Nojapyörällä 100 mph ?

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

Syväri kirjoitti:

Noniin, MINÄ en aerodynamiikasta ymmärrä juuri mitään mutta isot pojat kertoi että pituuskin lisää ilmanvastusta enemmän kuin luulisi. Lisäksi tulee sitä sivutuuliherkkyyttä.

Voitasko siirtyä puhumaan kilowateista, hv:t on vanhanaikaisia ja vaatii aina muuntamisen laskukaavoihin.

2kw kennoista, 1kw/polkija maksimiteho n. 30 sekunniksi jonka kiihdytyksen loppu vaatii (ne reidet ei tosin mahtuis laitteeseen sisälle)

Millaiset ilmanvastuskertoimet aiot saavuttaa? Vierintävastus on huomattava tekijä myös, 4 rengasta ja kuormaakin on paljon.

Toivoisin myös että päätät teetkö arkiajoneuvon tai ennätyslaitteen niin keskustelussa olisi jotain järkeä.

Mielestäni marssijärjestys olisi ensin ennätys ja sen tuoman julkisuuden siivittämä lainahanat aukee ja tehtaan perustaminen arkiajoneuvolle olisi helppoa ! Se olisi luonnollisesti sitten istumajärjestykseltään vastaava, mutta käytännöllisempi. Ilmanvastuskerroin ei ole ihan puolta tuosta Vectorista. Huomasin tämän koon tuoman edun jo lentokonesuunnitelmissani..1 paikkainen pieni kone aiheuttaa suhteessa isomman vastuksen...jopa puolet enemmän ( ja ylikin, jos verrataan todella isoon koneeseen ).

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

Syväri kirjoitti:

2kw kennoista, 1kw/polkija maksimiteho n. 30 sekunniksi jonka kiihdytyksen loppu vaatii (ne reidet ei tosin mahtuis laitteeseen sisälle)
Kuva
Pahoittelen järkyttävää kuvaa :D

Maksimi teho 11 hv todellakaan ei tarkoita sitä että 24 tuntia menisi 11 hv:lla..vaan jo kuten optimistx kertoi muutama minuutti pitäisi sellasen kundin jolla habaa on räjähtävästi tuottaa 2 heppaa kyetä polkemaan muutamia minuutteja 280-400 wattin teholla ( joku saattaa kelata 250 ja toinen 450 wattia ). Tällöin aurinkoavusteisesti 100 mph olisi saavutettavissa. Ilman aurinkoa taas sitten hissun kissun vauhtia kiihdyttämällä lopuksi räjähtävällä teholla 1100 wattia ( esim almäkeen alkuvauhdit ja tasaisella muutaman minuutti ). Onhan Battle Mountainkin 2/3 astetta alamäkeä !

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Lizard100 kirjoitti:

Joo no mulla on serkun poika joka on ajanut pystypyörällä 50 km/t tunnin.

.

Liekö Suomalainen. Onnea siinä tapauksessa, koska Terohan ajoi rikki kesällä sen Hannuksen tunnin ajon SE:n. Tulos taisi olla 45.67 km/h. Tulosparannus on siis huomattava.

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Lizard100 kirjoitti:

...1 paikkainen pieni kone aiheuttaa suhteessa isomman vastuksen...jopa puolet enemmän ( ja ylikin, jos verrataan todella isoon koneeseen ).

Suhteessa mihin? Istumapaikkoihinko? Kulkuneuvon pituuteen? 100-paikkaisen bussin ilmanvastuskerroin jaettuna istumapaikkojen lukumäärällä on tosi pieni. 400-paikkaisen jumbojetin myös pieni istumapaikkaa tai pituusmetriä kohti; samoin VR:n Pendolinon. Ehkä tarkoitit jotain muuta suhdetta?

Käännetäänpä asiaa hieman toisiin näkökulmiin, jos ennätysyritys on etualalla.

Jos ihmistä aiotaan kuljettaa sähkön avulla suurella nopeudella, ei nopeus 100 mailia tunnissa hetkellisesti ole mitenkään merkittävä saavutus. Ultrakondensaattoreilla ja/tai kevyillä akuilla saadaan sähkömoottoriin tehoa lähes ilman rajaa (moottorin kuumentuminen on rajana), eikä ajoneuvon paino kohoa pahaksi. Ei silloin edes tarvitse ilmanvastusta liiemmälti ajatella. Tavallinen moottoripyörän runko tai perushenkilöauton kori riittää.

Jos luetaan otsikko "Lassi suhautti sähkömoottoripyörällä 220 km/h" tai "sähkömoottoriauto kiisi 220 km/h pitkin autobahnia", niin ei ymmärtääkseni sille juurikaan korvaa lotkauteta. Eihän siinä ole oikeastaan mitään uutta ja ihmeellistä. Jos akut ja ultrakondensaattorit on ladattu sähköllä (verkosta, auringosta, tuulesta,..) ennen ajoa tai osin ajon aikana sähköä lisäilty, niin so what?

Nopeus"ennätystä" ei ole edes vaikea tehdä. Ei semmoisella saada rahaa autotehtaan perustamiseen.

Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

Pastori kirjoitti:
Lizard100 kirjoitti:

Joo no mulla on serkun poika joka on ajanut pystypyörällä 50 km/t tunnin.

.

Liekö Suomalainen. Onnea siinä tapauksessa, koska Terohan ajoi rikki kesällä sen Hannuksen tunnin ajon SE:n. Tulos taisi olla 45.67 km/h. Tulosparannus on siis huomattava.

Nyt hän on sittem varmaankin syöttänyt mulle pajunköyttä..olisiko ollut 45 km/t sitten ? Eikä hän ole ollut kuin 4. SM-kisoissa parhammillaan.

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

optimistx kirjoitti:
Lizard100 kirjoitti:

...1 paikkainen pieni kone aiheuttaa suhteessa isomman vastuksen...jopa puolet enemmän ( ja ylikin, jos verrataan todella isoon koneeseen ).

Suhteessa mihin? Istumapaikkoihinko? Kulkuneuvon pituuteen? 100-paikkaisen bussin ilmanvastuskerroin jaettuna istumapaikkojen lukumäärällä on tosi pieni. 400-paikkaisen jumbojetin myös pieni istumapaikkaa tai pituusmetriä kohti; samoin VR:n Pendolinon. Ehkä tarkoitit jotain muuta suhdetta?

Käännetäänpä asiaa hieman toisiin näkökulmiin, jos ennätysyritys on etualalla.

Jos ihmistä aiotaan kuljettaa sähkön avulla suurella nopeudella, ei nopeus 100 mailia tunnissa hetkellisesti ole mitenkään merkittävä saavutus. Ultrakondensaattoreilla ja/tai kevyillä akuilla saadaan sähkömoottoriin tehoa lähes ilman rajaa (moottorin kuumentuminen on rajana), eikä ajoneuvon paino kohoa pahaksi. Ei silloin edes tarvitse ilmanvastusta liiemmälti ajatella. Tavallinen moottoripyörän runko tai perushenkilöauton kori riittää.

Jos luetaan otsikko "Lassi suhautti sähkömoottoripyörällä 220 km/h" tai "sähkömoottoriauto kiisi 220 km/h pitkin autobahnia", niin ei ymmärtääkseni sille juurikaan korvaa lotkauteta. Eihän siinä ole oikeastaan mitään uutta ja ihmeellistä. Jos akut ja ultrakondensaattorit on ladattu sähköllä (verkosta, auringosta, tuulesta,..) ennen ajoa tai osin ajon aikana sähköä lisäilty, niin so what?

Nopeus"ennätystä" ei ole edes vaikea tehdä. Ei semmoisella saada rahaa autotehtaan perustamiseen.

Niin tuo mun väittämä istumapaikoista suhteessa vastukseen toteutuu vain jos sitä yritetään..Boeing 747:ssä on saman verran tilaa matkatavaroille kuin ihmisille samoin junissa varmaan..busseista ei edes yritetä tehdä pienivastuksisia.
Blogissani on aurinkoenergia/polkumatkustajaleko jossa frontal area per matkustaja on 0,42 m2. Alla yksipaikkainen joka on tosi minimalistinen..vertaa siihen.

Riippuu otsikoinnista.."Suomi päästä päähän polkemalla 12 tunnissa..rengas puhkesi 2 kertaa !"

Maailma kohisee; "Kiimingin juniorit tekivät 3 uutta maailmanennätystä MOJAVEssa; polkuautolla kovempaa kuin lentokoneella tai pikajunalla !"

Mutta siinä olet oikeassa että mikä tahansa ennätys ei oikeuta juuri paljon mihinkään..ja unohtuu helposti.

Liitteet
0.74 frontal area
0.74 frontal area
1_1_1_FRONTAL_lo_d.jpg (74.27 KiB) Katsottu 2638 kertaa
poljettava leko 30-luvulta
poljettava leko 30-luvulta
HV-1_MUFLI.png (16.73 KiB) Katsottu 2642 kertaa
maailman nopein alle 300 kg leko
maailman nopein alle 300 kg leko
05.jpg (37.31 KiB) Katsottu 2642 kertaa
koulutyö kaliforniassa
koulutyö kaliforniassa
sohh-project-1.jpg (126.76 KiB) Katsottu 2642 kertaa
Pienivastuksisin leko !
Pienivastuksisin leko !
vmabprobe.jpg (15.36 KiB) Katsottu 2642 kertaa
Viimeksi muokannut Lizard100, 12 Marras 2012, 09:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

optimistx kirjoitti:

Nopeus"ennätystä" ei ole edes vaikea tehdä.

Kyllä se nyt jotakin vaatii, mutta 100mph sähköautolla ei ole mikään ennätys, pitäisi tähdätä 3x nopeuteen:
http://www.ev.com/knowledge-center/educ ... 0-mph.html

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

jviirret kirjoitti:
optimistx kirjoitti:

Nopeus"ennätystä" ei ole edes vaikea tehdä.

Kyllä se nyt jotakin vaatii, mutta 100mph sähköautolla ei ole mikään ennätys, pitäisi tähdätä 3x nopeuteen:
http://www.ev.com/knowledge-center/educ ... 0-mph.html

Se on totta akuilla mennään huimaa vauhtia ja polttokennoilla..aurinkoenergialla paljon hiljempaa.

Erona vaan on se että aurinko-/lihasvoima-autolla ei olla riippuvaisia arabien ja venäläisten öljystä eikä uudesta ydinvoimalasta ( eikä ole turvallisuusriski kuten lipoakut ja vetytankit jne ).

Tällainen ennenkuulumaton taloudellisuus ja ekologisuus on tietty niin uutta ettei se vielä kolahda.

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Lizard100 kirjoitti:

Se on totta akuilla mennään huimaa vauhtia ja polttokennoilla..aurinkoenergialla paljon hiljempaa.

Kai tuon maailmanenntäys auton akut voi ladata auringollakin, eikä se ennätys siitä yhtään huonone :roll:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

jviirret kirjoitti:
Lizard100 kirjoitti:

Se on totta akuilla mennään huimaa vauhtia ja polttokennoilla..aurinkoenergialla paljon hiljempaa.

Kai tuon maailmanenntäys auton akut voi ladata auringollakin, eikä se ennätys siitä yhtään huonone :roll:

Jukka

Sehän oli vetykäyttöinen auto..ei akuilla tuollaista energiaa saada.

Otsikoinnista vielä.."Ennätysauto on 5 paikkainen ja maksoi 3600 euroa rakentaa ja yhden talven käsityötunnit !" - Pojat ( ja yksi tyttö ) taistelevat nyt oikeudesta käyttää sitä tieliikenteessä koulumatkoihin. "Olisha tää sillee kiva ku ei maksa mittää ja pääsee motarila 100sta ajjaan !" :sanoo laitetta Mojavessa yli 200 km/t ohjastanut Karita Heikkilä Kiimingin lukiosta !

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Viesti Kirjoittaja optimistx »

jviirret kirjoitti:
optimistx kirjoitti:

Nopeus"ennätystä" ei ole edes vaikea tehdä.

Kyllä se nyt jotakin vaatii, mutta 100mph sähköautolla ei ole mikään ennätys, pitäisi tähdätä 3x nopeuteen:
http://www.ev.com/knowledge-center/educ ... 0-mph.html

Joo, hyvä tieto tuo.
Nopeus"ennätys"-sanassa on lainausmerkit siksi, että laatimalla ikiomat erikoiset säännöt suljetaan pois aiemmat ennätysyritykset kokonaan. Tyyliin "Tein nopeuden maailmanennätyksen 7 km/h lasten apupyörillä varustetun aurinkokennopyörän ylämäkiajossa soratiellä. Sallittuja kilpailupaikkoja Nuuksion Haukkalammen tie" . Ja sitten Iltasanomiin otsikko "Uusi uljas maailmanennätys Suomeen! Volvolle kilpailija?"

Lizard100
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 625
Liittynyt: 03 Marras 2012, 13:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Viesti Kirjoittaja Lizard100 »

optimistx kirjoitti:
jviirret kirjoitti:
optimistx kirjoitti:

Nopeus"ennätystä" ei ole edes vaikea tehdä.

Kyllä se nyt jotakin vaatii, mutta 100mph sähköautolla ei ole mikään ennätys, pitäisi tähdätä 3x nopeuteen:
http://www.ev.com/knowledge-center/educ ... 0-mph.html

Joo, hyvä tieto tuo.
Nopeus"ennätys"-sanassa on lainausmerkit siksi, että laatimalla ikiomat erikoiset säännöt suljetaan pois aiemmat ennätysyritykset kokonaan. Tyyliin "Tein nopeuden maailmanennätyksen 7 km/h lasten apupyörillä varustetun aurinkokennopyörän ylämäkiajossa soratiellä. Sallittuja kilpailupaikkoja Nuuksion Haukkalammen tie" . Ja sitten Iltasanomiin otsikko "Uusi uljas maailmanennätys Suomeen! Volvolle kilpailija?"

Niin nojakit eivät ole kyllä omiaan maastossa...mutta mutta samalla tekniikalla voidaan kyllä tehdä myös off road laite..nopeus rajoittunee sitten vain 50-60 km/t luokkaan ja maastossa tosiaan ehkä vain 7-30 km/t ( yhtään kovempaa ei pääse samoilla teillä volvollakaan..itseasissa volvo ei kulje lainkaan hillasoilla missä hyvin välitetty off road aurinkonojakki kulkisi keveytensä ansiosta ) !

Ilmailuhenkinen blogi; http://max3fan.blogspot.com
Työasiaan liittyvä blogi; http://a4worx.blogspot.com

Simplicate and add lightness !
-Ed Heineman

Our ignorance is not so vast as our failure to use what we know !

  • M. King Hubbert
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Viesti Kirjoittaja PW »

Tää on niin hauska "ketju" ett vois siirtää tuonne "Hyväntuulen ketjuun" huumoriosastolle :D :wink:

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Lizard100 kirjoitti:

...
Se on totta akuilla mennään huimaa vauhtia ja polttokennoilla..aurinkoenergialla paljon hiljempaa.

Erona vaan on se että aurinko-/lihasvoima-autolla ei olla riippuvaisia arabien ja venäläisten öljystä eikä uudesta ydinvoimalasta ( eikä ole turvallisuusriski kuten lipoakut ja vetytankit jne ).
...

Menee jo aika surrealistiseksi tämä keskustelu. Kun lapset ajavat julkisilla teillä 160 km/h rekisteröimättömällä tyyppikatsastamattomalla autolla Suomen päästä päähän, niin turvallisuusriskejä ei ole?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörällä 100 mph ?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Tää on niin hauska "ketju" ett vois siirtää tuonne "Hyväntuulen ketjuun" huumoriosastolle :D :wink:

Oma ennätys alallaan, liekö minkään projektin alulle laitto vaatinut näin paljon foorumilla todistelua. :lol:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Lukittu