Sivu 11/14
Re: Avus streamliner
Lähetetty: 29 Heinä 2017, 09:09
Kirjoittaja tm
Pastori kirjoitti:
Omg. Kyllä on hieno. Mutta mikä piilomerkitys on kuvaan jätetyllä farmariVolvolla?
Osui Volvo sopivasti kohdalle, ja mielestäni sopi hyvin taustalle
.
Kuvaa hyvin liikkumisen nykytilaa ja tulevaisuutta
.
Re: Avus streamliner
Lähetetty: 29 Heinä 2017, 11:33
Kirjoittaja takakeno
Re: Avus streamliner
Lähetetty: 30 Heinä 2017, 00:19
Kirjoittaja tm
takakeno kirjoitti:Koititko ajaa ?
Perjantaina vain korttelin kierto, lauantaina tunnin testilenkki. Testipaikaksi valitsin hyväasvalttisen lyhyen tienpätkän (tienviitassa lukee Leppiojantie, Google tuntee tien nimellä Luikkeentie...).
Positiiviset fiilikset, ihan siedettävä ajettavahan tuo Avus on jo tässä vaiheessa. Ohjauksessa ei moittimista, vaikka tarkoituksella hidas onkin (ohjaustankoa joutuu kääntämään enemmän kuin esim. Questissa). Koska edessä ei ole vielä jousitusta, niin rengaspaineet oli tavallista pienemmät (edes jotain joustoa). Pääosin tästä johtuen voimalla poljettaessa Avus keinui puolelta toiselle, ja kovemmassa vauhdissa takapää tuntui elävän sivussuunnassa, ehkä kallistelun seurauksena, ja ehkä kenties korin/pyöränripustuksen jouston seurauksena. Selviää kun kokeilee isommilla rengaspaineilla. Gummit on tällä hetkellä mallia Vredestein Gocycle, koko 50-406. Pitäisi olla jotakuinkin sama kuin F-lite, jota on kehuttu hyvin rullaavaksi.
Päivän huiput 63 km/h, jolloin kampikierrokset 133 rpm -> isoin välitys on vähän lyhyenpuoleinen (70/14).
Parannusta luvassa jossain vaiheessa uuden eturungon myötä, johon tulee "moderni" rataspakka (11-32) nykyisen 7-vaihteisen kierrepakan (14-28) sijaan.
Jonkinlaiset väliaikaiset sisälokarit tuohon pitää viritellä vielä ennen Nokiaa, jos vaikka sattuisi sateinen keli.
Testilenkin kääntöpaikalla toinen eturengas osui kuraan, joka sitten iloisesti lenteli kabiinin sisällä hetken aikaa...
.
Re: Avus streamliner
Lähetetty: 30 Heinä 2017, 08:05
Kirjoittaja Premnas
On se hieno! Testilenkillä jo menty kovaa
.
Re: Avus streamliner
Lähetetty: 30 Heinä 2017, 09:09
Kirjoittaja TMS
Joo todella lupaavalta vaikuttaa jos sillä noin kovaa sai stabiilisti ajettuakin. Hienoa päästä näkemään tämä pyörillään vajaan viikon päästä.
Re: Avus streamliner
Lähetetty: 30 Heinä 2017, 09:10
Kirjoittaja vaaka
Jos ajatte maailman nopeimman Teron vauhdilla Nokialla, saatte kivan rengastestin, jos perä heijaa sivuttain. Jos nopeus on sama ja reikä ilmaantuu renkaaseen, tilanne sama. Jos hitaampi vauhti ja reikä tulee, tarvitaan vähemmän heilumista tai kestävämpi rengas. Jos vauhti on sama ja ei tule reikää, onkin hankalaa pähkiä, miksi Terolla ei kestä ja Avuksella kestää. Miten vakioida heiluminen ceteris paribus mielessä?
Re: Avus streamliner
Lähetetty: 30 Heinä 2017, 09:44
Kirjoittaja eemeli
Tätä projektia on ollut hieno seurata
. Varmaan hieno fiilis kun iso työ palkitaan onnistuneella koeajolla. Jo tämän takia kannattaa tulla Nokialle. Jatkakaa samaan malliin
...
Re: RE: Re: Avus streamliner
Lähetetty: 30 Heinä 2017, 12:00
Kirjoittaja tm
eemeli kirjoitti:Tätä projektia on ollut hieno seurata
. Varmaan hieno fiilis kun iso työ palkitaan onnistuneella koeajolla. Jo tämän takia kannattaa tulla Nokialle. Jatkakaa samaan malliin
...
Kuten arvata saattaa, eilinen loppupäivä testiajon jälkeen meni ilmassa leijuessa... Joo on ollut kaikkinensa pitkä projekti ja pari viime viikkoa on tullut intensiivisesti väkerrettyä Avusta ajokuntoon. Eilinen oli ensimmäinen palkinto siitä
. Paljon on jatkokehittelyä edessä, mutta nautitaan nyt tästä hetkestä.
Re: Avus streamliner
Lähetetty: 30 Heinä 2017, 12:19
Kirjoittaja E-Cruiser
Uuden projektin koeajo on aina hieno hetki, vaikka päättyisi kumipuoli ylöspäin tai tekniikan pettämiseen
Se on jo hyvin, että mikään ei hajoa tai ääntele koeajolla, ja ajo-ominaisuudet toimivat.
Kyllä tuo varmaan vähän liukkaammin menee kuin Quest? Tuo on vielä sutjakampi kuin DF.
Onnitteluni.
Re: Avus streamliner
Lähetetty: 30 Heinä 2017, 13:42
Kirjoittaja vaaka
Samaa mieltä edellisten onnittelijoiden kanssa ja jännää on nähdä, ovatko tulokset yhtä kovat kuin estetiikka. Harmittaa, etten pääse paikalle.
Re: Avus streamliner
Lähetetty: 30 Heinä 2017, 23:13
Kirjoittaja tm
Tänään ruuvailin pyöräkatteet kiinni Avukseen. Alareunat leikkasin linjaan niin, että maavaraa jäi näissä säädöissä noin 3 cm. Sillä kaavailin selviävän myös pienestä testilenkistä, jos ajaisi pyörätien sijaan maantien laitaa, ja väistelisi muutenkin kuoppia.
Pumppasin renkaisiin 6 baaria painetta (renkaiden kyljessä lukee max. 4 baaria...) ja takaiskariinkin "riittävästi", ettei pääsisi joustamaan. Kiesus että tuntuikin epätasaisuudet kabiinissa, ja melu oli infernaalinen. Mutta kulkupuoli oli kunnossa, Avus tuntui liikkuvan aivan toiseen malliin kuin Quest. Tähän vaikutti toki osaltaan myös voimansiirto, jokainen polkaisu tuntui vievän pyörää tehokkaasti eteenpäin.
Siirtymäosuuden jälkeen testitieosuudelle päästyä kinneri ei tuntunutkaan enää kulkevan yhtä iloisesti, ja alamäkiosuudella nopeus jäi heikommaksi kuin eilen. Vastatuulta toki muttei sekään selittänyt kaikkea. No syykin selvisi, kun jarru alkoi vinkua äänekkäästi kesken kaiken. Pysäytin vikaa paikallistamaan, jarrusatula oli tulikuuma. Vasemman etupyörän kiinnitysruuvi oli päässyt tärinässä löystymään ja pyörä liikkumaan akselillaan. Jarrulevy piti kiekkoa paikoillaan, kun hinkasi jarrupalaan. Ei ollut sopivia työkaluja matkassa, joten piti lopettaa testit siihen ja ajella hissukseen takaisin kotiin.
Vaikka testilenkki päättyikin ennen aikojaan, niin alkumatka jätti hyvän fiiliksen ja uskon Avuksen suorituskykyyn.
Kunhan tulevan viikonlopun Nokian kisat on ohi, niin voisi aloitella uuden jousitetun eturungon tekemistä (ja päivittää ensin suunnitelmat tähän mennessä opitun pohjalta). Samalla pyöräkatteisiin voisi leikata lisää maavaraa, jotta niitä voi käyttää kunnolla maantieajossakin.
Sen verran tämän päivän lyhyellä lenkillä selvisi, että korkeammat rengaspaineet eivät poistaneet tunnetta liiasta takapyörän sivuttaisjoustosta. Korin kiertojäykkyys ei ole riittävä välillä takapyöränripustus - eturungon takakiinnityspiste. Korjausidea vetelyyden vähentämiseksi on jo mielessä, mutta tuskin ehdin sitä toteuttaa ennen ensi viikonloppua.
Kesäloma loppuu, huomenna töihin. Sain kuin sainkin loman aikana Avuksen jonkinlaiseen ajokuntoon. Aivan kuten loman alussa haaveilin
.

- Avus_pyöräkatteet.jpg (73.64 KiB) Katsottu 9654 kertaa
Re: Avus streamliner
Lähetetty: 31 Heinä 2017, 11:50
Kirjoittaja PW
Re: Avus streamliner
Lähetetty: 31 Heinä 2017, 12:30
Kirjoittaja vaaka
Vastaukseni on, että myyntikappaleen valmistukseen heti proton lastentautien korjaamisen jälkeen 
Re: Avus streamliner
Lähetetty: 31 Heinä 2017, 14:29
Kirjoittaja tm
Enempi vähempi polven päällä kötöstellystä protosta on vielä piiiitkä matka kaupalliseksi tuotteeksi, eli ei tilinumeroa vielä jakoon
.
Aikomus on kyllä rakentaa enemmän kuin yksi Avus, mutta oikeasti kaupalliseksi sitä ei saada vielä parilla protolla.
Kaikenlaisia suunnitelmia jatkosta on toki pyöritelty projektiryhmän sisällä, mutta katsotaan nyt kuinka homma etenee.
Re: Avus streamliner
Lähetetty: 31 Heinä 2017, 15:42
Kirjoittaja jviirret
tm kirjoitti:mutta oikeasti kaupalliseksi sitä ei saada vielä parilla protolla.
DIY-pakkaus? Kori ja osien piirrustukset. Tai pelkkä kori, kai tuonne terve kätinen kaveri tekasee vaikka tadpolen rajoitetuilla kääntökulmilla sisälle?
Jukka