Hyvä tuuri, että rälläkän karkaaminen ei tehnyt nirhaumaa suurempaa vahinkoa ja että sauman repeäminen tapahtui niin hitaasti, että sen ehti ajossa havaita ennen onnettomuutta.
Itse kyllästyin puikon jälkien hiomiseen ja syntyvän kuonan määrään niin totaalisesti, että hankin joku aika sitten pienen happi-asetyleeni -setin. Nyt jälkiviisaana olisi kannattunut hankkia isommat pullot, nuo 0.5 m3 pullot ei hirveän kauan kestä. Tosin ovat kyllä helppoja kuljettaa vaihtoon ja takaisin. Ilmeisesti kaasuhitsaus ei juuri enää ole muodissa, pitää olla tiggi ja kymmenen kiloa elektroniikkaa, mutta vastavirtaan on aina kiva mennä.
Mistä hankit pikkupullosetin? Kovajuottaminenhan on kuuminta hottia juuri nyt pyörähommissa.
Jaa meinaatkos hommata? Jollei tarvi hitsata, niin palavana kaasuna voi käyttää nestekaasua. Se on halvempaa ja sitä saa melkein mistä tahansa. Se palaa kylmemmällä liekillä kuin asetyleeni, mutta lämmöt riittää polttoleikkaukseen ja juottamiseen, ei kuitenkaan hitsaamiseen. Happipullo pitää tietysti hommata. (jollain erikoispolttimella juottokin onnistuu kuulemma ilman happea)
Liinalla on hyvä kiskoa runkoa takaisin suoraan ja lankulla saa voimavektorin kohdistumaan oikein. Kuvassa itse oikaisen runkoa ja korjaan revennyttä hitsisaumaa.
Sain olkavarret käännettyä oikeaan asentoon kiilaamalla niitä ulospäin päistään sopivaksi muotoillulla poikittaisella laudalla.
Jatkossa kannattaa laittaa olkavarret isompaan kulmaan runkoputkeen nähden, jolloin ne saadaan lyhyemmäksi ja vääntöä liitoksessa pienemmäksi. Syy, miksi ne ovat vinossa, on se, että istumaan meno olisi helpompaa.
Mainio korjausmies Könösen Erkki Vaajakoskelta hitsasi tänään SH23:n rungon kuntoon. Ei tarvinnut ruveta hifisteleen ammattimiehen hitsauksien jälkeen!
Edit: Kuva
Liitteet
SH23 hitsi.jpg (99.69 KiB) Katsottu 5497 kertaa
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Ajelen usein SH23:lla väliä Vaajakoski Jyväskylän keskusta (n. 7 km) jalankulku-pyörätietä, jonka ylittävät sivulta tulevat pysähtymismerkeillä varustetut ajotiet. Jos luottaisin siihen, että autoilijat pysätyisivät, olisin jo monta kertaa joutunut pahaan kolariin. Läheltä piti tilanteita tapahtuu lähes joka kerta. Löysin Biltemasta 12 voltin jännitteellä toimivan äänitorven http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... -V-431920/,
jonka asensin SH23:een. Nyt voi ainakin osoittaa mieltään liikennesäännöistä piittaamattomille autoilijoille.
Torvi toimii nyt 12 voltin moottoripyörän akulla. Osaisiko joku kertoa minkälaisen etuvastuksen torvi tarvitsisi, jos liittäisin sen 48 voltin LiFePO4-akkuun, eikä tarvitsisi kuljettaa kahta akkua mukanaan?
Liitteet
SH23 singnaalitorvi.jpg (199.26 KiB) Katsottu 5444 kertaa
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Torvi toimii nyt 12 voltin moottoripyörän akulla. Osaisiko joku kertoa minkälaisen etuvastuksen torvi tarvitsisi, jos liittäisin sen 48 voltin LiFePO4-akkuun, eikä tarvitsisi kuljettaa kahta akkua mukanaan?
Pitäisi tietää paljonko se ottaa virtaa(Amppeereja) kun päästää ääntä...
Pitää tietää mikä on sen summerin imperansi , että pystyy laskeen sen etuvastuksen arvon . Toinen konsti on että laita siihen johdon väliin auton ajovalojen hehkulampu . Saat siittä Venäläiseen tapaan etuvastuksen . Taitaa olla kokeilua tuo kuitenkin että löytää sen suojan summerille . Eikö siinä akussa ole erillistä ulosottoa pienenmälle jänniiteelle , esim. valoille .
Pitää tietää mikä on sen summerin imperansi , että pystyy laskeen sen etuvastuksen arvon .
Ei tarvi jos tietää sen ottaman virran.
Nojanalle kirjoitti:
Toinen konsti on että laita siihen johdon väliin auton ajovalojen hehkulampu . Saat siittä Venäläiseen tapaan etuvastuksen .
Ja polttaa summerin varmasti. Ajovalon(12V/55W) vastus on noin 0,2ohmia, eli ei käytännössä mitään.
Nojanalle kirjoitti:
Eikö siinä akussa ole erillistä ulosottoa pienenmälle jänniiteelle , esim. valoille .
Jos kennoista olisi tehty väliulosotto, niin ne kuormittuisivat epätasaisesti. Tuhoaisi helposti koko akkkupaketin siinä vaiheessa kun osa olisi jo tyhjiä mutta loput antaisivat vielä täyttä virtaa.
Jos jättäisi nämä Venäläiset konstit heidän omaan käyttöönsä?
Pitää tietää mikä on sen summerin imperansi , että pystyy laskeen sen etuvastuksen arvon .
Ei tarvi jos tietää sen ottaman virran.
Eikös toi ole vakiojännitteellä käytännössä sama asia
Ottoteho tuommoisessa voi olla merkittynä jännitteen lisäksi. Tuskin muuta. Hellan torven teho on 66 wattia. Kai tuo pyörii samassa suuruusluokassa.
Nojanalle kirjoitti:
Toinen konsti on että laita siihen johdon väliin auton ajovalojen hehkulampu . Saat siittä Venäläiseen tapaan etuvastuksen .
Jos 48 voltin järjestelmään laittaa 12 voltin laitetta sarjaan, on vähintään toisessa reilu ylijännite. Ratkaisu ei voi olla kestävä.
Tarttis olla neljä tuommoista torvea
Ottoteho tuommoisessa voi olla merkittynä jännitteen lisäksi. Tuskin muuta. Hellan torven teho on 66 wattia. Kai tuo pyörii samassa suuruusluokassa.
Jos oletetaan että tämän teho on sama, niin sen ottama virta on 66W/12V = 5.5Amppeeria
Etuvastuksen pitää hävittää 36Volttia (36V+12V=48V) Ohmit saadaan jakamalla jännite virralla, eli 36V/5,5A = 6,5Ohmia
Tämä ei ole ongelma, mutta mistä löytyy vastus joka kestää tuollaisen tehon? 5,5A * 36Volttia = 198Wattia Normaali hiilikalvovastusten tehonkesto kun on max 1Watti.
Käytännössä torvi ja etuvastus siis ottavat yhteensä saman tehon kuin normaali apumoottori.
Lisäksi tuollainen mekaaninen torvi aiheuttaa melkoisesti sähköhäiriöitä jotka saattaa olla hyvinkin kohtalokkaita moottorin ohjausjärjestelmälle. Jonkunlaista häiriönpoistokondensaattoria pitäisi siis vähintään osata laittaa lisäksi.