Sivu 12/84
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Lähetetty: 22 Heinä 2013, 22:10
Kirjoittaja Premnas
Edelleen on sellanen olo että kannatti lyhentää putkia. Fiksasin vielä vasemman lokarin kiinnitystä ja holkin paikkaa kun tuntui olevan aavistuksen vinossa.
Tämä kuu ollut vähän turhankin hiljainen ajamisen kannalta mutta on ollut muuta ajateltavaa. Meillä tulee muutto syyskuun lopulla ja rempataan uutta asuntoa hieman.
Toisaalta hätyyttelen jo tavoiterajaa joka oli 4 tuhatta. Menee vuoden loppuun mennessä kirkkaasti sen yli ja ylitän varmasti edellisvuoden ajomäärät (n. 4300km).
Tänään taas todistin miten turvallinen lopulta trike onkaan. Vaikka tosi monet kysyvät ajokin turvallisuudesta ja etteikö pelota kun istun niin matalalla niin voin sanoa ettei yhtään pelota. Esim. voimakas sivutuuli - siinä missä kaveri pystärin kanssa tuntuu olevan jo ojanpohjalla niin trike vaan porskuttaa eteenpäin. Toki sivutuuli ottaa hieman kiinni mutta kyllä se silti suht suoraan kulkee. Vastatuulen kanssa huomasi että monessa kohtaa en polkenut ja silti piti jarruttaa kun tuuli vaan tarrasi kaveriin kiinni mutta itsellä oli suht kevyttä. 70km jälkeen ei edes tuntunut siltä että olisi tullut poljettua. Heitin vielä illalla ekstralenkin että sain tälle päivälle satasen yli. Sitä ei vaan aina tajua kun ei ole verrokkia mukana että missä kohdin trike on huomattavasti nopeampi ja turvallisempi. Ohiajavat rekat eivät aiheuta yhtikäs mitään.
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Lähetetty: 24 Heinä 2013, 17:13
Kirjoittaja Premnas
Tänään saapui tilaamani pitkä vetoaisa peräkärryyn, tuo on 90cm pitempi kuin alkuperäinen. On se komea...mutta en vielä uskaltautunut kokeilemaan että kuinka kankea tuo on ajaa. Olen kyllä tottunut tähän mennessä kuljettamaan mitä ihmeellisimpiä tavaroita - pisimmät olleet 2m lautoja eikä edes ollut tuota pitkää aisaa ja hyvin kulki (vaikka oli se hankalaa asetella pitkää tavaraa kyytiin). Nyt kulkee vielä paremmin. Jännittää että mites muutto menee kun ajateltiin lähestulkoon pelkillä pyörillä hoitaa. Tuolla pitkällä aisalla on vain yksi miinuspuoli ja se on painorajoitus: 45kg maksimi. Täytyy punnita sängyt ja muut että uskaltaako niitä kuljettaa, sitä varten sen kyllä hommasin kun pitkien tavaroiden kanssa on saanut aiemmin hiukan uhrata ajatustyötä miten peräkärryyn asettaa. Pitääkö sitä käydä ihan neitsytajolla moisen peräkärryn kanssa
, miten sitä voikaan ihminen innostua yhdestä aisasta näin paljon...
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Lähetetty: 24 Heinä 2013, 18:05
Kirjoittaja tm
Premnas kirjoitti:...Jännittää että mites muutto menee kun ajateltiin lähestulkoon pelkillä pyörillä hoitaa...
Tuossa on asenne kohdallaan. Jos turhaa (isokokoista) roinaa ei ole päässyt kertymään ja mööpelit on peräkärryyn mahtuvaa sorttia, niin mikä ettei. Aikaa tietysti kuluu, riippuen nyt kauasko muuttaa. Toivotaan poutaista muuttosäätä.
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Lähetetty: 24 Heinä 2013, 19:45
Kirjoittaja samuel
Peräkärryä näkemättä tulee mieleen että maksimi kuorma vetopisteelle on tuo 45 kg. Jos se ylittyy niin aisa notkahtaa. Jos saat peräkärryn lastattua niin että paino on vaikka 20 kg vetopisteelle niin homman luulisi olevan OK.
Tosin, jos peräkärry on lastattu täysin tasapainoon ja kärryssä on tosi pitkää ja raskasta tavaraa niin töyssyssä kärry voi aloittaa "keinulautaefektin" ja nostaa vetopelistä takapyörän hetkellisesti ilmaan. ( olipa lausehirviö) 
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Lähetetty: 26 Heinä 2013, 10:02
Kirjoittaja Premnas
No oikeastaan ainoat tavarat jotka eivät välttämättä kulje muotonsa vuoksi peräkärryllä on jenkkisängyn keskimmäinen paksu patja (en tiedä voisko sitä rullata vaikka puoliksi vähemmän leveään muotoon) ja sitten kangaspuiden sivupuuosat (jotka eivät muuten ole hankalia mutta korkeutta on n. 1,5m).
Itse asiassa tuon pitemmän aisan kanssa painorajoitus lastille on 45kg eli puolet siitä mitä kärry oikeasti kestää. Olen kuljettanut alkuperäisellä, lyhyemmällä kokoonpanolla n. 180cm pitkän hyllyn. Keinuefekti on tuttu ilmiö, enemmän ärsyttävä kuin vaarallinen. Kertaakaan ei ole perä kyllä noussut ilmaan, ei lastatessa eikä ajaessa. Triken perään on helppo lastata painavaakin tavaraa kun se pysyy aloillaan. Oikein painavien tavaroiden kanssa olen huomannut peräkärryn heijatessa pientä ohjausta perästä mutta ei niin että ajokin hallittavuus olisi kadonnut. Yritän välttää peräkärryn keinuefektiä koska en usko että kärryn kiinnikkeet kauheasti arvostavat sitä. Muuten sillä ei niinkään olisi väliä.
Meillä on muuttomatkaa n. kilometri joten se on pyörällä oikein hyvä matka, lisäksi muuttolasti kulkee enemmän ala- kuin ylämäkeen
.
Eilen kokeilin ensimmäistä kertaa tuota pitkää kokoonpanoa, yllättävän ketterästi kääntyi, ei se edelleenkään ole mikään rekka
. Tietty varaan enempi kääntymistä nurkissa. Ei mennyt kovin kauaa tottua. Huomio oli kyllä taattu kaupungilla
.
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Lähetetty: 26 Heinä 2013, 13:52
Kirjoittaja tm
Matkan ja maaston puolesta kuulostaa hyvältä pyörämuuttoa ajatellen. Sitten toivotaan enää sitä poutasäätä, ettei tarvitse niin paljoa paketoida tavaroita.
Otathan sitten muuton yhteydessä kuvan jostain kuljetuksesta ja laitat tänne foorumille?
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Lähetetty: 26 Heinä 2013, 19:56
Kirjoittaja Premnas
tm kirjoitti:Matkan ja maaston puolesta kuulostaa hyvältä pyörämuuttoa ajatellen. Sitten toivotaan enää sitä poutasäätä, ettei tarvitse niin paljoa paketoida tavaroita.
Otathan sitten muuton yhteydessä kuvan jostain kuljetuksesta ja laitat tänne foorumille?
Niinpä, toivottavasti on hyvä sää. Tottahan toki kuvan otan et on sitten ihmeteltävää
.
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Lähetetty: 28 Heinä 2013, 21:14
Kirjoittaja Premnas
Olen miettinyt koko alkavan kesän että pitäisikö repästä pitempi lenkki. No nyt sitte repäsin 200km trikellä. Huh, aamulla oli siis aivan mainio pyöräilysää, ei pahemmin tuulta eikä liian kuuma, pyörä kulki rattoisasti vaikka en ees laittanut sitä kulkemaan kovaa. Takaisin päin olikin sitten jotenkin kettumaisen puuskainen tuuli ja välillä tuntui että pyörässä roikkuu ylimääräisiä ihmisiä mukana kun tökki. Sitten taas loppumatkasta matkanteko helpottui ja ponttakin löytyi vielä reisistä kiitettävästi.
Säkylän Sieravuoressa kun kävin kääntymässä niin siellä joku lapsi jostain pusikosta toiselle lapselle oikein kaihoisasti sanoi: "Kato Lotta mikä pyörä..." 
Ei silti. Luulen vähän että nyt se on kokeiltu ja jatkossa ei tarvii enää 200km lenkkejä ajella. Ehkä 150 riittää. Jossain vaiheessa ajoa meinaan huomasin että johan on tylsää.
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Lähetetty: 28 Heinä 2013, 22:17
Kirjoittaja jviirret
Premnas kirjoitti: Luulen vähän että nyt se on kokeiltu ja jatkossa ei tarvii enää 200km lenkkejä ajella. Ehkä 150 riittää.
Kai nyt Nokialla menee tuollaisen suorituksen jälkeen 12h ajossa helposti 250km?
Jukka
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Lähetetty: 28 Heinä 2013, 22:32
Kirjoittaja PW
Premnas kirjoitti:Olen miettinyt koko alkavan kesän että pitäisikö repästä pitempi lenkki. No nyt sitte repäsin 200km trikellä. Huh, aamulla oli siis aivan mainio pyöräilysää, ei pahemmin tuulta eikä liian kuuma, pyörä kulki rattoisasti vaikka en ees laittanut sitä kulkemaan kovaa. Takaisin päin olikin sitten jotenkin kettumaisen puuskainen tuuli ja välillä tuntui että pyörässä roikkuu ylimääräisiä ihmisiä mukana kun tökki. Sitten taas loppumatkasta matkanteko helpottui ja ponttakin löytyi vielä reisistä kiitettävästi.
Säkylän Sieravuoressa kun kävin kääntymässä niin siellä joku lapsi jostain pusikosta toiselle lapselle oikein kaihoisasti sanoi: "Kato Lotta mikä pyörä..." 
Ei silti. Luulen vähän että nyt se on kokeiltu ja jatkossa ei tarvii enää 200km lenkkejä ajella. Ehkä 150 riittää. Jossain vaiheessa ajoa meinaan huomasin että johan on tylsää.
Kova suoritus, kauanko meni aikaa ?
Petri
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Lähetetty: 29 Heinä 2013, 17:25
Kirjoittaja Premnas
jviirret, ehkä joo mutta katotaan minä vuonna saan aikaiseksi tulla sinne
.
PW, aikaa meni ajoon 9 tuntia ja 50 minuuttia, siihen päälle sitten vielä muutamat pysähdykset ja evästauot.
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Lähetetty: 01 Elo 2013, 22:42
Kirjoittaja Premnas
Jälkituntoja pitkästä ajosta: maanantaina eli heti seuraavana päivänä ajoin n. 15km. Hiukan tuntui että tuli edeltävänä päivänä ajettua mutta ei nyt mitenkään raato olo tai mitään. Tiistaina tuntui jo siltä ihan kuin en olisi koko kahtasataa koskaan edes ajanut. En tajua miten kroppa voi palautua tuosta noin nopeasti. Sekin ihmetys 200km:n jälkeen että tuntuu että sen jälkeen askel on kulkenut entistäkin kevyemmin ja tuntuu että reisissä on entistä enempi potkua. Olin jotenkin kuvitellut että tuollasen rääkin jälkeen olisi voimat vähissä. Kävikin päin vastoin?!
Tällä viikolla ajoa 173km. Hätyyttelen jo samoja kilometrejä jotka ajoin koko viime vuoden aikana (4318). Tänään piti olla välipäivä mutta himotti liikaa lähteä ajamaan. Minkä sille mahtaa kun nojakki on ehjä ja toimii niin sillä on niin nautinnollista ajaa.
Olisi suunnitelmissa ensi viikolla käväistä Tammisaaressa kokeilemassa veloja
. Sinne en kyllä runttaa yhdessä päivässä ja takaisin vaan ajattelin jos yhden yön välissä nukkuisi. Muuten voi tulla liian tiukka päivä. Tai mistä sitä tietää jos innostuu kuitenkin. Nyt ainakin tiedän suurin piirtein miltä 200 kilsaa tuntuu.
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Lähetetty: 05 Elo 2013, 08:18
Kirjoittaja Premnas
Toivottavasti säätiedotukset eivät kauheasti muutu niin Tammisaaren reissusta tulee oikein mukava. Keskiviikkona olis lähtö ja sain vielä varattua leirintäalueelta mökin yhdeksi yöksi. Torstaina koeajamaan Velocraftin kinnereitä
. Katselin fonectasta niin lupaili n. 100km yhdensuuntaiseksi matkaksi.
Ensin mietin sitäkin että jos olisi ajanut yhden päivän aikana kaikki, mutta sitten olisi pitänyt lähteä todella aikaisin ajamaan ja toisaalta väsyneenä ja hikisenä ei olisi ollut kivaa mennä koeajolle, joten parempi näin.
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Lähetetty: 05 Elo 2013, 08:33
Kirjoittaja PW
Premnas kirjoitti:Toivottavasti säätiedotukset eivät kauheasti muutu niin Tammisaaren reissusta tulee oikein mukava. Keskiviikkona olis lähtö ja sain vielä varattua leirintäalueelta mökin yhdeksi yöksi. Torstaina koeajamaan Velocraftin kinnereitä
. Katselin fonectasta niin lupaili n. 100km yhdensuuntaiseksi matkaksi.
Ensin mietin sitäkin että jos olisi ajanut yhden päivän aikana kaikki, mutta sitten olisi pitänyt lähteä todella aikaisin ajamaan ja toisaalta väsyneenä ja hikisenä ei olisi ollut kivaa mennä koeajolle, joten parempi näin.
Hyvää reissua ja antoisaa koeajoa, saattaa viedä mennessään
Viikonlopun kinneri kokemus Nokialla oli hieno, en aikasemmin tajunnu miten helposti ne kulkee.
Petri
Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!
Lähetetty: 08 Elo 2013, 20:48
Kirjoittaja Premnas
Huhhuh. Nyt on Tammisaaren matka ohi ja kotona ollaan.
Mulla oli lopulta aika vähän tavaraa mukana kun oli varattu mökki yhdeksi yöksi mutta scorpparin paino silti yllätti matkaa tehdessä. Lähtöpäivänä ei ollut kovin hyvä tuuri sään kanssa: heti aamusta alkoi tihuttaa ja jossain vaiheessa satoi lähes kunnolla. Sitten se taukosi mutta tilalle tuli vähän ajan päästä järjettömän tuntuinen tuuli. Yhdessä alamäessä tuulen antama vastus tuntui lähinnä siltä kuin oma pää olisi kohta lähtenyt irti. Määränpäässä alkoi leirintäalueelle saavuttuani sataa ihan kaatamalla ja se kasteli kunnolla. Illalla ukkosti ja salamoi ja satoi vielä rankemmin. Scorppariraukka oli säiden armoilla, onneksi oli istuimen suoja niin ei penkki kastunut mutta muuten koko pyörä ui ihan tehokkaasti.
Aamulla lähdin ajoissa että ehdin juoda kahvit ja etsiä paikan. Olin jotenkin sekoittanut että VeloCraft sijaitsee Tehtaankadulla ja etsin kartasta ja ajamalla aika kauan. Turhaan. Se olikin perhana Teollisuuskatu! Oma moka. Ehdin kuitenkin melkein ajoissa paikalle jossa mua odotettiinkin jo. En meinannut sinnekään löytää joten soitin, ja en sitten kovin kaukana ollut soittajasta, mut eihän tällanen sokea puusilmä mitään näe
. Sielläpä sitä odotti kolme herkullista kinneriä: sininen Mango, oranssi Quest XS ja valkoinen Strada. Ihan ekaksi kokeilin Mangoa mutta se piti jotain ihme ääntä (ilmeisesti aavistuksen liian iso rengas oli veikkaus). Sitten erehdyin kokeilemaan Questia mutta tuo olikin tooooodella pieni. En meinannut mahtua sisään ja sitten olikin ongelma miten päästä ulos
. Liian levee perse ja liian pitkät jalat. Ei mulla mahtunut sinne kopan sisälle jalat pyörimään kokonaan, polvet ottivat kiinni. Muutenkin oli vähän turhan ahdas olo. Stradasta tykkäsin eniten, no sen istuma-asento taisi olla samanlainen kuin Mangossa mutta viimeistely tuntui/näytti paremmalta. Ainoa miinus mun mielestä oli se ohjaintanko joka piti jotenkin sivukautta pujottaa kopan sisään pois edestä. Mangossa sen voi vaan työntää suoraan eteen pois tieltä.
En uskaltanut lähteä kauhean isolle tielle koska noissa tuntui olevan tosi herkkä ohjaus. Oli melkosta hakemista. Mutta muuten tuntuivat kivoilta. On varmaan pakko vuokrata vaikka Strada vähintään muutamaksi päiväksi jotta saa paremman kuvan. Mullahan oli scorpparikin vuokralla pari viikkoa, siinä näki jo aika hyvin millaista sillä oli ajaa. Olisin saanut velon heti mukaan mutta nyt oli vähän huono sauma vuokrata kun en olisi ehtinyt ajaa sillä paljoa (tai olisin, mutta sitten ne tärkeemmät hommat olisi kyllä jääny paitsiolle), joten sanoin että mun täytyy miettiä sitä vuokraamista vielä paremmin että on sitten sille aikaa kunnolla
.
Koko matkalle pituutta tuli 230,4km ja voin sanoa että jo ensimmäisen päivän matka tuntui yhtä raskaalta kuin se mun 200km päivärykäisy. Tuossa matkalla oli pitkiä nousuja ja koska scorpparissa oli enempi painoa lastattuna, välillä tuntui melkoselta matelulta koko retki. Koko matkan keskarikin jäi 18,5. Katotaan kuin rikkinäinen olo on huomenna, nyt pystyn ihan hyvin kävelemään kyllä.