Re: Tavaranojakki
Reippaana olet aloittanut uuden vuoden.
Jopas sattui sopivan kokoinen palju. Tuostahan saa yhdestä paljusta kaksi lokaria etulokareiksi ja vähän väljemmät, pelkät kaaret taakse.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Reippaana olet aloittanut uuden vuoden.
Jopas sattui sopivan kokoinen palju. Tuostahan saa yhdestä paljusta kaksi lokaria etulokareiksi ja vähän väljemmät, pelkät kaaret taakse.
Pitkään tuota pitikin etsiä. Ei monessakaan nettisivustolla ilmoiteta pohjan halkaisiaa. Jos joku alkaa tätä etsimään niin 90l laastipalju tai rakennuspalju nimellä alkaa tulemaan osumia googlesta. Pohja ei sit ole kaikaissa sama. Mittanauha mukaan. Motonetista löysin nämä ämpärit, hintakin alle kympin.
Aatu
On päheet lokarit, sopii tyyliin.
Kun halvalla sain
Saakos otsikkoa muutettua?
Monta hommaa jo plakkarissa ja sarjanumeroita meistetty kutoseen asti. Tämä vois olla nr7 Eli työ nimenä aadolf7
Aatu
Hieno lokari-idea! Pitää itsekin käydä hakemassa.
Pajottaja kirjoitti:Saakos otsikkoa muutettua?
Monta hommaa jo plakkarissa ja sarjanumeroita meistetty kutoseen asti. Tämä vois olla nr7 Eli työ nimenä aadolf7
Aatu
Saat sitä itsekin muutettua, mutta siitä jää muutosmerkintä viestin perään. Ylläpitäjä voi muuttaa ilman näkyvää merkintää. Käykö näin? ^
Uusiin viesteihin otsikko kopioituu lainatusta viestistä ja ilman lainausta kirjoitettuun ketjun senhetkisestä otsikosta.
Kiitokset otsikon vaihtajalle
Lokasuoja idea oli todellakin loistava jopa omastakin mielestä. Halpa ja helppo, toki myös toimiva.
Aatu
Pajottaja kirjoitti:Motonetin rakennuspaljusta lokari. Paljon helpommalla ei tälläistä synny.
Hyvin keksitty !
Onpas hyvin keksitty lokari, sopii justiinsa. Suojaa myös hyvin sivuroiskeilta, joita tuntuu noiden kaupallisten versioiden kanssa tulevan kun ajaa lätäkköön .
Joutuu laittamaan kaikkiin nurkkiin samanlaiset lokarit. Takarenkaa heittää niskaan kuraa vaikka kaukana ovatkin.
Akku tuntus kestävän vähemmän kun aluksi arvioin. Täytynee alkaa polkemaan enemmän
Toki nyt polkeminen on järkevää, välitykset passaa tehokkaaseen polkemiseen hyvin ja painoakin sais vähän lähteä, tai ainaki vaihtaa läski lihaksiksi.
Aatu
Pajottaja kirjoitti:Joutuu laittamaan kaikkiin nurkkiin samanlaiset lokarit. Takarenkaa heittää niskaan kuraa vaikka kaukana ovatkin.
Akku tuntus kestävän vähemmän kun aluksi arvioin. Täytynee alkaa polkemaan enemmän![]()
Toki nyt polkeminen on järkevää, välitykset passaa tehokkaaseen polkemiseen hyvin ja painoakin sais vähän lähteä, tai ainaki vaihtaa läski lihaksiksi.
Nyt kun sinulla on aiheesta jo kokemusta, voisi olla hyvä lukea tämä viesti uudelleen. Olen yhä sitä mieltä, että lyhyemmällä välityksellä akku kestää pidempään ja polkeminen on motivoivampaa.
Pyörä on niin painava, että on turha kuvitella ajelevansa sillä hirmuisia vauhteja. Ilman moottoriapua sillä päässee hurjasti polkemalla ehkä 20 km/h tasaisella. Tämä "hurjasti polkemalla" on summittain 250 W, jolla kuormituksella polkupyörän akku kestää vajaan pari tuntia ja matkaa taittuu isohkolla akulla aivan unelmaolosuhteissa n. 40 km. Jos välitys on hiukankaan liian pitkä, syö kiihdytysten ja ylämäkien huono hyötysuhde tuostakin puolet pois.
Tuossa laitteessa on niin helppo kokeilla erilaisia välityssuhteita, että olisi synti olla tekemättä niin. Jos tuohon napamoottoriin saa kiinni kierteellisen rataspakan, mikäs estää kääntämästä moottoria ja sen pyörimissuuntaa ja kokeilla laitteen ominaisuuksia kaikilla polkupyörän takapakan rattailla nopeuden ja akun keston, mäennousukyvyn ja muun käytettävyyden suhteen. Rataspakalle takaa tulevaan ketjuun kannattaa laittaa säädettävästi tuettu ketjuputki, jonka tukea siirtämällä ketju kulkeutuu halutulle vaihteelle ja joka pitää ketjun rattaalla kovemmassakin rynkytyksessä. Jos haluaa vaihteen olevan vaihdettavissa myös tien päällä, on ketjunkiristin myös tarpeen. Ketjunkiristin on hyödyllinen myös pitämässä ketjua takarattaalla. Ketjuputki pitää moottorin puolen rattaalla ja kiristin taka-akselin rattaalla.
–Minäkö muka yllyttäisin. Pois se minusta.
Eikös moottorin kierrosalueen likimääräinen optimointi kulloiseenkin tilanteeseen hoidu pyörittämällä moottorilla samaaketjua kuin polkimillakin. Siis pointtina järjestää moottorin ja renkaiden välille vaihteisto, jolloin ei moottorilla jouduta "vedättämään".
Btw.. Joku oli hiljan laittanut kinneriin napamoottorin pyörittämään keskiötä, jolloin tulee hyödynnettyä myös etulehtien välitykset.
Härski kirjoitti:Eikös moottorin kierrosalueen likimääräinen optimointi kulloiseenkin tilanteeseen hoidu pyörittämällä moottorilla samaaketjua kuin polkimillakin. Siis pointtina järjestää moottorin ja renkaiden välille vaihteisto, jolloin ei moottorilla jouduta "vedättämään".
Btw.. Joku oli hiljan laittanut kinneriin napamoottorin pyörittämään keskiötä, jolloin tulee hyödynnettyä myös etulehtien välitykset.
Tuossakin on tärkeää valita oikea välitys moottorilta vaihteistolliselle ketjulinjalle. Antaa mahdollisuuden tehdä hyvähyötysuhteinen välitys, mutta myös aivan väärä.
Moi taas. On ollut aika haastava alkuvuosi. Lusikat jakoon ja sitä rataa. Nyt kolmatta viikko hurjassa flunssakierteessä, toinen antibioottikuuri menossa ja tulehdusarvot alkaa viimein tippua.
No asiaan. Normaalit fillarin vaihteet olen pois sulkenut heikkouden vuoksi ja pakki sotkee loputkin mahdollisuudet. Konkeli on pysynyt toistaiseksi melko samanlaisena, mut aloittelen pikku hiljaa varisinaisia parannustöitä lähiaikoina.
Työmatkaa kampe on taittanut varsin kiitettävästi ilman ongelmia. 24 pakasella saatto kestovoideltujen laakereiden voiteluaine olla vähän jäykkää, mut muuten mukavaa matkan tekoa. Isotkaan yön aikana ilmestyneet lumimäärät ei paljoakaan ole haitannut ja kaatumisen pelko on poissa kokonaan.
Aatu
Moro taas. Hidasta ollu rakentelu. Paljon muita asioita ollut hoidettavana.
Joitakin parannuksia/lisäyksiä tehty/tehdään.
Lavaa aloitin tekemään. Aika hankala saada kevyttä ja lujaa. Pohjalevy on alumiinisalmiakkiverkkoa ja runko vielä mietinnässä.
Etuakselin alle sain 60mm lisää maavaraa, se kun oli pelottavan matala.
Akku ongelmaa en alkanut ihmeemmin selvittelemään vaan hommasin 100kpl Sonyn VTC5 kennoja. Tästä setistä saa siis kilolowattitunnin paketin.
Lavan alle sivuille renkaiden väliin olis tarkoitus rakennella jonkinlaista säilytystilaa.
Tämän hetkinen paino oli lievä pettymys. 70kg ja lisää on tulossa.
T.Aatu