Minkälainen rata, mutkat ?
Petri
Minkälainen rata, mutkat ?
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
PW kirjoitti:Minkälainen rata, mutkat ?
Se on tuollainen perinteinen 400m juoksurata:
http://www.botniarenas.fi/
Tais kyllä mennä jonkin verran nestetasapaino vinoon tuosta ajosta....
Tuomo
Savenmaan Trike "Taipale" 2011 May -> / Raptobike Lowracer 2013 September -> Dual 700C Raptobike (lowracer) 2015 January
Olen yrittänyt jäljittää naksuvaa ääntä lowracerista. Ääni voimistuu kun poljenta voima kasvaa ja se on naksahtelua.
Se kuuluu myös kun istuu fillarin päällä ja poljin on suoraan ylöspäin ja polkaisee. Se ei kuulu uudestaan paitsi jos pyörittää polkimia 180 astetta ja toistaa polkaisun. Eli kun vaihtaa voiman puolta polkimilla. Saman voi toistaa käsin vääntämällä polimet vaakatasossa (vaihtaen aina voiman puolta). Samainen ääni on aistittavissa myös puomilta esim. sormella. Pelkkää puomia vääntelemällä en saa ääntä aikaan.
Luulisin että tuo ääni tulee poljin keskiöstä, kampien kiinnityksestä taikka pedaaleista (tai miksi ei myös puomista). En vain keksi mistä.... Vinkkejä?
Savenmaan Trike "Taipale" 2011 May -> / Raptobike Lowracer 2013 September -> Dual 700C Raptobike (lowracer) 2015 January
vuoltu kirjoitti:Luulisin että tuo ääni tulee poljin keskiöstä, kampien kiinnityksestä taikka pedaaleista (tai miksi ei myös puomista). En vain keksi mistä.... Vinkkejä?
Kammen ja keskiöakselin väli taitaa naksua. Jos akseli on neliöakseli niin vasaran napautus kampeen ja kiinnitys pultin kiristys. Jos taas joku oktalink tyyppinen niin kampi irti ja kontaktipintojen voitelu ja kampi takaisin.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
vuoltu kirjoitti:Olen yrittänyt jäljittää naksuvaa ääntä lowracerista. Ääni voimistuu kun poljenta voima kasvaa ja se on naksahtelua.
Se kuuluu myös kun istuu fillarin päällä ja poljin on suoraan ylöspäin ja polkaisee. Se ei kuulu uudestaan paitsi jos pyörittää polkimia 180 astetta ja toistaa polkaisun. Eli kun vaihtaa voiman puolta polkimilla. Saman voi toistaa käsin vääntämällä polimet vaakatasossa (vaihtaen aina voiman puolta). Samainen ääni on aistittavissa myös puomilta esim. sormella. Pelkkää puomia vääntelemällä en saa ääntä aikaan.
Luulisin että tuo ääni tulee poljin keskiöstä, kampien kiinnityksestä taikka pedaaleista (tai miksi ei myös puomista). En vain keksi mistä.... Vinkkejä?
Tarkistapa onko kammen pultit kiinni, eli lonksuuko kampi akselilla.
Heh, Jukka oli sekunnin nopeampi.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Noi kammet on varmaan se todennäköisempi mutta mulla tuommoinen naksuva ääni jossain vanhassa pyörässä tuli polkimesta, mutta sen varmaan huomaisi polkimia pyörittelemällä ja tunnustelemalla...
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Otin puomin ja eturattaan irti. Kammet on Octalink'llä kiinni. Toisiinsa nähden en saanut kampia liikkumaan (taikka ääntä kuulumaan).
Äänen sain taas esiin kun otin kämmenen sisään puomin ja kammen ja sitten puristin (vastapuolen kampi oli täysin vapaa). Kun pyöräytin kankia 180 astetta ja toistin saman sen kammen kanssa joka nyt osui puomin viereen (vastapuoli jälleen vapaana) kuului naksahtelu taas. Tältä pohjalta tuntuu että keskiössä olisi jotain hämärää.
Tässä on oppinut paljon polkupyöristä. Ja ei taida loppua tähän.
Savenmaan Trike "Taipale" 2011 May -> / Raptobike Lowracer 2013 September -> Dual 700C Raptobike (lowracer) 2015 January
Jos siellä laakerissa olisi jotakin häikkää niin pitäisi kyllä tuntua pyöritellessä. Siskon pyörän oktalink kampien pykälät piti voidella, muuten en saanut napsumista niistä loppumaan. Välyshän niissä on kun napsuvat, mutta sille ei voi tehdä mitään. Öljyllä saa äänen pois, mutta varsinainen vika jää. Sillä pyörällä on kuitenkin nyt ajettu tuhansia kilometrejä eikä oo muuta oiretta tullut, en tiedä onko itse rasvannut uudestaan, luulisin ettei.
Jostakin "kammet napsuu" haulla päädyin keskusteluun jossa napsumisen syy on ollut keskiön kierteiden kuivuminen ja ääni on saatu pois kun on keskiö käytetty irti ja voideltu kierteet. Itse ei ole vaan koskaan tarvinnut näin pitkälle mennä.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Keskiön laakerissa en kyllä huomaa mitään moittimista. Pyörii ihan älyttömän kevyesti.
Taidan käyttää sitä huomenna paikallisella polkupyöräsepällä kun on muutenkin sinne asiaa.
EDIT: Olen katsellut tuota pyörää ja mietti nyt että onko sillä ajettu ollenkaan. Itse runko ja sen osat ovat kuin pakasta vedettyjä. Vaihtaja, jarrut jne ovat sitten jo käytetyn näköisiä. Mukana tullut haarukka 700C eturenkaalle on ainakin korkkaamaton. Vaihtajan kiinnityksen kierteessä on maalit eikä vaihtajaa saa siihen kiinni ilman että putsaa sen kierretapilla. Ettei vaan olisi runkokitti, josta on tullut "ikuisuusprojekti".. Kaveri jolta sen ostin on kuitenkin tunnettu nimi nojailu piireissä Hollannissa.
Savenmaan Trike "Taipale" 2011 May -> / Raptobike Lowracer 2013 September -> Dual 700C Raptobike (lowracer) 2015 January
Paikallisen huollon kaveri sanoi että se on ISIS mallia... Jätin sen sitten sinne päivähoitoon (kun ei ole itsellä työkalua jolla tuon saisi auki).
Savenmaan Trike "Taipale" 2011 May -> / Raptobike Lowracer 2013 September -> Dual 700C Raptobike (lowracer) 2015 January
Taittopyörän kansi ja työkalu saapuivat:
Tuon perusteella löytyi Saksankielinen nimi "Stirnlochschlüssel" tuolle työkalulle (~ otsareikäavain ).
Se löytyy myös tästä luettelosta sivun 9 alareunasta...
http://www.cyclus-tools.eu/index.php?eI ... 54f0e959d9
Savenmaan Trike "Taipale" 2011 May -> / Raptobike Lowracer 2013 September -> Dual 700C Raptobike (lowracer) 2015 January
Tyrkkäsin suojuksen paikalleen. Hieman se on tiukka siihen, ketjun ulkoreuna ottaa siihen hieman. Ehkä kuluu ajan mittaan... Pitää kattoo Sunnuntain 3h session jälkeen pitääkö dremelillä hieman tehdä lisätilaa...
Savenmaan Trike "Taipale" 2011 May -> / Raptobike Lowracer 2013 September -> Dual 700C Raptobike (lowracer) 2015 January
vuoltu kirjoitti:Tyrkkäsin suojuksen paikalleen. Hieman se on tiukka siihen, ketjun ulkoreuna ottaa siihen hieman. Ehkä kuluu ajan mittaan... Pitää kattoo Sunnuntain 3h session jälkeen pitääkö dremelillä hieman tehdä lisätilaa...
Älä nyt hyvä mies polkemalla kuluta ketjusuojaa. Jos ketju ottaa yhtaikaa molempiin ulkosärmiin kiinni, niin sitä pitää ilman muuta virittää hiomalla. Tilanne on pahin, kun ketju on molemmin päin suurimmalla rattaalla.
Myös terävällä puukolla vuolemalla saattaisi saada tuota reunaa kätevästi laajennettua. Jos se hälppii vain toiseen särmään, vika on suojan asennossa. Sitä pitää pyöräyttää tilaa tekevämpään suuntaan.
Oletko varma, että suoja on täysin symmetrinen, ettei se voi olla väärin päin asennettu. Kuvassa näyttää aika symmetriseltä, mutta täysin varma ei voi olla. Kokeile ensin kääntää suojaa 180 astetta.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
jori kirjoitti:Älä nyt hyvä mies polkemalla kuluta ketjusuojaa. Jos ketju ottaa yhtaikaa molempiin ulkosärmiin kiinni, niin sitä pitää ilman muuta virittää hiomalla. Tilanne on pahin, kun ketju on molemmin päin suurimmalla rattaalla.
Ei se ulkosärmiin ota vaan suojuksen kehän sisäpintaan. Ääni kuulostaa samalta kun ketju menee putken sisällä. Luulisin että kyse on millin kymmenyksestä tai kahdesta. Ajattelin tänään pikkupakkasessa muutaman kilometrin lenkin ajaa (Tappajasepelistä välittämättä) ja sitten avata tuo jotta varmistuu käsitys siitä mihin se ottaa.
jori kirjoitti:Oletko varma, että suoja on täysin symmetrinen, ettei se voi olla väärin päin asennettu.
Joo, mittailin sitä ensimmäiseksi kun sain sen käteen. On symmetrinen.
Savenmaan Trike "Taipale" 2011 May -> / Raptobike Lowracer 2013 September -> Dual 700C Raptobike (lowracer) 2015 January
vuoltu kirjoitti:Ei se ulkosärmiin ota vaan suojuksen kehän sisäpintaan. Ääni kuulostaa samalta kun ketju menee putken sisällä. Luulisin että kyse on millin kymmenyksestä tai kahdesta. Ajattelin tänään pikkupakkasessa muutaman kilometrin lenkin ajaa (Tappajasepelistä välittämättä) ja sitten avata tuo jotta varmistuu käsitys siitä mihin se ottaa.
Kuvasta päätellen taittopyörä ottaa kiinni ensimmäisenä kehän sisäpintaan. Otsapintaan se voi ottaa helposti kiinni, jos on vähänkin vinossa. Vähän outo rakenne, kun tuo otsapinta on koko matkalta sileä, eikä keskelle ole tehty laakerin sisäkooliin nojaavaa koroketta. Mellabrikka väliin, niin lakkaa hankaamasta otsapintaan.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma