Sivu 12/13

Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2013

Lähetetty: 09 Elo 2013, 02:22
Kirjoittaja ajarmala
tm kirjoitti:

SM-kisan viralliset tulokset ja väliajat (1h ja 12h) ohessa.
Tarkastakaa tulokset läpi omalta osaltanne. Jos joku kokee että tuloksissa on virheitä, niin ottakoon yhteyttä.

Enkö päässytkään seniorisarjaan? Taino, ikäähän ei olekaan vasta kuin 53v, joten aika nuorekkaalta tuntuu - lähdenkin heti huomenna ostamaan rap-artistien levyjä ;-)


Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2013

Lähetetty: 09 Elo 2013, 09:59
Kirjoittaja tm
ajarmala kirjoitti:

Enkö päässytkään seniorisarjaan?

No niin nuorekkaan oloinen olet, ettei sinua voi senioriksi laskea :wink: .
Mulle on sattunut näpyvirhe tulostaulukoissa, ilmoittautumistiedoissa kaikki oli ok.
Pahoittelut. Päivitin uudet pdf:t noihin aiempiin viesteihin.
mhelander, et viitsis taas korjailla noita google docs-linkkejä :oops: .


Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2013

Lähetetty: 09 Elo 2013, 13:18
Kirjoittaja mhelander
tm kirjoitti:

Päivitin uudet pdf:t noihin aiempiin viesteihin.
mhelander, et viitsis taas korjailla noita google docs-linkkejä :oops: .

Päivitetty molemman kieliset listat.


Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2013

Lähetetty: 09 Elo 2013, 23:00
Kirjoittaja ajarmala
mhelander kirjoitti:

Joka tapauksessa minkä katetun vehkeen teen, tulee sen olla erittäin kevyt. Kun ei ole mitään käyttöä perinteiselle velomobiilille, laite tulisi vain kisakäyttöön ja todennäköisesti juuri pitkille matkoille ja/tai mäkisempään maastoon. Nokialla 12h-kisailu ajarmalan Milanin kanssa todisti sen mitä reippaasti suurempi paino tekee tuon tyyppisessä ajossa kun tarkoitus on pienellä watti (-tunti) määrällä päästä etenemään.

Aerodynaaminen, kevyt ja vähän tehoa hukkaavalla voimalinjalla oleva ehkä 2-pyöräinen sukkula olisi siis mulle monikäyttöisin. Hyvin tehtynä samalla voisi ajaa ehkä kaikissa luokissa (nopeus, tunti ja 6-12-24h).

Sorry, siirsin tämän kommenttisi toisesta ketjusta tähän, kun tänne se kuuluu.

Kanssasi oli hauskaa vetää loppuvaiheessa 12 h kisaa samaan kierrosaikaan, mutta selvästi eri tahtia. Pääsit aina 50 m karkuun siinä ylämäessä, koska ajoin vielä silloin tiukasti 11 ensimmäiselle tunnille valitsemaani maksimisykerajaa 115 bpm vastaan. Jos olisin yrittänyt pysyä ylämäessä vauhdissasi, niin syke olisi noussut liikaa. Mutta tästä 50 m erosta ylämäessä ei sitten monenkaan kieroksen aikana ollut varsinaista haittaa, koska takasuoran vastatuuliosuudella (oletan, että siellä oli vastatuuli, vaikka se ei tunnu lainkaan Milanissa) sain aina sinut helposti kiinni naurettavalla 110:n syketasolla. En kuitenkaan kehdannut mennä ohitse, koska edessä odotti taas se jokakierroksinen ylämäki.

Toki on totta, että jos jotenkin onnistuu konstruoimaan kevyen ja aerodynaamisen kinnerin, niin silloin se on huippupeli. Vaan usein on vaikea saada yhtaikaa parasta molemmista maailmoista. Jos joku minulta kysyisi, pitäisin erinomaista aerodynamiikkaa tärkeämpänä Suomen maastoissa kuin äärimmäistä keveyttä.

Kisasta täytyy vielä sanoa, että siinä sadan kierroksen jälkeen alkoi jo osata radan ulkoa ja tiesi täsmälleen, miten se pitää ajaa, jos haluaa pitää syketason hallinnassa ja sillä tavalla jaksaa 12 tunnin kisan loppuun asti suuremmin rasittumatta. Ja täytyy nyt kokemuksesta myöntää, että Tahko Pihkalan lausuma "ei matka tapa, vaan vauhti" pitää täsmälleen paikkansa. Enpä tosin tiedä, minkä merkkistä sykemittaria hän 20- ja 30-luvuilla käytti...


Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2013

Lähetetty: 10 Elo 2013, 00:35
Kirjoittaja mhelander
ajarmala kirjoitti:

Sorry, siirsin tämän kommenttisi toisesta ketjusta tähän, kun tänne se kuuluu

Hyvä että siirrettiin.

ajarmala kirjoitti:

Kanssasi oli hauskaa vetää loppuvaiheessa 12 h kisaa samaan kierrosaikaan, mutta selvästi eri tahtia. Pääsit aina 50 m karkuun siinä ylämäessä, koska ajoin vielä silloin tiukasti 11 ensimmäiselle tunnille valitsemaani maksimisykerajaa 115 bpm vastaan. Jos olisin yrittänyt pysyä ylämäessä vauhdissasi, niin syke olisi noussut liikaa. Mutta tästä 50 m erosta ylämäessä ei sitten monenkaan kieroksen aikana ollut varsinaista haittaa, koska takasuoran vastatuuliosuudella (oletan, että siellä oli vastatuuli, vaikka se ei tunnu lainkaan Milanissa) sain aina sinut helposti kiinni naurettavalla 110:n syketasolla. En kuitenkaan kehdannut mennä ohitse, koska edessä odotti taas se jokakierroksinen ylämäki.

Niin päättelin että homma menee. Käytin tilaisuuden oman ajon rytmityksen optimointiin. Mulla tipahti syke 120-130 tasolle alamäessä ja puristin pääsuoran vastatuuleen sekä ylämäkeen 140-150 sykkeillä.

Mulla on maksimisyke noin 191 joten jos oletetaan että sinulla on samaa luokkaa niin tuo aerodynaaminen etu on aivan valtava. Koeajolla sain Milanin sillä pikku lenkillä helposti yli 40:n vauhtiin (pers tuntumalla, mittaria kun en nähnyt).

ajarmala kirjoitti:

Toki on totta, että jos jotenkin onnistuu konstruoimaan kevyen ja aerodynaamisen kinnerin, niin silloin se on huippupeli. Vaan usein on vaikea saada yhtaikaa parasta molemmista maailmoista. Jos joku minulta kysyisi, pitäisin erinomaista aerodynamiikkaa tärkeämpänä Suomen maastoissa kuin äärimmäistä keveyttä.

Näinhän se on. Mutta juuri molemmista syistä ajoin Nokialla kaikki matkat etuvedolla. Se kun on häviöiltään pienin ja painoltaan kevein (yhdessä MP:n kanssa) mun maantienojakeista. Molemmat tuli varmistettua 1h ja 12h kisojen aikana, verrattuna muihin kattamattomiin nojakkeihin.

Katettu on kuitenkin lähes väistämättä painavampi. Se vaatii erilaista rytmitystä kumpuilevassa maastossa, tuosta on reippaasti juttua BROL:ssa. Saa nähdä tuleeko koskaan ajettua kilpaa katetulla, mielenkiintoista se ainakin olisi.

ajarmala kirjoitti:

Kisasta täytyy vielä sanoa, että siinä sadan kierroksen jälkeen alkoi jo osata radan ulkoa ja tiesi täsmälleen, miten se pitää ajaa, jos haluaa pitää syketason hallinnassa ja sillä tavalla jaksaa 12 tunnin kisan loppuun asti suuremmin rasittumatta. Ja täytyy nyt kokemuksesta myöntää, että Tahko Pihkalan lausuma "ei matka tapa, vaan vauhti" pitää täsmälleen paikkansa. Enpä tosin tiedä, minkä merkkistä sykemittaria hän 20- ja 30-luvuilla käytti...

Näin se juurikin menee. Itse olin jo tunnin ajon jälkeen varma että jaksan ajaa 12h loppuun. Pientä parannettavaa ja hienosäädettävää jäi mutta voimat riittivät juuri sopivasti loppuun asti.


Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2013

Lähetetty: 11 Elo 2013, 00:13
Kirjoittaja ajarmala
mhelander kirjoitti:

Mulla on maksimisyke noin 191 joten jos oletetaan että sinulla on samaa luokkaa niin tuo aerodynaaminen etu on aivan valtava. Koeajolla sain Milanin sillä pikku lenkillä helposti yli 40:n vauhtiin (pers tuntumalla, mittaria kun en nähnyt).

Maksimisykkeestäni en tiedä muuta kuin sen, että vuonna 2008 olin AinoActive -firman kuntotestissä ja ne määrittivät silloin maksimisykkeeksi 179. Mutta siitä on jo viisi vuotta aikaa eli nyt se on jo varmaan alempi.

Ja totta on, että Milan on aerodynaamisesti erittäin hyvä ja se tulee aina esille vastatuulessa, alamäissä ja suurilla nopeuksilla.

Vaikkaan, että et koajokierroksellasi suinkaan ajanut nejääkymppiä vaan ennemminkin viittäkymppiä, jos vaan löysit ysivaihteen... Nopeusmittaria ei ollut, koska olin molempina päivinä teipannut Garminin GPS:n ranteeseeni, jotta sain seurattua sitä paremmin.


Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2013

Lähetetty: 11 Elo 2013, 13:46
Kirjoittaja Pastori

Kisakuskeja tässä. Kaikkihan eivät tulleet kuvaan.
https://plus.google.com/photos/10017248 ... 0764238673


Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2013

Lähetetty: 11 Elo 2013, 13:52
Kirjoittaja tm

Suurkiitokset Pastori, hyviä kuvia!


Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2013

Lähetetty: 11 Elo 2013, 13:58
Kirjoittaja Pastori
tavastin_tandem.jpg
tavastin_tandem.jpg (98.42 KiB) Katsottu 5068 kertaa

Eipä kestä. Tää oli kiva.


Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2013

Lähetetty: 11 Elo 2013, 15:54
Kirjoittaja tm

Elikkäs jos tähän tyyliin hoitaisi asian: lisäsin tuloksiin kuskin nimeen hyperlinkin, ks. 200 metrin tulokset alla.
Jos ok, niin teen saman homman 1 ja 12 tunnin tulosten kanssa (myöhemmin tänään tai huomenna).


Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2013

Lähetetty: 11 Elo 2013, 16:02
Kirjoittaja janx

Foxit Readerillä toimii, kun ottaa SafeModen pois päältä. Siltikin tosin aina kysyy, että luotanko sivustoon, jolle linkki johtaa. Kaipa tuo tapa menettelee. Parempaan suuntaan kuitenkin.


Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2013

Lähetetty: 11 Elo 2013, 16:06
Kirjoittaja tm
janx kirjoitti:

Kaipa tuo tapa menettelee. Parempaan suuntaan kuitenkin.

Parempiakin saa toki ehdottaa. Jos vaatii jotain erityistaitoja, niin mielellään ulkoistan ko. homman :wink: .


Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2013

Lähetetty: 11 Elo 2013, 16:15
Kirjoittaja janx
tm kirjoitti:
janx kirjoitti:

Kaipa tuo tapa menettelee. Parempaan suuntaan kuitenkin.

Parempiakin saa toki ehdottaa. Jos vaatii jotain erityistaitoja, niin mielellään ulkoistan ko. homman :wink: .

Eiköhän me nyt tällä mennä. Laitan postia, jos mieleeni pälkähtää jotain uusia ideoita. :)


Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2013

Lähetetty: 11 Elo 2013, 18:35
Kirjoittaja tavasti

Sama case joka vuosi: minä en osaa ajoittaa kuntoani, selvästi olis nyt paremmin kuntohuippu kuin kisoissa! Vai oliskohan se kuitenkin niin, että tuo 12h ajo on sellainen juttu, että sen ajamisen jälkeen on kunnossa?


Re: Nojapyöräilyn SM-kisat 2013

Lähetetty: 11 Elo 2013, 18:39
Kirjoittaja jviirret
tavasti kirjoitti:

Sama case joka vuosi: minä en osaa ajoittaa kuntoani, selvästi olis nyt paremmin kuntohuippu kuin kisoissa! Vai oliskohan se kuitenkin niin, että tuo 12h ajo on sellainen juttu, että sen ajamisen jälkeen on kunnossa?

Riippuu varmaan kisoja edeltävästä harjoittelujaksosta. Jos tuonne tulee "pystymetsästä" niin varmasti on kisojen jälkeen paremmassa kunnossa. Jos taas alla "treeni ohjelma" niin eroa tuskin on.
Itse kesällä ajelin samaa 18km pätkää harjoittelu mielessä ja kyllä se tulos parani ajamalla ja kun tuli pidempää taukoa väliin niin huipputulosta ei tarvinut odotella ensimmäisellä yrittämisellä. Siitä huolimatta että ajelin matalempi sykkeistä työmatkaa läpi kesän.

Jukka