Re: Ketjut ja voitelu
Tuota "Z" täällä kaupat täynä . Eikä kovin helpolla muuta löydä .
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Tuota "Z" täällä kaupat täynä . Eikä kovin helpolla muuta löydä .
Tokmannilla olisi vaikka kuink X9 ketjua , mutta todennäköisesti turha sovittaa mun pyörään . Kun on 6 pakka takana.
Vai onko yleensä millään lailla järkevää yrittää . Sehän on vai kapeempi joltisen . Hinta noin 19€ /kpl .
Tässä pähkäilen mitä laittaisin tilalle , kun tarjonta aika suppeeta.
Roselta löyty järki hintaan X8:sin ketjua , noin 14€ paketti . Siis tilaus sisään ja vaihdetaan kun DHL tuo ovelle .
Pitkäksi menee ketjun vaihto . 7 viikkoa toimitus , ei yllätys . Samanlaista pitkää toimitusta monella muullakin
valmistajalla ja tukkurilla.
Pestään siis vanhat ja huoletaan , jospa niillä sit Sastamalan reissun heittäisi . Kunhan ilmat vähän viilenee .
Otetaan varaketjut sit mukaan , jos homma menee kovin takkuiseksi .
Kehitys kehittyy. Ozzy on tehnyt lisää kuumavahauskokeita, eikä käytä enää parafiiniöljyä vahan seassa, enintään grafiitti- tai teflonlisäaineilla varustettuja vahoja. Yhä vähemmän niitäkin.
Ketjujen pesu ennen vahausta on sekin muuttunut. Uusia ketjuja ei kuulemma enää tarvitse pestä, kun parafiinin seassa käyttää steariinihappoa. ??
Osaako joku kemisti sanoa, miksi se varastoöljy ei muka liukene parafiiniin, vaan siihen tarvitaan steariinihappoa. Onko tässä kyse jostain poolisista ja poolittomista molekyyleistä, vai mistä noituudesta on kyse.
Jos pelkkä parafiini riittäisi liuottamaan öljyn myös ketjun renkaiden kaulusten välistä, (vaikka sitteh pitemmässä keitossa) muuttuisi uusien ketjujen vahaaminen helpoksi. Paketti pois päältä ja ketjut kattilaan kiehumaan. Ja uusintavahaushan on ollut helppo tähänkin saakka, kun pelkkä kuumavesipesu ja uusintakeitto on riittänyt.
Onko siis jokin este, että öljy ei ketjun kapeimmista raoista lähtisi parafiinin sekaan, kun kerran se steariinin sekaan lähtee.
Tehdasöljyssä on jotain erilaista koska ne pärjää ketjun voiteluainetesteissä yleensä paremmin kun melkein kaikki ketjuöljyt mitä markkinoilla on. Toki vahat voittaa ne, mut sehän on aika selvä.