Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viesti:

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Laitetaas noiden täällä esiteltyjen vastapainoksi kuva meikäläisen tekeleistä. Tämä oli se ensimmäinen testikappale, jonka luulin menevän kokonaan sudeksi rälläköinnillä, mutta saattaa siitä ihan käyttökelpoinen tulla.
Periaatteena tehdä sen verran että toimii, kuski on kuitenkin se systeemin rumin osa.

Kuva
Kuva

Kampiin kiinnitysreijät ovat vielä isontamatta 10 mm kokoon, mutta muuten tuo on mallissa että ketju jotenkin uppoaa. En tiedä pitäisikö noiden hampaiden ohennuksia vielä vähän parannella, vai jättäisikö ketjun syötäväksi?

Työkaluina bilteman porateline, joku marketin sähkö-kuviosaha, porakoneeseen jokseenkin tuollainen aikaisemmin kuvattu 'pyörivä viila' ja tavallinen lattaviila. Sahaukset tehty kuormalavan reunalla, ja sen pyörivän viilan kanssa porakone kuormalavalle, jalka päälle, ja hammasratasta siihen terään. Ensi kerralla voisi laittaa sen pyörimään parempaan porakoneeseen, nyt oli vanha romupora jossa on laakereissa klappia niin paljon että terä pääsee siirtymään melkein puoli senttiä kun siihen nojaa. Ja jos vaikka laittais sen porakoneen kiinni kuormaliinalla siihen lavaan, niin saisi ehkä vähän paremmin hallittua kun ei tarvitse jännittää lähteekös se porakone karkuun.

Mitään ongelmaa viilan tukkeutumisesta ei ole ollut. Rälläkkä oli kelvoton ratkaisu, sulattaa alumiinin.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

PW
KOM

Viesti Kirjoittaja PW »

Tavastilla on rattaissa tyyliä, käsintehdyn leima :D

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Nojanalle

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Varsin orginaali, no harjotus tekee mestarin. :)

tavasti
Viesti:

PW kirjoitti:

Tavastilla on rattaissa tyyliä, käsintehdyn leima

Kyllähän näistä minun tekeleistä aika usein kuulee 'jaa teit ihan ite'. :-)

En ole mikään näppäryyden huippu, aikaa vähän ja työkalutkin vähän mitä ovat, mutta näillä mennään. Tarkoituksena kokeilla saako tumpulampikin tehtyä kuitenkin toimivaa. Jos minä onnistun tekemään toimivia rattaita, kuka vaan voi tehdä kunhan alkaa tekemään. Lisäksi ajankäyttö on ollut aika minimalistista ehkä 1.5 - 2h tuohon tasoon. Laitoin nuo kuvat näytille ihan rohkaisuksi teille muillekkin, kyllä tehdä voi vaikka ei olisikaan virtuoosi.

Toki hommassa pitää myös huomioida se, että kaupallisena tuotteena ei ole saatavilla reilusti ovaaleja rattaita, ja ne lievästi ovaalitkin maksavat luokkaa 250-300$ / 3 ratasta. Ja olisiko halutun kokoisia, sopivalla pulttijaolla, jne. Ken tietä käy tien on vanki, vapaa on vain umpihanki, vai miten se menikään.

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Syväri
Sisällöntuottaja

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Hmmnoniin, eihän nuo tavastin rattaat mitenkään pahat edes ole :) Tästä sain uutta voimaa taas!

Printtailin siis. Aihio löytyi pienemmälle rattaalle. Tällasen mää ehkä teen: 34T, 25% ovaali, -7 ennakko, 15 reikää.

Melko ovaalia aattelin siksi kun se on tollanen hinausvaihde ja monesti pyöritän mäet aika hitaalla. Arvoitus vaan on toimiiko vaihtajan kanssa sitten enää? En tiiä. Samoin reikien väli, tohon mahtuu vaan 90.

Ja omatekeleessä on niitatut rattaat ei siihenkään oikeen voi koittaa :roll:

tavasti
Viesti:

Syväri kirjoitti:

Hmmnoniin, eihän nuo tavastin rattaat mitenkään pahat edes ole :) Tästä sain uutta voimaa taas!

No niin, ei mennyt hukkaan mun itseni nolaaminen :)

Syväri kirjoitti:

Ja omatekeleessä on niitatut rattaat ei siihenkään oikeen voi koittaa :roll:

Entäs jos porailee niitit pois, ja laittaa pulttit tilalle?

Syväri
Sisällöntuottaja

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Tuli heti mieleen juu. Ei vaan saa ison rattaan tilalle ja vaihtosysteemi ei oikein tässä pelitä :(

tavasti
Viesti:

Syväri kirjoitti:

Tuli heti mieleen juu. Ei vaan saa ison rattaan tilalle ja vaihtosysteemi ei oikein tässä pelitä :(

No mikäs siinä ettei sen ison rattaan tilalle saa?

Tietysti voi ostaa pelkän kammen, ilman rattaita, ja tehdä siihen mieleiset rattaat. En tiedä miten mahtaa toimia jos on alumiininen iso ratas, ja siihen myös pienempi BCD, johon tulee sitten pienempi ratas?

Esim pyörätohtorilla tais olla 152 mm pelkkä kampi 15€? Ja jos normi-mittaiset kammet kelpaa, niin onhan maailma kampia väärällään.

tavasti
Viesti:

tavasti kirjoitti:

Kampiin kiinnitysreijät ovat vielä isontamatta 10 mm kokoon, mutta muuten tuo on mallissa että ketju jotenkin uppoaa. En tiedä pitäisikö noiden hampaiden ohennuksia vielä vähän parannella, vai jättäisikö ketjun syötäväksi?

Tästä ei sitten tullut käyttöratasta: isonsin kiinnitysreijät, irrotin kammet, ja niistä sen sisimmän rattaan. Ja kiinnitysreijät olikin 8mm :( No, ehkä tuo silti toimii jotenkin, sen verran että saisi testattua toimiiko. Joka tapauksessa tuon on pieni ratas, jolla ei pahemmin syksyllä, kovassa kunnossa tule ajettua.

Vähän koitin pyöritellä, ketju ei irtoa kaikin paikoin rattaasta ihan noin vain, eli vähän huolitellumpi sais olla. En kerennyt perehtyä onko vikana liian paksut hampaat vai väärän muotoiset.

mhelander

Viesti Kirjoittaja mhelander »

mhelander kirjoitti:

...
Kuva

Vähän huoletti miten pieneltä nousee isolle kun ei ole mitään nypyjä tai ohjureita rattaissa, ja hyvinhän se toimii. Isoa pitää vielä ajamalla kuluttaa, jonkin verran ketju takertelee ja pomppii paluupuolella. Samoin piti taittopyörästä ottaa holkki rungon välistä pois, pienellä etulehdellä ketju hiersi lievästi paluupuolella isompaa lehteä. Nyt pitäisi olla vapaa.

Njoo, eilen kun sateli ja muutenkin oli joutilas olo kävin repimässä rataskammen irti ja viimeistelemässä nämä rattaat.

Pyöreällä viilalla korjailin varsinkin ison lehden hampaat oikean muotoiseksi, se oli helppoa kun kettinki oli jokusen satasen ajolla jättänyt purske-jäljet ongelmakohtiin. Sitten tasaisella viilalla kaikki hampaat about saman mittaisiksi.

Seuraavaksi rälläkkään lamellilaikka ja isosta lehdestä 1mm:n pykälän siloitus veks sisäpuolelta ja vähän hampaiden teroitusta molemmille.

Ketju oli myös jättänyt vähän jälkiä pariin ison lehden kiinnitysmutteriin sekä pariin lehtien välissä olevaan prikkaan joten korjasin muttereiden upotukset käsivaralta sekä nappasin liiat veks noista prikoista.

Päätin olla erkaumakarkaisematta tätä settiä niin voin verrata kulumista ja käytöstä MP:n karkaistuun settiin.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

tavasti
Viesti:

tavasti kirjoitti:

Vähän koitin pyöritellä, ketju ei irtoa kaikin paikoin rattaasta ihan noin vain, eli vähän huolitellumpi sais olla. En kerennyt perehtyä onko vikana liian paksut hampaat vai väärän muotoiset.

Muutamaa hammasta jotka kiukutteli vähän viilailin, ja kyllä tuo alkoi nätillä kuormalla ajaen toimia.
Selvästi vähän siistimpään kuntoon tarvitsee viilata, ainakin pienet rattaat. Ketju tartuu juuri kovalla kuormalla, ja jos olet ylämäessä, niin eipä siinä kärsi pyöräyttää yhtä kierrosta taaksepäin että ketju irtoaa.

No, tämä oli testiratas, seuraavaksi tehdään oikeaa.

Sen verran kerkesi tuolla ajella, että kyllä noin reilusti ovaalin kanssa tuntee kuinka jalat menee jossain kohtaa kovempaa. Mutta koska tuo oli reilusti ovaali ylämäkiratas, ja niitä ylämäkiä ei voinut ajaa, niin vielä ei tiedä onko tuo nyt hyvä vai ei...

tavasti
Viesti:

Tuon testi-rinkulan kanssa sen verran lupaavalta vaikutti, että aloin tehdä seuraavia. 28 hampainen, 35% ovaali, ja 39 hampainen 25% ovaali. Sitten kun nuo on tehtynä (ja jos ovat ok), niin sekaan on tulossa vielä 50 hampainen, 15%.

tavasti
Viesti:

39 hampainen tuli porailtua, ja sahailtu. Se sähkö-pistosaha ei nyt sitten kuitenkaan ole paras mahdollinen: ainakin tuo kyseinen halvin mahdollinen jauhaa liian kovaa. Jos vaan painaa liipasimesta, niin viimeistään parin sentin sahauksen jälkeen terä juuttuu kiinni, ja kone heittää miehen/taivuttaa alumiinin/taittaa terän. Alkoi hajota koko vehje käsiin, ei terän eikä ohjureiden lukistusruuvit enää pidä, jne. Ostamalla halvan saat halvan. Paremmin sujui kun tökki sitä liipasinta päälle-pois, mutta koko kalu alkaa olla jo entinen :-(

Käsipeli on itseasiassa parempi. Kokeilin sekä puulle tarkoitettua halpaa kuviosahaa/puukkosahaa, toimii sekin kunhan alkuun pääsee. Tekee leveän sahauksen, eikä jumita. Rautasaha uppoaa hyvin, mutta sillä ei pysty sahaamaan kuin viivasuoraan, eli muutaman hampaan välin sahaamisen jälkeen joutuukin sahaamaan ulkolaidasta toisen sahauksen jolla saa palan pois että pääsee kääntämään sahaa oikeaan suuntaan. Noista kahdesta vaikea valita kumpi on parempi, sitä puukkosahaa pääsee kääntämään, mutta rautasaha etenee suoralla nopeammin (mutta vaatii niitä väli-sahauksia).

Aloin miettiä, että poraaminenhan sujuu rivakasti, entäpä jos sahaamisen sijasta homma tehtäisiinkin poraamalla?
Tietysti tuohon pitäisi siihen hammasrattaiden piirtelysoftaan saada lisäys, niin että kuvassa olisi noille irrotusreijillekkin keskipisteen paikka. Jotain tämän tyyppistä, valitse tästä nyt sitten sopiva poran koko:

Kuva

jviirret

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tavasti kirjoitti:

Aloin miettiä, että poraaminenhan sujuu rivakasti, entäpä jos sahaamisen sijasta homma tehtäisiinkin poraamalla?
Tietysti tuohon pitäisi siihen hammasrattaiden piirtelysoftaan saada lisäys, niin että kuvassa olisi noille irrotusreijillekkin keskipisteen paikka. Jotain tämän tyyppistä, valitse tästä nyt sitten sopiva poran koko

Luulen että autotallivehkeillä ei poraaminen ihan irti asti onnistu vaan reikien väliin pitää jättää pieni "kannas". Ne toki saa napsitttua poikki sitten vaikka sivuleikkureilla.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

tavasti
Viesti:

jviirret kirjoitti:

Luulen että autotallivehkeillä ei poraaminen ihan irti asti onnistu vaan reikien väliin pitää jättää pieni "kannas". Ne toki saa napsitttua poikki sitten vaikka sivuleikkureilla.

Joo, näin se voi olla. Eipä tuon biltema-poratelineen kanssa ihan millin osien tarkkaa ole toi poraus.

Vastaa Viestiin