Täältä elastomeerit: http://www.icletta.com/shop/federung/el ... ore=german
Mediumit kuulemma sopii useimmille.
Täältä elastomeerit: http://www.icletta.com/shop/federung/el ... ore=german
Mediumit kuulemma sopii useimmille.
Mango tour 2013 (kolaroitu käyttökelvottomaksi 2016), Bakfiets laatikkopyörä 2011, Basso Reef kilpapyörä 2008
Kiitos Terot tarravinkeistä!
Mango tour 2013 (kolaroitu käyttökelvottomaksi 2016), Bakfiets laatikkopyörä 2011, Basso Reef kilpapyörä 2008
Nyt on minunkin Mango taas korjattu. (Ollut jo jokusen viikon).
Jouduin viemään tuon penkin etureunan kiinnityspalkin paikalliseen metallipajaan, jossa hitsasivat putken ja laittoivat sen sisään myöskin alumiinisen neliötangon vahvikkeeksi, On nyt kestävämpi kuin alkuperäinen. Hintaa korjaukselle tuli hurjat 15 €.
Täytyy kyllä ihmetellä, miten huonoa (oikeastaan olematonta) asiakaspalvelua Sinner/Drymer:llä on. Pieter SOITTI ja lähetti useita sähköposteja heille, mutta mitään yhteydenottoa ei ole kuulunut takaisin. Nyt kun Pieter joutui lopettamaan työskentelyn / asumisen täällä, niin pitänee itse selvitä tulevista haasteista paikallisen voimin.
Timo
T.Timo
Mango Sport Red Edition 2013
Kyllä kinneri on UPEA keksintö.
Tänään karkasin töistä heti puolenpäivän jälkeen ja ajoin Motonettiin. Sieltä mukaan 5 litraa moottoriöljyä, öljynsuodatin, raitisilmasuodatin, jokunen polttimo ja Paklan pieni lasikuitusetti (ei kinnerin korjaukseen, ainakaan vielä ). Nämä heittämällä kinneriin sisään.
Kotiinpäin lähdettäessä huomasin, että tuossahan Lidl ihan matkan varrella. Eikun kinneri parkkiin polkupyöräkatokseen. Täältä vain yksi muovikassillinen ruokatarvikkeita ja nekin heittämällä kinneriin. Kaupassa ollessani oli alkanut hieman satamaan / tihuuttamaan, EI haitannut kinneristiä.
No, siinä varmaankin tarpeeksi HEHKUTUSTA
Eilen ja tänään lähti ketjut eturattaalta, kun lähdin liikkeelle isolla etukiekolla, ketju liukui /hyppi takarattalla. Onneksi tapahtui kauppoihin menomatkalla niin ei tarvinnut tyhjentää kinneriä kun laitoin sen kyljelleen.
Pitänee vaihtaa takapakka ja ketjut, selvä kulumisen ja venymisen merkki.
Mitenkäs paljon muut ovat päässeet ketjuilla ja takapakalla ennen vaihtoa ?
Ohjauksen on tullut klappia pikkuhiljaa. Pitäisi tilata varaosat.
Viime kesänä (olisiko ollut SM-kisoissa) Terpalla oli pussillinen varaosia ohjaukseen / etupäähän. Mistä kannattaisi tilata, nyt kun Pieter ei enään ole kuvioissa ?
Timo
T.Timo
Mango Sport Red Edition 2013
Mulla on Stradassa alkuperäinen ketju ja lähes yhtä paljon ajetut rattaat (kohta rupee olemaan 29tkm kasassa), ja ne pelaa vielä hyvin. Ei varmaan sinun tapauksessa vielä kulumisesta aiheutuvaa ole hyppiminen? Olisiko ennemmin jotain ketjunkiristimiin/vaihtajaan liittyvää? Mango kuskit osaa tässä tietysti paremmin auttaa, kun tuntevat voimansiirtorakenteen paremmin.
Ohjauksen klapin syyksi veikkaan ohjaustangon alapään niveltä, sen saa ruuveja kiristämällä pois. En usko että ohjauksen nivelpäät olisivat vielä vaihtokunnossa. Jos kuitenkin ovat niin juuri samanlaisia en ole vielä suomesta löytänyt, vaikka ihan varmasti niitä jostain saa. Velomobiel.nl porukka käyttää mielestäni samoja, heiltä voi ainakin tilata jos ei muuten meinaa löytyä.
D&E Tradingistä Lohjalta saa myös monenlaisia nivelpäitä sopuhintaa (ainakin jos vertaa IKH:n tai vastaavien hintatasoon), mutta ne ei heittämällä sovi alkuperäisten tilalle.
Niin ja samaa mieltä olen, kyllä kinnerit on loistavia pelejä!
Paljonko olet ajanut?
Jos käytössä oli isoin eturatas ja isoin takaratas niin ketjunsuojaputki voisi osua ketjunkiristimeen?
Ketjunsuojaputki voisi olla myös irronnut ja liikkuu ketjun mukana?
Oliko se viime kesän Viron reissulla kun Ajarmalan Milanissa oli sepelin murusia kulkeutunut suojaputken sisään ja se sitten jumitti ketjun...
Kunhan arvailen...
-Janne-
Heijaa heijaa heijaa kerho ...
Mulla hyppi takaketju myös viime vuonna tolkuttomasti. Vähän väliä sain laittaa sormin takas paikoilleen. Lopulta ketju katkesi kokonaan Espoon Giro tapahtumassa. Kun ostin uuden ketjun, vertasin venymistä ja kyllä se oli melkoinen. Laskin linkit mutta en muista lukemaa enää. Pieterkään ei meinannut uskoa aluksi. Nyt on uudella ketjulla ajeltu kohta se 10 000 km ilman ensimmäistäkään hyppäystä.
Ei ole kokemusta mutta se ketjun takakiristäjän kiristysteho tuntui aika kovalta. On nimittäin aikas pinkeen kireällä takaketju. Mullahan on siis Rohlof josta ketju menee takarenkaalle.
Mango tour 2013 (kolaroitu käyttökelvottomaksi 2016), Bakfiets laatikkopyörä 2011, Basso Reef kilpapyörä 2008
Kannattaa harkita tällaisen työkalun hankkimista
Hinta on edullinen (tuo kys. 3,9€) ja sillä voi helposti seurata ketjun kulumista ja tietää koska kannattaa vaihtaa
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
Mulla oli takaketjun kanssa ropleemia viime vuonna, piti hirveetä rohinaa (koria vasten) ja sitten jossain välissä hyppäsi jo hampaiden yli, en ensin oikein sitä venymistä tajunnut, lyhensin pätkän ja taas mentiin. Jossain vaiheessa ostin uuden 1-vaihteisen ketjun mutta se hinkkasi vähän kiristäjään ja vaihdoin sitten vanhan ketjun takaisin, viime vkl asensin uuden 8-vaihteisen ketjun taakse ja 400m koeajon perusteella toimi. Vanhalla kait jotain 20 tkm.
Etuketjun olen muistaakseni kerran vaihtanut samalla kun takapakan 32 hampaiseen, kiristäjän kanssa on ollut ongelmia mutta sen huomaa löysästä ketjusta. Se kiristäjä meinasi ruveta viikko sitten ahdistamaan, korkkasi kierteen siitä stoppari ruuvista mikä pitää keksinnön paikallaan. Onneksi sinne väliin mahtui pora ja isällä oli sopivia irtokierteitä ja siellä on nyt isompi m6 koon pultti.
Vähän yritin kuitua laittaa rungon mutkiin mutta en tiedä onko niistä vastaavaa hyötyä, vähän hankala laittaa kun siinä neliöputkessa on kaikkea kiinni
puoli päivää meni harakoille etuvaihtajan kanssa, en saanut toimimaan kolmella lehdellä, otin siis toistaiseksi pois. En tiedä o,ko vika kitkavivussa vai missä mutta se ei jaksanut pitää ketjua isoimmanrattaan päällä kun etuvaihtajan jousi väänsi vaihtajaa pienemmälle rattaalle. Kait tilaan uuden vivun, ehkä. Kiristys ei auttanut vanhaan vipuun.
V****taa toi asentelu väsyneenä, kun aloitin niin ajattelin liimata uuden mittarinpohjan kiinni kuumaliimalla, liimasin sen väärinpäin... Seuraavaksi päätin säätää jarrut
Jouset tuntu kivoilta, ainaki hitaassa vauhdissa, tai kun niitä ei ole, ilman kopan kantta vähä rullailin. Se oli ihan taivaallista ku ei ollut ohjauksessa klappia missään, eka kerta mulla. Edellisellä kerralla kun vaihdoin nivelet niin en heti tajunnut mistä se klappi sinne jäi niin se on se muoviholkki jonka läpi ohjainsauva menee pohjaan. Se on aika surkeayksityiskohta ja mun mielestä siinä pitäisi olla laakeri, ehkä teetän joskus sellaisen jos käytän runkoa irti.
Huomenna pitäisi jatkaa ja tehdä vikat säädöt ja laittaa koppa kiinni, piti tehdä jo viikolla mutta kun on taas ihan riittävästi ylitöitä ni ei jaksa... Mut onneksi on teatteria ja muuta lyhytelokuvafestvaalia johon voi mennä aivokuolleena ja lähteä virkeenä pois
Jos joku tietää mistä jatkossa kannattaa osia tilata niin laitelkaa linkkejä.
Muoks. Niin noi ohjauksen nivelet kannattaa hankkia pölysuojattuna kuten alkuperäiset tai muuten ne väljistyy aika nopeasti.
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
terppa kirjoitti:M
puoli päivää meni harakoille etuvaihtajan kanssa, en saanut toimimaan kolmella lehdellä, otin siis toistaiseksi pois. En tiedä o,ko vika kitkavivussa vai missä mutta se ei jaksanut pitää ketjua isoimmanrattaan päällä kun etuvaihtajan jousi väänsi vaihtajaa pienemmälle rattaalle. Kait tilaan uuden vivun, ehkä. Kiristys ei auttanut vanhaan vipuun.
Oliko ongelmana vaihtajan alueen ulottumattomuus jompaan kumpaan laitaan. Muistathan, että sen etuvaihtajan muovisen kiinnitysholkin keskireikä ei ole keskellä ja vaihtajan sivusijaintia voi säätää kiertämällä tuota holkkia eri asentoon alumiinitapissaan.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Kyllä se ulottui ihan hyvin ja kokeilin holkkia myös eri asennoissa, vaihtajan jousi vaan vetää niin voimalla, että vipu ei pysy paikallaan ja jos vaijeria löysäsi niin sitten ei alue piisannut. Uusi ja vanha kampisatsi pikaisen mittauksen mukaan on yhtä leveä. Viime kesänäkin välillä sai kädellä auttaa kun vaihtoi pienimmälle lehdelle tai sitten vaihtaa suoraan isoimmalta pienimmälle.
Pitää huomenna fundeerata mitä tuon kanssa tekee, eipä pioneerissakaan ole etuvaihtajaa mutta eipä ole hämärääkään kuten kinnerin sisällä. Lähinnä kunnon vipuvaihtajaa tuohon mietin mutta pitää mallailla saako sopimaan jotenkin ergonomisesti.
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
eemeli kirjoitti:Paljonko olet ajanut?
Jos käytössä oli isoin eturatas ja isoin takaratas niin ketjunsuojaputki voisi osua ketjunkiristimeen?
Ketjunsuojaputki voisi olla myös irronnut ja liikkuu ketjun mukana?
Ei ole ajettu kun 7600 km. Ketjunsuojaputket on paikoillaan. Kaikki näyttää normaalilta.
Wacky kirjoitti:Kannattaa harkita tällaisen työkalun hankkimista
Hinta on edullinen (tuo kys. 3,9€) ja sillä voi helposti seurata ketjun kulumista ja tietää koska kannattaa vaihtaa
Connex:n tuommoinen löytyy. Olin jo unohtanut, että omistan sen (dementia iskee )
Tällä mitatessa takaketju on alarajalla ja etuketju pahasti kulunut / venynyt. Pitää vaihtaa molemmat ja takapakka. Onneksi löytyy kaikki osat autotallista. Jos vaikka huomenna tai pääsiäisenä jaksais vaihtaa.
TMS kirjoitti:Mulla on Stradassa alkuperäinen ketju ja lähes yhtä paljon ajetut rattaat (kohta rupee olemaan 29tkm kasassa), ja ne pelaa vielä hyvin. Ei varmaan sinun tapauksessa vielä kulumisesta aiheutuvaa ole hyppiminen? Olisiko ennemmin jotain ketjunkiristimiin/vaihtajaan liittyvää? Mango kuskit osaa tässä tietysti paremmin auttaa, kun tuntevat voimansiirtorakenteen paremmin.
Ohjauksen klapin syyksi veikkaan ohjaustangon alapään niveltä, sen saa ruuveja kiristämällä pois. En usko että ohjauksen nivelpäät olisivat vielä vaihtokunnossa. Jos kuitenkin ovat niin juuri samanlaisia en ole vielä suomesta löytänyt, vaikka ihan varmasti niitä jostain saa. Velomobiel.nl porukka käyttää mielestäni samoja, heiltä voi ainakin tilata jos ei muuten meinaa löytyä.
Minulla on varmaankin huonompi laatuista ketjua kun noin nopeasti kuluu.
Mangolla on ajettu nyt kaksi talvea ja se kuluttaa myös ketjua moninkertaisesti kesäajoon verrattuna. Näin olen ainakin normaali pyörässä huomannut. Mutta kuitenkin todella nopeasti on ketju vaihtokunnossa
Ohjauksen klappi hävisi kokonaan ohjaustangon alapään nivelen ruuveja kiristämällä
Olen jokusen kerran kokeillut, että nuo ruuvit ovat kiinni / tiukalla, mutta nyt kiristin niitä kunnolla. Aika tiukat olivat, sai vääntää ihan tosissaan, mutta klappi hävisi.
Kiitokset kaikille kommenteista ja neuvoista. Taas kannatti kysellä ensin täältä neuvoja ja vinkkejä.
Timo
T.Timo
Mango Sport Red Edition 2013
Tällä on nyt reilu satanen tullut ajettua rempan jälkeen ja talli kutsuu taas...
Meinaa olla vikuri 40 km/h jälkeen ja yli viittäkymppiä ei mielellään päästele, ennen meni kuin juna, sinäsä harmi kun tänäänkin oli useampi 70 km/h mäki ja piti jarrutella . Tiedä sitten mistä johtuu mutta huomenna meinasin tyrkätä Duranot alle ja koittaa mikä osuus on renkailla, nyt on alla 40mm trykkerit ja takana oli Marathon Racer kunnes ilma tänään karkasi alapuolelta. Laatikossa oli ehkä 10 rengasta ja jostain hairahduksesta johtuen myös yksi jonka reunan olin tuhonnut eturenkaana eli runko oli sökö, arvaa otinko sen aamulla vararenkaaksi? Pelasin kuitenkin varmanpäälle kun en löytänyt reiän aiheuttajaa Racerista niin vaihdoin sekä ulko- ja sisäkumin samalla.
Seuraava havainto oli, että pumppu mikä on työkalukassissa oli iskaripumppu... no onneksi lompakossa kulkee presta-adapteri ja eiku sytkyttelemää, kyllä 28 millisen vielä pumppaa mutta isomman renkaan kanssa tulisi turhautuminen Ei kyllä noussut vanteelle kunnolla mutta 6 bar sain ilmaa sisään, paluumatkalla Heinolasta poikkesin huoltoasemalla laittamassa 8 bar ilmaa ja tulos oli hirveä jumpsutus, no jumpsuttelin kotiin kun en sateessa enempää viitsinyt säätää.
Varmaan koitan onko vikurius sitten jousista kiinni jos ei renkaita vaihtamalla mitään tapahdu. jos siis ne toiset pehmeämmät laittaisi takaisin. Maantiellä kova jousitus on kiva mutta jos tulee enemmän ajeltua pyörätiellä niin joustotkin on ihan jees. Sinänsä jännä, että kun 50 km/h vauhdissa polkee niin tuntuu menevän paremmin suoraan, rullatessa hakee tietä ja mitä huonompi asfaltti niin sitä pahemmin. Takarengasta koitin heilutella ja ei siellä klappia tuntunut olevan, jollei sitten vanteessa ole jotain heittoa? tarttee katsoa.
Ketjulinjassa on jotain häikkää, kiristäjä ei aina halua kiristää ja ketju menee mutkalle takana ja vastukset on aika kovat. Napadynamo tietty tuo omansa mutta ei niin paljon kuin nyt.
Sentäs jotain hyvää, vehje rullaa kuin unelma eli pyöräkulmat sain vissiin kohilleen ja se napadynamo tuntuu lataavan ihan iloisesti. Kuollut akku heräsi 50 km ajelun jälkeen vireeseen eli sytytti kaikki valot, en mittarilla katsellut mitä on ladannut mutta kait sitäkin kokeilen joku päivä.
Huomenna haen Tepolta toisen Mangon talouteen niin on ainakin vertailukohtaa Jos oisin ollut viksu niin oisin tilannut suoraan Df:n ja jättänyt tämän tyttöystävälle mutta vanha tuunattu Mango tarjoaa vielä paljon mahdollisuuksia oppia asioita kantapään kautta
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Tuo heijaaminen on kyllä se Mangon ikävin ominaisuus, mutta jotenkin siihen aina kesän mittaan tottuu. Kaikki, jotka on tuota omaa Mangoa testannut niin on heijaamisesta muistanut mainita...
Mulle etupään jäykistäminen auttoi jonninverran, mutta onhan sillä ikävä ajaa routavaurioihin. Onkos sulla nyt Icen elostomeerit käytössä?
Otin kanssa omasta omasta kannen pois, jotta saan sähköviat korjattua. Kokeilin samalla kuinka paljon joustaa kun puristaa etuiskareita yhteen. Meneehän tuo aika helposti parikin senttiä ja kun kansikaan ei ole kovinkaan jäykkä niin ajattelin kokeilla tuohon jonkinmoista tankoa väliin. Lyhyet kammet käytössä niin varmaan onnistuu... Aerokansi voisi kanssa auttaa tuohon. Käsittääkseni ainakin sivutuuleen tuosta olisi apua...
-Janne-
Heijaa heijaa heijaa kerho ...
Harmi kun remppa ei osunut kerralla kuntoon. Toisaalta oppii enemmän, vaikkei sitä tilanteen päällä ollessa osaakaan arvostaa
terppa kirjoitti:Sentäs jotain hyvää, vehje rullaa kuin unelma eli pyöräkulmat sain vissiin kohilleen
Jotenkin tekisi mieli siltikin epäillä pyöräkulmia. Hyvä rullaavuus on mahdollisesti oire olemattomasta aurauksesta