Sivu 12/13
Re: Kinneri
Lähetetty: 23 Loka 2010, 12:00
Kirjoittaja jviirret
Tuli lunta, töihin mennessä oli sentti ja takaisin tulless kolme(mittasin), joskin isolta osalta jo aurattu. Satoi sulaan maahan, joten pidon kannalta ei vielä ongelmallista. Paikka paikoin oli autot tallannu ihan jäälle, jonka kyllä huomasi.
Ohjaus toimii uskomattoman hyvin, ei lähde puskeen vaikka kuinka tiukasti kääntelee. Jori onkin joskus sanonut että kevyesti kuormattuun renkaaseen vaikuttaa pienemmät sivuttais voimat kuin raskaasti kuormattuun, eli ohjaa yhtä hyvin. Näyttää pitävän paikkaansa. Jarrut toppaa tietenkin huonommin ja niiden yhteiskäytön kans pitää olla varovainen. Kunnolla kun polkaisi niin takarenkaan sai pyörähtään sutia, tai sitten eturengas liikahtaa sivusuunnassa, riippuen kumman alla on parempi pito. Korin ääni pienenee kun ajelee pehmeällä lumella ja tuulilasi ei pikku pakkasesakaan huurru. Ei tosin sulakkaan siihen työpäivän aikana muodostuneesta kuurasta.Tuulilasin lumen kertymistä en havainnut, joskin se oli sataessaan kevyttä pakkaslunta, jonka en uskonutkaan lasiin jäävän.
Vieläkin tarkenee vaatteilla joilla ajelen ilman katetta +10 asteen keleissä. Eli kyllä tällä tuollaisessa "kevyt talvessa" pärjää siinä missä millä tahansa muullakin nojakilla.Toimii siis jopa odotuksia paremmin.
Jukka
Re: Kinneri
Lähetetty: 23 Loka 2010, 23:08
Kirjoittaja Mustasudenkorento
jviirret kirjoitti:Toimii siis jopa odotuksia paremmin.
Jukka
kuulostaa hyvältä...
Re: Kinneri
Lähetetty: 30 Loka 2010, 09:24
Kirjoittaja Jarcco
Olikohan tämä painonjakauma asia jo puitu, no kysyn kuitenkin että oletko tyytyväinen painopisteen sijaintiin? Laittaisitko penkin juuri tuohon kohtaan jos tekisit uudestaan? Viitsitkö muuten ottaa mitan poljinkeskiöstä taka-akselin keskilinjaan? Vertaisin sitä omiin suunnitelmiin.
Re: Kinneri
Lähetetty: 30 Loka 2010, 10:59
Kirjoittaja jviirret
Jarcco kirjoitti:Olikohan tämä painonjakauma asia jo puitu, no kysyn kuitenkin että oletko tyytyväinen painopisteen sijaintiin?
Olen, toistaiseksi, tosin yhtään kevyempi keulainen ei saisi olla. Pitävllä alustalla rivakasti polkaistaessa hyppäyttää keulaa sivulle, liukkaalla alustalla(jää) pyörähtää takarengas sutia.
Jarcco kirjoitti:Laittaisitko penkin juuri tuohon kohtaan jos tekisit uudestaan?
En, tekisin hieman keulapainoisemman, ja penkki vähän alemmas. Alunperin luulin että tästä tulisi raskaampi ja ilmanvastukseltaan suurempi, eli kuvittelin tarvivani sähköapua. Sen akut ja ohjaimet ajattelin sijoittaa eteen tasapainottamaan. Mutta nyt kun niitä ei ole, eikä tule, niin ei tarvis tuohon varautua.
Jarcco kirjoitti:Viitsitkö muuten ottaa mitan poljinkeskiöstä taka-akselin keskilinjaan? Vertaisin sitä omiin suunnitelmiin.
Metriin tähtäsin, näytti olevan pikkusen yli ku mittasin.
Jos takapyörissä olisi yhtenäinnen akseli se menisi just ja just selkänojan takaa ja n.5cm istumakorkeutta ylempänä.
Penkin jos pistää alemmas niin keulimis herkkyys vähenee kun painonsiirtymä polkaistaessa vähenee. Se on nyt 27cm korkealla ja voisi varmuudella olla ainakin 5cm tai jopa 10cm alempana ja silti näkisi katteen yli.
Ostakaapa joku tämä pois ni alan tekeen uuden, sen verran hyvä on että roskiin ei raaski heittää ja uutta ei tilan puutteen vuoksi voi tehdä.
Jukka
Re: Kinneri
Lähetetty: 08 Marras 2010, 17:31
Kirjoittaja Jarcco
En viitsi tässä vaiheessa aloittaa uutta aihetta, vaan laitan tänne oman näkemyksen kinneristä. Eroja Jukan versioon ovat 20" pyörät, yläohjaus ja hiljan hankitun putkentaivuttimen hyödyntäminen
. Tekemistä ei ole aloitettu eikä pikaista edistymistä kannata odotella! Tarkoitus siis edetä hissukseen materiaaleja hankkien. Samalla muodot voi vielä elää jonkin verran.

Re: Kinneri
Lähetetty: 08 Marras 2010, 18:20
Kirjoittaja irakas
Järkevän tuntuinen suunnitelma. Itse lisäisin kuitenkin perään ilmanvastusta vähentävää muotoilua, jolloin saisi myös aikaan tilaa matkatavaroille.
Muuten, jos kuva ei näy kokonaan, sen saa näkymään kokonaisena klikkaamalla kakkospainiketta ja valitsemalla Näytä kuva uudessa välilehdessä.
Sakari
Re: Kinneri
Lähetetty: 08 Marras 2010, 18:50
Kirjoittaja jviirret
Jarcco kirjoitti:En viitsi tässä vaiheessa aloittaa uutta aihetta, vaan laitan tänne oman näkemyksen kinneristä.
Onko korkeustietoja? Penkki, kammet, ohjaamon yläreuna?
irakas kirjoitti:Järkevän tuntuinen suunnitelma. Itse lisäisin kuitenkin perään ilmanvastusta vähentävää muotoilua, jolloin saisi myös aikaan tilaa matkatavaroille.
Omassanikin alkuperäinen idea oli tehdä tavaratilla selkänojan taakse. Kun sen tekemisen aika tuli aloin laskeskelemaan painoja ja ajattelin jättää kokonaan pois. Pohjaltaan kestävä tavaratila olisi lisännyt painoa useamman kilon ja "väärään päähän". Omiin kuljetustarpeisiin on riittänyt että takana on tapit johon saa kuljetustarpeen mukaan oikein mitoitetun kassin roikkuun.
Jotenkin tuo ihan pysty takaseinä ei hivele silmää, itse tekisin jompaan kumpaan suuntaan kallistetun.
Pitäs omakin ver.2.0 saada pistettyä paperille, vaikka senkään rakentaminen ei ole ajankohtaista...
Nyt olen parina päivänä päässyt ajeleen tasaiselle lumipolanteelle pikku pakkasessa. Ihan CLWB:n vauhteja mennään. Työmatkalla menee se talvipyöräilyyn normaali puoli tuntia, kun +10asteen keleillä matka-ajat pyöri 25min kahta puolta. 10% (2-3min) selittyy kelin kylmenemisellä ja loput lumella. Lumipolanteella pito riittää hyvin, kiiltäväksi tampaantuneella tahtoo ylämäessä pyörähdellä tyhjää. Pahin paikka on kuitenkin valtatien ylittävässä risteyksessä suolasohjoinen aurauspenkka josta pitäisi ilman vauhteja päästä rivakasti liikkeelle. Pystypyörällä tuosta pääsee ongelmitta kun voi toisella jalalla potkaista vauhtia kun toisella polkaisee, kaikilla nojakeilla on eri asteisia ongelmia.
Jukka
Re: Kinneri
Lähetetty: 08 Marras 2010, 20:01
Kirjoittaja Jarcco
jviirret kirjoitti:Jarcco kirjoitti:En viitsi tässä vaiheessa aloittaa uutta aihetta, vaan laitan tänne oman näkemyksen kinneristä.
Onko korkeustietoja? Penkki, kammet, ohjaamon yläreuna?

Penkki on noin 30 cm korkealla nyt. Helppo säätää alemmas jos tarvetta.
irakas kirjoitti:Järkevän tuntuinen suunnitelma. Itse lisäisin kuitenkin perään ilmanvastusta vähentävää muotoilua, jolloin saisi myös aikaan tilaa matkatavaroille.
Omassanikin alkuperäinen idea oli tehdä tavaratilla selkänojan taakse. Kun sen tekemisen aika tuli aloin laskeskelemaan painoja ja ajattelin jättää kokonaan pois. Pohjaltaan kestävä tavaratila olisi lisännyt painoa useamman kilon ja "väärään päähän". Omiin kuljetustarpeisiin on riittänyt että takana on tapit johon saa kuljetustarpeen mukaan oikein mitoitetun kassin roikkuun.
Jotenkin tuo ihan pysty takaseinä ei hivele silmää, itse tekisin jompaan kumpaan suuntaan kallistetun.
Pitäs omakin ver.2.0 saada pistettyä paperille, vaikka senkään rakentaminen ei ole ajankohtaista...
Jukka[/quote]
Jep, kaikki ylimääräinen koristelu lisää painoa joten jätetään pois. Tuossa on kuitenkin penkin takana tilaa ostoskassille, suurempiin kuljetuksiin on muita vaihtoehtoja. Ilmanvastuksesta onkin juteltu muualla ja siellä todettiin pieneen kertoimeen pääsemisen olevan kotikonstein hankalaa. Kannattaa satsata ennemmin pieneen otsapinta-alaan.
Re: Kinneri
Lähetetty: 08 Marras 2010, 20:31
Kirjoittaja irakas
Jo vuonna 2008 vastaava kombinaatio kiehtoi mieltäni:

ja kovasti sormia syyhyttää lähteä rakentamaan, kun nyt on mahdollisuus toteuttaa vaikeimmat kohdat kansalaisopistolla. Intoon vaikuttaa kovasti Jukan onnistuminen vastaavanlaisessa omassa projektissaan.
Osan rukoa voisi tehdä teräsrakenteisena ja osan lentokonevanerirakenteisena.
Sakari
Re: Kinneri
Lähetetty: 11 Marras 2010, 14:40
Kirjoittaja jviirret
Nyt loppu kinnerillä työmatkan kulku. 2kk ja yli 500km ehti tulla. Lunta on tullut yli kymmenen senttiä, teitä aurattu useasti ja monin paikoin autojen reiteillä on varsin ikävää "nimismiehen kiharaa". Lopputalvi matka taittuu CLWB:llä ja CF:llä. CLWB:llä tuossa yhden päivän jo ajoinkin, sama 30min näytti työmatkalle menevän kuin kinnerilläkin, mutta keli oli raskaampi ja yksi risteys piti taluttaa pöperölumipenkkojen vuoksi. Siinä olis kinnerillä tuhlaantunut enempikin aikaa.
Vaatetta pitää pistää taas entiseen tapaan ja totutella naama ajoviimaan. Mukavan hiljaista ja tasaista on ajaa taas jousitetulla kaksipyöräisellä. Sen verran ehti jo kallellaan ajoonkin tottua, että suorassa olo tietyissä kohdin työmatkaa tuli pantua oikein merkille
Kinneri on kyllä käyttövalmiina, pitää kovemmalla pakkasella kokeilla kuinka lasi huurtuu. -5asteen kelissä tahtoi ylämäissä (raskas hengitys vähän ajoviimaa) alkaa lasin sisäpuoli huurtua ja sai ajaa pitkästi että ajoviima sen kuivasi. Kun kinneri oli työpäivän ajan ulkona parkissa niin alkoi olla lasin ulkopuolellakin "rapattavaa", tämä näytti jopa naarmuttavan lasia kun syksykelien jälkeen siinä on varmasti terävääkin pölyä. Noin pienessä pakkasessa parempi sulatella lasia pitämällä avokämmentä sitä vasten, onnistuu vaikka ajaessa. Eihän tuolla tavalla isoa aukkoa tarkene tehdä, mutta sen että eteensä näkee.
Jukka
Re: Kinneri
Lähetetty: 11 Marras 2010, 15:25
Kirjoittaja Nojanalle
Viime vuosisadan alkupuolella kun automobiili oli viellä kehityksensä alkuaskeleila niin käyttivät suolapussia lasien aukipitämiseen , kun mokomat eivät olleet keksineet lämmityslaitetta ja ilmastoitia nohin hevosen korviikkeihin. 
Re: Kinneri
Lähetetty: 11 Marras 2010, 19:26
Kirjoittaja jori
Nojanalle kirjoitti:Viime vuosisadan alkupuolella kun automobiili oli viellä kehityksensä alkuaskeleila niin käyttivät suolapussia lasien aukipitämiseen , kun mokomat eivät olleet keksineet lämmityslaitetta ja ilmastoitia nohin hevosen korviikkeihin. 
Suolapussi toimii vain umpiautossa. Kaverini käytti Opel Orionissaan paperikassillista vanhoja sanomalehtiä samaan tarkoitukseen
Myös avomallin lasin huurtumisen voi estää millä tahansa peitteellä. Lauhtuva keli huurruttaa vain peitteen ja tuulilasi pysyy kirkkaana.
Re: Kinneri
Lähetetty: 13 Marras 2010, 15:31
Kirjoittaja JuSa
Laittaisin kyllä etupyörän peittävän "kärkikartion" samalla vaivalla kuin muunkin korin, mutta tietysti niin pullean, että pyörä mahtuu kääntymään. Ratkaisulla ilmanvastus pienenisi varmasti havaittavasti.
Re: Kinneri
Lähetetty: 13 Marras 2010, 16:23
Kirjoittaja jviirret
Joo, 20" eturenkaalla siitä voisi tulla järkevän kokoinen. Tuon 24" renkaan kattaminen toisi enempi aerodynaamista etua, mutta katteesta tulisi iso(raskas?), eturenkaan ylittävänä altis kolareille ja sivuvastaiseen ajettaessa otsapinta-ala kyllä kasvaisi. Alta se myös jäisi auki, eli olisiko aerodynaaminen etu kuitenkaan niin suuri että voittaisi nuo haitat arkikäytössä?
20" renkaan ilmanvastus taas on pienempi, eli katteen hyöty olisi myös pienempi.
Olisiko kuitenkin vain järkevämpi levyttää etupyörä kokonaan kattamisen sijaan?
Jukka
Re: Kinneri
Lähetetty: 14 Marras 2010, 11:32
Kirjoittaja Jarcco
Voisihan keulaa jatkaa jos tietäisi että ilmanvastus pienenee merkittävästi. Mutta huonolla tuurilla vastus voi jopa kasvaa kuten painokin. Elikkä jos pystytään simulaatioilla ja/tai laskelmilla osoittamaan että etupyörä kannattaa peittää niin palataan asiaan 