Rautasahaan saa sellaisen viilaterän, kannattaa kokeilla ja vähän tenua , niin ei takertele.
Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?
- tavasti
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viesti:
Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?
Nojanalle kirjoitti:Rautasahaan saa sellaisen viilaterän, kannattaa kokeilla ja vähän tenua , niin ei takertele.
Jaa millaisen, linkkiä?
Loppujen lopuksi, jos noita rattaita muutaman tekee, niin riittää kunhan kohtuudella saa kohtuullista jälkeä. Aika tosin näyttää, että montako kierrosta rattaita pitää tehdä ennen kuin on mieleiset, ja minkäs verran kestävät.
Hampaiden ohentamiseen kokeilin rälläkän lamelli-laikkaa, voipi olla ihan käyttökelpoinen peli. Toki tuollainen Oululais-mallinen kiinteä penkki missä tulis suoraan oikean paksuinen olis hieno, mutta itsellä ei tuohon ole mahdollisuuksia. Talli on niin täynnä tavaraa, että rälläkän kanssa tehdään hommat pihalla.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
- mhelander
tavasti kirjoitti:Jaa millaisen, linkkiä?
Taitaa olla kyseessä nk "laattaterä" eli sellanen timanttirouheella päällystetty pyöreä "villalanka" tyyppinen. Voisi toimia sekin tosiaan tentun kanssa al-levyn sahailuun paremmin kuin rautasaha tai (sähköiset) pistosahat.
tavasti kirjoitti:Loppujen lopuksi, jos noita rattaita muutaman tekee, niin riittää kunhan kohtuudella saa kohtuullista jälkeä. Aika tosin näyttää, että montako kierrosta rattaita pitää tehdä ennen kuin on mieleiset, ja minkäs verran kestävät.
Juu, mulla vasta nämä viimeiset nk "täyttävät laatukriteerit". Ja todella ketju toimii heittämällä näissä, kaikkia aikaisempia piti ajaa sisään ja sitten viilailla jälkien perusteella toimiviksi.
Nämä omavalmisteet on kestäneet hyvin. Jopa melkein näihän päiviin asti käytössä ollut 2mm:n pehmeästä levystä tehty 53-piikkinen ei osoita juuri kummoisia kulumisen merkkejä. Ja uusi levy on ilman erkaumakarkaisuakin jotenkin kestävämmän oloista kulumisen suhteen.
tavasti kirjoitti:Hampaiden ohentamiseen kokeilin rälläkän lamelli-laikkaa, voipi olla ihan käyttökelpoinen peli. Toki tuollainen Oululais-mallinen kiinteä penkki missä tulis suoraan oikean paksuinen olis hieno, mutta itsellä ei tuohon ole mahdollisuuksia. Talli on niin täynnä tavaraa, että rälläkän kanssa tehdään hommat pihalla.
Heh, mun "penkki" on kans tallissa jossa jököttää, kuten kuvista selviää, jenkkirauta tilan täytteenä. Noin metrin levyinen tila johon justiinsa mahtuu levittämään sellasen kokoontaittuvan työpöydän. Siihen niitä hiluja vetelin kiinni puristimilla ja kapuloita ja al-levyn suikaleita kiiloina.
Ja noihin viimeisimpiin tosiaan ohensin hampaat vain sisäpuolelta ja sitten lamellilaikalla ajoin pykälän pois. Sama piti tehdä myös edellisen setin isommalle rattaalle jotta nousee pienemmältä jouhevammin. Ja on tuolla porakoneen viilaterällä ihan ok homma ja vain yksi työvaihe. Jos ajaa kahta puolta niin aikaa kuluu about tuplat ja etenkin näkyvällä puolella saa olla siitäkin edestä tarkempana jos työn jälki vähääkään huolettaa.
Mukavampaa rälläköidä sisällä kuin ulkona sateessa...
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
-
Nojanalle kirjoitti:Rautasahaan saa sellaisen viilaterän, kannattaa kokeilla ja vähän tenua , niin ei takertele.
Juu, alumiinin työstössä viinaa sekä terään, että sahurille. Auttaa oikeasti takelteluun.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- tavasti
- Viesti:
mhelander kirjoitti:Juu, mulla vasta nämä viimeiset nk "täyttävät laatukriteerit". Ja todella ketju toimii heittämällä näissä, kaikkia aikaisempia piti ajaa sisään ja sitten viilailla jälkien perusteella toimiviksi.
Mikäs niissä oikeastaan sitten vaati korjausta, ohennus vai hampaan muoto? Minkäs muotoinen se hammas oikeastaan pitäisi olla? (kuva, kiitos)
mhelander kirjoitti:Heh, mun "penkki" on kans tallissa jossa jököttää, kuten kuvista selviää, jenkkirauta tilan täytteenä. Noin metrin levyinen tila johon justiinsa mahtuu levittämään sellasen kokoontaittuvan työpöydän. Siihen niitä hiluja vetelin kiinni puristimilla ja kapuloita ja al-levyn suikaleita kiiloina.
No eipä ole tallissa mitään pöytää/penkkiä, kaikki paikat täynnä rojua, ja investointi-into nollassa.
En minä sitä ulkona sateessa värkkäämistä niin pahana pidä, paljon enemmän täällä lämpimässä konttorissa ahdistaa
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
- mhelander
tavasti kirjoitti:Mikäs niissä oikeastaan sitten vaati korjausta, ohennus vai hampaan muoto? Minkäs muotoinen se hammas oikeastaan pitäisi olla? (kuva, kiitos)
Katoin mallia hampaiden profiilista tehtaan tekemistä rattaista. Piirsin tussilla reikiä mukaillen hampaiden profiilia ennen kuin aloin työstämään. Ja työstö sitten "silmämääräisesti". Muutaman hampaan jälkeen alkaa silmä erottaa mikä on oikea muoto, siihen asti pidin kaupan ratasta siinä ihan vieressä/päällä mallina...
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
- tavasti
- Viesti:
Vähän kävin hampaita ohentelemassa. Kokeilin lamellilaikkaa rälläkässä (rälläkkä kuormaliinalla kuormalavassa) sekä porakoneessa sitä rouhintapäätä. Lamellilaikalla en oikein saa järjellisesti ohenemaan hampaan juuresta. Ja sillä rouhinta-terällä taas käsivaralla tulee kyllä aika satunnaista jälkeä. Etenkin kun se minun teräni on aika lyhyt, joten hammasta joutuu tarjoamaan sieltä terän päästä. Sivusta jos pääsisi tarjoamaan hammasta terään, niin olisi ehkä paremmin hallittu.
Päädyinkin johtopäätökseen, että ainakin minulle paras vaihtoehto on tehdä tuo ohennus viilalla, tai konevoimalla tehden pitäisi olla penkki jossa tulee tasalaatuista jälkeä.
Jaa a ollapa pylväsporakone. siihen sais vaikka viilan kiinni, tuettua sen pöytään alhaalta ja sitä vasten tehtyä hampaat.. Eipä nuo halvimmat rimpulat paljoa maksa mutta kestääkö ne mitään?
Monitoimisorvilla muuten saa kuin saakin elliptistä rataa jyrsittyä "flat turning", taitaa silti jäädä väliin. On koneaika 'vähän' kallista
-
- Viesti:
Jos tarvitsee spesiaalit rattaat muttei innostus/taidot riitä porailuun, eräs vaihtoehto on laserleikkaus. Tilaustyönä tälläistä tekeviä firmoja löytyy hakukoneella useita Suomestakin, esim: http://www.ehmlaser.fi/index.php?sectio ... tAodgUcRKQ. Ilmeisesti ei ole hirmu kallista, jos itse tekee cad- piirustukset. Ainakin sellaista viestiä olen muilta foorumeilta saanut. Hinnoissa on tosin paljon hajontaa kuten myös työn jäljessä.
- tavasti
- Viesti:
Nyt olis 39 hampainen valmiina testiin, kun saisi vaan edellisen irti. 3/4 pultista irtosi mukavasti, vaan yhdessä pyörii vastakappalei mukana. Pitäis olla tolkuttoman leveä ruuvimeisseli, ja siltikin on vaikeaa, kun on vaan rinkula, jonka ulkokehällä on pienet kolot.
-
Tee itse siihen avain. Ohuesta pellistä joka sopii siihen koraan. Taita se 90 asteen kulmaan ja viilaa siihen sellainen vajaan kuun näköinen auko, jotta voit käytää sitä myös ylitse menevillä ruuveilla. Avaimeen jää näin kaksi kyntä jotka tartuvat sopivasti niihin avaimen paikkoihin. Tai ostat sellaisen jostain hyvin varustetusta pyöräkaupasta.
- tavasti
- Viesti:
tavasti kirjoitti:Nyt olis 39 hampainen valmiina testiin, kun saisi vaan edellisen irti. 3/4 pultista irtosi mukavasti, vaan yhdessä pyörii vastakappalei mukana. Pitäis olla tolkuttoman leveä ruuvimeisseli, ja siltikin on vaikeaa, kun on vaan rinkula, jonka ulkokehällä on pienet kolot.
Tallista löytyi 1 mm peltiä, joka riitti vastakappaleeksi, ettei tarvinnut lattaraudasta viilaamalla alkaa tehdä avainta.
Vielä rattaasta kiinnitysreijät isontamaan 10 mm kokoon, niin saa kiinni. Samalla ajattelin sen 25 hampaisen testirattaan viilata käyttökelpoiseen jamaan.
- tavasti
- Viesti:
Irrotin sen 25 hampaisen testirattaan, ja kokeilin käsissä uudella, käyttämättömällä ketjulla. Hampaiden ohennus vajaa, eihän se ketju mitenkään uppoa pohjaan. Ja hampaiden muodossakin vikaa, etenkin noin pienessä ja reilusti ovaalissa ei ketju irrallisena käsissä pyöritellen toiminut oikein mitenkään. Siihen nähden pyörässä toimi yllättävänkin hyvin.
Viilasin tuon 25 hampaisen jokseenkin toimivaksi, ja se + 39 hampainen menivät kampiin. Kumisaappaat jalassa pimeässä kävin soratiellä ajamassa pienen koelenkin, tuntuisi toimiva. Siitä on ovaalit sopivassa asennossa, onko ovaali kiva, jne tulee tuloksia myöhemmin, samoin kuin kuvia.
- tavasti
- Viesti:
tavasti kirjoitti:Viilasin tuon 25 hampaisen jokseenkin toimivaksi, ja se + 39 hampainen menivät kampiin. Kumisaappaat jalassa pimeässä kävin soratiellä ajamassa pienen koelenkin, tuntuisi toimiva. Siitä on ovaalit sopivassa asennossa, onko ovaali kiva, jne tulee tuloksia myöhemmin, samoin kuin kuvia.
Kävin ajamassa tuossa soratiellä kilsan pätkää edestakaisin. Rattaat toimivat (ketju ei takeltele), ja ainakin nyt meni melkoisen isoilla välityksillä mäet ylös, eli jotenkin viittaisi siihen että kyllä ovaali toimii. Tai sitten muuten vaan lyhyessä ajossa jaloissa voima riittää, ja vielä ei voi päätellä mitään.
Rattaiden asentoa kovasti mietiskelin, järki sanoisi että asento on vähän väärä, mutta ei tuo nyt pahaltakaan tuntunut. Pikku-ratasta on helppo toki kääntää eri asentoon, isomman asennon vaihtoon tarvii purkaa enemmän, ja joutuu vielä viilaamaankin kun keskireikä ei ole tarpeeksi iso.
Kuva 39 hampaisesta:
- mhelander
tavasti kirjoitti:Kävin ajamassa tuossa soratiellä kilsan pätkää edestakaisin. Rattaat toimivat (ketju ei takeltele), ja ainakin nyt meni melkoisen isoilla välityksillä mäet ylös, eli jotenkin viittaisi siihen että kyllä ovaali toimii. Tai sitten muuten vaan lyhyessä ajossa jaloissa voima riittää, ja vielä ei voi päätellä mitään.
Tämä oli minunkin "ensireaktio" kun tein ekat 10% ovaalit ja kävin vetäseen referenssi lenkin. Menohaluja oli reippaasti ja korkealla kadenssilla... vääntö lisääntyi tiukoissa ylämäissä oleellisesti.
tavasti kirjoitti:Rattaiden asentoa kovasti mietiskelin, järki sanoisi että asento on vähän väärä, mutta ei tuo nyt pahaltakaan tuntunut. Pikku-ratasta on helppo toki kääntää eri asentoon, isomman asennon vaihtoon tarvii purkaa enemmän, ja joutuu vielä viilaamaankin kun keskireikä ei ole tarpeeksi iso.
Minulla rattaat on n. viisi astetta ennakolla. Tämä luku on Roton suositus Q-Ring rinkuloille aloittaa ovaaleilla, ja muut ovaaleja käyttävät ovat pääsääntöisesti olleet tähän ennakkoon tyytyväisiä.
Tilanne saattaa muuttua jos rattaat ovat enemmän ovaalit. Kysehän tässä ennakkoon asettamisessa on siinä että sopivalla ennakolla "korjataan" lihasten hermotukseen liittyvää viivettä. Sekin lienee opittavissa oleva asia mutta en ole kokenut tarvetta muuttaa ennakkoa tuosta. Ja sama pelasi myös MetaPhysic:ssä. Sillä kadenssi on ehkä vielä "herkempi" ja pysyy korkeampana kuin lowracerilla. Taitaa rungon jäykkyys helpottaa lihasten hermotusta...
-Mika