Jalat peesiin. Huomasin tuossa Kreuzotterin teholaskurilla leikkiessäni, että kovemmalla kadenssilla ilmanvastus kasvaa hiukan. Jalat on siis hyvä saada suoralta tuulelta suojaan.
Sitä olen joskus ihmetellyt, ettei etuhaarukoita ole kokeiltu suunnitella sellaisiksi, että emäputken alta haarukan akseli jatkuisi etupyörän kehää taakse päin peesin puolelle ja haarukan haarakiila olisi vasta alempana, jopa navan korkeudella, ja sieltä kurottaisivat piikit eteen. Etuhaarukan oma ilmanvastus vähenisi varmasti. Tiedä sitten, vähenisikö kokonaisvastus. Ainakin etujoustoa tulisi ihan väkisin.
Re: Hyvän tuulen ketju
Lähetetty: 05 Helmi 2013, 09:36
Kirjoittaja Hopea
Eikös noiden kiekkojen levyttämisestä ollut jokin sääntökin..? Tietysti jos etukiekko ei ole kiekko vaan pallo, ollaan ihan eri ongelman parissa.
Re: Hyvän tuulen ketju
Lähetetty: 05 Helmi 2013, 21:56
Kirjoittaja irakas
Hopea kirjoitti:
Eikös noiden kiekkojen levyttämisestä ollut jokin sääntökin..? Tietysti jos etukiekko ei ole kiekko vaan pallo, ollaan ihan eri ongelman parissa.
Voisiko olla mahdollista, että tuollainen pullea etupyörän levytys estäisi sivutuulen vaikutusta. Suht. suora etupyörän levytyshän tekee ajamisen melkein mahdottomaksi kovassa sivutuulessa. Sain sen kokea yhdellä Turun seudun Eco-Tripillä.
Levyt oli revittävä irti kesken matkaa.
Tässä SH5 varustettuna levytyksillä
Project1.png (101.02 KiB) Katsottu 2615 kertaa
Sakari
Re: Hyvän tuulen ketju
Lähetetty: 05 Helmi 2013, 23:00
Kirjoittaja jori
irakas kirjoitti:
Hopea kirjoitti:
Eikös noiden kiekkojen levyttämisestä ollut jokin sääntökin..? Tietysti jos etukiekko ei ole kiekko vaan pallo, ollaan ihan eri ongelman parissa.
Voisiko olla mahdollista, että tuollainen pullea etupyörän levytys estäisi sivutuulen vaikutusta. Suht. suora etupyörän levytyshän tekee ajamisen melkein mahdottomaksi kovassa sivutuulessa. Sain sen kokea yhdellä Turun seudun Eco-Tripillä.
Levyt oli revittävä irti kesken matkaa.
Tässä SH5 varustettuna levytyksillä
Project1.png
Nojapyörän levyetetyt kiekot eivät ole välttämättä yhtä hankalat, kuin pysytypyörän vastaavat, koska etupyörän taakse on mahdollista kyhätä Ängesevä. Tämä Ängesperäsimenäkin tunnettu uloke tasaa tuulen etupyörää kääntävää vaikutusta siten, että tuuli vaikuttaa vain pyörää kallistavasti, muttei aiheuta välitöntä suunnanmuutosta ja kiemurtelua. http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 4sin#p8257
No joo, huomasin vasta, että tämä oli "hyvän tuulen ketju", Lipsahti liian asialliseksi. No, ehkä tuosta ängeseväkuvasta voi joku tulla hyvälle mielelle.
Re: Hyvän tuulen ketju
Lähetetty: 07 Helmi 2013, 16:46
Kirjoittaja Nojanalle
Pakko sanoo että kun ajaa pyörällä , pysyy taalat omas taskus.
Re: Hyvän tuulen ketju
Lähetetty: 08 Helmi 2013, 14:00
Kirjoittaja Hopea
Kyllä siellä USAssa ollankin tiukoilla nyt jo. Bensan hinta hipoo neljää taalaa gallona...
Kenellä enää on varaa ajaa autolla? Muistan että tätä kyseltiin Suomessa öljykriisin jälkeen. Bensan litrahinta lähestyi silloin maagista kahden markan rajaa.
Re: Hyvän tuulen ketju
Lähetetty: 08 Helmi 2013, 19:05
Kirjoittaja Nojanalle
Jotenkin tää nostaa hymyn huulille.
Re: Hyvän tuulen ketju
Lähetetty: 08 Helmi 2013, 19:08
Kirjoittaja Nojanalle
Selvis tän timantirungon tarkoitus, aika soiva peli.
Ennen laitettiin Tiikeri tankiin, nyt se laitetaan putkelle.
Re: Hyvän tuulen ketju
Lähetetty: 11 Helmi 2013, 16:22
Kirjoittaja Nojanalle
Nyt pääsee sit "londitkin " pyöräileen.
Re: Hyvän tuulen ketju
Lähetetty: 12 Helmi 2013, 20:53
Kirjoittaja Nojanalle
Ei voi mitään ,mutta täytyy sanoo että koko seurakunta kokoontuu,vai mitä P.
Re: Hyvän tuulen ketju
Lähetetty: 13 Helmi 2013, 20:04
Kirjoittaja PW
Ohjeita nojapyöräilijälle
Petri
Re: Hyvän tuulen ketju
Lähetetty: 14 Helmi 2013, 09:55
Kirjoittaja Hopea
No joo...
Tykkäsin varsinkin viimeisestä: "Älä aja lujempaa kuin suojelusenkelisi pystyy lentämään"
Re: Hyvän tuulen ketju
Lähetetty: 14 Helmi 2013, 22:09
Kirjoittaja terppa
En ole järin suuri amerikkalaisen kulttuurin ystävä mutta mielessä heräsi kysymys missä on ystävänpäivän alkujuuret. Niinpä tutkailin ystävänpäivän historiaa ja menin muinaisiin roomalaisiin asti. Perinteiden soveltaminen käytäntöön kiinnostaa myös ja ajattelin kokeilla muinaisten roomalaisten tapaa, en tosin tähän hätään keksinyt mitään kukkulalla olevaa luolaa ja vuohen ja koiran uhraaminen naisten ja avioiliiton jumalattarelle tuntui hieman vulgääriltä ja epäeettiseltä mutta sitten löysin jotain toteuttamiskelpoista: Voisin juhlia ensin hieman ja pukeutua vuohennahkaan ja sen jälkeen läiskiä vastaantulijoita vuohennahkaisilla remmeillä hedelmällisyyden lisäämiseksi, voisihan se toimiakin jos siihen uskoo, eikös ne lumelääkkeetkin toimi jos niihin uskoo?
Tutkin siis vaatekaappiani ja vedin ylleni nahkahousut ja koppalakin, muuta nahkaista en löytänyt. Kaivoin myös kaappien kätköistä nahkaruoskani, en ole ihan varma oliko ne vuohennahkaa mutta toivon niin, en tosin tiedä meneekö tehot jos vaateparret ja remmi on väärän eläimen nahasta tehty?
Ensimmäinen vastaantulija juoksi karkuun, toinen yritti lyödä takaisin, kolmas räpläsi puhelintaan ja höpötti jotain sekavaa hätäkeskuksesta, en läiskäytellyt häntä remmilläni sen enempää kun en ole ihan varma kannattaako hieman sekavalta vaikuttavien ihmisten hedelmällisyyttä lisätä?
Hetkeen en nähnyt ketään paitsi poliisiauton hälytysajossa, nuo väsymättömät yhteiskuntarauhan ylläpitäjät olivat menossa valvomaan kuria ja järjestystä. Pian syrjäsilmällä näin parin sinipukuisen hahmon lähestyvän ja yritin huitaista ruoskallani mutta minut kampattiin maahan ja puhuttiin jostain pidättämisestä. Nyt istun maijan takaosassa matkalla toistaiseksi tuntemattomaan paikkaan ja mietin miksi meitä perinneharrastajia ei koskaan ymmärretä?
Sitäpaitsi ystävänpäivä on ihan vääränä ajankohtana koska vasta kevätaurinko herättää hedelmällisyyden täyteen loistoonsa ja muutenkin pelkissä nahkahousuissa ja koppalakissa on pakkasessa pirun kylmä. Seuraavan ystävänpäivän vietän Roomassa juhlan alkulähteillä, jospa siellä osataan arvostaa perinteitä paremmin? Ainkaan ei tarvitse palella.