Sivu 12/28
Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011
Lähetetty: 04 Elo 2011, 22:41
Kirjoittaja PW
Virittelyä täällä siinämäärin ett pitää miunkin jotain yrittää etten pahasti jää jälkeen. Eiku penkkiä loivempaan kulmaan
mutt sitt jouduin virittäämään niskatuenkin, entinen kun hajos ja oon jonkun aikaa pärjännyt ilman.
Petri
Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011
Lähetetty: 05 Elo 2011, 08:16
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:Virittelyä täällä siinämäärin ett pitää miunkin jotain yrittää etten pahasti jää jälkeen. Eiku penkkiä loivempaan kulmaan
Tuolla muutoksella saat helposti monta prosenttia pois ilman vastuksesta ja 10% pois suorituskyvystä ja kestävyydestä 
Jukka
Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011
Lähetetty: 05 Elo 2011, 10:11
Kirjoittaja JuSa
jviirret kirjoitti:PW kirjoitti:Virittelyä täällä siinämäärin ett pitää miunkin jotain yrittää etten pahasti jää jälkeen. Eiku penkkiä loivempaan kulmaan
Tuolla muutoksella saat helposti monta prosenttia pois ilman vastuksesta ja 10% pois suorituskyvystä ja kestävyydestä 
Jukka
Mitenkähän on? Ilmanvastus kyllä putoaa. Maksimiteho voi pudota, mutta se riippuu varmasti siitä, miten hyvin jalkojen lihakset osaavat pyörityksen. Hyvällä pyörittäjällä ei ehkä putoa yhtään. Nyt siis ei verrata pystypyörään vaan hieman pystympään nojaan. Kestävyys (ultra-)pitkässä suorituksessa: sanoisin, että todennäköisesti ei putoa yhtään.
Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011
Lähetetty: 05 Elo 2011, 10:26
Kirjoittaja JuSa
Huomenahan sen näkee, mutta voisiko saada hieman etukäteistietoja: pyörien jakaumaa? streamlinereita? velomobileita? kattamattomia kaksipyöräisiä, trikkeja? Pystypyöriähän oli kaksi?
Vai saiko ilmoittaumislomakkeesta tuollaiset tiedot?
Mitä virallisia ennätyksiä tullaan yrittämään?
Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011
Lähetetty: 05 Elo 2011, 10:33
Kirjoittaja mhelander
JuSa kirjoitti:Mitenkähän on? Ilmanvastus kyllä putoaa. Maksimiteho voi pudota, mutta se riippuu varmasti siitä, miten hyvin jalkojen lihakset osaavat pyörityksen. Hyvällä pyörittäjällä ei ehkä putoa yhtään. Nyt siis ei verrata pystypyörään vaan hieman pystympään nojaan. Kestävyys (ultra-)pitkässä suorituksessa: sanoisin, että todennäköisesti ei putoa yhtään.
Suurin tehon menetys tulee ylämäkiin. Seuraavaksi suurin (mahdollinen) sitten lyhyehköön maksimi tehon tuottoon, kuten vaikka tunnin ajo, jossa ilmanvastuksen parantuminen yleensä kompensoi reippaasti tehohäviön.
Pitkässä suorituksessa jossa on myös mäkiä, kuten brevetit tms, kannattaa penkin kulma olla sellainen joka on mukava. Tehohäviöiden kustannuksella. Silloin pitää myös rattaat olla kevyet (vaikkakin kestävät) jne jne. Ja väittävät että jäykkärunkoisella jossa tehohäviöt muuten on pienet ajetaan kovempaa (Mushashi esimerkiksi).
Itse en sellaisia harrasta joten mahdollisimman aero on mun juttu ja sen ehdoilla tuunataan ja treenataan.
Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011
Lähetetty: 05 Elo 2011, 15:21
Kirjoittaja jviirret
Taas tunne olevani vähän erilainen
Minulla kyllä nojakulman nostaminen tietyissä rajoissa nostaa nopeutta, vaikka siis ilmanvastushan tuossa väkisinkin kasvaa. Tuli viimeksi todettua tänä kesänä, kun erään pyörälenkin puolessa välissä piti tehdä selkänojan tukeen penkin asentoa pystymmäksi nostava korjaustoimenpide. Loivalla nojakulmalla ajaessa ei pystäri kaverilla ollut ongelmia pysyä minun vauhdissa, mutta penkin säädön jälkeen(25-30 asteesta 35asteeseen) jäi hän aina jälkeeni, jos vain niin halusin. Jotenkin vaan pyörittäminen ja voiman tuottaminen onnistui paremmin. Ei siinä nyt mistään isoista nopeuseroista ollut kyse, mutta muutoksen suunta oli selvä.
Jukka
Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011
Lähetetty: 05 Elo 2011, 15:29
Kirjoittaja mhelander
Kyse on lopulta nopeudesta millä mennään. Itselläni on hiilarikiekossa 11-21 pakka jolloin 100 kampikierroksilla mennään mäet ylös 25 km/h ja max nopeus on 61 km/h. Näin olen käytännössä koko ajan nopeusalueella jossa aerodynamiikalla on merkitystä.
Kun otetaan mahdolliset tuuliolosuhteet huomioon niin aerodynaamikalla voi olla vielä suurempi vaikutus. Itselläni vauhti tippuu vastatuulessa noin 3 km/h pers-tuntumalla. Ja jos ajetaan kilpaa tai kovaa niin myötätuuleen ja -mäkeen näyttäisi löytyvän riittävästi välityksiä.
Harmi etten pääse tähän tapahtumaan kokeilemaan tasaisemmissa olosuhteissa miten homma toimii... mutta kotipaikkakunnalla pidän kirjaa kaikista lenkeistä ja vertailen aikoja, sykkeitä ja olosuhteita joten jonkinmoinen tuntuma on aiheeseen maantie lenkkien suhteen.
Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011
Lähetetty: 05 Elo 2011, 15:34
Kirjoittaja tavasti
jviirret kirjoitti:Minulla kyllä nojakulman nostaminen tietyissä rajoissa nostaa nopeutta, vaikka siis ilmanvastushan tuossa väkisinkin kasvaa.
Ajat niin hiljaa että ilmanvastuksen merkitys on vähäinen?
Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011
Lähetetty: 05 Elo 2011, 15:48
Kirjoittaja PW
Joo tuskin tuota käytän 12h ajossa, lyhyemmissä voin kokeilla jos
Sitten hän sen tietäs kumpi on parempi ku ajas molemmissa asennoissa kaikki matkat tuplasti 
Petri
Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011
Lähetetty: 05 Elo 2011, 16:29
Kirjoittaja janx
En nyt tähän hätään kerkiä kahlata koko ketjua läpi, mutta maksaako siis pelkkä paikalle tuleminenkin jotain? Siis jos ei osallistu mihinkään matkoihin? Jos maksaa, paljon maksaa? Voiko paikalle tuoda oman pyöränsä noin niin ku muuten vaan? Kohta Katsojat on unohdettu sivuilta kokonaan. 
Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011
Lähetetty: 05 Elo 2011, 16:31
Kirjoittaja jviirret
tavasti kirjoitti:jviirret kirjoitti:Minulla kyllä nojakulman nostaminen tietyissä rajoissa nostaa nopeutta, vaikka siis ilmanvastushan tuossa väkisinkin kasvaa.
Ajat niin hiljaa että ilmanvastuksen merkitys on vähäinen?
Tästäkin on varmasti osittain kyse. Tuollaisilla puolen päivän mittaisilla lenkeillä nopeus 25-30km. Reilun puolen tunnin ennätys n. 31km/h ja 200m ennätys 40km/h. Vauhdit toki hiljenee jos penkin nostaa vielä merkittävästi pystymmäksi.
Jukka
Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011
Lähetetty: 05 Elo 2011, 16:45
Kirjoittaja terppa
jviirret kirjoitti:Taas tunne olevani vähän erilainen
Minulla kyllä nojakulman nostaminen tietyissä rajoissa nostaa nopeutta, vaikka siis ilmanvastushan tuossa väkisinkin kasvaa. Tuli viimeksi todettua tänä kesänä, kun erään pyörälenkin puolessa välissä piti tehdä selkänojan tukeen penkin asentoa pystymmäksi nostava korjaustoimenpide. Loivalla nojakulmalla ajaessa ei pystäri kaverilla ollut ongelmia pysyä minun vauhdissa, mutta penkin säädön jälkeen(25-30 asteesta 35asteeseen) jäi hän aina jälkeeni, jos vain niin halusin. Jotenkin vaan pyörittäminen ja voiman tuottaminen onnistui paremmin. Ei siinä nyt mistään isoista nopeuseroista ollut kyse, mutta muutoksen suunta oli selvä.
Jukka
Vaikuttaako kulman muutos niin, että jalkojen etäisyys polkimiin muuttuu? Minulla tuntuu olevan parista millistä kiinni, että on hyvä. Toinen mikä tuli mieleen jos on vanneri penkki niin vaikuttaako sen liukkaus loivemmalla kulmalla eli jos reilummin polkee niin kuski vähän nousee ylöspäin ja kaikki voima ei välity polkimille?
Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011
Lähetetty: 05 Elo 2011, 16:59
Kirjoittaja terppa
tm kirjoitti:
Varatkaahan viikonlopuksi myös sadekamppeet mukaan, Ilmatieteenlaitoksen ja Forecan sääarpajaisissa on pyörinyt sateenuhkaa viikonlopulle.
Ennustukset tosin ehtii tuttuun tyyliin vaihtua vielä moneen kertaan ennen lauantaita.
Tähän en voinut olla vastaamatta linkillä: http://herny.vuodatus.net/blog/2972975/ ... -oikeassa/
Mutta sää jatkuu
Tällä hetkellä arvontatoimisto lupaa, että sunnuntain ajossa pärjää kuivan kelin renkailla, lauantaina ihan kaksi tippaa tulisi tunnin ajon aikana.
Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011
Lähetetty: 05 Elo 2011, 17:10
Kirjoittaja tm
Pyöräjakauma tällä hetkellä:
- 9 kpl 2-pyöräisiä
- 3 kpl trikejä, tod.näk. ilman katteita
- 1 kpl velomobiileita (ilmoittautui juuri äsken 12 tunnin ajoon, hienoa!)
- 0 kpl streamlinereita
- 2 kpl pystypyöräilijöitä
Jakautuminen eri matkoille (alustava):
- 200m: 9 kuskia
- 1 h: 10 kuskia
- 12 h: 11 kuskia
Stapani on laskettu mukaan tuohon trike-määrään, ilmoittautumislomake ei vaan ole vielä kulkeutunut tänne asti... no ehtii sen huomenna paikanpäälläkin.
Lisävahvistuksia saattaa olla vielä tulossa, ainakin yksi mahdollinen on tiedossa.
Valitettavia peruutuksiakin saatiin tänään, kun Järvisen pariskunta (musti&siippa) joutuu jättämään ajon väliin. Lisäksi optimistx ilmoitti, ettei pääse tulemaan.
Sellainen pyyntö olisi, että josko paikalle saapuvat ja kameran omaavat katselijat (ja miksei kisaajatkin, jos ehtivät
) osallistuisivat tapahtuman kuvalliseen taltiointiin, itsellä ko. touhua rajoittaa nuo toimitsijan hommat.
Illalle ja huomisaamulle riittää vielä puuhaa, mutta eiköhän kaikki saada kuntoon kisan alkuun mennessä.
Remmi-Teamiltä en ole vielä saanut vahvistusta saapumiselle. Tiimipäällikölle soittelin tänään: hän ei ole itse tulossa, mutta lupasi välittää soittopyynnön potentiaalisille paikalle tulijoille. Odotellaan.
Yritän käydä virittelemässä sääaseman radalle vielä tänä iltana, ja jos vain suinkin onnistun, niin kytken sen nettiin. Kelitiedot (lämpötila, ilmankosteus, sademäärä, tuulen nopeus ja suunta) saataisiin sitten talteen jälkispekulointeja varten, ja sääoloista pääsisivät tietoisiksi myös ne, jotka eivät paikanpäälle pääse. Jos tuossa onnistun, niin ilmoittelen linkin täällä foorumilla myöhemmin illalla/yöllä.
Tervetuloa Nokialle!
Re: Lowride-12h Challenge in Nokia, 6.-7.8. 2011
Lähetetty: 05 Elo 2011, 17:19
Kirjoittaja tm
janx kirjoitti:En nyt tähän hätään kerkiä kahlata koko ketjua läpi, mutta maksaako siis pelkkä paikalle tuleminenkin jotain? Siis jos ei osallistu mihinkään matkoihin? Jos maksaa, paljon maksaa? Voiko paikalle tuoda oman pyöränsä noin niin ku muuten vaan? Kohta Katsojat on unohdettu sivuilta kokonaan. 
Mikä ei ole erikseen kiellettyä, on sallittua
. Eli tervetuloa paikanpäälle, ei maksa mitään. Ja ota toki fillarisi mukaan muidenkin ihasteltavaksi ja kokeiltavaksi. Mukavaa olisikin, että katsojia saapuisi tunnelmaa nostattamaan. Tuossa aiemmin oli juttua, ettei nyt mainostettu missään medioissa (radio, lehdet yms.), että saadaan tämä ensimmäinen kerta vedettyä läpi pienillä resursseilla.