Sivu 12/17
Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta
Lähetetty: 20 Kesä 2011, 09:15
Kirjoittaja tavasti
jviirret kirjoitti:Joo, kommentoinkin lähinnä tuota hintaa, joka ei mielestäni ole mitenkään halpa kun vertaa näihin napamoottoreihin. Tuon Akkubike paketin hinta ilman akkua on 342Euroa (390e-48e). Ei kai nämä napamoottori paketitkaan ole tuon kalliimpia jos jättää akun pois hinnasta, vakionahan näissä on yleensä 150-300E:n akut(motionme, kuetron). Varsinkin jos saa tilattua tullin ohi suoraan valmistajalta: http://www.goldenmotor.com/
Halvimmasta päästä taitaa olla http://www.akku-bike.de/Produkte1.html ja http://www.das-elektrorad.de/
Jälkimmäisestä tilatessa kannattaa sitten lukea sivut huolella, muistaakseni aikoinaan tuo putiikki lähetti tavaran Kiinasta, ja hintojen päälle tuli tullit ja alvit, vaikka mielikuva oli että myyjä olisi EU-alueella.
Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta
Lähetetty: 20 Kesä 2011, 09:22
Kirjoittaja optimistx
motionme:n akusta sen sivuilta:
24V/16Ah - Markkinoiden isoin akku!
Toimintasäde: 60 km
Lataamisyklejä: >800 kertaa
Paino: alle 5,5 kg
Koko: 361mm x 149mm x 83mm
Kun nyt olet päässyt noin 20 km, ja myyjän lupaus on 60 km, on jossain oltava syy eroon.
Akussa on teoreettisesti energiaa 24V16Ah = 384 wattituntia. Jos tunnissa käytetään se kokonaan tasaisesti, niin moottorin pitäisi käydä 384 watin teholla. Virran pitäisi olla keskimäärin tunnin tyhjiinajossa 16 ampeeria. Oli tyypillisesti 11 ampeeria ja sekin vain osan ajasta. 11A24V = 264 wattia.
Oletkohan saanut vääränkokoisen akun? Olisi varmaan kaunista, jos myyjä näyttäisi, miten akusta löytyy luvattu määrä energiaa, 384 wattituntia.
Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta
Lähetetty: 20 Kesä 2011, 09:25
Kirjoittaja jori
akkubike.com / akkubike.net / akku-bike.de ovat kaikki eri firmoja ja vain tuon ensimmäisen tuotteet sopivat Härmäpyörään.
Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta
Lähetetty: 20 Kesä 2011, 14:06
Kirjoittaja irakas
optimistx kirjoitti:motionme:n akusta sen sivuilta:
24V/16Ah - Markkinoiden isoin akku!
Toimintasäde: 60 km
Lataamisyklejä: >800 kertaa
Paino: alle 5,5 kg
Koko: 361mm x 149mm x 83mm
Kun nyt olet päässyt noin 20 km, ja myyjän lupaus on 60 km, on jossain oltava syy eroon.
Akussa on teoreettisesti energiaa 24V16Ah = 384 wattituntia. Jos tunnissa käytetään se kokonaan tasaisesti, niin moottorin pitäisi käydä 384 watin teholla. Virran pitäisi olla keskimäärin tunnin tyhjiinajossa 16 ampeeria. Oli tyypillisesti 11 ampeeria ja sekin vain osan ajasta. 11A24V = 264 wattia.
Oletkohan saanut vääränkokoisen akun? Olisi varmaan kaunista, jos myyjä näyttäisi, miten akusta löytyy luvattu määrä energiaa, 384 wattituntia.
On huomattava, että olen ostanut moottorit Keski-Uudenmaan Elektroniikka Oy:stä, jonka moottorit ovat kaksivaiheisia ja akut Motionmeestä, jonka moottorit ovat kolmivaiheisia. Voisikohan ongelma olla jotenkin tässä? 
Pianhan nähdään, kun koko sähkölaitteisto tulee Motinmeestä SH16:sta varten, kuinka pitkälle niillä pötkitään.
Allaolevaan kuvaan merkitsin pihtivirtamittarin nappuloiden tekstit. Ohjeessa sanotaan, että nollakohta nollataan ja säädetään REL-painikkeella, että kyllä kai se sitten on se kalibrointinappula?
Sakari
Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta
Lähetetty: 20 Kesä 2011, 18:20
Kirjoittaja irakas
Otin johdon pois pihtimittarin pihdeistä ja annoin sen vapaasti kulkea mittarin renkaan kautta. Tein tänään Vaajakoskelta kaupunkiin 20 km:n kruisailun ja kummasti lukemat muuttuivat radikaalisti ylöspäin. Liikkeelle lähdettäessä oli maksimilukema 30 A ja esim. Wessmannin mäkeä ylösnoustessa 11 km/h:n nopeudella näytti mittari lukemaa 17 A. Edellisellä kerrallahan samalla nopeudella se näytti 11 A, kun johto oli pihtien välissä.
Minun pitäisi kovasti opetella käyttämään sähköavustusta vain tiukoissa paikoissa ja vastamäissä. Olen liikaa tottunut käyttämään sähköavustusta, kun tiedän, että kaksi akkua riittävät hyvin n. 40 km:n matkaan. Täytyisi ruveta tekemään pitempiä matkoja, joissa olisi pakko säästellä akkujen varauksia, ettei joutuisi punnertamaan viimeisiä mäkiä ilman avustusta akkujen ja moottorin kuormat lisävastuksina.
Sakari
Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta
Lähetetty: 20 Kesä 2011, 20:01
Kirjoittaja jori
irakas kirjoitti:
Allaolevaan kuvaan merkitsin pihtivirtamittarin nappuloiden tekstit. Ohjeessa sanotaan, että nollakohta nollataan ja säädetään REL-painikkeella, että kyllä kai se sitten on se kalibrointinappula?
Sitten vaan REL nappulalla. Olennaista on, että kyseistä nappulaa painamalla mittarin näyttämä 0,?? vaihtuu 0,00.
Komeita virtoja sait mitattua ylämäessä ja lähdössä. Kokeilepa vielä alamäessä, millä nopeudella virta lakkaa laskemasta. Veto päällä kiihdytät vaan, kunnes virran lasku pysähtyy.
Toinen kiinnostava tieto, nyt kun tuo virtatieto on olemassa, on akun jännite, kun virta kasvaa suureksi. Putoaako akun napajännite kuinka paljon.
Asenna yleismittari tuon pihtimittarin viereen suoraan mittaamaan akun jännitettä. Kun molemmat näyttämät ovat tiedossa saat akusta otettavan tehon kertomalla näyttämät keskenään. Eli kun virtamittari näyttää 17A, näyttää jännite esim. 33,2V tai jotain. Mitä vähemmän napajännite laskee virran nousessa, sitä parempi / paremmassa kunnossa akku on.
Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta
Lähetetty: 20 Kesä 2011, 22:57
Kirjoittaja ajarmala
irakas kirjoitti:Otin johdon pois pihtimittarin pihdeistä ja annoin sen vapaasti kulkea mittarin renkaan kautta.
Sakari
Aivan! Pihtimittaria käytetään siten, että johtimen täytyy kulkea pihtien muodostaman renkaan läpi. Johdinta ei saa puristaa pihtien väliiin.
T. Ari
Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta
Lähetetty: 22 Kesä 2011, 08:32
Kirjoittaja irakas
jori kirjoitti:
Asenna yleismittari tuon pihtimittarin viereen suoraan mittaamaan akun jännitettä. Kun molemmat näyttämät ovat tiedossa saat akusta otettavan tehon kertomalla näyttämät keskenään. Eli kun virtamittari näyttää 17A, näyttää jännite esim. 33,2V tai jotain. Mitä vähemmän napajännite laskee virran nousessa, sitä parempi / paremmassa kunnossa akku on.
Asensin volttimittarin erillisellä katkaisimella SH11:een. Mittarin olen ostanut joskus Tikkakosken Ilmailumuseon Kasinhännästä.

Sateen vuoksi en ole vielä päässyt kunnolla kokeileen. Tein illalla vain pienen kierroksen. Paikallaan ollessa näytti mittari 23 V. Heti liikkeelle lähdettäessä se näytti 19 V jolloin amppeerimittari kieppui 24 A:n vaiheilla. Noin lyhyen ajon aikana ei volttimittari ehtinyt laskea alle tuon 19 V amppeerimittarin lukeman vaihdellessa. Tuo volttimittarihan olisi kätevä, jos sillä voisi seurata paljonko akuissa on varausta. Muistaakseni oli joskus juttua siitä, että litium-akun varauksen mittaaminen olisi ongelmallista.
Sakari
Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta
Lähetetty: 22 Kesä 2011, 08:51
Kirjoittaja jori
irakas kirjoitti:
Tein illalla vain pienen kierroksen. Paikallaan ollessa näytti mittari 23 V. Heti liikkeelle lähdettäessä se näytti 19 V jolloin amppeerimittari kieppui 24 A:n vaiheilla. Noin lyhyen ajon aikana ei volttimittari ehtinyt laskea alle tuon 19 V amppeerimittarin lukeman vaihdellessa.
Näitä pareja 19V-24A rupeat sitten kirjaamaan ylös. Lähinnä kiinnostavaa on, ei niinkään hetkelliset parit, vaan mitä molemmat mittarit näyttävät tyypillisissä ajotilanteissa Wessmanninmäessä, tasaisella alamäessä yms. Huomaa, että tuo mittaamasi 19V/25A ottaa akusta (sen hetken) ~ 456W. Antoteho on paljon vähemmän, mutta jos näitä suurella virralla ryöpytyksiä on paljon, ei ole ihme, että akku kuluu nopeasti tyhjäksi. Akku kuluu kuitenkin näiden nyt mittaamiesi V/A parien mukaan, ei antotehon mukaan. 
Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta
Lähetetty: 22 Kesä 2011, 09:55
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:Paikallaan ollessa näytti mittari 23 V.
Kuormittamattakin alle nimellisjännitteen
Oliko se tuota mitasessa täys vai tyhjäksi ajettu?
Jukka
Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta
Lähetetty: 22 Kesä 2011, 10:55
Kirjoittaja irakas
jviirret kirjoitti:irakas kirjoitti:Paikallaan ollessa näytti mittari 23 V.
Kuormittamattakin alle nimellisjännitteen
Oliko se tuota mitasessa täys vai tyhjäksi ajettu?
Jukka
Akku oli täyteen ladattu. Pitäisiköhän tuo mittari kalibroida? Tämä mittari näytti reilut 24 V:

Tosin ei kuvaustilanteessa. Meinasinkin asentaa tämän mittarin, mutta oli helpompi asentaa tuo toinen kiinteäksi. Mitenkähän sen kalibroisi? 
Sakari
Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta
Lähetetty: 22 Kesä 2011, 11:14
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:jviirret kirjoitti:irakas kirjoitti:Paikallaan ollessa näytti mittari 23 V.
Kuormittamattakin alle nimellisjännitteen
Oliko se tuota mitasessa täys vai tyhjäksi ajettu?
Jukka
Akku oli täyteen ladattu. Pitäisiköhän tuo mittari kalibroida? Tämä mittari näytti reilut 24 V
Siltikin vaikuttaa pieneltä. Tuon http://fi.wikipedia.org/wiki/Akku mukaan pitäisi olla 8x3,2 - 8x3,7Volttia täyteen ladattuna, eli 25,6 - 29,6Volttia. Hmm, vai onkohan näissä 8kennoa?
irakas kirjoitti:Tosin ei kuvaustilanteessa. Meinasinkin asentaa tämän mittarin, mutta oli helpompi asentaa tuo toinen kiinteäksi. Mitenkähän sen kalibroisi?
Kokeile säätää tuosta keskellä olevasta ruuvista neula näyttämään 24Voltin kohdalla oikein. 0-kohta on tosin sitten väärässä, mutta sillä ei tässä käytössä ole merkitystä.
Jukka
Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta
Lähetetty: 22 Kesä 2011, 11:24
Kirjoittaja mhelander
Onhan volttimittarille tulevat johdot suoraan kiinni akun navoissa ?
Nimittäin jos on jossakin muualla niin noin suurilla virroilla tulee helposti voltteja jännitehäviöitä johtoihin... Voit käyttää aivan onnettoman ohuita johtimia volttimittarin ja akun napojen välissä, vaikkapa lattakaapelia. Kunhan on suoraan kiinni.
Tuossa mittarissa on toki jonkin verran sisäistä resistanssia, yleismittarille ainakin tuo lattakaapeli on ihan riittävä, tai vaikka lakattu käämilankapari.
Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta
Lähetetty: 22 Kesä 2011, 11:56
Kirjoittaja irakas
mhelander kirjoitti:Onhan volttimittarille tulevat johdot suoraan kiinni akun navoissa ?
Nimittäin jos on jossakin muualla niin noin suurilla virroilla tulee helposti voltteja jännitehäviöitä johtoihin... Voit käyttää aivan onnettoman ohuita johtimia volttimittarin ja akun napojen välissä, vaikkapa lattakaapelia. Kunhan on suoraan kiinni.
Tuossa mittarissa on toki jonkin verran sisäistä resistanssia, yleismittarille ainakin tuo lattakaapeli on ihan riittävä, tai vaikka lakattu käämilankapari.
Kyllä johdot ovat suoraan kiinni akun navoissa. Johdot eivät ole onnettoman ohuita, suurin piirtein 220 V:n sähkölaitteissa käytettävää normaalijohtoa. Johtopari on n. 50 cm mittainen. Olisiko jotain etua ohuemmista johtimista?
Viekö tuollainen mittari paljon virtaa eli onko katkaisin mittarille ylipäänsä tarpeellinen? 
Sakari
Re: Huomioita sähköavusteisella nojakilla ajamisesta
Lähetetty: 22 Kesä 2011, 12:09
Kirjoittaja jviirret
irakas kirjoitti:Viekö tuollainen mittari paljon virtaa eli onko katkaisin mittarille ylipäänsä tarpeellinen?
Jos päivittäin ajat niin ei ole tarpeellinen, mutta kyllä se mittari varmasti viikossa akun aika tyhjäksi imee.
Jukka