STERN 3

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

https://picasaweb.google.com/1182308860 ... enRipustu# Hommat etenee todella hitaasti. Näyttää pahalta että Kansalaisopiston kevätkausi ei riitä hommien läpivientiin. Olen jo varautunut että syksyllä pääsee jatkamaan. :lol:

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

https://plus.google.com/photos/11823088 ... 3283002945 Tässä kuvia lisää tänne syynättäväksi. Kyseessä on osa siittä mitä on tulossa. Tämäosa tulee säätämään istuimen korkeutta ja kulmaa. Tähän pisteeseen olla vasta päästy ja kansalaisopistoo jäljellä noin 5h. Eli pyörän valmistuminen jää vuodelle 2013 kesälle valitettavasti. Tällästä tää on nykertäjän elämä kerrostalossa. Aika on aina vastaan harrastuksia ja tuo ikuinen valuutta tietysti. :lol:

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

https://plus.google.com/photos/11823088 ... 2368484097 Ei tää pyörä paljon eristy , mutta askel kerrallaan . Syksyllä pääsee vasta ison sorvin ääreen että pääsee sorvaamaan akseleita ja sovittaan loppuja paikalleen. Kesän aikana pitää tehdä istuin vanerista, sovittaa se paikalleen. :lol:

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Mitä sain kesän aikana valmiiksi. No nyt on tehtynä laite jolla saan kivasti tehtyä vaneripenkejä tuleviin projekteihin. Raaka-aineet hankittu , reilun viikon päästä sorvi "laulaan" täydessä käytössä Kansalaisopistossa. Takahaarukan ripustukseen teen laakeri pronsista liukulaakerit. Että tässä sitä avataan pyörän loppu silauksen tekemistä ja toivoa ehtiä kojeajamaan ennen ensi lumia. Ennen en sitä kyllä maalaa, kun tierän paljonko muutoksia joutuu viellä tekeen. :lol:
Nyt pitäs mitottaa nuo pinnat takapyörään ja tilata ne. Kun saan takapyörän ripustusakselin sorvattua ja navan kiini niin pääsen rihlaamaan takakiekon siinä paikallaan. Kun minulla ei ole 20mm sopivaa rihlaus pukkia erikseen tehtynä, siittä sen saa samalla kätevästi tehtyä ja onpa aina mukana. :?

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

https://plus.google.com/photos/11823088 ... 0378166257 Pyörä etenee hitaasti. Kun sitä pääsee tekeen sen 2h , päivä kansalaisopistossa. Nyt pääsin pinnaaman takavanteen , kun sain viimekerralla sorvattua takapyörän ripustusakselin. Ensikerralla pitäs sorvata sille kiinitys mekanismi, jolla se saadaan kiristettyä. Sekä tietysti akseli jolla takahaarukka ripustetaan runkoon. Paljon olisi viellä sorvattavaa. Onneksi osan pystyy sorvaamaan omalla koneella. :lol:
Jouruin rakentaan tuollasen hätä ratkaisun rihlaamista varten, kun sitä takapyörää ei saanut kiini pukkiin. :x

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

https://plus.google.com/photos/11823088 ... 0936898305 Nyt rupee tää kokonaisuus haahmottuun. Pyörät kulkee suoraan ja samassa linjassa. Puomia joutuu hivenen lämpöoikaisuun. Mutta niihän se aina menee, kun ei ole kunnon jikejä. :lol:
Tarkoitus olisi päästä koeajoon tässä kuussa ja sit purkaa kaikki ja viimeistellä yksityis kohdat. :roll:

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Nojanalle kirjoitti:

Nyt rupee tää kokonaisuus haahmottuun.

Sehän alkaa näyttämään jo nojakilta... hienoa. 8)

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

https://plus.google.com/photos/11823088 ... 9752568801 Päivät kuluu ja toivottavasti tuo talvi ei lähenis liian nopeasti . Niin paljon pitäs vielläsorvata ja viilatavaa , sekä kevennellä osia . Tietysti puhumattakaa kojeajosta , ennen talven ensilumia. . :roll:

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja PW »

Piti käydä tuota penkkiä vilkasemassa kun niitä tulee kuulemma kaupan. Miten tuo penkin takaosan tuenta tulee kun siinä on tommoset "silmukat" ? Tuleeko siihen poikittaistanko vai ?

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Laitan kuvaa tiistain jälkeen kun saan vastakappaleen hiottua. :lol:

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Enpä viime tiistaina ehtinyt niitä lopullisia kuvia ottamaan siittä penkin kiinityksestä. Tänään olisi aikomus viimeistellä sitä silmukan vastakappaletta. Ja yrittää viikon aikan asentaa penkipaikalle. Tuntuu vaan kiire olevan niin turkanen.
Tänään pitäs myös saada takajousituksen tangot kiinitettyä jousipuslaan. Näyttää siltä että ensinmäinen koeajo suoritetaan lähipäivinä. Laitan vain ensin takajarrun kojeajoavarten kiini.
Tässä mietin että miten se laskettiin terästangon vetolujuus kun siittä koulusta on niin pitkä aika. Jotain siinä oli puhetta muistaakseni poikkipinnastamutta kun en muista.
No olishan nuo netissä, täytyy kaivaa tietoo sieltä. Arvelisin että 10mm rosteritagon vetolujuus olis jotain 500 luokkaa. Niin pitäs kestää,kun Jorin narutkin kesti. Ja kun minulla on siinä kaksi puolaa , sekä vaimennin ottamassa teräviä iskuja pois. Tosin naru on viellä elastisempi vaimennukseltaan siihen saakka kun hapertuu. Vai mitä sanoo mies Pandan katkenneiden rotvallin kynnysten ylityksestä. :mrgreen:
Sitä tässä pähkäilen että kun munulla on tilapäisenä ohjain laakerina nuo nyyloniset puslatpitäs kö sittenkin asentaa oikeat ohjain laakerit paikalle. Kun noita kojeajoja tulee ajettua pitenmälti. :?:
Olen tässä piirustanut ja räknänny sellaista eräänlaista kasetti systeemiä. Jolla saisi pyörän takapään muutettua kaksipyöräiseksi ja kallistuvaksi akselistoksi. Siinä olen vaan miettinyt. Miksi siihen tarvitsee yleensä tuo kallistukseen lukitus laittaa, vai ajaisiko jotkin kallistuksen vaimennus tangot tässä asiansa.Samaan tapaan kuin autossa. :lol: Vai olisiko se haitaksi takapään toiminnalle. Sellaiset tangot olisi kyll ähelpo rakentaa sinne kokeilun vuoksikin ihan. Tavottelen kaksipyörä rakenteella sitä takapäässä ,että tää syksysen liukastelun osuus vähenisi. En tierä onko järkee. No sen tietää kun kokeilee. :roll: :roll: :roll:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nojanalle kirjoitti:

Sitä tässä pähkäilen että kun munulla on tilapäisenä ohjain laakerina nuo nyyloniset puslatpitäs kö sittenkin asentaa oikeat ohjain laakerit paikalle. Kun noita kojeajoja tulee ajettua pitenmälti.

Ehdottomasti. Ohjauksen pitää reagoida herkästi pyörän kallisteluun ja muihin etupään asentoon vaikuttaviin voimiin, muuten sillä ei pysy pystyssä tai ainakin pystyssä pitäminen käy raskaaksi. Trikessä ne toimis.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja jori »

Materiaalin vetolujuus on jännitys, eli voimaa pinta-alaa kohti -siis materiaaliominaisuus. 500 MPa (megapaskalia) on aika paljon, enkä rupeaisi suunnittelussa käyttämään tuota muiden, kuin jousi- ja lujien putlttiterästen myötörajana. Ilman tarkkaa tietoa materiaalista sopiva mitoitusvetojännitys teräkselle on luokkaa 200 MPa vetotangolle, jonka tarkasta materiaalista ei voi tietää. Siihenkin laittaisin reilusti varmuuskerrointa, kuten naruistani olet huomannut. 8)

Rakenteen vetolujuus on Voimaa, joka saadaan, kun rakenteen poikkipinta-ala kerrotaan materilaalin myötörajalla. Pyöreän sauvan poikkipinta-ala on "pii är toiseen", eli sauvan säde kerrottuna itsellään ja piillä. Sädehän on siis sauvan halkaisijan puolikas. Itse käytän sovellettua kaavaa poikkipinta-alan laskemiseen. Siinä säteen korvaa tangon halkaisija, mutta koska halkaisija on kaksi kertaa säde ja kun se vielä korotettiin toiseen, jaetaan lopputulos kakkosen neliöllä, eli nelosella. Eli: "pii dee toiseen per neljä" Tässä laskelmassa on huomioitava, että vetotangossa halkaisijana voi käyttää vain tangon ohuinta halkaisijaa, joka löytyy esim kierteen pohjalta.

Laitan tähän liitteeksi valmiiksi laskettuja pinta-aloja ja lujuuksia taulukkoon, niin voit varmistaa laskusi.

Nylonpuslan kitkakerroin on liikaa varsinaisena emäputken ohjainlaakerina. Sillä voi ajaa, mutta ei siitä oikeaa kuvaa saa, kun natisee ja vastustaa koko ajan. Etätangon laakerina nyloni, eli polyamidi käy kyllä.

Kallistuksen lukitus tarvitaan, koska kallistuksenvaimennusjousilla rakenteesta tulee mahdoton ajettava. Kaksipyöräinenhän pitää saada kallistumaan, jotta voi kaarteeseen ajaa. Tämä tehdään ohjaamalla etupyörä ja siis pyörän molemmat tukipisteet vastasuuntaan pois painopisteen alta. Jos tätä kallistumista vastustetaan jousilla, täytyy vastaohjauksen olla raju liike pois ajolinjalta, eikä kaarteessa ajettaessa olla koskaan suorassa, vaan kuskin pitää nojata sisemmäs kurvissa, kuin pyörän kallistus edellyttää. Jousi ei siis toimi kallistuvassa kolmipyöräisessä, ellei sitten ole aivan löysä jousi, jolloin kuitenkin tulee ongelmia pyörän pystyyn jättämisessä. Kitkajarru tai muu lukitus antaa kallistaa ajokin haluttuun kulmaan vapaasti, mutta lukituksen jälkeen pitää kallistuksen kaarteen ajan kiinteänä, jolloin esim pieni lipsahdus tai sladi ei välttämättä johda kaatumiseen.
Kallistuksenvaimentimet, eli varsinaiset hydrostaattiset vaimenninelementit saattaisivat toimia tuossa käytössä, mutta ne eivät pidä pyörää pystyssä parkkeerattaessa, eli lukitus on silti tarpeen.

Liitteet
Vetotangon lujuus.xls
(11 KiB) Tiedosto ladattu 81 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Niin ne tangot jotka tulee takaiskunvaimennukseen on 10mm ja molemmissa päissä on 10m kierre. Raaka-aine on rosteria , vähän ulkonäkösyistäkin. Toisessa päässä on halkasilaltaa 60 pusla . Jonka pituus suuntanen liike joustaa , niin että reaktiotangot vetää puslaan ja iskut vaimentuu. Lisäksi nämä tangot istutetaan laippaan , jossa on saman tapanen laippa ,kumiliitos. Kuin on auton koiranluissa. No meniköhän vaikeaksi.
Sitten tähän kaksipyöräisyyteen, ihmettelen jos sinne taakse laitetaan kallistuksen vaimentajat . Niin miksi ne rajaavat ohjattavuutta liikaa. Sillä eikö autossa , nuo kallistuksen vääntöverret tasaa juuri heilahdus liikettä tasaisemmaksi. Tämä täytyy kuitenkin kokeilla kun nyt ei muuten mene taas uskottavuuden puolelle. Eikö näillä samoilla tangoilla saada myös pyörä pysymään paikallaan pystyssä , ilman mitään muita ratkaisuja. :?:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: STERN 3

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nojanalle kirjoitti:

Sitten tähän kaksipyöräisyyteen, ihmettelen jos sinne taakse laitetaan kallistuksen vaimentajat . Niin miksi ne rajaavat ohjattavuutta liikaa. Sillä eikö autossa , nuo kallistuksen vääntöverret tasaa juuri heilahdus liikettä tasaisemmaksi. Tämä täytyy kuitenkin kokeilla kun nyt ei muuten mene taas uskottavuuden puolelle. Eikö näillä samoilla tangoilla saada myös pyörä pysymään paikallaan pystyssä , ilman mitään muita ratkaisuja. :?:

Tässä on kyse täysin päinvastaisista tavoitteista :roll:
Auto pyritään pitämään suorassa ja niin että kallistelee mukavuuden kärsimättä mahdollisimman vähän mutkissa ja kaikissa nopeuksissa.
Kallistuvan kolmipyörän idea taas on tehdä rakenne joka sallii pyörän kallistella ja reagoida ohjausliikkeisiin kuten kaksipyöräinen. Ainoastaan hitaassa vauhdissa mekanismi lukitaan jotta käyttäytyisi niissä kuten kallistelematon ajoneuvo.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin