Velomobiili hakusessa

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja jori »

ajarmala kirjoitti:

Graafin voi laskea myös sykkeen nousun funktiona: jos makoilen Milanissa rentona tekemättä mitään, putoaa pulssi 56:een. Ja jos tästä nyt laskee, kuinka paljon pulssi nousee Ojakkalan lenkin aikana, saa graafiin kivan logaritmisen käyrän, jonka selitysaste on aika hyvä:

Kuva

Muutapa vielä tuo ajosyke miinus leposyke erotus sykesuhteeksi ajosyke/leposyke, niin voivat nopeapulssisemmatkin käyttää selvittämääsi regressiokäyrää. Tuo muutos hiukan krymppää x-akselin jälkipäätä, mikä ei noista pisteistä päätellen ole huono asia. Niin kuvittelisin. En tosin laskenut mitään, vaan pelkällä silmällä sihtailin. :oops:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja tm »

jori kirjoitti:

Muutapa vielä tuo ajosyke miinus leposyke erotus sykesuhteeksi ajosyke/leposyke, niin voivat nopeapulssisemmatkin käyttää selvittämääsi regressiokäyrää...

Ja sitten voisi esittää myös verrattuna maksimisykkeeseen (prosenttia maksimisykkeestä). Mm. sykerajat/alueet monesti määritellään niin.

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2040
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

tm kirjoitti:
jori kirjoitti:

Muutapa vielä tuo ajosyke miinus leposyke erotus sykesuhteeksi ajosyke/leposyke, niin voivat nopeapulssisemmatkin käyttää selvittämääsi regressiokäyrää...

Ja sitten voisi esittää myös verrattuna maksimisykkeeseen (prosenttia maksimisykkeestä). Mm. sykerajat/alueet monesti määritellään niin.

No pannaanpa laskien: maksimisyke on mitattu vuonna 2008: 179 bpm. Mutta siitä on jo viisi vuotta eli se lienee laskenut arvoon 174. Toisaalta taas iän perusteella maksimisyke olisi 167. Otetaanpa näistä keskiarvo 171 ja käytetään sitä. Jooko?

Mittasin Garminilla leposykkeen maatessani selälläni sängyssä: 46. Käytänpä sitä.

Näin saadaan uudet graafit:

Keskinopeus vs (keskisyke / max syke)
Keskinopeus vs (keskisyke / max syke)
Keskinopeus vs (keskisyke / leposyke)
Keskinopeus vs (keskisyke / leposyke)

Nämä nyt taitaa olla yleiskäyttöisempia, koska niissä verrattu kullakin keskinopeudella käytettyä keskisykettä sykkeen lepo- ja maksimiarvoihin. Mutta huomatkaa siis silti, että saavutetuissa keskinopeuksissa on huomattava ero MIlan SL:n ja Performer Agendan välillä. Sitä suurempi, mitä kovempaa ajetaan.

Nyt kun vielä saisi aikaiseksi asentaa uuden etuvaihtajan vaijerin retkipyörääni Helkama Kulkuri, niin voisi ajaa silläkin muutaman pisteen graafeihin... Vartokaa.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja jori »

Nyt näyttää -voisiko tosiaan olla- että nuo käyrät osaavat kertoa, että kinnerin vierintävastus on suurempi, kuin avonojakin, eli matalilla nopeuksilla ja pulsseilla avonojakki on nopeampi. Kinnerin aerobinen huippunopeus olisi 100% sykkeellä (käyrästä riippuen on hiukan yli, tai hiukan alle) 55 km/h km/h.

Tuollaista 100% aerobista tehoahan ei elävässä elämässä ole olemassa ja Arin anaerobinen tulos Nokian 200 m oli 61,6. Tuo käyrä ei siis toimi anaerobisen suorituksen alueella, mutta tehonkulutuksen mielessä käyrää voi ekstrapoloida 100% sykkeelle tai vaikka ylikin.

Jos tuohon regressiopolynomiin sovittaisi pyörien vastuskäyriä, tulisikohan miten lineaarinen kuvaus sykkeen ja tehon välille. :roll:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Arin anaerobinen tulos Nokian 200 m oli 61,6.

Siellä oli vähintään 1m/s myötätuuli radan pinnassa. Oma tulos viittaisi tähän myös. Nokialla liki 45km/h ja täällä täys tyvenellä parhaat suoritukset just yli 40.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2040
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

jori kirjoitti:

Nyt näyttää -voisiko tosiaan olla- että nuo käyrät osaavat kertoa, että kinnerin vierintävastus on suurempi, kuin avonojakin, eli matalilla nopeuksilla ja pulsseilla avonojakki on nopeampi.
Jos tuohon regressiopolynomiin sovittaisi pyörien vastuskäyriä, tulisikohan miten lineaarinen kuvaus sykkeen ja tehon välille. :roll:

No on kinnerin kokonaispaino ainakin nojakkia suurempi, joten varmaankin se näkyy mateluvauhdeissa suurempana kitkana nojakkiin verrattuna. Tosin, kinnerillä ei ole tarkoituskaan ajella kävelyvauhtia.

Sitten vielä regressoita ja matematiikkaa on hyvää aikaa harrastaa tässä syksyn kuluessa iltojen pimetessä :-(

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2040
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Mutta hei, viime viikonloppuna oli kesän viimeinen lämmin viikonloppu ja päätin polkaista Milanilla Lounais-Hämeen retkelle:

Pe 6.9. iltapäivällä klo 16 Nummelasta Karkkilan kautta Tammelaan mökille. Koska ei viitsi ajaa Vt2:n olematonta piennarta välillä Maikkala-Karkkila, niin ajelinkin pikkuteitä pitkin eli Vanjärven kautta Karkkilaan. Aika hyvää tietä ja liikennettä vähän. Karkkilassa kaupassa, koska lähempänä mökkiä ei enää ole kauppoja. Lähikauppa 6 km päässä Portaassa suljettiin joskus 90-luvulla...

Olipas terävämäkinen tie Pilpalasta Räyskälään. Jyrkimmissä mäissä joutui kaivamaan yleensä vain varalla olevan pikku-ali-ykkösen käyttöön - sillä sitten veivataan sellaista hidasta kävelyvauhtia jyrkimmät nyppylät ylitse. Muuten tie oli hyvä ja pinta oli ehjä. Sitten Marskin majan ja Räyskälän lentokentän ohitse kohti Porrasta. Ylämäkeä, koska tämä on Tammelan järviylänkö. Pätkä Härkätietä ja sitten mokille, jonne ei ole onneksi kuin 600 m hiekkaista pikkutietä. Milanilla oli kiva ajaa mökkitiellä olevien puomien alta, kun ei tarvinnut nousta avaamaan niiden lukkoja. Varaakin jäi ainakin 30 cm...

Mökille kauppareissun ja parin juomatauon jälkeen 2h 45min, josta ajoaika aika rauhalliseen tahtiin oli 2 h 13 min. Tämä siis 73 km ja nousua 451 m. Omenamehua, ja jääkaapista olutta ja rantasaunan lämmitykseen. Uimaan, koska vesi oli vielä 16,5 asteista. Saunasta juuri sopivasti, kun Espanja-Suomi fudismatsi alkoi. Tonnikalarisottoa ja punaviiniä. Ja tappio tuli... Nukkumaan.

La 7.9. aurinkoinen ja lämmin päivä, kesäistä. Mökillä pakkaus ja matkaan: Härkätietä Portaaseen ja siitä eteenpäin kohti Vt2:sta, mutta poikkesin ennen sitä Hämeen luontokeskukseen pikavisiitille. Sieltä valtatietä pitkin kaahaten Forssaan ja hotellimajoitukseen. Saunakin siellä olisi ollut, mutta kun halusin polkaista vielä Tammelaan ja Mustialan ammattikorkeakoululle bongaamaan Kuninkaankartanon oluet Iso Piippu -kapakassa. Puistomainen ympäristöhän Mustialassa on myös hieno. No, kolme olutta hanassa, viattomia ja aika kliinejä, hyvin juotavia. Pienet maisteluannokset kutakin. Samalla juttua paikalla olleen toisen (!) asiakkaan kanssa kinnereistä ja nojapyöräilystä yleensä.

Takaisin Forssaan 10 km, hotelliin suihkuun ja etsimään ruokaa: Loimijoen varressa oleva Köökki oli täynnä, joten sitten tyytyminen vaan hotellin keittiön tarjoomuksiin: jättkikatkarapukeittoa sekä perhosleike lohta sienipedillä ja kermaperunoilla. Lopuksi kapakkakierros: kuudennesta kapakasta päätin lopulta tilata yhden Urquellin. Nukkumaan.

La yhteensä 52 km, 1h 29min, 261 m nousua.

Su 8.9. edelleen hienosti aurinkoista ja lämmintä, jopa 23 astetta, aamulla sumua. Kotiin päin. Ajan Torronsuon halki Somerolle ja siitä kohti Pusulaa ja vanhaa Vt1:stä, nykyistä 110-tietä. Somerolla keskustakierros ja parkkiin S-marketin eteen, omenamehua ja maapähkinöitä kansi auki, jolloin joutuu selittämään kinnerin ja nojapyöräilyn saloja ohikulkijoille. Tuntee itsensä evankelistaksi.

Somerolta 280-tie Pusulaan päin olikin yllättävän mäkinen, vaikka Somero on Varsinais-Suomea: loivia, mutta pitkiä ja korkeita nousuja harjujen ja muiden mäkien päälle. Toisin kuin perjantaina pienintä vaihdetta ei näissä mäissä tarvinnut kuitenkaan kertaakaan. Mutta ylämäkien takia vastavuoroisesti vähintään yhtä paljon oli alamäkiäkin, paras vauhti Oinasjärven mäessä 82,5 km/h. Ja olipa Hyönölässäkin hyvät alamäet.

110-tie on huonoa aina Hiidenvedelle asti. Silta on korjauksessa, mutta sen jälkeen tuleekin uutta pintaa, jossa kelpasi kyllä kaahailla. Kohta jo kotona, joten voi painaa vähän kovemmallakin tempolla. Kotiin Forssasta kolmessa tunnissa, josta ajoa 2h 32min, 92 km ja 459 m nousua. Unohdin syödä matkalle varaamani banaanit. Hmm.

Taaskaan en muistanut ajaa tarpeeksi hitaasti vaan tuli vedettyä ihan turhan kovaa noin matkavauhdiksi, vaikka ei ollut mikään kiire tällaisellä retkellä. Tahtoo Garminiin rannekkeen, jotta sen saa paremmin näkökenttään ja voi seurata tarkemmin pulssia ja rajoittaa sitä kautta turhan kovaa matkavauhtia. Kyllähän sitä ajaa, mutta ajaapa hiljaa ja rauhallisesti, niin se on kaikkein vaikeinta. Kun ei malta hillitä itseään. Garminiin rannekkeita näkyy kyllä olevan netissä myynnissä parilla kympillä.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja PW »

Tuleeko jotain ongelmia jos ajat kovaa, kun niin kovasti seuraat ja painotat matalalla sykkeellä ajamista ?
Lyhytkampisten lahkon koteloitunut evankelista ;) joukkokokouksissa valtavaa hurmiota ;)

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2040
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

PW kirjoitti:

Tuleeko jotain ongelmia jos ajat kovaa, kun niin kovasti seuraat ja painotat matalalla sykkeellä ajamista ?
Lyhytkampisten lahkon koteloitunut evankelista ;) joukkokokouksissa valtavaa hurmiota ;)

Petri

Sitä vaan, että kun on tottunut vetämään sellaisia tunnin lenkkejä, niin ei vaan osaa ajaa pitempiä matkoja tarpeeksi rauhallisesti vaan tulee vetäneeksi nekin lenkkivauhtia. Liian kovan vauhdin sitten huomaa muutaman tunnin kuluttua, kun sippaa. Pitää oikein vartavasten harjoitella hitaasti ajamista.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja jori »

ajarmala kirjoitti:
PW kirjoitti:

Tuleeko jotain ongelmia jos ajat kovaa, kun niin kovasti seuraat ja painotat matalalla sykkeellä ajamista ?
Lyhytkampisten lahkon koteloitunut evankelista ;) joukkokokouksissa valtavaa hurmiota ;)

Petri

Sitä vaan, että kun on tottunut vetämään sellaisia tunnin lenkkejä, niin ei vaan osaa ajaa pitempiä matkoja tarpeeksi rauhallisesti vaan tulee vetäneeksi nekin lenkkivauhtia. Liian kovan vauhdin sitten huomaa muutaman tunnin kuluttua, kun sippaa. Pitää oikein vartavasten harjoitella hitaasti ajamista.

Kinnerillä tuo vielä korostuu, kun vauhtiero tehoeron suhteen on suurempi. Ehkä kinnerillä pitäisi opetella sellainen ajotyyli. jossa retkiajossa kiihdytetään alamäen loput ja ylämäen alut kovaa ja muu matka vastaavasti hiljempaa, niin ei menisi hukkaan tuo pienen ilmanvastuksen mahdollistama ylämäen lyhennys. - Mitä sanoo optimistxin simulaattori, kannattaako?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2040
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

jori kirjoitti:

Kinnerillä tuo vielä korostuu, kun vauhtiero tehoeron suhteen on suurempi. Ehkä kinnerillä pitäisi opetella sellainen ajotyyli. jossa retkiajossa kiihdytetään alamäen loput ja ylämäen alut kovaa ja muu matka vastaavasti hiljempaa, niin ei menisi hukkaan tuo pienen ilmanvastuksen mahdollistama ylämäen lyhennys.

Jotenkin juuri noin.

Tai sitten vaan asettaa pitkillä matkoilla sykemittariin hälytyksen, kun pulssi nousee 70 prosenttiin maksimista. Silloin vaan löysätään tehoja heti eikä kuormiteta elimistöä liian suurella teholla.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

ajarmala kirjoitti:

Tai sitten vaan asettaa pitkillä matkoilla sykemittariin hälytyksen, kun pulssi nousee 70 prosenttiin maksimista. Silloin vaan löysätään tehoja heti eikä kuormiteta elimistöä liian suurella teholla.

Mä luulen että tähän oppisi kun vain ajelisi pitkiä matkoja/aikoja. Mittarit tekee ajosta stressaavaa, jo kahvoissa olevat vaihdenäytöt pitää sutata piiloon ettei tule tunnetta että "tässä pitäisi kyllä jaksaa pykälää suuremmalla" ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
ajarmala kirjoitti:

Tai sitten vaan asettaa pitkillä matkoilla sykemittariin hälytyksen, kun pulssi nousee 70 prosenttiin maksimista. Silloin vaan löysätään tehoja heti eikä kuormiteta elimistöä liian suurella teholla.

Mä luulen että tähän oppisi kun vain ajelisi pitkiä matkoja/aikoja. Mittarit tekee ajosta stressaavaa, jo kahvoissa olevat vaihdenäytöt pitää sutata piiloon ettei tule tunnetta että "tässä pitäisi kyllä jaksaa pykälää suuremmalla" ;)

Olen (taas) Jukan kanssa samaa mieltä. Tiukka sykeraja paitsi stressaa, myös estää edellä kuvaamani ajotyylin, jossa otetaan vauhtia, milloin siitä on hyötyä, ja lorvitaan, kun voidaan. Ei ihminen ole ydinvoimala, jota täytyy ajaa vain vakioteholla. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2040
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

ajarmala kirjoitti:

Sieltä valtatietä pitkin kaahaten Forssaan ja hotellimajoitukseen.

Niin, hotellissa oli parkkihalli kellarissa ja panin Milanin sinne reteesti parkkiin:

Milan hotellin parkkihallissa
Milan hotellin parkkihallissa

Minua kuva panee kyllä vähän pohtimaan: aika isoilta möhkäleiltä näyttävät nuo kaksi ajoneuvoa Milanin molemmin puolin. Niiden otsapinta-ala näyttää olevan aika hirmuisen suuri, joten varmaan ilmanvastus tulee melkoiseksi. Ja näin päältäpäin tarkasteltuna aika painaviltakin ne näyttävät. Äkkiä luulisi, että niitä on varsin raskas polkea. Ylämäkeen tarvitsee varmasti aika pienen vaihteen, vaikka koko perhe pantaisiin polkemaan. Veikkaan, että noilla ei kovin suuria keskinopeuksia suomalaisissa mäkimaastoissa saavuteta...

Ai mitä? Eikö poljetakaan? Fossiilisilla polttoaineilla, hä? Varmaan noin suurien kappaleiden liikuttamiseen tarvitaan suuria tehoja? Että 15000 - 20000 W? Jos niissä on vaikka polttomoottorit, niin silloinhan ne tarvitsevat fossiilista pottoainetta jopa 1,6 g/s, mikä on aika paljon. Sehän tekee suomalaisilla maantienopeuksilla jopa 7 litraa tunnissa. Huh!

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Velomobiili hakusessa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

ajarmala kirjoitti:

Minua kuva panee kyllä vähän pohtimaan: aika isoilta möhkäleiltä näyttävät nuo kaksi ajoneuvoa Milanin molemmin puolin.

Hyödynnät selvästi kalamiesten optista harhaa, saalista roikotetaan niin että kala on lähellä kuvaajaa ja pyytäjä taaempana ;) Isoja möhkäleitä toki ovat, mutta milan on monta metriä kauempana kuvaajasta kuin autot...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin