Sivu 11/59

Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 29 Maalis 2010, 11:25
Kirjoittaja jori
jviirret kirjoitti:

Melko eri rengaskoissa sen suhteen miten lumi tarttuu kumeihin ja paataa/pölisee lokasuojista. Suurenmpi rengas tuntuu ongelmallisemmalta kuin 20" rengas. Syytä ei voi kuin arvailla...

Tässä minun arvaukseni.
Keskipakovoimat heittävät lumen irti renkaasta sitä suuremmalla voimalla, mitä pienempi rengas on. Keskipakokiihtyvyys on v2/r, jossa v on ajonopeus ja r on renkaan säde. Jos ajonopeus pysyy vakiona lumenheittovoima renkaan pinnalta 20" renkaalla 28 tuumaiseen verrattuna on 7/5 = 1,4-kertainen . Kun keskipakovoima on suurempi, lumi irtoaa renkaasta alempana, eikä nouse edes lokasuojan alareunan kohdalle, joutuakseen siitä renkaan ja lokasuojan väliin.

Jori


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 19 Marras 2010, 15:38
Kirjoittaja PW

Imatrallekin on tullut talvi ( eilen ), laitoin Teemulta lowridessä ostamani nastarenkaat alle ja tänään kokeilemaan minkälaista se talvipyöräily noilla onkaan. Kyllähän nojaaminen noin matalalla pyörällä muuttuu aivan toisenlaiseksi heti kun on vähän liukasta ja jäässä kaikenlaista uraa ja muhkuraa. Kielikeskellä suuta saapi mennä, liikkeelle lähdöt ylämäkeen hankalia kun sutii , vauhti tippuu runsaasti ja rentous vähenee kun saa jännittää millon häviää pyörä alta. Mutta kyllä tuo miusta vielä pystypyörän voittaa ja tuolla pitää koittaa pärjätä kun pystypyöränkin lahjotin nuorimmalle pojalle Helsinkiin.
Talven ajot on miulla kuitenkin lyhkäsiä ajoja tässä kaupungissa eikä ole pakko huonoimpaan keliin lähteä.

Petri W


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 20 Marras 2010, 20:22
Kirjoittaja mhelander

Itse aloittelin lowracerilla talviajot pari viikkoa sitten, kun saatiin kuivalle tielle kuivaa pakkaslunta.

Ekat lenkit ajoin kesägummeilla eli edessä Schwalben uutukainen Durano ja takana yli 15v ikäinen 19mm sliksi.

Takapyörän lipsuminen tuntui hurjalta, samoin etupyörän pystäri-TT:tä suurempi pito. Kerran per lenkki mentiin kyljelleen, ja tuli havaittua että uudet Shiman SPD SL polkimet ja klossit ei sovellu lumen kanssa käytettäviksi.

VIimeiselle lenkille heitin taakse joskus liki 20v sitten hankitun venäläisen tuubin jossa on "mtb"-tyyppinen nappulakuvio. Samalla meni taakse 13-piikkisestä piikin nousulla olevan pakan tilalle 16:lla alkava. Polkimet vaihtui 90-luvulla hankittuihin roisin näköisiin Shimano 105 SL:iin klosseineen.

Nyt kun takapää ei juuri lipsu on ajo lähes yhtä tukevaa kuin muutenkin kesällä. Vastusta tulee lumesta ja takapyörän nappuloista lisää joten vaihteet nippa-nappa riittää pitämään sykkeen kohtuullisena.

Tässäkään suhteessa ei enää ole mitään syytä mennä pystäriin takaisin.

Ajovalolta kaipaa hieman enemmän tehoja; täällä(kin) paikoitelleen on pyöräteiden valot miten sattuu, kuten myös auraukset, ja huonossa valossa homma muuttuu arvaamattomaksi äkkiä.

Tältä gummi näyttää:
Kuva
on vähän ilmapallo ja nappulat (vielä) vähän raapii jarrun pantaan mutta eiköhän se siitä pikaiseen kulu.


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 22 Marras 2010, 07:52
Kirjoittaja jarkko

Kävin eilen kokeilemassa, miten Savenmaan nuijapää kulkee pyöräteiden lumessa kesärengastuksella (takana 23-622 sliksi ja edessä 37-406 semisliksit). Ei se kulkenut. Tasamaalla pääsi hieman eteenpäin, mutta ensimmäiseen hyvin lievään ylämäkeen jäi heti kiinni, kun vetävän renkaan pito ei riittänyt. Viritin takalokaria korkeammalle, täytyy testata jollain kuviollisella renkaalla seuraavaksi. Ajattelin laittaa alle joko 35 mm Marathon Winterin tai 37 mm Rollspeed W:n. Jos ei niilläkään kulje, sitten täytyy todeta ettei tuon pyörän painojakaumalla ja tällä kuskin painolla ole mitään asiaa talvikeliin.


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 22 Marras 2010, 08:36
Kirjoittaja jviirret
mhelander kirjoitti:

Itse aloittelin lowracerilla talviajot pari viikkoa sitten, kun saatiin kuivalle tielle kuivaa pakkaslunta.
...
Tässäkään suhteessa ei enää ole mitään syytä mennä pystäriin takaisin.

Kyllä tuollaisessa kelissä pärjää nojakilla siinä missä pystärilläkin.

Jukka


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 22 Marras 2010, 09:00
Kirjoittaja PW

Tuon vetävän pyörän pito korostuu tietysti talvella, itselläni se on etupyörä. Vähän olisi mahollista jatkaa etuputkea jotta sais keskiön kauemmaksi ja painoa samalla etupyörälle, samalla korjaantus tuo kampien hipominen renkaaseen. On vaan niin isohomma pienen siirron takia etten oo vielä viittiny tehdä. Painojakauma saattas kuitenkin muuttua ratkasevasti vaikka kyse on korkeintaan muutamasta sentistä.

Petri W


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 22 Marras 2010, 20:10
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Tuon vetävän pyörän pito korostuu tietysti talvella, itselläni se on etupyörä. Vähän olisi mahollista jatkaa etuputkea jotta sais keskiön kauemmaksi ja painoa samalla etupyörälle, samalla korjaantus tuo kampien hipominen renkaaseen. On vaan niin isohomma pienen siirron takia etten oo vielä viittiny tehdä. Painojakauma saattas kuitenkin muuttua ratkasevasti vaikka kyse on korkeintaan muutamasta sentistä.

Petri W

Eikös sinulla ollut useampi noita runkokäyriä. Tee talvipyörä erikseen, jossa takapuoli on lähellä runkoa, pitkä etupuomi ja vähän pystympi ajoasento. Vielä kun käytät 559 kiekkoja, niin nastarenkaiden saanti helpottuu merkittävästi.


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 22 Marras 2010, 20:20
Kirjoittaja jviirret
jori kirjoitti:

Tee talvipyörä erikseen, jossa takapuoli on lähellä runkoa, pitkä etupuomi ja vähän pystympi ajoasento. Vielä kun käytät 559 kiekkoja, niin nastarenkaiden saanti helpottuu merkittävästi.

Ja jousitus, se on talvella yhtä tarpeen kuin kesällä soratiellä.

Jukka


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 22 Marras 2010, 21:05
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Tuon vetävän pyörän pito korostuu tietysti talvella, itselläni se on etupyörä. Vähän olisi mahollista jatkaa etuputkea jotta sais keskiön kauemmaksi ja painoa samalla etupyörälle, samalla korjaantus tuo kampien hipominen renkaaseen. On vaan niin isohomma pienen siirron takia etten oo vielä viittiny tehdä. Painojakauma saattas kuitenkin muuttua ratkasevasti vaikka kyse on korkeintaan muutamasta sentistä.

Petri W

Eikös sinulla ollut useampi noita runkokäyriä. Tee talvipyörä erikseen, jossa takapuoli on lähellä runkoa, pitkä etupuomi ja vähän pystympi ajoasento. Vielä kun käytät 559 kiekkoja, niin nastarenkaiden saanti helpottuu merkittävästi.

Joo, pitäs tehdä pitäs :wink:

Petri W


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 23 Marras 2010, 07:30
Kirjoittaja jarkko

Kirjoittelin hieman Savenmaan Alkun talviajo-ominaisuuksista tuonne Loimaa Premium-ketjuun. Tiivistelmänä voidaan todeta, että pyörään mahtuu ainakin 35 mm Marathon Winter ja ajaminen kohtuullisesti auratuilla kevyen liikenteen väylillä onnistuu, syvemmässä lumessa ei.


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 23 Marras 2010, 19:31
Kirjoittaja puheseppo

Miksi ei painon kanssa voisi leikitellä näiden swb pyörien kanssa. Pistää jotain lisäpunnusta eturunkoputkeen haarukan eteen, niin ettei se häiritse polkemista. Kolmekin kiloa siellä voisi tuntua aika paljon etupainoisemmalta.


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 23 Marras 2010, 20:40
Kirjoittaja jviirret
puheseppo kirjoitti:

Miksi ei painon kanssa voisi leikitellä näiden swb pyörien kanssa. Pistää jotain lisäpunnusta eturunkoputkeen haarukan eteen, niin ettei se häiritse polkemista. Kolmekin kiloa siellä voisi tuntua aika paljon etupainoisemmalta.

Lisääntynyt paino lisää voiman tarvetta ja lisääntynyt voima pidon paranemista...

Jukka


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 24 Marras 2010, 11:25
Kirjoittaja maasoutaja

Edittiä toistamiseen: Olihan nuista lämpökennoista jo juttua samassa ketjussakin, ei tosin löytynyt hakumenetelmillä.

Onkos muilla käytössä lämpökennoa nassun edessä? Itse pystypoljin ja jumppailin viimetalven lämpökenno kommandopipossa ja en voi kuin suositella. -15 astetta tuntuu kutakuinkin nollakeliltä ainakin paikoillaan heiluessa, tuuli tietenkin vaikuttaa jos on suora vastanen. Aikaisimpina talvina on ollut kuivaa yskää jota luulin puupölyn aiheuttamaksi mutta taisikin olla vain pakkasesta johtuvaa. Pipon ja kennon tilasin Suomen Jonakselta, sininen pipo ja valkoinen kenno, eli se tehottomampi kenno, pitäisi tilata tehokkaampi sininen testattavaksi myös. Ainakaan valkoinen ei vastusta hengitystä mielestäni ollenkaan ja silläkin pärjäsi viimetalven paukkupakkasilla.

Edittiä: Niin ja vaatetusta tarvitsee vähemmän sillä lämpö ei karkaa lärvin kautta, ero on huomattavan suuri.

ps. En omaa mitään kytkyjä kyseiseen firmaan enkä tästä mainostamisesta mitään kostu.


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 25 Marras 2010, 14:49
Kirjoittaja Paavo
maasoutaja kirjoitti:

Edittiä toistamiseen: Olihan nuista lämpökennoista jo juttua samassa ketjussakin, ei tosin löytynyt hakumenetelmillä.

Onkos muilla käytössä lämpökennoa nassun edessä? Itse pystypoljin ja jumppailin viimetalven lämpökenno kommandopipossa ja en voi kuin suositella. -15 astetta tuntuu kutakuinkin nollakeliltä ainakin paikoillaan heiluessa, tuuli tietenkin vaikuttaa jos on suora vastanen. Aikaisimpina talvina on ollut kuivaa yskää jota luulin puupölyn aiheuttamaksi mutta taisikin olla vain pakkasesta johtuvaa. Pipon ja kennon tilasin Suomen Jonakselta, sininen pipo ja valkoinen kenno, eli se tehottomampi kenno, pitäisi tilata tehokkaampi sininen testattavaksi myös. Ainakaan valkoinen ei vastusta hengitystä mielestäni ollenkaan ja silläkin pärjäsi viimetalven paukkupakkasilla.

Edittiä: Niin ja vaatetusta tarvitsee vähemmän sillä lämpö ei karkaa lärvin kautta, ero on huomattavan suuri.

ps. En omaa mitään kytkyjä kyseiseen firmaan enkä tästä mainostamisesta mitään kostu.

Kuva

Oli pakko, sori.


Re: Talvipyöräily

Lähetetty: 25 Marras 2010, 16:46
Kirjoittaja PW

Tänään talven ensimmäinen pyllähdys peilikirkkaalla jäällä pyörä katos alta, tosin aika hitaasti ett hiukan sai ennakoitua eikä tullu ku henkisiä vaurioita kun korkeelta en tippunu. Eikä kukaan nähny, vissiin.
Kielikeskellä suuta kun menee pyryttäneen lumen läpi ni yleensä onnistuu ja peilipaikoissa kans saa tarkkana olla.
Mutt edelleen toimii ku paremmasta ei oo tietoa. :)

Petri W