jori kirjoitti:Turhaa painoa etuvetoisessa nuo käätöpyörät ja muut kotkotukset. Vaijerin vetosuunta toisin päin, niin toimii aina.
Joo, tuolleenhan mie kans kääntämällä tuon vaijeriongelman ratkaisin.
Petri
jori kirjoitti:Turhaa painoa etuvetoisessa nuo käätöpyörät ja muut kotkotukset. Vaijerin vetosuunta toisin päin, niin toimii aina.
Joo, tuolleenhan mie kans kääntämällä tuon vaijeriongelman ratkaisin.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Nyt ottaa päähän, tyhmyyttäni hajotin pyörän . Etukiekko on kiero, mitenkäs tuo oikasu onnistuis enskertalaiselta vai kannattaako viedä suoraan huoltoon ? Onhan tuosta rihtauksesta ollut täällä jossain puhetta mutt jos joku jaksais vielä vääntää rautalangasta.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Kun irrotin tuon vetävän kiekon huomasin ett rattaat oli kulunut aika voimakkaasti vajaan puolenvuoden aikana, onko kuluneet normalin näköisesti, vai onko säädöissä ollut jotain pielessä?
Nuo pienemmit rattaat olleet suurimmalla käytöllä ja kuluneet ulkoreunaltaan ja hampaan toiselta puolelta.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
PW kirjoitti:Kun irrotin tuon vetävän kiekon huomasin ett rattaat oli kulunut aika voimakkaasti vajaan puolenvuoden aikana, onko kuluneet normalin näköisesti, vai onko säädöissä ollut jotain pielessä?
En osaa muuta sanoa kuin että ei ne uudessakaan rataspakassa ole symmetriset nuo hampaat. Liekö tehty muotopuoliksi vaihtamista helpottamaan. isoimmissa rattaisssa hampaat ovat silmämääräisesti symmetrisiä, mutta mitä pienempi ratas sitä emäsymmetrisempiä hampaat ovat
Itse mittaisin mieluummin ketjua ja arvioisin siitä koko voimansiirron kuluneisuuden.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Vähän liian venyneellä ketjulla olet ajellut. Mitäs tuosta. Ajele ketju ja ratas loppuun. Uutta ketjua ei varmaan tuossa saa enää pelaamaan rutisematta, mutta kysele kavereilta käytettyjä. Toisaalta, jos uusi ketju toimii rutisematta, on vikaa vain katsojan silmissä ja homma vaatii vain kovaa ajoa.
Mikäs sen etupyörän muljautti?
Korjaaminen tapahtuu seuraavasti:
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
jori kirjoitti:4. Kiristä pinnat niin, että vanne pysyy suorana. Tasapitkillä pinnoilla se on helppoa. Kaikki nippelit kierretään sellaiselle syvyydelle, että pinnan pää jää noin millin kuoppaan.
Jos takavanteessa(tässä etuvanteessa) on tasapitkät niin noin kiristäessä se menee reunaan, ts. vanne ei ole haarukkaan laitettaessa keskellä. Rataspakan puolella pitäisi olla lyhyemmät pinnat tai sitten niiden nippelit pitää esikiristyksessä kiertää syvemmälle.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
jviirret kirjoitti:Jos takavanteessa(tässä etuvanteessa) on tasapitkät niin noin kiristäessä se menee reunaan, ts. vanne ei ole haarukkaan laitettaessa keskellä. Rataspakan puolella pitäisi olla lyhyemmät pinnat tai sitten niiden nippelit pitää esikiristyksessä kiertää syvemmälle.
Jukka
Ei tarvi välttämättä kiristysvaiheessa keskittää. Vedä ensin pinnat tasakireyteen ja kun on muuten hyvä muttei keskellä napaa niin sitten puoli kierrosta nippaa per renkaan kierros kiristä pakan puolelta ja löysää vastapuolelta.
Näin saat pikku hiljaa vanteen keskelle ja pinnat ovat about oikealla kireydellä. Jos taas tulee eri puolille iso kireysero niin keskityksen jälkeen jatka vielä niin että kiristät puoli kierrosta pakan vastapuolta ja löysäät neljännes kierroksia pakan puolelta.
Varsinaista heittojen korjausta ei pahemmin kannata tehdä ennen kuin vanne on about keskellä ja about isoimmat heitot poistettu. Muuten tulee ajan hukkaa N x enemmän (kuten mun Arc en Ciel spagettivanteen kanssa...).
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
PW kirjoitti:jori kirjoitti:Mikäs sen etupyörän muljautti?
Ajoin kaivinkoneella päältä
![]()
![]()
![]()
Iso on ollu "vasara" millä säretty vanne
Onko pahastikin mutkalla, alu- vai teräs vanne. Voipi olla ettei välttämättä pysy oikosena. Meillä kävi pojan maasturissa, tosin 29 tuumanen takakiekko, että oli jotenkin muljahtanut ja heitti yhestä kohtaa jotain 2cm verran. Ei suoristunu edes ammattimiehellä, heitto siirty aina uuteen kohtaan. Meinasivat että kehä on menettänyt jännityksensä eikä se pidä "kutiansa". Alumiininen ontelovanne oli kyseessä.
Nojaillaan!
Trek r200 kirjoitti:Meillä kävi pojan maasturissa, tosin 29 tuumanen takakiekko, että oli jotenkin muljahtanut ja heitti yhestä kohtaa jotain 2cm verran. Ei suoristunu edes ammattimiehellä, heitto siirty aina uuteen kohtaan. Meinasivat että kehä on menettänyt jännityksensä eikä se pidä "kutiansa". Alumiininen ontelovanne oli kyseessä.
Mitä jos purkaisit koko vanteen eli pinnat veks, sitten oikoisit vaikka puukapuloiden ja kuminuijan avulla sen levyä referenssinä käyttäen suoraksi, ja sitten etsisit uunin jossa voisit uudestaan erkaumakarkaista ?
Jos nimittäin päästät sen ensin melto-alumiiniksi ja sitten karkaiset uudestaan niin ei pitäis jännitykset siirtyä. Samaa joutunevat käyttämään Al-runkojen kanssa kun niitä hitsaavat kasaan.
En toki ole alumiini-expertti mutta toi erkaumakarkaisu toimi ainakin mun ovaaleille etulehdille jotka oli tehty ihan pehmeästä levystä.
Voi jopa olla että jos ensin päästät vanteen, sitten oikaset sen niin voi olla helpompaa (jos on oikein lommoja tms) ja vasta sitten erkaumakarkaiset...
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
mhelander kirjoitti:Trek r200 kirjoitti:Meillä kävi pojan maasturissa, tosin 29 tuumanen takakiekko, että oli jotenkin muljahtanut ja heitti yhestä kohtaa jotain 2cm verran. Ei suoristunu edes ammattimiehellä, heitto siirty aina uuteen kohtaan. Meinasivat että kehä on menettänyt jännityksensä eikä se pidä "kutiansa". Alumiininen ontelovanne oli kyseessä.
Mitä jos purkaisit koko vanteen eli pinnat veks, sitten oikoisit vaikka puukapuloiden ja kuminuijan avulla sen levyä referenssinä käyttäen suoraksi, ja sitten etsisit uunin jossa voisit uudestaan erkaumakarkaista ?
Jos nimittäin päästät sen ensin melto-alumiiniksi ja sitten karkaiset uudestaan niin ei pitäis jännitykset siirtyä. Samaa joutunevat käyttämään Al-runkojen kanssa kun niitä hitsaavat kasaan.
En toki ole alumiini-expertti mutta toi erkaumakarkaisu toimi ainakin mun ovaaleille etulehdille jotka oli tehty ihan pehmeästä levystä.
Voi jopa olla että jos ensin päästät vanteen, sitten oikaset sen niin voi olla helpompaa (jos on oikein lommoja tms) ja vasta sitten erkaumakarkaiset...
Neuvos varmaan toimisi. Mutta kun en itsekään ole alu-expertti, eikä sopivaa uunia käytössä, niin helpoin ja halvin oli laittaa uusi takakiekko. Oikaisu yritykset sain kaupanpäälle Jäi tuo velttokiekko vielä itelle, joten ainakin levyjarrullisen navan saa siitä hyödynnettyä.
Nojaillaan!
Trek r200 kirjoitti:Neuvos varmaan toimisi. Mutta kun en itsekään ole alu-expertti, eikä sopivaa uunia käytössä, niin helpoin ja halvin oli laittaa uusi takakiekko. Oikaisu yritykset sain kaupanpäälle
Jäi tuo velttokiekko vielä itelle, joten ainakin levyjarrullisen navan saa siitä hyödynnettyä.
Aivan, tarttis jotain pizza-uunin kokoista. Tai sitten ammattioppilaitos kenties voisi olla paikka josta mokoman löytäisi... ja ehkä heillä jopa mielenkiintoa opetusmielessä kokeilla. Kuukausi-kaksi aikaa ennen kesää kenties...
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
7,5 tonnin "vasara" , pienemmälläkin ois vääntynt Yllättävän vähän tuossa on heittoo, mutt en tiedä saako sen suoraks. Alumiininen ontelovanne on tämäkin.
Pitää nyt kattella teenkö kokonaan uuven pyörän ja jos nin minkälaisen.
Petri
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.