Vaikka tää ei ole ihan samaasia ,niin laitan kuitenkin sen tänne. Minun mielestä aika yksinkertainen rakentaa, kun vain on paikka missä sen kuiduttaa.
Joo, tämä on aika lähellä Vendettaa. Väittäisin olevan hempulimpi etukolmion rakenteen takia. Ja kaveri on käyttäny varmaan lyijyisiä osia kun melkein 11 kg on painoa vaikka runko on hiilikuidusta.
Omani taitaa painaa alle 11 kg kun heitän kisakelpoiset pyörät alle. Nyt siinä on edessä ainakin puoli kiloa normaalia raskaampi lowracerin talviajoon tehty takapyörä 90-luvun avovanteella ja 28mm:n renkaalle tarkoitettuine sisärenkaineen. "Kevenntty" ainoastaan Conti GP 4000 S gummilla.
Re: Köyhän miehen Vendetta MBB
Lähetetty: 21 Syys 2012, 11:38
Kirjoittaja Kyytsis
mhelander kirjoitti:
Noniin, nyt on värkillä käyty ajamassa ensimmäinen lenkki kun on "valmis", tässä kunnossa:
On se hiano!
Re: Köyhän miehen Vendetta MBB
Lähetetty: 23 Syys 2012, 21:34
Kirjoittaja mhelander
Nyt on noin 300 kilsaa lakkarissa. Mikään ei pahemmin bugita, paitsi Campyn takavaihtaja. Muuten kulkee mukavasti ja kuskikin alkaa tottau värpättimen kuljettamiseen.
Keskinopeudet on vielä vähän alhaalla mutta ylämäet nousee kyllä tosi kepeesti. Rentoutta tulee koko ajan lisää tasaisille ja näyttää sitä myöten keskinopeuskin kohoavan, tänään vaan oli vähän liikaa vastatuulta 96 km:n lenkin pisimmällä pätkällä suoraan pohjoiseen.
Re: Köyhän miehen Vendetta MBB
Lähetetty: 27 Syys 2012, 21:07
Kirjoittaja mhelander
Noin 350 kilsaa ajettu. Paranee koko ajan, penkin kiinnitys etenkin ylhäältä alkaa pettää, tämä oli odotettavissa.
Laminoin eilen sudeksi menneestä penkin kannesta tehdyt kolme palaa yhteen käyttäen välissä epoksilla kyllästettyjä hiilikuitukankaan paloja ja päälle sekä alle tuli hiilikuitu+kevlar kankaat. Puristuksiin kahden MDF-levyn kappaleen väliin ja kaikki jykevät puristimet mitä taloudesta löyty.
Tänään sitten paketti auki, rälläkällä reunojen leikkaus, penkin irroitus ja uusi jousilevy paikalleen. Tein samalla 3mm:n alumiinista 4kpl per pultti korokeprikkoja alakiinnitykseen jotta penkin saa samaan kulmaan kuin muissa nojakeissa (ja koska ehjä jousilevy nostaa takapäätä myös vähän).
Sitten rapsuttelin Nokialla levykiekkona olleesta takarattaasta uretaaniliiman jäämät veks ja se sitten etupyöräksi samalla pakalla. Punnitus kisakunnossa ilman valoja ja työkalupussia. Matkalaukkuvaaka näytti 11.6 kg joten ei ihan päästy alle 11 kg:n mutta kaikki on paikallaan mitä pitääkin.
Punnituksen jälkeen koeajo että kaikki vielä toimii. Penkki tuntu jykevämmältä mutta silti syö terävät iskut kun mukulakivikorokkeen yli ajoi vauhdilla. Ja prikoista huolimatta Hopen 130mm:n napa pysyy haarukassa. Pitää katsoa tarkemmin tarvitaanko noita patteja ketjuhaarukassa lainkaan, vai kaventaisko haarukan dropoutteja vähän ja porais ketjuhaarukkaan akselille vähän koloa.
Eilen tuli myös purettua Campyn takavaihtaja, putsattua huolellisesti ja kasattua ajatuksen kanssa. Samalla tuli justeerattua vaihdevaijeri kunnolla, nyt toimii vaihteetkin kunnolla.
Re: Köyhän miehen Vendetta MBB
Lähetetty: 29 Syys 2012, 12:20
Kirjoittaja mhelander
No nyt alkaa V pelittää. Ajoin eilen 57 kilsaa, sitä ennen asentelin tilatut Campy Centaur dual-pivot vannejarrut ja O-Synce Macro 2SX nopeus&kadenssi sensorin. Siirsin Metasta TIme RXS -polkimet ja pulttasin niiden klossit uusiin huonomman kelin popoihin.
Nyt toimii kaikki kuin unelma. Jarrut oli helppo säätää. Kahvoissa herkkä tunnokas ote ja tehosta löytyy. Vaihteet toimii kuin unelma, kertaakaan ei ollu ongelmia ketjun kanssa. Aikaisemmilla oli jokaisella. Penkki oli aivan eri tukeva ja söi hyvin routaraidat ja mukulakivitetyt suojatiet.
Keskinopeuskin on nyt 32 km/h puuskatuulisella kelillä, ei paha. Oliskohan vaikuttanu ainakin puoli kiloa kevyempi pyörä, molemmat gummit on Tufo S3 Lite -mallia ja paineet kohdillaan, sekä penkki enemmän nojallaan eli ilmanvastuskin pienempi.
Pitää ottaa vähän kuvia josko kerkeää valosan aikaan. Tai sitten kun on maalattu, siihen menee kyllä vielä tovi.
Noista jarruista vielä, päädyin kokonaan uusiin jarruihin kun vanhoihin olis pelkät jarrupalat maksanu 20 egee ainakin. Nämä makso jotain 35 euroa sarja kun on dual pivot niin vaijeri ei vaikuta jarrun keskitykseen ja voimaa löytyy. Nyt melkein harmittaa että tuli hommattua noita SRAM:n Force ja Rival jarruja huomattavasti kovempaan hintaan. Tässä on säädöt melkein yhtä hyvät kuin Forcessa, siis paremmat kuin Rivalissa, ainoastaan vapautusvipua ei näissä ole (kumma kyllä). SItä ei tarvita kun mulla on palat paljon enemmän kuin millin irti vanteelta (Campyn suositus), johtunee kahvoista.
Ja tämmösiin vekottimiin tuo O-Synce ANT+ sensori on kyllä hyvä. Ei mikään paksukainen ja kun on johtoa sensoreiden välissä niin johan oli helppo saada paikalleen. Nyt yltää 60mm:n vanteen magneetille ja kadenssi hoituu, Garminin kombo-sensorin olis joutunu modaamaan tätä varten.
Re: Köyhän miehen Vendetta MBB
Lähetetty: 29 Syys 2012, 12:38
Kirjoittaja Syväri
Ite tykkään kans campyn jarruista. Mulla taitaa olla ihan velocet vain mut mukana tuli eri pituisia sovitusholkkeja niin sai kiinnikkin. Toiminta myös jämäkkää. Harmi ettei velokraftiin hankkinut noita silloin joskus.. olis säästynyt jarrusillan kustomoinnilta.
Hyvin tuntuu vendettakopio kulkevan
Re: Köyhän miehen Vendetta MBB
Lähetetty: 01 Loka 2012, 10:34
Kirjoittaja mhelander
Syväri kirjoitti:
Hyvin tuntuu vendettakopio kulkevan
Joo, kaikesta huolimatta ajoin eilen km-kisaan viimeisen lenkin ja sain pohjat Stravassa aikaseksi. Ekat V:llä. Ei häävi mutta 34.5 km/h keskarit ruuhkasella 5.8 km:n tienpätkällä. Enkä edes yrittäny ajaa kovaa.
Re: Köyhän miehen Vendetta MBB
Lähetetty: 07 Loka 2012, 23:31
Kirjoittaja mhelander
Nyt on mittarissa 554 kilsaa.
Koko ajan ajotaito paranee ja vaikka lenkeillä keskari vähän laskee niin alkaa Stravassa tulla pohjia merkatuille segmenteille. Värkillä pääsee siis myös kovaa, tasaisellakin.
Eilen kuului etukolmion suunnasta narskumista joten lenkin jälkeen purin keskiön irti ja kiristelin kaikki paikat kunnolla. Samalla viilasin takapyörän korvakkeita niin että saa tasan linjaan sen etupyörän kanssa. Nyt on entistäkin parempi ajettava.
Ja tosiaan, ei ole mikään heitto että stemmin pitää olla tosi tukeva. Ei tarvi edes ihan tosissaan polkea ja käsillä rytmittää vastaliikettä kun stemmiä pitkin näkee että se joustaa. Ei paljoa mutta kuitenkin. Mullahan nää putket ei ole mitään erikoislaatua tai kovinkaan lujaa tavaraa. Jos olis hentosempaa niin koko värkki alkais notkumaan kuin märkä spagetti kun polkee tosissaan.
Re: Köyhän miehen Vendetta MBB
Lähetetty: 13 Loka 2012, 06:50
Kirjoittaja Nojanalle
Vähän kevennystä kojeajajan arkeen. Tämä nyt on toisaalta väärässä ketjus. Mutta jos tää nyt piristystä päivään. Niin mitä sen välii.
Re: Köyhän miehen Vendetta MBB
Lähetetty: 13 Loka 2012, 16:39
Kirjoittaja Nojanalle
Illan ratoksi voi ajamisen jälkeen katsoo tän filmin. Siinäkaveri vääntää parkialueella , naamaansa niin että luulisi olevan kovaa pyörän ajo. Taitaa mies polo viel jännittää , kilometrejä liian vähän takana. Entä miehen "Vendetassa". Laitappa tuleen kokemusta , tuosta kaare ja muusta käyttäytymisestä. Kun olet sitä testailut enenmän. Että pääsee piirustaan omaa. Odotan sitä kuinka sen käyttäytyminen on talvikeleillä .
Re: Köyhän miehen Vendetta MBB
Lähetetty: 13 Loka 2012, 16:44
Kirjoittaja Nojanalle
Tässä kyllä kehut tulee kotiin .
Re: Köyhän miehen Vendetta MBB
Lähetetty: 13 Loka 2012, 17:30
Kirjoittaja mhelander
Nojanalle kirjoitti:
Tässä kyllä kehut tulee kotiin .
No joo. CB:n poppoo on närästäny jenkkilän nojailijat aika pahanpäiväisesti. Koko ajan on joku vääntö siitä onko värkki hyvä ja nopea vai ei. Ja kukaan pystyvistä kuskeista ei lähde mokomaa kokeilemaan ja/tai hankkimaan.
Siksi tein omani itse. Liian kallis kokeilla jos ei toimi ja/tai opi ajamaan. Tällä hetkellä on fiilikset aika hyvät, kevään Oulujoki-ajoon pähkäilen että lähdenkö tällä vai tupla levytetyllä lowracerilla. Kevään lenkit ja testit saa ratkasta...
Kävin tänään pikkasen ajamassa V:llä, märkää on ja kelit viilenee. Voi olla että viimeisiä lenkkejä on tällä. Pääsee viimeistelemään ja maalaamaan kesää varten. Meta on jo talvikunnossa ja V:n penkillä saa lowracerin kans ajokuntoon.
Jos vielä kehtaa niin kokeilen eteen lowracerin hiilari ratasta ja taakse itse katettua. Jotta tulee vähän fiilistä miten kulkee kun on matka-aero varustettu, ja miten ristituulet ottaa eteen. Mutta kun tuo hiilari vanne vaatii sille sopivat jarrupalat jotka ei mene Campy jarruihin. Vaan nyt on Metan vannejarrut jouten kun siinä on levarit...
Re: Köyhän miehen Vendetta MBB
Lähetetty: 11 Joulu 2012, 15:20
Kirjoittaja irakas
Kyytsis kirjoitti:
mhelander kirjoitti:
Noniin, nyt on värkillä käyty ajamassa ensimmäinen lenkki kun on "valmis", tässä kunnossa:
On se hiano!
Kyllä, kyllä, mutta minulle on edelleen mysteerio, miten pitelet käsiäsi tuollaisella ohjaustangolla? Onko kuvaa, kun istut pyörässä?
sakari
Re: Köyhän miehen Vendetta MBB
Lähetetty: 11 Joulu 2012, 15:46
Kirjoittaja mhelander
irakas kirjoitti:
Kyllä, kyllä, mutta minulle on edelleen mysteerio, miten pitelet käsiäsi tuollaisella ohjaustangolla? Onko kuvaa, kun istut pyörässä?
Ei ole. Pitää yrittää ottaa kun saan alas kattopaarteesta ja on tuunattu maalausta varten valmiiksi.
Asento on kuin superman tangolla eli kädet lähes täysin suorana vaakatasossa eteenpäin. Eikös ketjussa ole se lyhyt videoklippi ? Vanhalla tangolla tosin...
Re: Köyhän miehen Vendetta MBB
Lähetetty: 11 Joulu 2012, 18:07
Kirjoittaja Lizard100
Nojanalle kirjoitti:
Illan ratoksi voi ajamisen jälkeen katsoo tän filmin. Siinäkaveri vääntää parkialueella , naamaansa niin että luulisi olevan kovaa pyörän ajo. Taitaa mies polo viel jännittää , kilometrejä liian vähän takana. Entä miehen "Vendetassa". Laitappa tuleen kokemusta , tuosta kaare ja muusta käyttäytymisestä. Kun olet sitä testailut enenmän. Että pääsee piirustaan omaa. Odotan sitä kuinka sen käyttäytyminen on talvikeleillä .