Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja jori »

Eikös sivuvetodeltassasi ole lyhyemmät. E vaan huomaa, kun olet niin tottunut lyhyisiin. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

joonas
Viestit: 147
Liittynyt: 02 Touko 2012, 20:23

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja joonas »

Syväri kirjoitti:

Ollaanpas sitä nyt niin kampiuskovaisia että :D

No.. uskonnosta on kyse silloin kun asioita ei voi todentaa. Uskonnossa asioiden, joita ei voi varmistaa, uskominen, on itseisarvo. Olivatpa nämä asiat kuinka käsittämättömia tahansa, niin hyvä uskovainen uskoo kyseenalaistamatta.

Kampien kohdalla kaikki on kokeiltavissa ja todennettavissa. Tällä kokemuksella voisikin kutsua paremminkin kampitietäjäksi kuin kampiuskovaiseksi :D

jviirret kirjoitti:

Nämä painojutut sitten ulosmitataan kun lyhyillä kammilla runkoputki ja ketju ovat pidemmät.

Runkoputken pituuden suhteen olet tosiaan oikeassa sillä erotuksella että esim 170->100mm=70mm pätkä runkoputkea taitaa painaa vähemmän kuin 2x70mm pätkä kampea, vaikka alumiinia onkin? (pikaisesti laskettuna kampi jos puhdasta alumiinia: n.10g/cm, runkoputki: n.8g/cm. Eli hurja n.2g säästö/cm :D +kevyemmät rattaat tietty) Lyhytkampisessa kampia voisi varmaankin myös keventää entisestään heikentämällä harkitusti.

Ketjuja ei tarvi pidentää koska rattaat on pienemmät.

jviirret kirjoitti:

-Liikkeelle lähdöt hankalempia. Ensimmäisen polkaisun aikana pyörään pitäisi saada sen verran vauhtia että ehtii toisen jalan nostaa polkimelle. Lyhyellä kammella tämä polkaisu on lyhyempi ja sen aikana saavutettu nopeus hitaampi. Ero ylämäkeen lähdössä, soralla/talvella ja matalassa pyörässä huomattava, vaikka en ole verrannut kuin 152 ja 175mm kampia.

Olen vertaillut 75-125mm kampia, eikä liikkeelle lähdössä ole mitään varsinaisia ongelmia edes samalla pitkille kammille tarkoitetulla vaihteistolla. Toki pidemmillä kammilla liikkeelle lähtö on hieman helpompaa. Erityisesti on enemmän aikaa sihdata ja lukita jalka polkimelle, mutta 105mm kampi riittää tähän ihan hyvin :) (Huom pyöräni on vakaa hitaissa vauhdeissa. Pystyn ongelmitta ajamaan rentoa kävelyvauhtia kun nostan selkäni penkistä.)

jviirret kirjoitti:

-Lyhyiden kampien saatavuus ja valikoima paljon heikompi.

No mulla on kohta vehkeet kasassa niin voi tilata lyhkäset custom-kammet kohtuurahalla :D

jviirret kirjoitti:

-Vispaaminen on inhottavaa, jos ei ole tarkoitus hikipäässä urheilla vaan päästä pisteestä a pisteeseen b mukavasti ja hikoilematta. Huomaan että olet vertailuissasi keskittynyt enempi maksimaalisiin suoritus arvoihin ja jättänyt nämä tunnepuolen asiat vähemmälle. vrt. kävely, ei ole mukava harppoa, vaikka joku "pää punaisena" väittäisi että kengät kuluu vähempi ku ottaa pidempiä askelia :D

Kuten Jorikin mainitsi, lyhyillä vispaaminen ei ole inhottavaa. Satasen kadenssi 90mm tuntuu hitaalta ja vääntävältä. Olennaista tässä on poljinympyrän kehän pieneneminen. Jala liikkuvat lyhyemmän matkan per kierros joten poljinten eli jalkojen nopeus ei kasva, vaikka kadenssi kasvaa.

Eli aivan kuin kävely-esimerkissäsi: pitkillä kammilla meno on kuin harppoisi "pää punaisena" kun lyhkäsillä mennään normiaskelia :)

Ja olen kyllä paljon kiinnittänyt huomiota tunnepuoleen. Pitkät kammet nimenomaan tuntuu agressiivisilta kun lyhyet taas lepposilta kun jalkoja ei tarvi liikuttaa niin paljon. Mutta ero nimenomaan vain tuntuu, ei näy mittarissa. En keskity koeajossa "maksimitehoihin" vaan katson tilannetta pääasiassa liikennepyöräilyn kannalta eli ripeästi paikasta a paikkaan b liikoja repimättä. Selkähiki nyt tulee tollasella penkillä ennen ku pääsee pihasta pois :D

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:

Eikös sivuvetodeltassasi ole lyhyemmät. E vaan huomaa, kun olet niin tottunut lyhyisiin. :)

Heh, niin onkin 140 mm mutt kauheesti en huoma eroa noissa pituuksissa mutt voi johtuu siitä ett on muutenkin niin erilaiset pyörät ja varustukset.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja jori »

joonas kirjoitti:
Syväri kirjoitti:

Ollaanpas sitä nyt niin kampiuskovaisia että :D

No.. uskonnosta on kyse silloin kun asioita ei voi todentaa. Uskonnossa asioiden, joita ei voi varmistaa, uskominen, on itseisarvo. Olivatpa nämä asiat kuinka käsittämättömia tahansa, niin hyvä uskovainen uskoo kyseenalaistamatta.

Kampien kohdalla kaikki on kokeiltavissa ja todennettavissa. Tällä kokemuksella voisikin kutsua paremminkin kampitietäjäksi kuin kampiuskovaiseksi :D

Niin, tavallaan me lyhytkampisilla ajavat olemme niitä, joilla on muutakin kuin pelkkä usko tukenamme. Kun kokeilee, saa kokemuksen ja on sitten kokemuksen verran pelkkää uskoa tukevammalla pohjalla. Olen silti ihan mielelläni kampiuskovainen ja saarnaan lyhytkampisuuden ihanuuksista aina tilaisuuden tullen. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja terppa »

joonas kirjoitti:

Kampien kohdalla kaikki on kokeiltavissa ja todennettavissa. Tällä kokemuksella voisikin kutsua paremminkin kampitietäjäksi kuin kampiuskovaiseksi :D

jviirret kirjoitti:

-Liikkeelle lähdöt hankalempia. Ensimmäisen polkaisun aikana pyörään pitäisi saada sen verran vauhtia että ehtii toisen jalan nostaa polkimelle. Lyhyellä kammella tämä polkaisu on lyhyempi ja sen aikana saavutettu nopeus hitaampi. Ero ylämäkeen lähdössä, soralla/talvella ja matalassa pyörässä huomattava, vaikka en ole verrannut kuin 152 ja 175mm kampia.

Olen vertaillut 75-125mm kampia, eikä liikkeelle lähdössä ole mitään varsinaisia ongelmia edes samalla pitkille kammille tarkoitetulla vaihteistolla. Toki pidemmillä kammilla liikkeelle lähtö on hieman helpompaa. Erityisesti on enemmän aikaa sihdata ja lukita jalka polkimelle, mutta 105mm kampi riittää tähän ihan hyvin :) (Huom pyöräni on vakaa hitaissa vauhdeissa. Pystyn ongelmitta ajamaan rentoa kävelyvauhtia kun nostan selkäni penkistä.)

Sinä olet varmaan yksi parhaista kampitietäjistä Suomenmaassa kun olet niin paljon eri pituisia testannut :wink: Toisessa pyörässä minulla on 152 milliset ja sillä ajan myös talvella ja talviajossa liikkellelähdöt ei ole tuottaneet mitään ongelmaa, talviajossa isompi ongelma (pehmeässä) on pito mutta tämäkin korjaantuisi kunnon nappulanastarenkaalla, toisaalta kun pito vetävältä pyörältä lähtee vauhdissa niin lyhyemmillä kammilla on helppompi vispata hurjalla kadenssilla ohi pehmeän kohdan. Ajaminen onnistuu 4 km/h vauhdilla eli olisiko Pioneerikin vakaa ajettava? Tosi matalasta ja makaavasta asennosta talvella ei ole kokemusta.

joonas kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

-Lyhyiden kampien saatavuus ja valikoima paljon heikompi.

No mulla on kohta vehkeet kasassa niin voi tilata lyhkäset custom-kammet kohtuurahalla :D

jviirret kirjoitti:

-Vispaaminen on inhottavaa, jos ei ole tarkoitus hikipäässä urheilla vaan päästä pisteestä a pisteeseen b mukavasti ja hikoilematta. Huomaan että olet vertailuissasi keskittynyt enempi maksimaalisiin suoritus arvoihin ja jättänyt nämä tunnepuolen asiat vähemmälle. vrt. kävely, ei ole mukava harppoa, vaikka joku "pää punaisena" väittäisi että kengät kuluu vähempi ku ottaa pidempiä askelia :D

Kuten Jorikin mainitsi, lyhyillä vispaaminen ei ole inhottavaa. Satasen kadenssi 90mm tuntuu hitaalta ja vääntävältä. Olennaista tässä on poljinympyrän kehän pieneneminen. Jala liikkuvat lyhyemmän matkan per kierros joten poljinten eli jalkojen nopeus ei kasva, vaikka kadenssi kasvaa.

Eli aivan kuin kävely-esimerkissäsi: pitkillä kammilla meno on kuin harppoisi "pää punaisena" kun lyhkäsillä mennään normiaskelia :)

Ja olen kyllä paljon kiinnittänyt huomiota tunnepuoleen. Pitkät kammet nimenomaan tuntuu agressiivisilta kun lyhyet taas lepposilta kun jalkoja ei tarvi liikuttaa niin paljon. Mutta ero nimenomaan vain tuntuu, ei näy mittarissa. En keskity koeajossa "maksimitehoihin" vaan katson tilannetta pääasiassa liikennepyöräilyn kannalta eli ripeästi paikasta a paikkaan b liikoja repimättä. Selkähiki nyt tulee tollasella penkillä ennen ku pääsee pihasta pois :D

Saatavuus on huonompaa mutta onneksi pyörätohtorilta 152 millisiä saa vakiona jos keskiölaakerin pää on vaan neliskanttinen. Optimaan joudun tekemään/teettämään lyhennyksen mutta koska toistaiseksi ajaminen on vienyt kaiken energian niin Optimassa mennään 175 millisillä ja siitäpä saa hyvän vertailupohjan: lyhyisiin tottuu parissa kilometrissä mutta kun lomareissun jälkeen hyppäsin jälleen pitkäkampiseen niin vasta vajaan 100 km jälkeen tottui ja jalat tuntuu rasittuvan enemmän, minun mielestä lyhyillä (tai nykyään kai keskipitkillä :) ) kammilla vispaaminen on paljon mukavampaa. Huippukadenssi näköjään kehittyy kilometrien myötä, viimevuonna taisi olla 132 ja tänä vuonna 142. Hollannista http://alligt.nl/ saisi myös 140 millisiä valmiina ja vähän kiinnostaisi testata, nykysetillä 38 piikkisellä eturattaalla pystyy vähän päivästä riippuen polkemaan 55-58 km/h eli toisin sanoen kadenssi on kehittynyt niin ettei toista eturatasta ko. pyörässä enää välttämättä tarvitse (takapakka 11-36). Jos tuo 140 millinen olisi vielä parempi niin sen kaveriksi voisi tehdä ovaalin rattaan semmoisella piikkimäärällä, että se vastaisi nykyisiä välityksiä mutta se on ensi talven projekteja....

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Mullakin on tohtorin:

Kuva

kampisarja DOTEK ilman ratasta 110 jako pituus 152 mm hinta 15 euroa

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Viikon päästähän se Nokialla nähdään minkä pituisilla kammilla ne parhaat tulokset tulee :wink:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jviirret kirjoitti:

Viikon päästähän se Nokialla nähdään minkä pituisilla kammilla ne parhaat tulokset tulee :wink:

Jukka

Mä aion mennä vasta kahden viikon päästä. Eiköhän se ole kuisteskin kuskista kiinni, eikä pelkistä kammista :)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Viikon päästähän se Nokialla nähdään minkä pituisilla kammilla ne parhaat tulokset tulee :wink:

Eikös kuitenkin kahden viikon päästä. Pitää käydä virossa ensin harjoittelemassa.

Taitavat kaikki, joilla on kilpapyöräilijätausta, ajavan pitkillä 170 + kammilla. Terpalla on harjoituskilometrejä paljon, mutta kammet ovat tuollaiset keskipitkät ja PW ajaa tietenkin myös keskipitkillä. Onko vielä muita?

Minä taidan olla ainut, jolla on oikeasti lyhyet kammet (115 mm), mutta minulla ei ole tyypilliseen tapaani muuta harjoituskilometrejä, kuin hyötyajoa, jonka kokonaismäärä tänä vuonna varmasti kolminkertaistuu viron reillulla. :oops:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja terppa »

jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Viikon päästähän se Nokialla nähdään minkä pituisilla kammilla ne parhaat tulokset tulee :wink:

Taitavat kaikki, joilla on kilpapyöräilijätausta, ajavan pitkillä 170 + kammilla. Terpalla on harjoituskilometrejä paljon, mutta kammet ovat tuollaiset keskipitkät ja PW ajaa tietenkin myös keskipitkillä. Onko vielä muita?

Minä kun olen lainapelillä (Wav tai Mango) niin en kammen pituutta pääse valkkaamaan eli 170 millisillä vissiinkin mennään. Siihen en osaa ottaa kantaa pääseekö lyhyillä kammilla nopeampaa, ehkä pääsee, ehkä ei? se omalta kohdalta selviää kun Optimaan saan "keskipitkät" ja tulee vähän näppituntumaa.

Se on kuitenkin taivahan tosi, että pitkäkampisella on suurempi mahdollisuus saada sellainen rasitusvamma polviin, että 12 h kisa menee pipariksi, no mäkiähän Nokialla ei ole kuin pieni nyppylä mutta kumminkin. Tänään olen kummallakin pyörällä ajanut ja kyllä se on niin, että pitkäkampisen kanssa mieluummin polvitukia käytän jos vähänkään reippaammin mäen aikoo nousta, lyhytkampisen kanssa ei ole niin väliä vaikka se on reilusti painavampi. Eli omalta kohdalta mukavuus ja vähempi rasittavuus on se juttu miksi lyhkäisillä haluan ajaa. Voi olla, että eri ihmiset tykkää ajaa eri tyylillä, toiset vääntämällä mutta minun reisimoottorit on kierroskoneita :)

Nopeuteen Pioneerissa saattaisi vaikuttaa positiivisesti se, että etukatteen alaosasta voi tehdä peittävämmän kun jalka ei nouse niin ylös eli enemmän ilmaa ohjautuu katteen/tuulilasin avulla kuskin yli.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja PW »

Tuleeks tähän joku sääntö mitkä on lyhytkampisten , keskilyhyiden ja pitkien rajat ? :wink:

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Tuleeks tähän joku sääntö mitkä on lyhytkampisten , keskilyhyiden ja pitkien rajat ? :wink:

Joo, dynaamisesti siten, että kun Joonas siirtyy 30 mm kampiin, ruvetaan satamillisiä sanomaan keskimittaisiksi. ;)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

joonas
Viestit: 147
Liittynyt: 02 Touko 2012, 20:23

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja joonas »

Jo toiseen kertaan viikon parin sisällä takakumi tyhjennyt itsestään parvekkeella :| Molemmilla kerroilla reikä vanteen puolella. Ekalla kerralla venttiilin vieressä ja nyt uudella sisäkumilla renkaan alimmaisessa kohdassa, luultavasti pinnanipukan puhkaisemia molemmat. Laitoin toisen suojapannan vanteen pohjalle edellisen päälle. Toivottavasti ei hajoa taas. Takarenkaan asettelu jotenkin suoraan on ikävä homma.

joonas
Viestit: 147
Liittynyt: 02 Touko 2012, 20:23

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja joonas »

Noniin.. nyt kun on vajaa 100 tullut ajettua 105millisillä niin on taas kokemusta rikkaampi. Näillä pitemmillä kammilla kiihdytykset on tosiaan kovempia. Sain myös nopeutta useessa kohdassa muutaman kilsan tunissa enemmän ilman enempiä pinnistelemättä ja keskinopeus vaikutti nousevan kilsan pari tunissa. Jalat tosin saa ajettua loppuun. Näillä on helpompi polttaa voimavarat lyhyemmässä ajassa vähän tahtomattaankin.

Osa onnesta johtunee siitä että vaihteet sopii paremmin tälle pitudelle. 38 eturattaalla ja 28 takarataalla liikkeellelähtö on just sopivan kankeeta, että on aikaa sihdata jalka lukkoon. Myös mäen kiipeeminen käy sutjakammin kun antaa palaa, mutta jalat tosiaan saa kyllä tyhjennettyä mehuista ihan eri tavalla kuin lykäsemmillä kammilla, joilla olis varmaan voinu ajaa kuuhun ja takas väsymättä.

Vaati kuitenkin useemman päivän ja tuon vajaa 100 että näihin tottu (jollain tapaa). En kyllä suunnittele pidempiin siirtymistä tai edes 105 millisiin jäämistä vaan lähinnä jotain 90 ja 105 väliltä. Mukavuus on tärkeätä ja vaikka näihin tottu (aluksi oli aika ikävät pyörittää) niin vähän lyhkäsempiä kaipaa edelleen. Nyt pitäs jotenkin askarrella 100mm kammet kokeeksi.

joonas
Viestit: 147
Liittynyt: 02 Touko 2012, 20:23

Re: Simppeli ja mukava nojakki... mutta miten?

Viesti Kirjoittaja joonas »

Taas oli takarengas lauennut itsestään parvekkeella :shock: Tällä kertaa edellinen paikka oli revähtänyt reunasta. Pitää ostaa joku kunnon kiinalainen paikkasarja tuon englantilaisen roskan tilalle. Nyt saa sitte jännittää millon tuo saman paikkasarjan sama paikka samaan kohtaan laitettuna antaa periksi :| ...taidan pitää pyöran ainakin pois ihan suorasta auringonporotuksesta. Taitaa kovat lämpötilat olla yksi syy.

Vastaa Viestiin