Sivu 12/76

Re: Renkaat

Lähetetty: 18 Syys 2013, 09:37
Kirjoittaja Nojanalle

Kyllä ne avo renkaat ovat . Niitä on sellaisia vanteita , joihin menee molemmat kumit. :wink:


Re: Renkaat

Lähetetty: 21 Syys 2013, 18:55
Kirjoittaja terässiipi

Sisärenkaattomia on messuilla hehkutettu. Onko näissä muutakin etuja tarjolla kuin 100-300 g/rengas painon vähennys? Tubeless-renkaat ja -vanteet ovat pirun kalliita, ainakin toistaiseksi.


Re: Renkaat

Lähetetty: 21 Syys 2013, 20:11
Kirjoittaja Wacky

Tubeless ei oikeastaan vähennä painoa kuten luulis koska sisärenkaan painon verran tulee litkuja sisään jolloin painossa ei säästä oikeastaan mitään, ainakaan kevyeeseen sisuriin verrattuna.


Re: Renkaat

Lähetetty: 21 Syys 2013, 20:23
Kirjoittaja mhelander
terässiipi kirjoitti:

Sisärenkaattomia on messuilla hehkutettu. Onko näissä muutakin etuja tarjolla kuin 100-300 g/rengas painon vähennys? Tubeless-renkaat ja -vanteet ovat pirun kalliita, ainakin toistaiseksi.

Ne markkinamiehet kauppaa parhaina mitä vaan... Ja miten muuten saada meitä laittamaan kiekot uusiksi.

Tämä siis maantierenkaille, niille kapeille ja korkeapaineisille.

Siksi yllätyin miten helppo on hankkiutua eroon sisureista. Ainakin leveempien 50-millisten renkaiden kanssa onnistuu joilla laskennalliset paineet 1-3 bar.

Onnistuu jopa vanteilla joita ei ole tosiaankaan ole moiseen tarkoitettu. Helpoin ja varmin on ghetto-menetelmä jossa pari tuumaa pienemmän renkaan sisuri halkaistaan ja levitetään vanteen reunan yli ja päälle ulkorengas. Paineet sisään ja kun kumi on noussut vanteen reunoille kunnolla ja pitää pääosin ilmaa niin venttiili pois ja sieltä sisään Stans-lateksilitkut, venat paikalleen ja ilmat perään. Kevyttä ravistelua ja pyörittelyä molemmin puolin että aine paikkaa pienet vuodot.

On toiminu pari tonnia sisureilla ajetuille Schwalbe Racing Ralph renkailla, uusilla Furious Fred ja WTB Bronson Race malleilla. Nämä kaikki TLR-tyyppiä ja taittuvia.

Tällä hetkellä kaikissa kehissä on Stans:n teipit ja tubeless-venttiilit.

Kokeilin myös jäykillä reunoilla ja ei-TLS tyyppisillä Conti TopContact II Winter kitkarenkailla joista sekä 50-559 että 37-622 pysyivät vanteilla ja pitivät ilmaa. Ilman litkuja kuitenkin näin kesällä.

Talvi on tarkoitus ajaa Schwalbe Ice Spiker Pro gummeilla ja noilla kitkoilla. Tubelessina tietysti.


Re: Renkaat

Lähetetty: 22 Syys 2013, 02:28
Kirjoittaja ajarmala
mhelander kirjoitti:

Talvi on tarkoitus ajaa Schwalbe Ice Spiker Pro gummeilla ja noilla kitkoilla. Tubelessina tietysti.

Se litku jäätyy talvella. Eikö?


Re: Renkaat

Lähetetty: 22 Syys 2013, 08:17
Kirjoittaja Wacky
ajarmala kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

Talvi on tarkoitus ajaa Schwalbe Ice Spiker Pro gummeilla ja noilla kitkoilla. Tubelessina tietysti.

Se litku jäätyy talvella. Eikö?

Ei se ainakaan pikkupakkasilla miksikään mene. Aineen sanotaan toimiivan ympäristöissä joka on -34,4°C astetta (-30°F)
"Special anti-freeze agents allow the sealant to be used in environments as cold as -30° F"

Eli Oulussa saattaa tulla välillä ongelmia, mut ei kovin helposti täällä etelässä.


Re: Renkaat

Lähetetty: 15 Loka 2013, 00:50
Kirjoittaja ki

hei nolla astetta celsiusta on kyllä 32 fahrenheitia ja nolla fahrenheitia jotain miinus 20 celsiusta niin 30 fahrenheitia olis jotain ehkä 50 celsiusta miinusta.ok korjataan jotain 30 astetta
mitä luokkaa noiden hinnat on ja mitä hyötyä niistä on tai helppoutta


Re: Renkaat

Lähetetty: 15 Loka 2013, 07:32
Kirjoittaja Wacky
ki kirjoitti:

hei nolla astetta celsiusta on kyllä 32 fahrenheitia ja nolla fahrenheitia jotain miinus 20 celsiusta niin 30 fahrenheitia olis jotain ehkä 50 celsiusta miinusta
mitä luokkaa noiden hinnat on ja mitä hyötyä niistä on tai helppoutta

Tarkista ihan itse mistä haluat, mutta googlesta:
(-30) degrees Fahrenheit =
-34.4444444 degrees Celsius

Laitoin firmalle viestiä kun niiden sivuilta löytyi ristiriitaisia lukuja ja vastasivat näin:

Thanks for the catch. Current numbers are at -20F.

Eli todellisuudessa kestää jäätymättä vain -28,89 astetta pakkasta joka on sekin ihan napakka pakkanen eteenkin jos meinaa ajella kovaa.


Re: Renkaat

Lähetetty: 15 Loka 2013, 08:36
Kirjoittaja mhelander
Wacky kirjoitti:

Ei se ainakaan pikkupakkasilla miksikään mene. Aineen sanotaan toimiivan ympäristöissä joka on -34,4°C astetta (-30°F)
"Special anti-freeze agents allow the sealant to be used in environments as cold as -30° F"

Eli Oulussa saattaa tulla välillä ongelmia, mut ei kovin helposti täällä etelässä.

No ei tosiaan. Litkutin omat renkaani vasta kevättalvella jolloin ei muistaakseni ihan noin kylmää ollut.

Wacky kirjoitti:

Laitoin firmalle viestiä kun niiden sivuilta löytyi ristiriitaisia lukuja ja vastasivat näin:

Thanks for the catch. Current numbers are at -20F.

Eli todellisuudessa kestää jäätymättä vain -28,89 astetta pakkasta joka on sekin ihan napakka pakkanen eteenkin jos meinaa ajella kovaa.

Kylmin nojailukeli on tähän mennessä, vuodesta 2010, ollut -26.5 C jossa ajoin parisen tuntia. Hyvä tietää että litkut olis toimineet noillakin lämpötiloilla.

Mitä tulee renkaisiin noin yleensä niin nehän ovat kovettuneet jo ainakin kymmenen astetta lauhemmassa ja ovat periaatteessa herkempiä menemään rikki. Mutta vauhtia ei saa kyllä helposti lauhempien kelien tapaan aikaiseksi joten tuskin ovat herkästi puhkeamassa lämpötiloissa joissa Stans hyytyy.

Käsittääkseni paksuttelijat käyttävät hyvällä menestyksellä tubeless:a ja nehän ovat parhaimmillaan talviajossa...

Sen verran on myös havaintoja että joissakin tapauksissa Stans-litkut on syövyttäneet alumiinisia vanteita. Tämä lienee kuluneiden vanteiden ongelma ja niiden joissa teippi ei yllä kunnolla vanteen sisäreunasta toiseen ja/tai litkua pääsee teipin alle (vanteen sauma).


Re: Renkaat

Lähetetty: 15 Loka 2013, 08:45
Kirjoittaja mhelander
mhelander kirjoitti:

Sen verran on myös havaintoja että joissakin tapauksissa Stans-litkut on syövyttäneet alumiinisia vanteita. Tämä lienee kuluneiden vanteiden ongelma ja niiden joissa teippi ei yllä kunnolla vanteen sisäreunasta toiseen ja/tai litkua pääsee teipin alle (vanteen sauma).

Samoin toinen omakohtainenkin havainto on että jos renkaaseen joutuu paljon pumppaamaan ilmaa, ja/tai sinne on jostakin syystä jäänyt likaa (=sisäpinta ei ole puhdas ja sileä) menee Stans-litkut helposti "korvasieneksi" eli kovettuu epämääräisen näköiseksi palloksi ja ei näin ole kalvona paikkaamassa sitten kun on tarve.

Mulla näin oli päässyt käymään 26" Furious Fred:n sisällä, samanlainen 29er takana taas oli ok. Jälkimmäiseen jouduin kyllä lisäämään vähän litkua viimeisiin kisoihin kun sillä oli taipumus blurppailla rajussa menossa.

Tubeless-renkaisiin joutuu enemmän pumppailemaan ilmaa ja kun ainakin maastoajossa yksi etu on mahdollisuus pystyä ajamaan matalammilla paineilla niin niitä paineita kannattaa ja tuleekin tarkkailtua. Toisaalta kun sain WTB Bronson Race -renkaat pitämään vanteilla niin niiden painehävikki parin viikon käyttämättömyyden aikana oli sisuritasoa, hävikki riippuu siis myös renkaasta kun asennus muuten on tiivis.


Re: Renkaat

Lähetetty: 28 Loka 2013, 12:19
Kirjoittaja mhelander

Edellisten rengaskommenttieni jälkeen on Ouluun ehtinyt tulla talvi ja lumikin sittemmin sulaa pois.

Mutta lumen tultua kävin ajamassa metsälenkin WTB Bronson Race renkailla jotka on kehuttu hyviksi märille kivikoille ja juurakoille. Maastossa ne pelaa aivan mahtavasti ja pitääkin hyvin. Tämän vastakohta on ajaa autojen kovaksi jäiseksi polenteeksi painamalla nuoskalumella, eivät pidä pätkääkään.

Se siitä, aika vaihtaa nastarengaskiekot alle. Niissä on päällä Schwalbe Ice Spiker Pro 54-559 edessä 361 nastoineen ja takana 57-622 402 nastaisena. Paineet 15% painuman mukaan ja on sisäänajettu 50-100 kilsaa asfaltilla. Kovahkosta rymistelystä huolimatta pitävät hyvin ja jopa kivikoissakin joissa vähän lipsuvat. Tuon lenkin saldo yksi hävinnyt nasta takarenkaan sivunappulasta.

Eilen sitten kävin täysin lumettomassa märässä metsässä ajamassa 51 kilsaa, Isokankaan vaellusreitin vaativimman osuuden joka on yhtä kivikkoa, juurakkoa ja kosteikot niljakkailla pitkospuilla. ISP pitää maastossa ihan hyvin ja niljakkaan luikkailla pitkosislla uskomattoman hyvin, jouduin jalkautumaan vain kahdesti, kelo oli kaatunut pitkoselle ja toinen kerta kun oli niin jyrkkä mutka ettei pitkähkö nojakki taipunut ja takapyörä putosi sisäkaarteen puolelle.

Mutta kivikoissa nuo on ihan mahdottomat. Liukkaat, lipsuu koko ajan ja samalla varisee nastat sivunappuloista. Nyt puuttuu takaa 36 nastaa ja edestä 4. Ei hjyvä jos meinaa yksillä (nasta-) renkailla ajaa syksystä kevääseen...

Noh, kyselin sitten Tikka Spikes kaupasta josko löytyisi järkevään hintaan heiltä nastoja. Ja löytyyhän niitä mutta aika suurissa määrissä. 500 kpl on minimitoimitus, 1000 kpl maksaa 42.50 € + ALV ja 500:n toimitus noin kympin. Jos ei suostu maksamaan ennakkolaskua niin postiennakkokulut vielä päälle.

Sama nasta on kuulemma myös Nokian nastarenkaissa ja muissakin Schwalben nastagummeissa. Jos haluaa hyvän työkalun ja tarttee korjata vähäisempi nastakato niin kuulemma nopsasti saa Helsingin Urheiluvälinehuollosta Schwalben varanastasarja 50 kpl + nastatyökalu.

Noh, tilasin kaverin kanssa tuon 500 kpl jotta saan pidettyä ISP:t vaikeille keleille täydessä iskussa.

Nyt alle heilahtaa toinen kiekkosetti jossa päällä edessä 50-559 ja takana 37-622 Conti TopContact II Winter kitkagumit. Pysymällä pois maastosta noilla pärjännee myös jäisillä keleillä siihen asti kun lunta alkaa satamaan taas maahan asti. Ne muuten pitää ilmaa tubelessina myös mutta ajamaan en ole vielä ehtinyt. Toivottavasti rullaa paremmin kuin sisurien kanssa...


Re: Renkaat

Lähetetty: 28 Loka 2013, 21:59
Kirjoittaja ajarmala
mhelander kirjoitti:

Mutta kivikoissa nuo on ihan mahdottomat. Liukkaat, lipsuu koko ajan ja samalla varisee nastat sivunappuloista. Nyt puuttuu takaa 36 nastaa ja edestä 4. Ei hjyvä jos meinaa yksillä (nasta-) renkailla ajaa syksystä kevääseen...

Pakkoko se on mennä nastarenkailla kivikkoihin ajelemaan? Ne on tarkoitettu jäälle ja poljetulle lumelle. Eikö?


Re: Renkaat

Lähetetty: 29 Loka 2013, 11:04
Kirjoittaja mhelander
ajarmala kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

Mutta kivikoissa nuo on ihan mahdottomat. Liukkaat, lipsuu koko ajan ja samalla varisee nastat sivunappuloista. Nyt puuttuu takaa 36 nastaa ja edestä 4. Ei hjyvä jos meinaa yksillä (nasta-) renkailla ajaa syksystä kevääseen...

Pakkoko se on mennä nastarenkailla kivikkoihin ajelemaan? Ne on tarkoitettu jäälle ja poljetulle lumelle. Eikö?

Juu niin on tarkoitettu, mutta kun lumet suli niin pakkohan sitä oli vielä käydä maastossa ajamassa. Tuskin olis tuo lenkki onnistunut kovin häävisti noin märällä kelillä kitkarenkailla jotka on toisessa kiekkosetissä. Nyt on varanastat matkalla joten tökitään niitä lisää jos tippuu ja huonoiten pitävät kumille sopivalla pikaliimalla paikalleen, varmaan vain keskinappuloihin.

Toisaalta eilen heitin sitten kitkat alle ja ajoin vastaavassa kosteassa kelissä 28 kilsaa josta reippaat puolet kivituhkalla ja loput pyörätiellä. Ihan hyvin rengas toimii molemmissa mutta raskaampana ja jäykempänä ei kyllä pärjää Furious Fred:lle ainakaan näin sulan kelin aikaan. Mutta eipä kyllä lipsunutkaan pätkääkään.


Re: Renkaat

Lähetetty: 16 Marras 2013, 23:02
Kirjoittaja TMS

Huomasin että CRC:stä saa nyt aika edullisesti taittuvakylkistä versiota Duranosta. http://www.chainreactioncycles.com/fi/e ... -prod63346

Terppahan näistä ainakin tykkäsi ja tuntui niitä hänen viime reissussa kuluvankin :wink: Näytti olevan vielä joku lisätarjous muutaman päivän että jos tilaa yli 125 eurolla niin saa 10 % lisää alennusta.


Re: Renkaat

Lähetetty: 17 Marras 2013, 17:16
Kirjoittaja terppa
TMS kirjoitti:

Huomasin että CRC:stä saa nyt aika edullisesti taittuvakylkistä versiota Duranosta. http://www.chainreactioncycles.com/fi/e ... -prod63346

Terppahan näistä ainakin tykkäsi ja tuntui niitä hänen viime reissussa kuluvankin :wink: Näytti olevan vielä joku lisätarjous muutaman päivän että jos tilaa yli 125 eurolla niin saa 10 % lisää alennusta.

Kiitos vinkistä, ehkä kerkeän nipun noita tilata jos vaan rahat siirtyy paypal-tilille yhtä nopeasti kuin yleensä eli parissa pankkipäivässä... En nyt mitenkään turhamainen ole mutta ilahdun jos paketista löytyy mangon värisin vauhtiraidoin varustettu malli.

Duranosta tykkään ehkä eniten, Savenmaalta saadut sponsori Kendat tulee hyvänä kakkosena, niillä varmaan ajaisi halvimmat kilometrit kun kulutuskestävyys tuntuisi olevan ihan omaa luokkaansa ja esim. märällä rullaa Duranoa paremmin.

Liekö valuuttakurssien syy vai mikä mutta vähän kalliimmalta normihintaiset kamat tuntuu crc:llä nykyisin.