Sivu 11/14
Re: Kuudee sport
Lähetetty: 16 Kesä 2015, 14:29
Kirjoittaja PW
Pastori kirjoitti:PW kirjoitti:Eiks se naru oo sitä varten ett voi löysätä - sporttisempi ja jättökin muuttuu oikeaan suuntaan - kovempi vauhti, isompi jättö?
Joo. Muuten muuttuis suotuisaksi - mutta jättö on jo nyt aika suuri = 170 millii.
Mutta kokeilen mä toki tuota loivempaa perää uudelleen.
No niin onkii, haarukkaan taittoa? Turhaan huutelen haluut kuitenkin tehdä uuden rungon
sekin on ok.
Re: Kuudee sport
Lähetetty: 16 Kesä 2015, 16:15
Kirjoittaja Pastori
PW kirjoitti:Pastori kirjoitti:PW kirjoitti:Eiks se naru oo sitä varten ett voi löysätä - sporttisempi ja jättökin muuttuu oikeaan suuntaan - kovempi vauhti, isompi jättö?
Joo. Muuten muuttuis suotuisaksi - mutta jättö on jo nyt aika suuri = 170 millii.
Mutta kokeilen mä toki tuota loivempaa perää uudelleen.
No niin onkii, haarukkaan taittoa? Turhaan huutelen haluut kuitenkin tehdä uuden rungon
sekin on ok.
Enhän mä nyt just männävuonna suoristettua haarukkaa rupee taitteleen ja sitäpaitsi - kiertyväkettinkinen = hyvä jos se on suora = ketju menee kivasti siittä haarukan viekusta.
Re: Kuudee sportin evoluutio
Lähetetty: 17 Kesä 2015, 16:12
Kirjoittaja Jarcco
Pastori kirjoitti:emaputken_kulma.jpg
Tekisi vielä mieli vähän muuttaa tuota runkoa. Kuvan nuolen kohdalle pikkuiset taitokset ja silloin saisi emäputkea hitusen pystympään = saisi naruperää laskemamalla sporttisemman koneen. Etuosaa siis ylös ja takaosaa alas.
Heinäkuun ekalla viikolla pääsisi pajalle. Siihen saakka pitää pohtia että sipaisisko nopeesti uuden rungon kokonaan vai vieläko kustomoisi tätä vanhaa.
Uudessa rungossa voisi olla kutakuinkin tommoiset muutokset:
- etupuomia hitusen ylös
- takosaa hitusen alas
- sininen putki voisi olla pikkaisen ohkaisempaa?
kuudeen_muutokset.jpg
Äläs nyt heti mene muuttamaan, ajoasento on minusta just passeli eli sama kuin mun Mustarastas mbb:ssä. Sellaisen meinaan apinoida muihin pyöriini, Jive saattaa joutua käsittelyyn jossa muutan keulakulmaa loivemmaksi ja pudotan puomia alaspäin eli juuri päinvastoin kuin sinä meinaat tehdä
No makuasioita nämäkin, mutta mitens sitä sanottiinkaan: If it's not broke, don't fix it!
Re: Kuudee sport
Lähetetty: 17 Kesä 2015, 19:37
Kirjoittaja Pastori
Tänään just lenkillä huomasin että yritin pariin kertaan omaa ruhoa oikoa. Kyllä mä varmaan tämän rungon pidän tälleen. On niin helppo ajella. Ja sit SAATAN tehdä toisen vähän sporttisemman. Jostain kumman syystä ajoin viime kesän lopulla paljon kovempaa kuin nyt tällä pyörällä. Nyt on tosin ollut ihan hirmuista tuulta. Mutta olettaisin että vähän pystympi ajoasento todellakin nappaa vauhtia pois hitusen.
Re: Kuudee sport
Lähetetty: 17 Kesä 2015, 19:47
Kirjoittaja jviirret
Pastori kirjoitti:Mutta olettaisin että vähän pystympi ajoasento todellakin nappaa vauhtia pois hitusen.
Näinhän se tekee. En tiedä saisiko 5asteen muutosta nojakulmassa vielä mitattua normaali mittarilla normi lenkillä, mutta 10asteen muutoksen varmasti saa. Varsinkin jos lähtökohta on jossakin 40-50asteen hujakoilla ja siitä loiventaa kymmenen astetta niin otsapinta-ala pienenee hehtaarilla.
Jukka
Re: Kuudee sport
Lähetetty: 17 Kesä 2015, 20:17
Kirjoittaja Pastori
Muutos on siinä kymmenen asteen hujakoilla. Tarkkaa tietoo ei oo vielä - ei oo kuvaa pyörästä 71 kilon punnuksella = todellista narun jouston vaikutusta ei siis ole dokumentoitu.
Re: Kuudee sport
Lähetetty: 17 Kesä 2015, 22:36
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti: Varsinkin jos lähtökohta on jossakin 40-50asteen hujakoilla ja siitä loiventaa kymmenen astetta niin otsapinta-ala pienenee hehtaarilla.
Matalammalta aloittaen sama kymmenen astetta pienentää otsapinta-alaa vieläkin enemmän. Otsapinta-ala noudattaa sinikäyrää, eli pienillä kulmilla enemmän ja suurilla vähemmän. Toisaalta suuren kulman madaltaminen vaatii periskoopin tai video-ohjauksen. 
Re: Kuudee sport
Lähetetty: 17 Kesä 2015, 22:55
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:Matalammalta aloittaen sama kymmenen astetta pienentää otsapinta-alaa vieläkin enemmän. Otsapinta-ala noudattaa sinikäyrää, eli pienillä kulmilla enemmän ja suurilla vähemmän.
Jos kuski jää omien polviensa tai jopa mahansa taakse niin nojakulman suhteellinen vaikutus pienenee.
Jukka
Re: Kuudee sport
Lähetetty: 17 Kesä 2015, 23:31
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:jori kirjoitti:Matalammalta aloittaen sama kymmenen astetta pienentää otsapinta-alaa vieläkin enemmän. Otsapinta-ala noudattaa sinikäyrää, eli pienillä kulmilla enemmän ja suurilla vähemmän.
Jos kuski jää omien polviensa tai jopa mahansa taakse niin nojakulman suhteellinen vaikutus pienenee.
Jos kuski jää oman mahansa taakse, on kyseessä virtaviivakappale, eikä ilmanvastuksen suuruus riipu otsa-, vaan ns. märkäpinta-alasta. 
Re: Kuudee sport
Lähetetty: 17 Kesä 2015, 23:39
Kirjoittaja joonas
Jos kuski jää periskoopitta oman mahansa taakse nojapyörän päällä niin aerodynaaminen etu jäänee kakkoseksi ja kannattanee harkita kaljan kulutuksen kuristamista 
Re: Kuudee sport
Lähetetty: 17 Kesä 2015, 23:41
Kirjoittaja Pastori
Kylläpäs maistuiskin olut.
Re: Kuudee sport
Lähetetty: 17 Kesä 2015, 23:49
Kirjoittaja jori
Pastori kirjoitti:Kylläpäs maistuiskin olut.
Ähäs, minulla on tässä avattu Murphys Irish Stout puolen litran tölkki.
Lähes tyhjä jo kylläkin. 
Aerodynamiikka on laji, jossa kuikelot eivät pärjää. Virtausteknisesti edulliset muodot ovat varsin paksuja ja pyöreälinjaisia siihen asti, kunnes mennään yliääninopeuksiin, joita nojapyöräilyssä ei vielä lähivuosina taideta saavuttaa. 
Re: Kuudee sport
Lähetetty: 18 Kesä 2015, 00:01
Kirjoittaja Pastori
jori kirjoitti:Pastori kirjoitti:Kylläpäs maistuiskin olut.
Ähäs, minulla on tässä avattu Murphys Irish Stout puolen litran tölkki.
Lähes tyhjä jo kylläkin. 
OT. Mutta menköön. Paaston jälkeen eka olut oli Singha. Muistelin sen olleen melkoisen neutraalia ennen - mutta mites olikaan paaston jälkeen siinäkin todella hurjat maut.
Re: Kuudee sport
Lähetetty: 18 Kesä 2015, 00:53
Kirjoittaja TKorho
jviirret kirjoitti:Pastori kirjoitti:Mutta olettaisin että vähän pystympi ajoasento todellakin nappaa vauhtia pois hitusen.
Näinhän se tekee.
Kunnon nojakkifoorumistisporttien vastaisesti kapinoin!
Minulla ainakin matalammat kulmat, enkä edes ole mitannut mitä se tarkoittaa, mutta Nazca Explorerin rakenteella ne eivät ole kovin kummoiset, aiheuttavat sykkeen rajoittumista. Siitä seuraa ns. vanhan miehen ilmiö. Rajoittumisen myötä tehot jäävät tosi surkeiksi. Anteeksi, haasteellisiksi. Isäni, joka on 80 seuraavana syntymäpäivänä valittelee samaa, kun tehoja ei riitä. Ja tietää kyllä sykemittarit ja oman tehoalueensa. Mietin samaa kun ajan nojakilla, ja sykkeet ovat rajoittuneet 25 pinnaa, ja tehot eivät riitä. Vaikka kuinka tuntuu että tekisin töitä, ja jopa hiki tulee.
Nyt kysyn teiltä kokeneilta ja guruilta!
Onko siis oikeasti mahdollista tuottaa kunnon tehoja makuuasennossa? Tai edes kaupallisten rakenteiden matalammissa asennoissa? Tiedän kyllä "totuttelu ajamaan jalat ylhäällä"-threadin, ja olen sen alusta loppuun lukenut. Olen myös seurannut pyöräilyammattilaisten nojakkikokeiluista kertovia tarinoita. Mutta tämän hetken kokemukseni ei tue totuttelua, vaan en vain pysty tuottamaan tehoja jos olen riittävän (=liian) virtaviivainen.
Sekä maasturilla, että vanhalla hybridillä pyöräily tuntuu ihan erilaiselta. Kevyeltä ja suht näppärältä. Nojakilla virtaviivaiselta ja leppoiselta, mutta pienessäkin haastetilanteessa raskaalta. Rasite ei lopu huohotukseen, vaan punapäiseen puristukseen, niinkuin haaste olisi ylivoimainen. Samassa mäessä taas pystärillä suoritus tuntuu loppuvan hengityksen virtausnopeuteen.
En tosin voi kiistää sitä, että mahani ilmanvastus tulee vastaan ennen pyörän nojakulman tarjoamaa näkyvyyvyyden nollautumista... Ja minulla on luontaisesti matala maksimisyke ikäisekseni, ja makuusyke jää vielä alemmaksi. Tämä voi olla tuntumassa ratkaiseva tekijä ns normaalimpiin. (45v, maksimisyke 171, järkevä tehoalue n.165. Nojakkisyke voi olla jopa niin huono kuin 130. Riippuu päivästä.)
Re: Kuudee sport
Lähetetty: 18 Kesä 2015, 01:27
Kirjoittaja jori
Tästä olemme keskustelleet aiemminkin. Arvelisin omasta kokemuksesta sinulla olevan korkea verenpaine, eikä säätöjärjestelmä suostu nostamaan painetta päässä liian korkealle. Hyvä niin. Sinun pitää saada veren triglyseridit alenemaan, jotta paineet alenevat ja pääset kohottamaan kuntoa. Triglyt alenevat lopettamalla vehnän syönnin ja vähentämällä muutkin hiilarit minimiin muutamaksi viikoksi. Minulla olo parani niin paljon, että paluuta leivän mussuttamiseen ei tullut, vaan välttelen hiilareita sovelletusti vieläkin. Olutta juon toisinaan ja syön joskus jopa ruisleivän, mutta määrät ovat pieni murto-osa entisestä.
Tässä aiempi keskustelumme: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 91&#p32091