkimia taaksepäin.
Olen huomannut saman, mutta se katosi, kun vaihdoin uudet ketjut. Syy voisi olla ketjuun tullut sivukäyrä paikka. Kun ketjut ovat pakkasesta jäykät, tämäkin on mahdollista. Talvipyörän ketjuihin vain hyvin ohutta öljyä. Tässä kohtaa hyväksyn silikoniöljynkin.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Olen huomannut saman, mutta se katosi, kun vaihdoin uudet ketjut. Syy voisi olla ketjuun tullut sivukäyrä paikka. Kun ketjut ovat pakkasesta jäykät, tämäkin on mahdollista. Talvipyörän ketjuihin vain hyvin ohutta öljyä. Tässä kohtaa hyväksyn silikoniöljynkin.
Hyvin paljon mahdollista. Itse olen talvipyörissä käyttänyt täyssynteettistä moottoriöljyä, niin ketjussa kuin rumpuvaihteessakin. En tiedä onko hyvää, mutta ainakin toimivaa eikä tarvi erikseen ostella kun jää aina sen verran auton öljynvaihdoissa ylimääräistä.
Taisto kylmää viimaa vastaan, värkkäsin tommoset tuulensuojalevyt jonkinsortin uretaanilevystä ja siitä uudestatestamentistakin kuuluisasta teipistä
Petri
Kuvan perusteella näyttää toimivalta ratkaisulta, tulevat lähelle kengänpohjaa ja ovat riittävän isot, mulla isovarpaan puolelta jää viimasuojat vähän vajaaksi ja kyllä se isovarvas taisi tänään ensimmäisenä viileydestä kertoa... olenkin laatimassa vetoomusta juomateollisuudelle, että pullottaisivat vissynsä 2l pulloihin tai edes vähän pitempiin pulloihin
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Tänään koekeilin noita suojia, n. 8km ajoin ensi etapin ja hyvin suojas jalat. Normaalisti tuo lukonkohta säteili aika nopeesti jalkaan asti mutt ei nyt enää.
Seuraava ongelma on ett luntatupruttaa jalkojen välistä päälle ja varsinkin penkin ja persuksen väliin. Jonknsortin roiskeläppä pitäs kehittää. Normaalia lokaria en haluis laittaa, epäilen ett alkaa tukkeutua lumesta ja sohjosta helposti. Enkä oikeen usko ett auttaa tuohon tuprutus ongelmaan.
Tuo runkoputki pitäs samalla päällystää jollain eristävällä, ettei kylmä putki palelluta reisiä.
Etukate ratkaisis tietysti isomman osan kylmettymis ongelmista ja vois ajaa varmaan kevyemmässä asussa, mutt aika työläältä vielä tuntuu askartelu.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Seuraava ongelma on ett luntatupruttaa jalkojen välistä päälle ja varsinkin penkin ja persuksen väliin. Jonknsortin roiskeläppä pitäs kehittää. Normaalia lokaria en haluis laittaa, epäilen ett alkaa tukkeutua lumesta ja sohjosta helposti. Enkä oikeen usko ett auttaa tuohon tuprutus ongelmaan.
Sama ongelma oli mulla pythonissa. Ratkaisematta jäi. Sama ilmiöhän on kaikissa pyörissä, mutta harva kiinnittää siihen edes huomiota kun lumi ei tule syliin/naamalle.