SH18

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja irakas »

:?

PW kirjoitti:

Ootko Sakari jo löytäny ohutviiluvaneria ?

Petri

Joo, kyllä täällä Jyväskylässä on Puukeskuksen varastossa eri vahvuisia ohutviiluvanereita. 1 mm vaneri on huomattavasti kalliimpaa kuin 1,5 mm:n vaneri, jota aion sen takia käyttää. Aion lähipäivinä viedä SH18:n metalliosat polttomaalaamoon ja olen jo aloitellut korin rungon tekoa.

Vaikka olen eläkkeellä, on noita erilaisia aktiviteettejä niin paljon, että ne kovasti haittaavat pääharrastusta. :?

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja PW »

Ei täälläpäin kyllä oo tuota vaneria ainakaan hyllytavarana. Rautakaupasta kysyin lupas ettiä mutt ei oo kuulunu. Minkäslaisissa hinnoissa nuo 1mm ja 1,5 mm vanerit ovat ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja irakas »

PW kirjoitti:

Ei täälläpäin kyllä oo tuota vaneria ainakaan hyllytavarana. Rautakaupasta kysyin lupas ettiä mutt ei oo kuulunu. Minkäslaisissa hinnoissa nuo 1mm ja 1,5 mm vanerit ovat ?

Petri

1 mm ohutvaneri maksaa 28,85 €/m2. Sitä ei nyt ollut Jyväskylän Puukeskuksen varastossa eikä tuntunut löytyvän muualtakaan.

1,5 mm ohutvaneri maksaa 23,80 €/m2. Levykoko 1500 x 1500 mm. Löytyy Jyväskylän Puukeskuksesta 16 levyä.

SH18 on nyt maalaamossa.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja jviirret »

irakas kirjoitti:
PW kirjoitti:

Minkäslaisissa hinnoissa nuo 1mm ja 1,5 mm vanerit ovat ?

1 mm ohutvaneri maksaa 28,85 €/m2.

1,5 mm ohutvaneri maksaa 23,80 €/m2.

Aika kallista esim. vikuproppiin verrattuna. En raaskis ainakaan prototyyppi vaiheessa käyttää tuota. Lisää hintaeroa tulee pintakäsittely vaiheessa, vaneeri kun ei käsittelemättä pitkään hienona pysy. Painossakin taitaa vikuproppi niukasti voittaa.
Mutta onhan se vaneeri hienoa!

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja irakas »

jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:
PW kirjoitti:

Minkäslaisissa hinnoissa nuo 1mm ja 1,5 mm vanerit ovat ?

1 mm ohutvaneri maksaa 28,85 €/m2.

1,5 mm ohutvaneri maksaa 23,80 €/m2.

Aika kallista esim. vikuproppiin verrattuna. En raaskis ainakaan prototyyppi vaiheessa käyttää tuota. Lisää hintaeroa tulee pintakäsittely vaiheessa, vaneeri kun ei käsittelemättä pitkään hienona pysy. Painossakin taitaa vikuproppi niukasti voittaa.
Mutta onhan se vaneeri hienoa!

Jukka

Kallistahan se on, mutta, kun ottaa huomioon sen ylittämättömän sympaattisuuden, ei hinta tunnu niin mahdottomalta. Pintakäsittelykään ei ole ollenkaan kallis ja vaikea toteuttaa. Kolmenkertainen pensselikäsittely Unica Super polyuretaani-venelakalla http://www.tikkurila.fi/kotimaalarit/tu ... .363.shtml suojaa pinnan vuosiksi eteenpäin.
Painossa vikuproppi tietenkin voittaa, mutta kestävyydessä ei. Vikupropin kiinnitys pop-niiteillä tai vastaavilla tuottaa aika karmeen lopputuloksen. Ohutvanerin voi kiinnittää näkymättömästi polyuretaani-liimalla ei irvistelevin saumoin.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja irakas »

SH 18 on tullut polttomaalaamosta ja homma jatkuu.

Laitoin kuvioidusta 3 mm:n Al-levystä polkimet. Kampiakselin ja poljin levyn välissä on koivuinen mustaksi maalattu välikappale. Polkimissa om teflonpintaiset liukulaakerit.

Sakari

Liitteet
08122011 SH18 1.jpg

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja jori »

Hio hienolla hiomanauhalla teflonlaakerin vastinpinta todella sileäksi. Teflonilla on pieni kitkakerroin vain todella sileää teräspintaa vastaan. Nuo kuvat eivät kai olleet maalatusta ajokista, vai oliko maali teräksen harmaa.

Tähän tarkoitukseen teflonlaakeri on omiaan, jos johonkin, mutta yleisesti ottaen teflonin ylivertaisuus liukumateriaalina on myytti. Teflonin kitkakerroin on pieni vain erittäin sileillä teräspinnoilla, pienillä liukunopeuksilla ja melko suurilla pintapaineilla.

Kampilaakerin liukunopeus on tässä tapauksessa (25 mm liukupinnan halkaisija) n. 80 mm kertaa kadenssi. Eli hyville kitkakerroinarvoille (alle 0,05) päästään vain alle 40 kierrosta minuutissa pyörityksellä. 80 kierrosta minuutissa pyörittämällä polkemisteho on parhaimmillaan, mutta kitkakerroin nousee teflonin ja teräksen välillä jo yli 0,1.
Pintapaineet ovat tässä sovelluksessa summittain kohdallaan, jos polkeminen on kohtalaisen voimakasta.

Teflonin kitkakerroin on pieni vain yli 7 MPa pintapaineilla, mikä vastaa noin 70 kg kuormaa kymmenen neliösentin alalle. Kaksi laakeria poljinta kohden molemmat noin 4 neliösenttiä vastaa semmoista reilua 50 kg vastaavalla poljinvoimalla runttaamista.

Teflonlaakeri sopii siis polkimen laakerointiin, milloin polkeminen on kovaa runttaamista isoilla vaihteilla ja pienillä kadensseilla.

Liitteet
Teflon kitka-nopeus-paine.jpg
Teflon kitka-nopeus-paine.jpg (21.98 KiB) Katsottu 2145 kertaa
Teflon kitka-paine.jpg
Teflon kitka-paine.jpg (14.87 KiB) Katsottu 2145 kertaa
Teflon kitka-nopeus.jpg
Teflon kitka-nopeus.jpg (17.34 KiB) Katsottu 2145 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja irakas »

jori kirjoitti:

Hio hienolla hiomanauhalla teflonlaakerin vastinpinta todella sileäksi. Teflonilla on pieni kitkakerroin vain todella sileää teräspintaa vastaan. Nuo kuvat eivät kai olleet maalatusta ajokista, vai oliko maali teräksen harmaa.

On ne muuten mustaksi maalatusta nojakista paitsi, että kampiakseli on vieä maalaamaton. En voinut laittaa sitä polttomaalaamoon, kun arvelin siitä tulevan ongelmia laakerien liukumisen suhteen.

Tähän tarkoitukseen teflonlaakeri on omiaan, jos johonkin, mutta yleisesti ottaen teflonin ylivertaisuus liukumateriaalina on myytti. Teflonin kitkakerroin on pieni vain erittäin sileillä teräspinnoilla, pienillä liukunopeuksilla ja melko suurilla pintapaineilla.

Kampilaakerin liukunopeus on tässä tapauksessa (25 mm liukupinnan halkaisija) n. 80 mm kertaa kadenssi. Eli hyville kitkakerroinarvoille (alle 0,05) päästään vain alle 40 kierrosta minuutissa pyörityksellä. 80 kierrosta minuutissa pyörittämällä polkemisteho on parhaimmillaan, mutta kitkakerroin nousee teflonin ja teräksen välillä jo yli 0,1.
Pintapaineet ovat tässä sovelluksessa summittain kohdallaan, jos polkeminen on kohtalaisen voimakasta.

Teflonin kitkakerroin on pieni vain yli 7 MPa pintapaineilla, mikä vastaa noin 70 kg kuormaa kymmenen neliösentin alalle. Kaksi laakeria poljinta kohden molemmat noin 4 neliösenttiä vastaa semmoista reilua 50 kg vastaavalla poljinvoimalla runttaamista.

Teflonlaakeri sopii siis polkimen laakerointiin, milloin polkeminen on kovaa runttaamista isoilla vaihteilla ja pienillä kadensseilla.

No, aika näyttää miten laakerit lähtevät toimimaan. Toistaiseksi tuntuvat ihan hyviltä. :mrgreen:

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja irakas »

Olen kovasti pähkäillyt miten korin SH18:aan tekisin. Takahaarukoiden, kampiakselin ja -v-jarrujen lävistykset tuottavat aika tavalla ongelmia sivulevyjen asennuksissa. Huoltoa varten on oltava mahdollisuus päästä käsiksi eri osiin. Ajokin käänteleminen ympäri vaatii tukevaa runkoa vanerin alle.

Kun pelistä ei kuitenkaan tule mikään vauhtinielijä eikä kovinkaan virtaviivainen, ja kate on lähinnä vain sateensuoja, olen ajetellut tehdä sen niin, että se olisi alta ja alareunoiltaan avoin. Katteen voisi tehdä erillisenä klimppinä ja asentaa sitten yläkautta paikoilleen. Huoltoa varten sen voisi nostaa pois. Melukin varmaan vähenisi. Panen kuvan tulemaan, kun sen ehdin piirtämään.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja irakas »

Teinpä luonnoksen SH 18:n kattamisesta ja värityksestä. Pääosa pohjaa on avoin. Viivotettu osa on kiinteä ja toimii tavarasäiliönä. Muu osa on irroitettavissa. Sisäänastumista varten osa kantta aukeaa eteenpäin.

Sakari

Liitteet
12.12.11 SH 18.png

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja jviirret »

irakas kirjoitti:

Sisäänastumista varten osa kantta aukeaa eteenpäin.

Eikös tuohon saranaan jää rako josta vesi valuu sisään? Jos saranan tekisi taakse voisi kansi ja "konepelti" mennä vähän päällekkäin ja näin estää veden valumisen.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja irakas »

jviirret kirjoitti:
irakas kirjoitti:

Sisäänastumista varten osa kantta aukeaa eteenpäin.

Eikös tuohon saranaan jää rako josta vesi valuu sisään? Jos saranan tekisi taakse voisi kansi ja "konepelti" mennä vähän päällekkäin ja näin estää veden valumisen.

Jukka

Saranan kohdalle ei tule rakoa, kun sarana on suikale lujaa kangasta koko kannen leveydeltä. Jos kansi avautuisi taaksepäin konepellin ja kannen välisestä raosta tulisi myös vettä sisään, ja sarana joutuisi koville kannen ollessa avattuna.

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja irakas »

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja irakas »

SH 18:n kori alkaa hahmottua.

Sakari

Liitteet
20111230 SH 18.jpg

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: SH18

Viesti Kirjoittaja irakas »

Lentokonevaneri ei olekaan, kumma kyllä, kauttaaltaan aivan tasaisesti kaareutuvaa. Reunoihin joutuu liimaamaan tukirimoja luontevan kaarevuuden saavuttamiseksi. :mrgreen:

Sakari

Liitteet
IMG_20120107 Korin liimausta.png

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

Vastaa Viestiin