Huhhuh. Nyt on Tammisaaren matka ohi ja kotona ollaan.
Mulla oli lopulta aika vähän tavaraa mukana kun oli varattu mökki yhdeksi yöksi mutta scorpparin paino silti yllätti matkaa tehdessä. Lähtöpäivänä ei ollut kovin hyvä tuuri sään kanssa: heti aamusta alkoi tihuttaa ja jossain vaiheessa satoi lähes kunnolla. Sitten se taukosi mutta tilalle tuli vähän ajan päästä järjettömän tuntuinen tuuli. Yhdessä alamäessä tuulen antama vastus tuntui lähinnä siltä kuin oma pää olisi kohta lähtenyt irti. Määränpäässä alkoi leirintäalueelle saavuttuani sataa ihan kaatamalla ja se kasteli kunnolla. Illalla ukkosti ja salamoi ja satoi vielä rankemmin. Scorppariraukka oli säiden armoilla, onneksi oli istuimen suoja niin ei penkki kastunut mutta muuten koko pyörä ui ihan tehokkaasti.
Aamulla lähdin ajoissa että ehdin juoda kahvit ja etsiä paikan. Olin jotenkin sekoittanut että VeloCraft sijaitsee Tehtaankadulla ja etsin kartasta ja ajamalla aika kauan. Turhaan. Se olikin perhana Teollisuuskatu! Oma moka. Ehdin kuitenkin melkein ajoissa paikalle jossa mua odotettiinkin jo. En meinannut sinnekään löytää joten soitin, ja en sitten kovin kaukana ollut soittajasta, mut eihän tällanen sokea puusilmä mitään näe
. Sielläpä sitä odotti kolme herkullista kinneriä: sininen Mango, oranssi Quest XS ja valkoinen Strada. Ihan ekaksi kokeilin Mangoa mutta se piti jotain ihme ääntä (ilmeisesti aavistuksen liian iso rengas oli veikkaus). Sitten erehdyin kokeilemaan Questia mutta tuo olikin tooooodella pieni. En meinannut mahtua sisään ja sitten olikin ongelma miten päästä ulos
. Liian levee perse ja liian pitkät jalat. Ei mulla mahtunut sinne kopan sisälle jalat pyörimään kokonaan, polvet ottivat kiinni. Muutenkin oli vähän turhan ahdas olo. Stradasta tykkäsin eniten, no sen istuma-asento taisi olla samanlainen kuin Mangossa mutta viimeistely tuntui/näytti paremmalta. Ainoa miinus mun mielestä oli se ohjaintanko joka piti jotenkin sivukautta pujottaa kopan sisään pois edestä. Mangossa sen voi vaan työntää suoraan eteen pois tieltä.
En uskaltanut lähteä kauhean isolle tielle koska noissa tuntui olevan tosi herkkä ohjaus. Oli melkosta hakemista. Mutta muuten tuntuivat kivoilta. On varmaan pakko vuokrata vaikka Strada vähintään muutamaksi päiväksi jotta saa paremman kuvan. Mullahan oli scorpparikin vuokralla pari viikkoa, siinä näki jo aika hyvin millaista sillä oli ajaa. Olisin saanut velon heti mukaan mutta nyt oli vähän huono sauma vuokrata kun en olisi ehtinyt ajaa sillä paljoa (tai olisin, mutta sitten ne tärkeemmät hommat olisi kyllä jääny paitsiolle), joten sanoin että mun täytyy miettiä sitä vuokraamista vielä paremmin että on sitten sille aikaa kunnolla
.
Koko matkalle pituutta tuli 230,4km ja voin sanoa että jo ensimmäisen päivän matka tuntui yhtä raskaalta kuin se mun 200km päivärykäisy. Tuossa matkalla oli pitkiä nousuja ja koska scorpparissa oli enempi painoa lastattuna, välillä tuntui melkoselta matelulta koko retki. Koko matkan keskarikin jäi 18,5. Katotaan kuin rikkinäinen olo on huomenna, nyt pystyn ihan hyvin kävelemään kyllä.