Carbon-Strada- 93 [Pastori]

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 997
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja TMS »

Tää rupee nyt menee ihan rengasvalitukseksi koko ketju, mutta puhkeamiset eivät vain ota loppuakseen. Laitoin molempien etukiekkojen sisärenkaisiin Stan's No Flats litkua ja pidin Marathon Plussa päällä. Melkein jo innostuin että nyt rupesi ilmat pysymään sisällä kun ei noin 500 km tullut puhkeamisia. Viime tiistaina töistä kotiin ajaessa vasen eturengas päätti kuitenkin tyhjentyä, rengasta pois ottaessa totesin että Stan oli vaihtanut paikkaa sisärenkaan sisäpuolelta sen ulkopuolelle, ulkorenkaan sisällä oli kupillinen litkua. Noin 5 mm pitkä sepelinjyvä löytyi ulkorenkaasta ja sisärenkaasta selvä reikä, mutta ei kuitenkaan mikää poikkeuksellisen iso. Totesin että jos litku ei tuollaista reikää paikkaa, niin ei se kyllä paikkaa juuri mitään muutakaan reikää. Ei siis toiminut tällä kertaa ja tällä kokemuksella tuskin kokeilen uudestaan muutenkaan. Seuraavaksi sitten laitan ylimääräiset pistosuojanauhat paikalleen, jos ne vaikka toimisi.

Kirjoitetaan vielä sitten tällainen asiaan liittyvä tarinakin opetukseksi muille. Eli siis viimeaikaiset puhkeamiset eivät rajoitu tiistaihin, vaan viime lauantai meni Marathon Plus takaa puhki sepelin takia. Silloin vielä luulin että litku sisärenkaassa voisi toimia, joten totesin että vaihdan Marathon Supremen taakse ja litkutan sisärenkaan. Supreme vain sattui olemaan 50 mm leveä versio, eli leveämpi kuin M+ joka oli viissiin 37mm leveä tai jotain sinne päin. Sisärengas oli kapeammille renkaille tarkoitettu ja siinä luki maksimileveydeksi 40 mm. Ajattelin että kyllähän se nyt sen verran venyy, laitetaan paikalleen vaan. No tänään tuli työkaveri ystävällisesti ruokatauolla sanomaan että sulla on sitten takakumi litassa, kun oli ohi kävellessä huomannut. Sitä sitten rupesin tutkimaan, ja kun sain sisärenkaan esiin niin totesin että se oli ratkennut aivan totaalisesti itsekseen. Ei siis riittänyt venymävara tässä tapauksessa, ehkä niillä sisärenkaiden kokomerkinnöillä on sitten kuitenkin jotain merkitystä.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Kyllä niillä on, mutta toiset venyy paremmin kuin toiset. Läskeissä kuten varmaan tiedät monet käyttää sisäkumina maatopyörän 26" x 2.7" sisureita renkaisiin jotka on 26" x 3.8" Tosin suhteessa se ei ole paljoa enempää kuin mitä sä teit, mutta silti.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja jviirret »

TMS kirjoitti:

ehkä niillä sisärenkaiden kokomerkinnöillä on sitten kuitenkin jotain merkitystä.

On niillä, aina alkavat vuotamaan jos sisuskumi on liian pieni päälykumin sisään.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja tm »

Kiitokset TMS kokemuksien jakamisesta. Eli itsellä on siis vaan ollut hyvää säkää noiden litkutettujen sisärenkaiden kanssa, kun eivät ole kivet oikeasti puhkoneet...

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Litkut ei toimi oikein kovassa vauhdissa kun neste vaahtoontuu ja jakautuu suht tasaisesti pitkin sisurin sisäosaa kiitos keskipakoisvoiman. Kinnerissä ei myös huomaa kun menee puhki ja pääse pysäyttämään tai hidastamaan pyörää sillon kun menee puhki jotta litkulla olis paremmin mahdollisuus toimia.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2040
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Wacky kirjoitti:

Litkut ei toimi oikein kovassa vauhdissa kun neste vaahtoontuu ja jakautuu suht tasaisesti pitkin sisurin sisäosaa

Milloin siis litkut tomivat parhaiten?
a) seisahduksissa
b) hitaassa vauhdissa
c) kovassa vauhdissa

Onko litkuista jotain oikeaa hyötyä?

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Wacky kirjoitti:

Litkut ei toimi oikein kovassa vauhdissa kun neste vaahtoontuu ja jakautuu suht tasaisesti pitkin sisurin sisäosaa kiitos keskipakoisvoiman.

Ei ole pyörän litkuista kokemusta, mutta autojen paikkausvaahdon suihkuttamisen jälkeen pitää nimenomaan ajaa hetki että aine leviää tasaisesti ja löytää näin reikään. Helposti niillä ajetaan kinnerinopeuksia.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja Wacky »

ajarmala kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

Litkut ei toimi oikein kovassa vauhdissa kun neste vaahtoontuu ja jakautuu suht tasaisesti pitkin sisurin sisäosaa

Milloin siis litkut tomivat parhaiten?
a) seisahduksissa
b) hitaassa vauhdissa
c) kovassa vauhdissa

Onko litkuista jotain oikeaa hyötyä?

Parhaiten paikkaa jos pysäytät ja käännät renkaan reikä kohta alas, riippuu sitten ihan reigän koosta että että paikkaako kovin helposti. Olen saanut läskeihin sepelistä sellaisen reijän ettei meinannut millään saada paikattua, renkaasta tuli ulos varmaan lähemmän desilitra litkua ennen kuin pumppauksen yhteydessä meni sitten umpeen, eli aina se ei tunnu toimivan kunnolla mutta kun saa paikattua niin paikka pitää. Toisinaan sitten menee tukkoon samantien ennen kun ehtii tehdä mitään. Vaimolla esim. kuului vain sihahduksia renkaista yhdellä kotimatkalla. Aine siis paikkas joka kierroksella sepelin sirpaleen syntymän pienen reijän "heti". Kyllähän se sepelin sirpale oli kaivettava sieltä pois, mutta vasta kotona. Itselläni on tammikuusta lähtien ollut sepelin pala sisärenkaan sisällä kun se työmatkalla työntyi sinne asti. Sisurissa ei ole reikää kiitos litkujen, mutta ulkorenkaan läpi menee n. 3 mm leveä viilto josta sirpale oli sinne uponnut.

Eli paras paikkaus tulos on pysähtyessä, mutta voi toimia kovassakin vauhdissa kunhan pistää riittävästi ainetta renkaisiin.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Kaitsu62
Viestit: 57
Liittynyt: 11 Marras 2012, 11:21
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja Kaitsu62 »

ajarmala kirjoitti:

...
Onko litkuista jotain oikeaa hyötyä?

Täältä http://www.notubes.com/help/index.aspx?video=3 vaikka ensimmäinen video Puncture Demo, asennusohjeissa on myös mallia litkun levittämisestä.

Uusilla renkailla litku ei aina tartu renkaan sisäpintaan.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 997
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja TMS »

Wacky kirjoitti:

Kyllä niillä on, mutta toiset venyy paremmin kuin toiset. Läskeissä kuten varmaan tiedät monet käyttää sisäkumina maatopyörän 26" x 2.7" sisureita renkaisiin jotka on 26" x 3.8" Tosin suhteessa se ei ole paljoa enempää kuin mitä sä teit, mutta silti.

Niin no näistä kokeiluista ja kokemuksista rohkaistuneena ajattelin kokeilla josko aika paljon pienempikin ero toimisi. Mutta ei siis toiminut tällä kertaa.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 997
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja TMS »

Wacky kirjoitti:

Vaimolla esim. kuului vain sihahduksia renkaista yhdellä kotimatkalla. Aine siis paikkas joka kierroksella sepelin sirpaleen syntymän pienen reijän "heti". Kyllähän se sepelin sirpale oli kaivettava sieltä pois, mutta vasta kotona. Itselläni on tammikuusta lähtien ollut sepelin pala sisärenkaan sisällä kun se työmatkalla työntyi sinne asti. Sisurissa ei ole reikää kiitos litkujen, mutta ulkorenkaan läpi menee n. 3 mm leveä viilto josta sirpale oli sinne uponnut.

Siis teillä on toiminut sisärenkaan litkutus niin että se on oikeasti paikannut sen reiän? Ja siis Stanin litkulla? Muuallakin kuin läskipyörässä? On se kumma ettei omalla kohdalla tominut alkuunkaan, vaikka tiistainen reikähän oli tietääkseni vasta ensimäinen tapaus omalla kohdalla (mistä sen tietää jos vaikka oikea eturengas on paikkaantunut vaikka viisi kertaa tänä aikana, se selviää vasta kun katsastan miltä sisärengas näyttää). Jostain netin syövereistä luin näin jälkikäteen sellaisen jutun että nimenomaan Stanin litku ei toimi hyvin sisärenkaaseen laitettuna, vaan vain ilman sisärengasta käytettynä. Tiedä sitten miksi? Jotkin toiset tökötit toimisivat sitten sisärenkaaseen laitettuna paremmin.

No mutta kun esim CRC:n asiakasarvosteluja lukee näistä valmiiksi litkutetuista sisärenkaista (joku dr. sludge tai jotain sinne päin), niin toiset hehkuttaa että puhkeamiset loppui kuin seinään ja toiset sanoo että ei toiminut alkuunkaan. Kun tietäisi että mikä muuttuja sen toimimattomuuden tai toimivuuden aiheuttaa...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Jeesus teippi pelastaa

Viesti Kirjoittaja jori »

Työkaveri kertoi pitkään jo käyttäneensä neljää kierrosta jeesusteippiä ulkorenkaan sisäpuolella pistosuojakerroksena. Toimii kuulemma erittäin hyvin. Sanoi repivänsä teipin pituussuuntaan suikaleeksi, jonka sitten liimaa kulutuspinnan sisäpuolelle. Ajanut monta talvea pitkähköä 25 km työmatkaa ilman tappajasepelivaurioita sisärenkaissa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Jeesus teippi pelastaa

Viesti Kirjoittaja tm »

jori kirjoitti:

Työkaveri kertoi pitkään jo käyttäneensä neljää kierrosta jeesusteippiä ulkorenkaan sisäpuolella pistosuojakerroksena...

Jesari pelastaa :) . Mangon takarenkaassa huomasin eilen sepelin tekemän viillon/reiän, sisärengas näkyi ulos. Ei ollut vielä puhjennut, eli ei tietoa olisiko litku paikannut tässä tapauksessa vai ei. Ajattelin laittaa paikan ulkorenkaan sisäpintaan, mutta taidankin kokeilla nyt tuota teippijuttua.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 997
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja TMS »

No mutta kuinka ihmeessä se jesari niin hyvin toimisi, eihän se ole erityisen kestävää tuollaisille leikkaville voimille?

No mutta rengasasioista toisenlaisiin ongelmiin. Eli tänään huomasin ketjuja rasvatessa että iskarin yläpään alumiinisessa kiinnitysosassa oli murtuma. Eli siis jo toinen alumiiniosa josta löytyi murtuma. Eturungostahan löytyi kaatumiskorjauksen yhteydessä aikanaan murtuma. Ohessa vielä kuvat uudesta murtumasta. Olin yhteydessä hollantiin asiasta ja lupasivat laittaa uuden vahvemman osan vanhan tilalle. Ei kuulemma ollut ensimmäinen murtuma samassa paikassa. Onhan noita netissä aiemminkin raportoitu.

Liitteet
IMG_3073_p.jpg
IMG_3073_p.jpg (108.09 KiB) Katsottu 3540 kertaa
IMG_3071_p.jpg
IMG_3071_p.jpg (88.36 KiB) Katsottu 3540 kertaa
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Strada velomobiili

Viesti Kirjoittaja jori »

TMS kirjoitti:

No mutta kuinka ihmeessä se jesari niin hyvin toimisi, eihän se ole erityisen kestävää tuollaisille leikkaville voimille?

Saattaisi olla se joka väliin jäävä liima, joka pysäyttää viiltämisen. Vrt. juuston leikkaaminen veitsellä. :roll:

TMS kirjoitti:

No mutta rengasasioista toisenlaisiin ongelmiin. Eli tänään huomasin ketjuja rasvatessa että iskarin yläpään alumiinisessa kiinnitysosassa oli murtuma. Eli siis jo toinen alumiiniosa josta löytyi murtuma. Eturungostahan löytyi kaatumiskorjauksen yhteydessä aikanaan murtuma. Ohessa vielä kuvat uudesta murtumasta. Olin yhteydessä hollantiin asiasta ja lupasivat laittaa uuden vahvemman osan vanhan tilalle. Ei kuulemma ollut ensimmäinen murtuma samassa paikassa. Onhan noita netissä aiemminkin raportoitu.

Hitsin päästä lähtenyt. Tuohon kohtaan tulee iso jäykkyysero korvakkeellisen kohdan ja suoran kohdan välille. Siitä sen kuuluikin hajota. Eikös Mangossa tuo putki ole vain suora ja sitäpaitsi lasikuitua. Voisitko ottaa vielä kuvan niin, että näkyy, miten takaiskari kuormittaa tuota kohtaa, jotta saamme vähän lisää konstruktiivista oppia tästäkin murtumasta.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin