Hyvän arvion saat jarrujen jäähtymisen tärkeydestä vertaamalla arvelemasi mäen jyrkkyyttä ja pituutta Kreuzotter.de teholaskurilla. (Aloita asettamalla yksiköt metrisiksi.) Sieltä saat jonkun tehoarvion, joka lienee maksimissaan parin kolmen kilowatin luokkaa. Periaatteessa oikealla kinnerillä äärettömän pitkässä 10% alamäessä jarrutuksen aloitusteho on 6,7 kW, mutta nopeus on jo 170 km/h, joten tämä ei ole realismia. Vuoristossa, jossa 10% mäki voi jatkua kymmeniä kilometrejä ei nopeutta kannata päästää kovaksi, tai sitten jarruttaminen pitää hoitaa aerodynamiikkaa huonontamalla.
Tämä on siis se alamäkiteho, joka pitää jarrusta haihduttaa ilmaan sen jälkeen kun levy on ehtinyt kuumeta lisäksi sitten vielä nopeusenergia, jota on yleensä alle 20 kJ, eli vastaa 10 sekuntia 2 kW hiustenkuivaajaa. Lämpötehon merkitystä suljetussa tilassa voit kokeilla hiustenkuivaajalla vaikkapa vaatekaapissa.
Kun kokeilet, huomaat aika äkkiä, että katettu tila toki lämpenee, mutta melko hitaasti, eikä kovin kuumaksi. Saunankaan lämpötila ei haittaa yhtään mitään, sillä tuokin lämpötila on jarrulevyn jäädytysmielessä vielä ihan riittävän viileä. Mutta kuten sanottu, vuoristo-olosuhteissa suosittelen jarruvarjoa. 
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma