Sivu 11/45
Re: MBB Talveksi ja soralle
Lähetetty: 30 Loka 2014, 17:56
Kirjoittaja PW
Syväri kirjoitti:Nojoo tangosta voi olla vaikea väännellä kun on noin kaukana ohjausakselista.. mutta mikähän vois olla, polkimien alhainen sijainti aiheuttaa vaikeasti hallittavia voimia? liian veltto runko? painopiste liian edessä? Viisaammat vastatkoon 
Joo, Helsinkipyörässä oon huomannu ett alhaalla olevia polkimilla ei oo helppo ohjata, ilman käsiä. Mutta tätä pyörää oon nyt kokeillu myös keskiö korkeemmalla. Tuo vaihde on aika isolla, jos sen laitan kevyemmälle - vois helpottaa jalkojen toimintaa.
Pitää tuota stemmin lyhentämistä koittaa kans. Joku levy, penkiks vielä - nyt makoilin noilla putkilla vaan.
Yllätyin kyll kuinka paljon vaikeempi, aikasempiin pyöriin nähden.
Re: MBB Talveksi ja soralle
Lähetetty: 30 Loka 2014, 17:58
Kirjoittaja jooseha
Saattaa tuo takahaarukan alatuenta eturungosta haitata jossain määrin ohjaamista 
Re: MBB Talveksi ja soralle
Lähetetty: 30 Loka 2014, 18:01
Kirjoittaja jviirret
Onko yhdessäkään aikaisemmassa pyörässäsi näin iso lonkkakulma? Luulisi että vaikuttaa ohjaamiseen.
Jukka
Re: MBB Talveksi ja soralle
Lähetetty: 30 Loka 2014, 18:08
Kirjoittaja jooseha
Näyttää ohjausnivel olevan huomattavasti enemmän penkin suuntaisesti kuin kääntyvä keskiöisessä tai helsinkinojakissa.
Yhdistelmä penkin suuntainen nivel ja suora lonkkakulma vaatinee vaan erilaisen ohjaustavan jaloilta 
Re: MBB Talveksi ja soralle
Lähetetty: 30 Loka 2014, 19:36
Kirjoittaja PW
jooseha kirjoitti:Saattaa tuo takahaarukan alatuenta eturungosta haitata jossain määrin ohjaamista 
Tuota en nyt ymmärtäny
Tarkotatko tuota liinaa joka kiertää eturungon kautta? Muutin sen viimesessä koeajossa.
Re: MBB Talveksi ja soralle
Lähetetty: 30 Loka 2014, 20:04
Kirjoittaja jooseha
Nimen omaan. Liina estää etuhaarukan vapaan kääntymisen. Ei ehkä estä ajamista, mutta luultavasti hankaloittaa sitä.
Saattaa tuo tietty toimia ohjauksen keskittäjänäkin
Pitäisköhän kokeilla airbikessä etuhaarukasta tuettua naruperää 
Re: MBB Talveksi ja soralle
Lähetetty: 31 Loka 2014, 09:11
Kirjoittaja PW
Re: MBB Talveksi ja soralle
Lähetetty: 31 Loka 2014, 09:45
Kirjoittaja jooseha
Kyllä niissä paljon samaa on. Tämähän on kuin helsinkinojakki kääntyväkeskiöisen ohjauskulmalla
Kaikissa on suurin piirtein sama lonkkakulma. Kääntyväkeskiöisessä ja helsinkinojakissa on myös sama penkki-ohjausakseli kulma(45 astetta) vaikka nivelen sijainnissa onkin eroa. Tässä uudessa tuo kulma on selvästi vähemmän noin 28 astetta. Lisäksi ohjausakseli ei kulje jalkojen välistä vaan taaempaa sekä ohjaustanko on eripuolella ohjausakselia ja paljon kauempana siitä. Pieniä eroja, mutta vaikutta tuntumaan 
Laitatko kuvan polkimesta?
Re: MBB Talveksi ja soralle
Lähetetty: 31 Loka 2014, 09:56
Kirjoittaja PW
[attachment=0]2014-10-31 09.53.30.jpg[[attachment=1]2014-10-31 09.53.43.jpg[/attachment]/attachment]
Polkimet siinä, ne on siis lainattu kolmipyörästä - palvelleet siinä aikansa. Ei kauniit mutt toimii, esim. klossi helppo painaa paikalleen - ei pyörähdä karkuun.
Ajamisen kannalta kai suurin ero noissa pyörissä on tuo painopisteen paikka tai siis paino on paljon korkeammalla.
Re: MBB Talveksi ja soralle
Lähetetty: 31 Loka 2014, 10:07
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:Ajamisen kannalta kai suurin ero noissa pyörissä on tuo painopisteen paikka tai siis paino on paljon korkeammalla.
On ohjausnivelen paikallakin merkitystä, korpan pitää vääntyä/kääntyä eri tavalla ja jopa eri paikasta.
Jukka
Re: MBB Talveksi ja soralle
Lähetetty: 31 Loka 2014, 10:46
Kirjoittaja PW
jviirret kirjoitti:PW kirjoitti:Ajamisen kannalta kai suurin ero noissa pyörissä on tuo painopisteen paikka tai siis paino on paljon korkeammalla.
On ohjausnivelen paikallakin merkitystä, korpan pitää vääntyä/kääntyä eri tavalla ja jopa eri paikasta.
Jukka
Tosi on.
Toinen yritys, tasaselta lähtö vaikeeta - mutt lähti kumminkin ja loivaan ylämäkeenkin ajoin. Poljin akseliin pitää hepata vähän räyskää ku liikku polkimet ja otti runkoon kiinni. Ohjaustanko nyt parempi ku hitsailin sen saumoja, kärsii paremmin kääntää. Tuo kääntäminen on erilaista ku aikasemmilla tangoilla, "viikatemiestyyli" vois kertoo jotain - pitää työntää tankoa vasemmalta oikeelle ja päinvastoin.
Saas nähdä helpottuuko ajo niin paljon ett tuolla viittii ajaa ja onko pyörä parempi otsikon mukaisessa tarkoituksessa, edellisiin pyöriini verrattuna 
Re: MBB Talveksi ja soralle
Lähetetty: 31 Loka 2014, 11:03
Kirjoittaja PW
Re: MBB Talveksi ja soralle
Lähetetty: 31 Loka 2014, 11:28
Kirjoittaja PW

- 2014-10-31 11.25.07.jpg (224.89 KiB) Katsottu 1822 kertaa
Kun tämän pyörän rakentamisen yksi syy oli tutkailla, läski-MBB:n tekemisen mahollisuutta ni otin tämän kuvan. Etupäätä pitää tietyst leventää, jotta napa mahtuu ja ohjausnivelen kohdalta jotta rengas mahtuu. Lisäksi eturatas pitää laittaa ulommas mutt se ei välttämättä tarkota ett polkimet pitäs olla leveemmällä. Näyttäs ett ei oo ongelmaa rakentaa läski-MBB:tä tällä rakenteella.
Kuvasta ehkä näkee myös sen ett ohjausakseli ei oo renkaaseen nähden ihan suorassa.
Re: MBB Talveksi ja soralle
Lähetetty: 31 Loka 2014, 11:39
Kirjoittaja jooseha
Onko tuossa keskiössä havaittavissa välystä?
Re: MBB Talveksi ja soralle
Lähetetty: 31 Loka 2014, 11:49
Kirjoittaja PW
jooseha kirjoitti:Onko tuossa keskiössä havaittavissa välystä?
Käsillä kun vääntelin polkimia, en huomannu välystä. Polkimet ei varmast oo täysin suorassa, tein nuo kolmipyörän kampiakselista, joka aikoinaan murtui - kammen ja polkimen kulmat oli valmiiksi hitsattuja ja asettelin ne suurinpiirtein sinne päin 