jooseha kirjoitti: ↑02 Helmi 2022, 08:43
Asiaan liittyen olen pistänyt kauhukseni merkille amislaisia, joilla on jo samat ongelmat normaaleissa plus- ja miinuslaskuissa jopa alta kymmenen olevilla kokonaisluvuilla
Kertolaskuista puhumattakaan. Mitä kouluissa nykyään tehdään, kun eivät osaa edes ensimmäisten luokkien matematiikkaa 
Peruskoulussa ei opetettu mittakaava ajattelua ollenkaan, vaan opeteltiin vain ulkoa asioita. Arvosanani olivat tyydyttäviä.
Ammattikoulussa oli maailman paras matematiikan opettaja Jaakko Iho, joka ensitöikseen opetti meille: ”Vastauksen saadessasi, kuutioi päässäsi onko se mahdollinen.” Se oli valtava mullistus ajatusmaailmassani ja matematiikan arvosanani nousivat kiitettäviin. Muutenkin hänen matematiikan kokeensa olivat hauskoja: ”Kun Vasili ajaa Jawalla Muurmanskista Petroskoihin, kuinka monta kertaa hän joutuu pysähtymään tankkaamaan?” 
Tekussa oli opettajana äärimmäisen teoreettinen tekniikan tohtori Mauri Haataja, hänen kokeissaan oli pitkiä sanallisia tehtäviä, joista saattoi puuttua joku oleellinen arvo. Sitten kokeen palautustunnilla, kritisoimme yhteen ääneen että ”Eihän tätä voi laskea.” Huvittunut hymy naamallaan ope sanoi: ”Insinööreinä joudutte usein tilanteeseen, jossa joku luku puuttuu. Tällöin pitää kyetä tekemään paras arviointi, joka sattuu oikeaan mittaluokkaan.” Silloin se tympäisi, mutta myöhemmin olen oppinut tuota ajatusta arvostamaan.
Lapsenlastani opetin ala-asteen matematiikan kokeeseen, aiheena tilavuudet. Mm. desin suhde litraan, ei mennyt millään jakeluun, kunnes annoin hänelle desin mitan sekä litran mitan ja kehotin kokeilemaan kuinka monta desiä menee litraan. Ilmeestä näki kuinka riemuissaan hän oli, kun lopulta ymmärsi ja sai konkreettisesti kokeilla. Muitakin tilavuusharjoituksia teimme monta. Kiitettävä tuli kokeesta. Tätä tosielämän mittakaava-ajattelua opetetaan valitettavan vähän.