Sivu 12/37

Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 09 Marras 2016, 06:17
Kirjoittaja vaaka
PW kirjoitti:

Mihin me tarvitaan sketsiviihdettä kun on näin hauskat päättäjät :wink: :mrgreen:

Kallista viihdettä, ettei menisi kalliimmaksi kuin tukemattoman oopperalipun hinta? Jokaisen pakkomaksamana. Veronmaksajan siis. Nettosellaisen.

Jotain on pielessä, jos laskut ovat kolmen miljardin päälle ja nykyarvio on melkein kolminkertainen. Moniko matematiikan opettaja päästää jatkoon noin ison virheprosentin laskijoita? Onneksi julkisin varoin touhutessa ei ole niin tarkkaa, kun metrot ylittivät joka kierroksella budjetit hulppeasti myöhästyen, kuten niin monet muut julkiset projektit. Harvalla on omilla rahoillaan varaa tyriä noin pahasti.


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 09 Marras 2016, 09:50
Kirjoittaja PW

Näytös näköjään jatkuu, katsoja päättäköön onko huumoria vai ei :? Media kiittänee :mrgreen:


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 11 Marras 2016, 10:57
Kirjoittaja PW
20161110_180147.jpg
20161110_180147.jpg (137.01 KiB) Katsottu 3521 kertaa

Hesassa käymässä, ihmettelin tuota tiedotetta taloyhtiön rapussa:? Kovasti hehkutetaan talvipyöräilyä mutta kuinka pyöräillä jos pyörä pitää joka kerta hakee jostain kellarin uumenista?
Muutenkin näytti Hesan keskustan ja esim. Kallion pyöräilyolosuhteet paljon hurjemmilta ku kotona - melkosta pöpperöä.


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 11 Marras 2016, 11:38
Kirjoittaja Härski

Yhtälailla, tai itseasiassa enemmän, ne autot on lumitöiden edessä. Ehdota seuraavalla käynnilläsi että kannattais ne autot heivata romulavalle ekaks.. :mrgreen:

Kaupungeissa missä tunnetusti on pulaa tilasta, kun ihmisen on ruvenneet sulloutumaan päällekkäin-kerrostaloihin-, niin mun järjen mukaan kaikki muukin elämään liittyvä tarttis pinota vastaavasti päällekkäin. Kengät-autot-polkupyörät.. Ainiin, kengäthän on jo päällekkäin, telineessä. :wink:

Autoille on taas kyhätty parkkihalleja, mut entäs ne pyörät?.

Eiks tosiaan fillareille ole kehitetty toimivaa kompaktia varastointimenetelmää? Mielessä pyörii sellainen elevaattorityyppinen ratkaisu, jollaista käytetään esim cnc- työstökeskuksien työkalupaletissa.

Muoks: joku muukin on nähny mun kans samaa unta:

image.jpg

Eiks toi ole jo aikamoinen liikenne-erikoisuus!?


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 11 Marras 2016, 19:13
Kirjoittaja ajarmala
Härski kirjoitti:

Eiks tosiaan fillareille ole kehitetty toimivaa kompaktia varastointimenetelmää? Mielessä pyörii sellainen elevaattorityyppinen ratkaisu, jollaista käytetään esim cnc- työstökeskuksien työkalupaletissa.

Mitenkä niihin menee nojakeista kaksi- ja kolmipyöräiset tai vaikka kinnerit?


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 11 Marras 2016, 20:57
Kirjoittaja kuparinen

Kyllähän pyörien pysäköintiin on sovellettu kaikkia samoja ratkaisuja kuin muihinkin automaattivarastoihin. Kyse on vain asiakasmääristä, joita esim. Suomessa ei kai koskaan tavoiteta. Ja kuka kustantaa?

Tsekissä:Kuva

Japanin "maanalainen torni" : Kuva

Kaikki on tietysti mitoitettu tavallisille pystäreille...:cry: mutta niinhän on varastoinnissa aina, pakko valita moduuliksi standardimittainen yksikkö. Nuo kuljetinketjutyyppiset varastot ovat hyvin kapeita ja ne on usein rakennettu talojen välisiin palokatkokujiin.

Tuota pyöriväkeskiöisen varaston ideaa on sovellettu myös vankilaksi, varastohan se on sekin... Ei ole käytävää, jota pitkin voisi karata, sellin ovi aukeaa vain kun "kuljetin" on kohdalla.


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 12 Marras 2016, 07:37
Kirjoittaja vaaka

Veikkaisin parkkihinnan olevan suuremman autoparkkiautomaatissa kuin pyöräparkkiautomaatissa. Ei kai kukaan kiellä kinnerin ja nojakin parkkeerausta autoparkkiautomaattiin?


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 12 Marras 2016, 08:37
Kirjoittaja jviirret

Arkisempi ratkaisu olisi muuttaa joku pysäköintiruutu pyöräkatokseksi. Reunimmainen ruutu niin saisi pitkän sivun auki. Ruudun koko on kai noin 2x5m, eli siihen saisi karkeasti viisi metrin levyistä paikkaa. Mahtuu erikoisempikin pyörä ja kinneri.
Maksaahan sekin jonku tonnin, mutta ei kovinkaan paljon yhtä pyöräpaikkaa kohti.

kuparinen kirjoitti:

Ja kuka kustantaa?

Voi olla että sohaisen nyt muurahaisen pesää, mutta mun mielestä pyöräilijät voisivat itse maksaa. Pyörävarasto ry/ky/oy joka rakentaisi varaston ja vuokraisi paikkoja.

Jukka


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 12 Marras 2016, 09:06
Kirjoittaja jori

Kuva
Tämä Härskin unikuva on kyllä hieno, vaikka lieneekin tosiaan unikuva, joka tietokoneella saatettu tulostettavaan muoton.
Siinä on jopa polkemalla toimiva mekanismin pyöritys. Tuollainen talon päätyseinälle nostava mekanismi on niin kaunis, että sen voisi rakentaa jo pelkästään siksi, kun se on niin hieno –se on siis taidetta. :D

Katso Härski ensi kerralla ympärillesi, kun näet tällaisia unia. Olisi kiva tietää, kuka katsoo kanssasi samaa, näin hienoa unta. :)


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 12 Marras 2016, 09:09
Kirjoittaja PW
PW kirjoitti:

20161110_180147.jpg
Hesassa käymässä, ihmettelin tuota tiedotetta taloyhtiön rapussa:? Kovasti hehkutetaan talvipyöräilyä mutta kuinka pyöräillä jos pyörä pitää joka kerta hakee jostain kellarin uumenista?
Muutenkin näytti Hesan keskustan ja esim. Kallion pyöräilyolosuhteet paljon hurjemmilta ku kotona - melkosta pöpperöä.

Vielä pohditutti lisää tuo ukaasi - kuinka kiinteistöyhtiö siirtää, telineeseen lukitun pyörän? Rälläkälläkö lukko poikki?
Kyseinen piha oli hyvin yksinkertainen, pyörät oli seinänvieressä ja keskellä oli tilaa kulkea, autopaikkoja ei ollenkaan :?


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 12 Marras 2016, 12:25
Kirjoittaja vaaka

Samaa mieltä Jorin kanssa pyöräparkkitaiteesta, mutta viehättääkö turkistätejä? Pyöräparkkeja autoparkkipaikalle on linjassa Jorin kuvien kanssa montako eri ajoneuvotyyppiä mahtuu samalle tielle. Selvää matematiikkaa.


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 12 Marras 2016, 14:16
Kirjoittaja yaana

Mä olen ymmärtänyt, että Kalasataman Redin parkkihalliin tulee vuokrattavia pyöräpaikkoja. Toteutustapaa en tiedä. Onhan jollain juna-asemilla kokeiltu lukittavia kaappeja, mutta eivät kai olleet ihan menestys.


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 14 Marras 2016, 22:08
Kirjoittaja takakeno

Tänään tuli pyörätiellä vastaan iso maantiejyrä.
Oli ajanut pyörätiellä, jäljistä päätellen, ainakin 5 km.
Onkohan tämä jokin uusi lumenauraus tapa ?
Vai oliko sittenkin siirtoajossa varikolle.


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 16 Marras 2016, 01:28
Kirjoittaja ajarmala
takakeno kirjoitti:

Tänään tuli pyörätiellä vastaan iso maantiejyrä.
Oli ajanut pyörätiellä, jäljistä päätellen, ainakin 5 km.
Onkohan tämä jokin uusi lumenauraus tapa ?

Nerokasta ja innovatiivista porukkaa siellä Pirkanmaalla! Tuollainen lumen jyräys ratkaisee muutamankin talvikunnossapidon ongelman. Esimerkiksi: auratessa lumi pitää siirtää johonkin suuntaan kinokseksi ja siinä se sitten makaa. Pahimmassa tapauksessa tieltä aurattu kinos makaa sitten pyörätiellä. Lisäksi: aurattuja kinoksia ei tarvitsisi kaupungeissa ajaa kuorma-autoilla pois. Jyrätty lumi ei kovinkaan paksua kerrosta tielle talven mittaan tee - jos on vaikka keskimääräinen talvi ja lumikuorma on vaikka 90 kg/m2, niin sehän painuu jyräämällä 100 mm paksuksi kerrokseksi. Hiekoittaahan se tietenkin pitää... Keväällä se tietenkin loskaantuu, mutta on meillä loskaa auratuillakin teillä. Ja vasta keväällä loskan voi aurata syrjään, jossa se lämpimillä ilmoilla sulaa muutamassa päivässä.

Jooko?


Re: Paikallisia liikenne-erikoisuuksia

Lähetetty: 16 Marras 2016, 07:31
Kirjoittaja jori
ajarmala kirjoitti:
takakeno kirjoitti:

Tänään tuli pyörätiellä vastaan iso maantiejyrä.
Oli ajanut pyörätiellä, jäljistä päätellen, ainakin 5 km.
Onkohan tämä jokin uusi lumenauraus tapa ?

Nerokasta ja innovatiivista porukkaa siellä Pirkanmaalla! Tuollainen lumen jyräys ratkaisee muutamankin talvikunnossapidon ongelman. Esimerkiksi: auratessa lumi pitää siirtää johonkin suuntaan kinokseksi ja siinä se sitten makaa. Pahimmassa tapauksessa tieltä aurattu kinos makaa sitten pyörätiellä. Lisäksi: aurattuja kinoksia ei tarvitsisi kaupungeissa ajaa kuorma-autoilla pois. Jyrätty lumi ei kovinkaan paksua kerrosta tielle talven mittaan tee - jos on vaikka keskimääräinen talvi ja lumikuorma on vaikka 90 kg/m2, niin sehän painuu jyräämällä 100 mm paksuksi kerrokseksi. Hiekoittaahan se tietenkin pitää... Keväällä se tietenkin loskaantuu, mutta on meillä loskaa auratuillakin teillä. Ja vasta keväällä loskan voi aurata syrjään, jossa se lämpimillä ilmoilla sulaa muutamassa päivässä.

Jooko?

Näinhän se menee. Lisäksi lumikerros suojaa asfalttia nastarenkaiden aiheuttamalta kulumiselta ja roudalta, jolloin keväällä kun aurinko sulattaa lumikerroksen tien pinnalta, löytyy alta ehjä sileä asfaltti, joka ei ole haljennut roudan takia, eikä sitä tarvitse juhannusruuhkan aikaan kulumisurien takia asfaltoida uudelleen. :D