Re: Tikkurunkoinen talvipyörä
Mikä moottori tässä olikaan?
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Mikä moottori tässä olikaan?
1kW Bafang BBSHD
Avustustasoja pääsisi ohjelmoimaan tietokoneella, jos hommaisi ohjelmointikaapelin.
Kallishan tuo kaapeli on ja vaikeasti saatava. Mieti vielä kannattaako hommata?
Pariin otteeseen on jo ollut kaapeli ostoskorissa mutta sitten on taas alkanut epäilyttää kiinalaisen datakaapelin liittäminen tietokoneeseen. Vaikka sieltähän itse tietokonekin on kotoisin.
Vaihdoin lumien tultua Marathon Wintereistä taas Ice Spikereihin. Samalla purin tupla-ulkokumin takapyörästä ja laitoin sisuriin tubeless-litkua. Eturengas jäi litkuttamatta, koska siinä ollut presta-venttiili oli mallia, jota ei voi avata. Onko siihen mitään järkevää syytä, miksi kaikki sisurit eivät voisi olla autoventtiilillä... kun kilpapyöräilijätkin ovat siirtyneet leveämpiin renkaisiin ja vanteisiin eli venttiilin paksuus ei ole mikään peruste.
Tuplaulkokumi:
Lisäyksinä lippu ja pyörän sähköillä toimiva pieni takavalo. Kunnes posti tuo sen jännitteenmuuntimen ja pääsen asentamaan lisää valoja.
Pito on näillä nappuloilla tosi hyvä lumella, ihan eri luokkaa Marathoneihin verrattuna.
Onko olemassa sellainen presta, jota ei voi aukaista?
Sheldon Brown kertoo: Some Presta valve cores are removable.
"Presta-venttiiliäkin on kahta sorttia, sielulla ja ilman. Eli joissakin venttiilin sisäosa lähtee kierteellä auki ja voi vaihtaa, useimmiten nykyään ei. Eli vaihtoon menee silloin rengas."
Tämä taas löyty suomi24 sivulta Kumpaa uskomme? Toki tuon tekstin oli kirjoittanut Velogi - antanee vähän lisää uskottavuutta.
Helpoin vaihtoehto olisi kai tökätä sisuriin reikä, laittaa litku reiästä sisään ja paikata reikä
On siihen syy. Dunlop-venttiili, eli pikaventtiili on helpoin pumpata. Helppohan Presta ja Schraderkin on pumpata, jos on kunnollinen pumpun venttiiliin tiivistävä pää. Noin vuosi sitten tilasin kiinasta ja asensin kaikkiin pumppuihini kierrettävän Schraderventtiiliin sopivan pään. Sen jälkeen ei ole ollut ongelmia. Asensin sellaisen myös autonventtiilejä varten kompressorikäyttöiseen renkaantäyttöpäähän. Joka kerta olen hyrissyt tyytyväisyyttä, kun pumppaan renkaita -auton tai pyörän. Liitin pysyy idioottivarmasti kiinni venttiilissä ja on helppo irrottaa, eikä tarvitse painaa täytön aikana, vaan voi keskittyä pumppaamiseen. Tuohon samaan kierteeseen saa sitten myös kunnolla kiinni sekä Dunlop-, että Prestapäät. Ai että olen tyytyväinen tuohon reilun kolmen euron hankintaani.
Tuo kierrepää on muuten hyvä, mutta hidas irroittaa. Ehtii pyörän renkaasta suhista 1bar vähemmäksi, ennen kuin saa ruuvattua pinnojen välistä irti. Varsinkin 48 pinnaisesta bmx kiekosta. Auton renkaassa ei ole tätä ongelmaa.
Tuo on säätökysymys. Se, paljonko vuotaa kiinni ja auki kiertäessä, riippuu keskitapin ja tiivisteen korkeuserosta. Tiivisteen alle säätöprikka, niin ei suhahtele, kun tiiviste ottaa kiinni venttiilin kaulukseen ennen kuin keskitappi painaa venttiilin auki.
Tein jumppamatosta polkimiin kiinnittyvät kengänlämmittimet. Ihan toimivat pienen koeajon perusteella, mutta tuo alaläppä ottaa helposti kiinni eturenkaaseen ja kärsii joka kerta vähän. Lämmittävätkö nämä sitten... huomenna selviää.
Onko tuossa 170mm kammet? Jos on, niin onko hyvästä syystä?