Sivu 12/22
Re: Velomobiili hakusessa
Lähetetty: 24 Syys 2013, 23:49
Kirjoittaja ajarmala
jviirret kirjoitti:Hyödynnät selvästi kalamiesten optista harhaa, saalista roikotetaan niin että kala on lähellä kuvaajaa ja pyytäjä taaempana
Isoja möhkäleitä toki ovat, mutta milan on monta metriä kauempana kuvaajasta kuin autot...
Jukka
Eroa etäisyydessä tuskin on paria metriä enempää. Parkkiruudut ovat ehkä 5 m pitkiä ja Milan sentään on lähes 3 m siitä. Ja seinä takana.
No, ainakin korkeuseron pystyy arvioimaan kuvasta aika hyvin.
Re: Velomobiili hakusessa
Lähetetty: 25 Syys 2013, 01:54
Kirjoittaja jviirret
ajarmala kirjoitti:jviirret kirjoitti:Hyödynnät selvästi kalamiesten optista harhaa, saalista roikotetaan niin että kala on lähellä kuvaajaa ja pyytäjä taaempana
Isoja möhkäleitä toki ovat, mutta milan on monta metriä kauempana kuvaajasta kuin autot...
Jukka
Eroa etäisyydessä tuskin on paria metriä enempää. Parkkiruudut ovat ehkä 5 m pitkiä ja Milan sentään on lähes 3 m siitä. Ja seinä takana.
Etäisyyseroa siis pari metriä. Kuvan ottoetäisyys autoista ehkä 5m, koska molempien kyljet näkyy noin selvästi. Milan siis 40% kauempana...
Jukka
Velomobiili hakusessa
Lähetetty: 29 Syys 2013, 16:49
Kirjoittaja TJT
Viime torstaina ajoin kotiin Tammisaaresta uudella Mango Sport Red Edition:lla. Toimitus tuli kaikkien yllätykseksi noin kuukauden etuajassa.
Kuvalinkki: http://www.kolumbus.fi/timo_torniainen/mango.JPG
Olivat tehtaalla muuttaneet hieman teippauksia / väritystä aikaisemmasta. Täytynee tehdä mainos suunnittelu uudestaan tai todennäköisesti vain poistaa osa tehtaan teipeistä. Myös peilit ovat vaihtuneet pyöreistä pitkulaisiin, ovat nyt mielestäni selvästi paremmat. Antavat todella leveän näkymän taaksepäin.
Vilkut on myös vaihdettu isompiin, näkyvät nyt paljon edellisiä paremmin.
Pieterin mukaan ovat muuttaneet myös penkin kiinnitystä, edestä ja takaa, nyt on enemmän vaihtoehtoja takaosan / kulman säätämiseen.
Olivat poistaneet varusteluettelosta kadenssianturin tilaukseni jälkeen. Pitänee itse lisätä Polarin mittari ja siihen tämäkin anturi. Mittari löytyy maantiepyörästä ja siihen olen jo tilannut (ja saaanut) nopeusanturin, mutta kadenssianturia en tilannut, koska luulin sen olevan mukana Mangossa.
Ajokilometrejä nyt kasassa vähän alle 200 km. Vielä pitää säädellä ainakin penkin asentoa ja sitä mukaan poljinkeskiön paikkaa ja ketjujen pituutta. Ajattelin nyt ensin etsiä hyvän / oikean ajoasennon ja vasta sen jälkeen säätää ketjun pituus täysin oikeaksi. Nyt ketju on vähän liian pitkä, en voi käyttää ihan kaikkia vaihteita, mutta se ei juurikaan haittaa ajamista.
Elimistö, varsinkin reidet, ovat ihan ihmeissään uudesta ajoasennosta ja rasituksesta. Eli TOTUTTELUA vaatii.
Laitan paremman kuvan kinnerirekisteri ketjuun, kunhan saadaan teippaukset tehtyä.
Timo
Re: Velomobiili hakusessa
Lähetetty: 29 Syys 2013, 19:08
Kirjoittaja VeloWagon
Re: Velomobiili hakusessa
Lähetetty: 29 Syys 2013, 19:13
Kirjoittaja tm
Tervetuloa velomobiilikuskien kasvavaan joukkoon!
Malttia vaan alkutaipaleelle, ottaa aikansa ennen kuin Mango alkaa kulkea kunnolla. Ylämäissä kuluu enemmän aikaa kuin "tavallisilla" nojakeilla, mutta alamäissä on sitten suupielet korvissa
.
Re: Velomobiili hakusessa
Lähetetty: 29 Syys 2013, 20:52
Kirjoittaja TJT
Rengassuojat puuttuu edestä, koska toinen irtosi ja hävisi neitsytmatkalla Tammisaaresta. Takarenkaassa oli suoja vain toisella puolella, joten irroitin toisenkin edestä ja laitoin taakse. Ovat jostain syystä vähän liian pienet / löysät. Pitäisi olla hieman isompi halkaisija. Lähettävät Hollannista uudet suojat laturin kanssa, jonka myös unohtivat.
Tuota kriittistä pyöräretkeä pitää yrittää tai ainakin joku tapaaminen olisi kiva.
Timo
Re: Velomobiili hakusessa
Lähetetty: 29 Syys 2013, 22:23
Kirjoittaja MikaL
Re: Velomobiili hakusessa
Lähetetty: 04 Loka 2013, 21:24
Kirjoittaja TMS
Hieno homma että kinnerit lisääntyy. Pitäisköhän sitä koittaa tulla Kriittiselle pyöräretkelle kanssa.
Re: Velomobiili hakusessa
Lähetetty: 07 Loka 2013, 21:00
Kirjoittaja VeloWagon
En sitten pääsekään kriittiselle retkelle tällä kertaa perhepoliittisista syistä. Harmillista! 
Re: Velomobiili hakusessa
Lähetetty: 21 Loka 2013, 01:53
Kirjoittaja ajarmala
ajarmala kirjoitti:Nyt kun vielä saisi aikaiseksi asentaa uuden etuvaihtajan vaijerin retkipyörääni Helkama Kulkuri, niin voisi ajaa silläkin muutaman pisteen graafeihin... Vartokaa.
Jep, korjautin etuvaihtajan vaijerin kippurasarvisesta Helkama Kulkuri -retkipyörästäni. Olen nyt ajanaut sillä neljä kertaa Ojakkalaan, jolloin on mahdollista lisätä myös sen arvot aikaisempiin graafeihin:

- Nopeus vs syke: Milan SL, Performer Agenda, Helkama Kulkuri
Tuosta näkee sen, että kun pystypyörällä ei pääse nojailemaan rennosti, niin syke nousee selvästi, vaikka ei liikkuisi mihinkään...
Re: Velomobiili hakusessa
Lähetetty: 21 Loka 2013, 07:38
Kirjoittaja jviirret
ajarmala kirjoitti:Tuosta näkee sen, että kun pystypyörällä ei pääse nojailemaan rennosti, niin syke nousee selvästi, vaikka ei liikkuisi mihinkään...
Ilmeisesti tämä ilmiö aiheuttaa sen, että pystypyörän ja nojapyörän käyrät näyttäävät leikkaavan koordinaatiston ulkopuolella?
Jukka
Re: Velomobiili hakusessa
Lähetetty: 21 Loka 2013, 16:21
Kirjoittaja Wacky
jviirret kirjoitti:ajarmala kirjoitti:Tuosta näkee sen, että kun pystypyörällä ei pääse nojailemaan rennosti, niin syke nousee selvästi, vaikka ei liikkuisi mihinkään...
Ilmeisesti tämä ilmiö aiheuttaa sen, että pystypyörän ja nojapyörän käyrät näyttäävät leikkaavan koordinaatiston ulkopuolella?
Jukka
Periaatteessa kyllä, mutta muista että X-akseli on prosenttiluku maksimisykkeestä eli yli 100% ei voi saavuttaa missään tilanteessa.
Re: Velomobiili hakusessa
Lähetetty: 21 Loka 2013, 16:53
Kirjoittaja jviirret
Wacky kirjoitti:jviirret kirjoitti:ajarmala kirjoitti:Tuosta näkee sen, että kun pystypyörällä ei pääse nojailemaan rennosti, niin syke nousee selvästi, vaikka ei liikkuisi mihinkään...
Ilmeisesti tämä ilmiö aiheuttaa sen, että pystypyörän ja nojapyörän käyrät näyttäävät leikkaavan koordinaatiston ulkopuolella?
Periaatteessa kyllä, mutta muista että X-akseli on prosenttiluku maksimisykkeestä eli yli 100% ei voi saavuttaa missään tilanteessa.
Joo, ei, mutta "jännä" mielikuva tulee, nojapyörän ja pystypyörän nopeusero kapenee tehojen kasvaessa, vaikka oma kokemus on päinvastainen.
Jukka
Re: Velomobiili hakusessa
Lähetetty: 21 Loka 2013, 19:46
Kirjoittaja jori
Arvaan, että vika on mitattujen pisteiden epäedustavuudessa. Nojakin käyrän pisteet eivät yletä yhtä korkeille sykearvoille, kuin pystärin ja kinnerin. Olisiko kyseessä ns. huono päivä tai sitten pidempi reissu, jonka takia syke nousee väsymyksen takia, eikä huvita rehkiä korkeammalla sykkeellä. Jotta nuo olisivat vertailukelpoisia mittauksia, pitäisi kaikilla pyörillä ajaa summittain samoja reittejä, vähintäänkin saman pituisia, samoilla sykkeillä, jotta väsymyksen vaikutus olisi kaikissa sama. Nyt nojakkikäyrän matalammat sykearvot viittaavat erilaiseen ajoon, kuin kinnerillä ja pystypyörällä.
Re: Velomobiili hakusessa
Lähetetty: 22 Loka 2013, 00:00
Kirjoittaja ajarmala
jori kirjoitti:Arvaan, että vika on mitattujen pisteiden epäedustavuudessa. Nojakin käyrän pisteet eivät yletä yhtä korkeille sykearvoille, kuin pystärin ja kinnerin. Olisiko kyseessä ns. huono päivä tai sitten pidempi reissu, jonka takia syke nousee väsymyksen takia, eikä huvita rehkiä korkeammalla sykkeellä. Jotta nuo olisivat vertailukelpoisia mittauksia, pitäisi kaikilla pyörillä ajaa summittain samoja reittejä, vähintäänkin saman pituisia, samoilla sykkeillä, jotta väsymyksen vaikutus olisi kaikissa sama. Nyt nojakkikäyrän matalammat sykearvot viittaavat erilaiseen ajoon, kuin kinnerillä ja pystypyörällä.
Kaikki pisteet on ajettu täsmälleen samalla reitillä: Nummelasta Ojakkalaan ja takaisin, yhteensä 11,1 km. Eli perinteinen fillarilenkki: sinne ja takaisin samaa reittiä. Mutta toki sää ja päivän kunto vaihtelee ajan mittaan. Lenkin alkupisteeseen on kotoa matkaa n. 1,5 km, jonka olen aina ajellut hyvin kevyesti eli varsinaisesti väsymystila ei vaikuta tuloksiin.
Ja niin kuin jo joku ehti todetakin, tuon käyrän x-akseli on prosenttia maksimisykkeestä, joten se ei voi ylittää arvoa 100 %, vaikka kuinka näyttäisi siltä, että pystypyörän käyrä leikkaisi nojakin käyrän jossain kaukana oikealla.
Tämä riittää nyt tältä syksyltä. Jos saan inspiraation, voin kenties innostua ajamaan lenkin vielä talvipakkasilla nastarenkaallisella pystypyörälläni. Siis vieläkin hitaampaa kuin tällä Helkamalla.