jori kirjoitti:Minä en rupeaisi nikkaroimaan linkkuja ilman hyvää syytä. Jokainen lisäosa on lisä vikapaikkoihin.
samaa sanottiin mun maasturin takajousituksen linkustosta. Monimutkainen, vikaantuva ja vaatii huoltoa.
Kun siitä sain bugit korjattua on se yllättäen toiminut erittäin hyvin, ei tarvi huoltoa riippumatta surkeissa keleissä ajamisesta ja toimii vaan edelleen erittäin hyvin. Ainoastaan iskarin korvakkojen holkitus on vielä kehno, sen pitäisi toimia iskarin yläpäästä johon tulee vähän liikettä, on nykyisellään hippusen väljä.
Parasta tuossa mun linkustossa on että jouston alkuliike parempi kuin iskarin suoralla kiinnityksellä, pitää renkaan paremmin alustassa kiinni. Ja iskari on kivassa paikassa.
jviirret kirjoitti:eemeli kirjoitti:Vai meinaatko, että kestäisi laittaa iskari toispuoleisesti tuohon 20x40 putkeen?
Ihan varmasti kestää, mutta koska haarukka on noin pitkä niin saattaa pikkuisen kiertyä.
Mulla kiertyy maasturissa haarukka vaikka on kaksiputkinen. Kun on kehnosta putkesta tehty ja pitkä. Ei toki ole iso ongelma normaalille jousituksen liikkeelle mutta kun sitten ajetaan mutkittelevassa ja kuoppaisessa alkaa laitteeseen tulla spiraalimaista kiertoa käytökseen joka tekee ajamisesta vähän haasteellisempaa.
eemeli kirjoitti:Tuota kiertymistä mä itsekin epäilen. Tiedä sitten huomaako tuota ajossa...
Voisihan tuon takahaarukan miettiä niin, että rengasrikon sattuessa ei tarvitsisi irroittaa muutakuin toisen puolen dropoutti. Tarkoitus olisi kuitenkin laittaa pulttikiinnikkeinen Rohloffi.
Itse mietin että tekisin oman takahaarukkani enemmän laatikkomaiseksi. Tavoitteena on saada kiertymistä vähennettyä ja silti pidettyä paino kohtuullisena.
Yksi tapa jäykistää haarukkaputkea, etenkin jos on tehty suorakaiteen muotoisesta putkesta, on laittaa toinen samanlainen päälle ja pätkinä hitsata ne yhteen molemmin puolin. Painoa tulee toki tuplat mutta taipumajäykkyys vähenee oleellisesti ja kiertojäykkyyskin paranee.