Sivu 11/76
Re: Renkaat
Lähetetty: 21 Elo 2013, 14:34
Kirjoittaja Hopea
Minulle Marathon plussat ovat opettaneet renkaanvaihdon tekniikkaa. 406:n saa vanteelle kun pitää huolta siitä että reunat ovat koko operaation ajan mahdollisimman syvällä vanteessa. Ja isä jo aikoinaan opetti että jos renkaan päälle laitossa tarvitaan työkaluja, vika on tekijässä eikä renkaassa. 
Marathon plussa on ainakin minulla vakiorengas. En viitsi paikata kovin usein tien päällä ja nykyiset ovat kaikki kestäneet ainakin 4000 km ilman vaivoja. [koputtaa puuta]
Re: Renkaat
Lähetetty: 21 Elo 2013, 14:55
Kirjoittaja jviirret
Hopea kirjoitti:Minulle Marathon plussat ovat opettaneet renkaanvaihdon tekniikkaa. 406:n saa vanteelle kun pitää huolta siitä että reunat ovat koko operaation ajan mahdollisimman syvällä vanteessa. Ja isä jo aikoinaan opetti että jos renkaan päälle laitossa tarvitaan työkaluja, vika on tekijässä eikä renkaassa. 
Oispa ollut mukava nähdä miten isäsi pistää kickbiken takakumin(18" Kojak) ilman työkaluja paikoilleen vanteelle jossa ei käytännössä ole keskisyvennystä ollenkaan
tai matala syvennys on, mutta kun vanne on yksiseinämäinen niin pinnan nippelit ovat siinä urassa estäen kumin reunan menemisen sinne. Ainoa kerta kun piti käyttää työkaluja
Tässä nyt kuitenkin enempi kai aiheuttanut pulmia tapahtumat sen jälkeen kun kumi on jo vanteella, mutta täyttämisestä huolimatta eivät nouse ympäri asti oikeaan kohti vaan kumin reuna jää sinne keskisyvennykseen.
Jukka
Re: Renkaat
Lähetetty: 23 Elo 2013, 17:13
Kirjoittaja janx
Vaimon mummon 40-622 Marathon plus nousi vanteelle, kun vaan pumppas ilmaa 3 bar. Taitaa tuo mun vanne olla oikukas.
Re: Renkaat
Lähetetty: 23 Elo 2013, 21:47
Kirjoittaja mhelander
No laitetaan nyt vielä muistin virkistämiseksi tännekin mun avovanne ja rengas ongelma. Liittyi lähinnä M5 lowracerin mukana tulleeseen 451-vanteeseen johon Duranoja virittäessä olen katkaissut kutakuinkin kaikki muoviset ja yhden metallivahvistetunkin rengasraudan.
Kerran sain siitä taisteltua sisurin ehjäksi tienkin poskessa mutta aikansa se otti. Duranon reuna on vaan niin vahva ja kumi hyvin pitävää että homma on vaikeeta. Etenkin muilla kuin ohuehkoilla Schwalben sisureilla.
Kun älysin tehdä saippuavesiliuosta ja sitä renkaan reunaan niin johan menee helposti vanteelle. Ilman saippuaakin Durano nousi vanteen reunoille kunhan sisuriin vähän painetta saa sisään.
Toisaalta toinen M5:n 451-kiekko, se 3-lapanen, on paljon helpompi Duranolle. Ja molemmille menee ihan itsestään Ultremo ZX.
622-kokoisista avorenkaista Conti TopContact II Winter menee vanteelle helposti mutta nousee vannetta vasten vasta ihan valmistajan maksimipaineella. Ja se tuntui pitävän ilman sisuriakin aika hyvin maasturin kiekoissa. Ehkä laitan tubelessina toiseen kiekkosettiin talveksi niin voi tytär MP:llä ajella.
Re: Renkaat
Lähetetty: 24 Elo 2013, 00:05
Kirjoittaja jori
mhelander kirjoitti:
Kun älysin tehdä saippuavesiliuosta ja sitä renkaan reunaan niin johan menee helposti vanteelle. Ilman saippuaakin Durano nousi vanteen reunoille kunhan sisuriin vähän painetta saa sisään.
Minä käytän tavallista nestesaippuaa maalipensselillä levitettynä. - Toimii.
Re: Renkaat
Lähetetty: 24 Elo 2013, 23:45
Kirjoittaja terässiipi
Mika tai joku muu puhui tuossa aiemmin kympin hintaisista kompressoreista. Tekeekö noilla mitään, eli saako noilla esim. 4-5 kilon paineita renkaisiin?
Yksi idea olisi käyttää jääkaapin tai pakastimen kompressoria. Näitä saisi ilmaiseksi ja ovat hiljaisia. Näilläkin saisi ilmaa, mutta saako niillä tarpeeksi?
Re: Renkaat
Lähetetty: 24 Elo 2013, 23:57
Kirjoittaja tavasti
terässiipi kirjoitti:Yksi idea olisi käyttää jääkaapin tai pakastimen kompressoria. Näitä saisi ilmaiseksi ja ovat hiljaisia. Näilläkin saisi ilmaa, mutta saako niillä tarpeeksi?
Joskus nähnyt moisesta tehdyn kompuran, ja kyllä se taisi jonkun 6-7 bar takoa.
Re: Renkaat
Lähetetty: 24 Elo 2013, 23:58
Kirjoittaja jviirret
terässiipi kirjoitti:Mika tai joku muu puhui tuossa aiemmin kympin hintaisista kompressoreista. Tekeekö noilla mitään, eli saako noilla esim. 4-5 kilon paineita renkaisiin?
Väitän että tavallinen jalkapumppu on nopeampi ja varmatoimisempi, vaikka maksaisi saman kympin.
Jukka
Re: Renkaat
Lähetetty: 25 Elo 2013, 11:25
Kirjoittaja terppa
jviirret kirjoitti:terässiipi kirjoitti:Mika tai joku muu puhui tuossa aiemmin kympin hintaisista kompressoreista. Tekeekö noilla mitään, eli saako noilla esim. 4-5 kilon paineita renkaisiin?
Väitän että tavallinen jalkapumppu on nopeampi ja varmatoimisempi, vaikka maksaisi saman kympin.
Jukka
Minulla auton mukana tuli kompura joka ottaa virran tupakansytyttimestä, näyttää aika heppoiselta laitokselta ja vertautuu varmaan kympin kompuraan mutta saa sillä 8 bar paineet vaikka mittarissa asteikko on 6 bariin saakka. Jalkapumppu on kuitenkin varmempi ja pitkäikäisempi ratkaisu.
Sen jälkeen kun osti kohtuu hyvän jalkapumpun niin harmitteli miksi vuosia rassasi hermojaan huonoilla pumpuilla
kun pumpatessa ei tule hiki niin kynnys tarkistaa paineet on paljon matalampi...
Re: Renkaat
Lähetetty: 26 Elo 2013, 10:33
Kirjoittaja samuel
tavasti kirjoitti:terässiipi kirjoitti:Yksi idea olisi käyttää jääkaapin tai pakastimen kompressoria. Näitä saisi ilmaiseksi ja ovat hiljaisia. Näilläkin saisi ilmaa, mutta saako niillä tarpeeksi?
Joskus nähnyt moisesta tehdyn kompuran, ja kyllä se taisi jonkun 6-7 bar takoa.
Tässä yhden propelihatun tuotos. Mukavaa pikkusurinaa pitää. Painetta tulee 25baaria. Säiliönä on autojen ilmastointilaitteiden huoltokoneen säiliö. Tuotto ei ole iso, mutta jos säiliö on hiukka järeempi ja iso letku niin kyllähän sieltä paljon ilmaa ulos tulee.
Re: Renkaat
Lähetetty: 26 Elo 2013, 10:46
Kirjoittaja mhelander
mhelander kirjoitti:
Mulla on keskarit 30:n pinnassa FF:illä. Hyvin toimii ei-UST vanteilla (DT-Swiss XR-400 edessä ja XM-490 takana) Stans-tubelessina ja vielä paremmin maastossakin WTB:n "koukkuvanteilla".
<snip>
Koska sain jopa tuon ei-tubeless suositellun WTB:n vanteen pelittämään Stans:n teipeillä ja olikohan Mavic:n tubeless-venttiileillä, niillä mennään jatkossa. Sanoisin että jos ei ihan maantiellä pidä kisaamaan alkaa niin tubeless Furious Fred on erittäin hyvä vaihtoehto. Se on sekä mukava (matalat paineet) että pitävä ja rullaava.
Ajelin eilen paikallisella "08"-lenkillä näillä renkailla. Kaikilla muilla oli maantiefillarit, ei mitään ongelmia pysyä mukana. Huolimatta siitä että myöhästyin alusta pari kolme minuuttia ja jouduin ajamaan kaverin kanssa kiinni 4-5 kilsaa, ja toisesta oman rakkotauon takia suoritetusta 6 kilsan temposta. Keskisyke 133 ja ajoa 103 kilsaa, 31.3 keskari eli ihan oikea väline oli tuonne.
Ajoin keväällä MP:llä yhden lenkin ja keskisyke oli alle 120 joten turha lähteä noita ajamaan maantienojakilla...
FF:t tubelessina tuntui ihan yhtä rullaavilta maastonojakissa kuin muiden maantiefillarit slikseineen. Vielä kun saan tilatun 11-28 pakan nykyisen 11-32 9-vaihteisen tilalle niin on maantie nopeuksissa sopivampaa vaihdetta silmässä.
Re: Renkaat
Lähetetty: 17 Syys 2013, 22:42
Kirjoittaja Nojanalle
Sain tässä hyvän tarjouksen renkaista ja kysyisin mielipidettä . Renkaat ovat Missukan 19/622 ja jos laittaisin ne 14mm leveille vanteille. Niin tarkoitus ei ole ajaa kuin asvaltilla . Renkaat ovat kuulemma nelikankaiset korkeapaine sellaisia. Ajattelin laittaa ne rakenteilla olevaan kallistuvarunkoiseen. Tierän että pirun kovat ovat, mutta vierintävastus on varmasti aika pieni. Puhumattakaan painosta.
Mutta olisivat aika holjan näköset alla ainakin. 
Re: Renkaat
Lähetetty: 18 Syys 2013, 08:49
Kirjoittaja jviirret
Nojanalle kirjoitti:Sain tässä hyvän tarjouksen renkaista ja kysyisin mielipidettä .
Pitäs kuulla tarkempi malli ja hinta
Onko ne pyörän vai kelauspyörän kumit? Michelinin kumeja(622) näytti BC:ssä olevan hintahaarukassa 13-54euroa, mutta yhtään 19mm kumia ei ollut. Suurimmassa osassa ohuin vaihtoehto on 23mm.
Jukka
Re: Renkaat
Lähetetty: 18 Syys 2013, 09:08
Kirjoittaja Nojanalle
Tarkemmin en viellä tierä, ovat kuitenkin 19mm leveät . Ei kelaukseen , vaan ihan kilpapyörän alle. 
Re: Renkaat
Lähetetty: 18 Syys 2013, 09:31
Kirjoittaja jviirret
Nojanalle kirjoitti: vaan ihan kilpapyörän alle. 
Eli tuubi kumit? Rullaavat varmasti perinteisiä paremmin, mutta puhkeavat herkästi ja paineet ovat sellaiset ettei "tavallisilla pumpuilla" tai kompressoreilla saa täyteen.
Jukka