Sivu 12/13

Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Lähetetty: 01 Tammi 2013, 11:45
Kirjoittaja jori

Kuva
Kuten edellisessä viestissäni mainitsin, pyörien varret eivät ole symmetriset. Missä tässä kuvassa näkyy kyseisen pyörän varsi?
Laita Pastori linkki myös meille muille, niin voimme tarkastella kuvia paremmin. JOtenkin tulee sellainen olo, että tämä tyyppi suunnittelee photoshoppaamalla tai sitten hänellä on erityisen hyvä taito ottaa kuvia, jotka eivät näytä oikeilta. Naca Ductikin on melko kaksiulotteinen.


Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Lähetetty: 01 Tammi 2013, 11:53
Kirjoittaja Pastori
jori kirjoitti:

Laita Pastori linkki myös meille muille, niin voimme tarkastella kuvia paremmin.

Lupasin olla osallistumatta tähän ketjuun. Niin postailen vaan kevysti kuvia ja linkkejä :)

http://www.flickr.com/photos/bhpclub/se ... 828238682/


Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Lähetetty: 01 Tammi 2013, 12:26
Kirjoittaja PW

Melkonen teeseitsemies ajokengätkin tehny ite hiilarista
Itse laite varsinainen "sillipurkki" tosin vaan yhen sillin :D

Petri


Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Lähetetty: 01 Tammi 2013, 18:07
Kirjoittaja Mustasudenkorento

Kuva


Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Lähetetty: 01 Tammi 2013, 22:41
Kirjoittaja Lizard100
Kaitsu62 kirjoitti:

Onko se optimaalisessa kohdassa?
http://www.flickr.com/photos/bhpclub/29 ... 828238682/

Mahtuisiko tämä
Kuva

On se jos happea halutaan ohjaajalle ..ja mahtunee !


Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Lähetetty: 06 Tammi 2013, 13:10
Kirjoittaja Lizard100

Joo timppa !

Tässä aiemmin mainitsemani 4 ja 5 pyörät kytkettynä ohjaukseen.

Eli mekaaninen kallitussysteemi.


Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Lähetetty: 06 Tammi 2013, 13:31
Kirjoittaja Lizard100
Timppa kirjoitti:

Nuo renkaathan lisäävät laitteen painoa ja vierintävastusta. :lol:

Nehän ei ole lainkaan maassa muutoin kuin silloin kun laite pyrkii kallistumaan tms.

Paino lisääntyy 400 grammaa !

Kutsun niitä älykkäiksi apupyöriksi.


Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Lähetetty: 06 Tammi 2013, 13:45
Kirjoittaja Timppa

En ymmärrä, miksi kallistumista yritetään rajoittaa noilla renkailla. On luonnollista, että kallistumista pitää tapahtua kaarroksissa.


Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Lähetetty: 06 Tammi 2013, 13:58
Kirjoittaja Syväri
Timppa kirjoitti:

En ymmärrä, miksi kallistumista yritetään rajoittaa noilla renkailla. On luonnollista, että kallistumista pitää tapahtua kaarroksissa.

Takaohjaus ja siksi erittäin epästabiili rakenne. Pyrkii kääntyessä kallistumaan ulospäin jos oikein olen ymmärtänyt. Pelkästään kallistusta ohjaamalla ja renkaat kallistuksen mukaan kääntymällä voidaan kai saada ajettava laite mutta mutta. jää nähtäväksi


Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Lähetetty: 06 Tammi 2013, 14:06
Kirjoittaja Lizard100
Syväri kirjoitti:
Timppa kirjoitti:

En ymmärrä, miksi kallistumista yritetään rajoittaa noilla renkailla. On luonnollista, että kallistumista pitää tapahtua kaarroksissa.

Takaohjaus ja siksi erittäin epästabiili rakenne. Pyrkii kääntyessä kallistumaan ulospäin jos oikein olen ymmärtänyt. Pelkästään kallistusta ohjaamalla ja renkaat kallistuksen mukaan kääntymällä voidaan kai saada ajettava laite mutta mutta. jää nähtäväksi

Juurikin näin...kovaa/voimakkasti hantaakista vetämällä ( ja toista työntämällä ) ulkoreuna nousee yläs ja laite on kolmella pyörällä...etu-, taka- ja apupyörällä...ja kallistuu ikäänkuin oikeaan suuntaan !


Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Lähetetty: 06 Tammi 2013, 15:11
Kirjoittaja Lizard100
Timppa kirjoitti:

Leikkuupuimurissa on takaohjaus ja se ei ole ollenkaan mukava ajettava tiellä. Huippunopeuskin on peräti 20 km/h. :D

Aivan siinä on ohjaus sovitettu tiettyyn nopeuteen ja ainoaan loogiseen jolla leikkaus onnistuu..myös THRUST SSC laitteessa on takaohjaus ja se liikkuu yliääninopeudella, http://gomotors.net/Thrust-Racing/Thrus ... t-SSC.html

Täällä SONIC BOOM;

Burt Munron Indian Scoutissakin oli apupyörät;


Mäntämoottoreilla asia on toinen;

Moottoripyörällä pääsee noin 600 km/t;

Streamlinerilla 685 km/t;


Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Lähetetty: 06 Tammi 2013, 19:40
Kirjoittaja Nebulus
Lizard100 kirjoitti:

Thrust SSC aluksessa on umpititaanipallot alla;

Niin, sitä kiihdytetään suihkumoottorilla, joten vetäviä pyöriä ei ole eikä ole olemassa kumirenkaita, jotka kestävät noita nopeuksia. Tuota kapinetta ohjattaneen yksinomaan siivekkeillä ja nopeudet ovat jotain ihan muuta kuin tällä suunnitelmallasi.

Mulla kyllä nousee pahemman kerran karvat pystyyn, kun tässä ketjussa suunnitellaan todennäköisesti korkeissa nopeuksissa epävakaata pyörää, joka on tarkoitus rakennuttaa jollakulla rakennustaitoisella vapaaehtoisella jonkun toisen rahoja käyttäen ja jolla on jonkun muun tarkoitus ajaa. Ja sillä jollakulla muulla ei ole edes tilaa kypärälle. Jos tekee omalla ajallaan itselleen pyörää ja teloo sillä itsensä, niin ihan sama sille, vaikkei turvallisuusnäkökohdat kiinnostaisi, mutta kun tässä ei ole suunnittelijan oma nahka tulilinjalla, niin mun mielestäni se on väärin. Toivoisin tosiaan, että teetätät tämän pyörän omille mitoillesi sopivaksi ja otat sillä itse ensimmäisenä kovan nopeuden koeajon ennen kuin laitat ketään muuta sitä ajamaan.


Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Lähetetty: 06 Tammi 2013, 21:25
Kirjoittaja Lizard100
Nebulus kirjoitti:
Lizard100 kirjoitti:

Thrust SSC aluksessa on umpititaanipallot alla;

Niin, sitä kiihdytetään suihkumoottorilla, joten vetäviä pyöriä ei ole eikä ole olemassa kumirenkaita, jotka kestävät noita nopeuksia. Tuota kapinetta ohjattaneen yksinomaan siivekkeillä ja nopeudet ovat jotain ihan muuta kuin tällä suunnitelmallasi.

Mulla kyllä nousee pahemman kerran karvat pystyyn, kun tässä ketjussa suunnitellaan todennäköisesti korkeissa nopeuksissa epävakaata pyörää, joka on tarkoitus rakennuttaa jollakulla rakennustaitoisella vapaaehtoisella jonkun toisen rahoja käyttäen ja jolla on jonkun muun tarkoitus ajaa. Ja sillä jollakulla muulla ei ole edes tilaa kypärälle. Jos tekee omalla ajallaan itselleen pyörää ja teloo sillä itsensä, niin ihan sama sille, vaikkei turvallisuusnäkökohdat kiinnostaisi, mutta kun tässä ei ole suunnittelijan oma nahka tulilinjalla, niin mun mielestäni se on väärin. Toivoisin tosiaan, että teetätät tämän pyörän omille mitoillesi sopivaksi ja otat sillä itse ensimmäisenä kovan nopeuden koeajon ennen kuin laitat ketään muuta sitä ajamaan.

Kyllä se nimenomaan on juuri mun mitoille...rakennan kun työtilanne ja mahdollisuudet sen sallivat. Varsinkin kun toimiva systeemi paperilla on löytynyt.

Minillä kokeiltiin takaohjausta yli 100 mph nopeudessa; http://www.roadsters.com/750/

Thrust SSC:n ohjausvälitys oli 30:1...ajattelin tähän 10:1 välitystä.

http://www.bloodhoundssc.com/project/ca ... s/steering


Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Lähetetty: 06 Tammi 2013, 21:56
Kirjoittaja Mustasudenkorento
Nebulus kirjoitti:
Lizard100 kirjoitti:

Thrust SSC aluksessa on umpititaanipallot alla;

Tuota kapinetta ohjattaneen yksinomaan siivekkeillä .

Itse asiassa Thrustia ohjataan noilla titaani renkailla, säännöt kieltävät ohjaamisen muilla apuvälineillä.
Renkaat kääntyvät muistaakseni 6 astetta eivätkä mahdollista isompia korjausliikkeitä, eikä ne edes olisi mahdollisia nuissa vauhdeissa..

Mutta näiden laitteen vertaaminen on kyllä ihan tyhjän kanssa...


Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!

Lähetetty: 06 Tammi 2013, 22:40
Kirjoittaja jori
Timppa kirjoitti:

Miksi autoteollisuus ei käytä tuota takaohjausta, jos se on toimiva ja luotettava?

Takaohjattu on aina luonteeltaan epästabiili. Tämän näkee ratin liikkeistä pari sekuntia videon alusta. Kaikki suunnanmuutokset täytyy ohjata kahteen kertaan: Ensin suuri liike, joka saa etupyörät aloittamaan kääntymisen, jonka jälkeen auton käännyttyä riittävästi ohjataan takaisin ja pienempi liike perään. Oikaisu tarvitsee sekin molemmat liikkeet. Takaohjattuakin ohjataan etupyörillä, mutta etupyörät käännetään ohjaamalla takapyöriä vastakkaiseen suuntaan. Nopeat suunnanmuutokset ovat vaikeita. Etupyörät ja siis painopisteen suunta lähtee muuttumaan vasta, kun takapää on ohjattu pois linjasta. Lisäksi se tekee sen vasta, kun takapää on jo pois linjalta. Jos takapyörät jätetään riittävän nopean kääntymisen aloittamisen tuottavaan kulmaan, on seurauksena spinnaus. Yksinkertaisesti sanottuna takaohjattava on erittäin vaikea pitää suunnassa puhumattakaan kovassa vauhdissa tehtävistä väistöistä. Takaohjaus tarkoittaa siis painopisteen siirtymistä vasemmalle, kun ohjataan oikealle ja päinvastoin, kun ohjataan vasemmalle.

Kyllä tuossa oma itunsa olisi, jos etupyörät kääntyisivät edes asteen pari puolelleen, jolloin sillä voisi ajaa rauhallisesti suoraan. Takaohjaus olisi kyllä aika kätevä parkkipaikkapyörittelyssä.

En ole tarkemmin tutustunut noihin suihkumoottoriautoihin, mutta arvelen, että ne pysyvät linjassa koska suihkujen työntövoiman poikittaiskomponentti on suurempi, kuin ohjauksen aiheuttaman kaarteen keskipakovoima. TUollainen auto on siis stabiili niin kauan, kun turbiinit tuottavat työntövoimaa riittävästi. Toisen moottorin sammuessa katastrofi on todella lähellä. Jarruttaminen täytyy tehdä takapyörällä tai ja jarruvarjolla ja vasta tämän jälkeen sammuttaa moottorit, sillä moottorien sammuessa ohjauskiihtyvyys lakkaa ja autosta tulee tavallinen takaohjattava 1000 km/h vauhdissa. :shock: