Sivu 12/45

Re: MBB Talveksi ja soralle

Lähetetty: 31 Loka 2014, 11:58
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:

ohjausakseli ei oo renkaaseen nähden ihan suorassa.

PW kirjoitti:

Polkimet ei varmast oo täysin suorassa

On tämä hauskaa luettavaa :lol: Pitäisikö sanoa erikseen jos joku osa on suorassa, voisi päästä helpommalla :wink:
Ei sillä että omanikaan olisi joka suhteessa suoria, eikä sillä että sillä edes olisi mitään merkitystä, ei tuollaisia ajaessa huomaa :|

Jukka


Re: MBB Talveksi ja soralle

Lähetetty: 31 Loka 2014, 13:07
Kirjoittaja jooseha
PW kirjoitti:

Käsillä kun vääntelin polkimia, en huomannu välystä.

On siis onnistunut laakerointi :D Helpolla jää jotain pientä, kun ilman sorvia tekee ja tässä ei voi edes kiristää välyksiä toiseen laitaan :wink:

jviirret kirjoitti:

Ei sillä että omanikaan olisi joka suhteessa suoria, eikä sillä että sillä edes olisi mitään merkitystä, ei tuollaisia ajaessa huomaa :|

Täysin suoraa ei taida saadakaan ilman jigiä. Se taas vaatii pyörän suunnittelemista ennen kuin sen rakentaa :roll: tai pitää tehdä monta jigiä :( Samalla vaivalla tekee siten yhden suoran pyörän tai useamman kieron :lol:


Re: MBB Talveksi ja soralle

Lähetetty: 31 Loka 2014, 15:37
Kirjoittaja Härski

Vatupassia kun käyttelee, nii saa aika suoran tehtyy laakista.

Ite tein omani-kyljellään- ajatuksella. Eli kaikki mikä kuuluu olla keskellä ja pystyssä(runko) menee vaakasuoraan ja navat, keskiö yms pystyyn. Tässä täytyy tietty ottaa huomioon haaurukoiden kiinnityspisteiden(dropout) mahdolliset epsymmetrisyydet.

Aluks päätin nojakulman, istuinkorkeuden ja penkin/ navan korkeuseron. Sit lankku(selkänojaks) maahan pätettyyn kulmaan. jalat haluttuun korkeuteen esim johonki ämpärin päälle...pari mittaa muistiin...kuva tupakkiaskin kanteen.. sit ei muuta ku pari päivää maski päässä oleilua. se oli siinä.


Re: MBB Talveksi ja soralle

Lähetetty: 31 Loka 2014, 16:13
Kirjoittaja PW
jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

ohjausakseli ei oo renkaaseen nähden ihan suorassa.

PW kirjoitti:

Polkimet ei varmast oo täysin suorassa

On tämä hauskaa luettavaa :lol: Pitäisikö sanoa erikseen jos joku osa on suorassa, voisi päästä helpommalla :wink:
Ei sillä että omanikaan olisi joka suhteessa suoria, eikä sillä että sillä edes olisi mitään merkitystä, ei tuollaisia ajaessa huomaa :|

Jukka

Hyvä ett on hauskaa, siksihän näitä tehdään.
Parempi ite kirjottaa kaikki virheet ja vinoudet mitä huomaan, vähemmän tarttee kenenkään muun niistä huomautella :wink:


Re: MBB Talveksi ja soralle

Lähetetty: 31 Loka 2014, 16:17
Kirjoittaja PW
jooseha kirjoitti:
PW kirjoitti:

Käsillä kun vääntelin polkimia, en huomannu välystä.

On siis onnistunut laakerointi :D Helpolla jää jotain pientä, kun ilman sorvia tekee ja tässä ei voi edes kiristää välyksiä toiseen laitaan :wink:

Tuosta akselina toimivasta 20mm hydrauliikka putkesta piti vähän hioa hiekkapaperilla, jotta laakeri meni päälle. 50mm putkesta en tainnu ottaa ku rälläkän räyskeet pois.
Puntarissa kävin pyörän kanssa n. 18kg jäi pyörälle painoo. Jarrut ja vaihdevipu puuttuu.


Re: MBB Talveksi ja soralle

Lähetetty: 01 Marras 2014, 09:41
Kirjoittaja PW

Aamun ensimmäinen ajotesti, yritän ymmärtää uutta pyörää ja miettiä voiko jotain parantaa vai onko kyse vain kuskin ajotaidon parantamisesta. Korttelin ympäri taas n. 300m hiekkatietä, liikkeelle lähtö tasaselta vieläkin hyvin vaikeeta ja ensin ei tienleveys meinaa riittää mutt sitten ylämäki meni ihan hyvin.
"Salmiakkikeulan" yläputket ottaa kääntäessä reisiin kiinni ja pelkona on ett pyörä taittuu alle ja reisi jää puristuksiin. Rakenteen kestävyyden puolesta yläputket vois korvata tai siirtää alemmas mutt seuraavana olis rengas tiellä tai lokasuoja. Lisäksi ohjaustangolle pitäs keksii uus paikka - alaohjaus, mieluummin ei.
Tuo rengas taittuu aika voimakkaasti alle, tää on ilmeisesti se haukkaus ilmiö josta usein mainittu. En ihmettele yhtään ett esim Airbikessä on kumirajotin ohjaukselle.
Jättö on tyhjällä pyörällä n. 100mm ja kun makaan päällä arvaisin sen 120-130mm suuruiseksi.
Penkin yläkaarretta pitää jyrkentää jotta pystyn päätä ja yläselkää nojaamaan siihen.


Re: MBB Talveksi ja soralle

Lähetetty: 01 Marras 2014, 09:55
Kirjoittaja jooseha

Nytten kun osaat sillä todistetusti ajaa voit kokeilla siirtää takapään narut takaisin etuhaarukkaan. Ne saattaa toimia rajoittimena tai sitten ei :roll:


Re: MBB Talveksi ja soralle

Lähetetty: 01 Marras 2014, 10:00
Kirjoittaja PW
jooseha kirjoitti:

Nytten kun osaat sillä todistetusti ajaa voit kokeilla siirtää takapään narut takaisin etuhaarukkaan. Ne saattaa toimia rajoittimena tai sitten ei :roll:

Jos etuhaarukan ympäri kiertäs sisuskumista tehty lenkki, johon narut kiinnittys - toimisko paremmin joustavana elementtinä?


Re: MBB Talveksi ja soralle

Lähetetty: 01 Marras 2014, 10:16
Kirjoittaja jooseha

Varmasti kumi joustaa paremmin kuin naru(liina). Ehkä liiankin hyvin. Takapään joustoa ei tarvi keksiä uudelleen. Kopioi vaan Jorilta ;)


Re: MBB Talveksi ja soralle

Lähetetty: 01 Marras 2014, 10:57
Kirjoittaja PW

[attachment=0]2014-11-01 10.55.07.jpg[/attachment]
Parkkeerausasennossa 8)
Kiristin liinoja niin ett jättö meni nollaan, lyhyt ajo ja tuntuma oli ett olis helpompi ajaa. Niinku ei keula kaatus yhtä helposti alle. Jos noin ni kaikkee ei voi laittaa jätön muuttumisen piikkiin koska samalla muuttuu penkin kulma ja ohjauskulma, painopiste ym.
Penkkilevyn laitoin nippusiteillä runkoon kiinni. 400g irtos samalla vaneria ja teräsputkee, kevennys alkaa :wink:


Re: MBB Talveksi ja soralle

Lähetetty: 01 Marras 2014, 11:16
Kirjoittaja PW

Ehkä pitää nyt tehdä se pythoni ja opetella sillä ajamaan jos tämänkin ajo sitten alkas sujuu. Usko on vieläkin heikko, ett tämän ajamisesta tulis joskus hauskaa.


Re: MBB Talveksi ja soralle

Lähetetty: 01 Marras 2014, 11:21
Kirjoittaja jooseha

Keulan kaatuminen johtuu loivasta ohjauskulmasta. Flevossa ja airbikessä kumi helpottaa.


Re: MBB Talveksi ja soralle

Lähetetty: 01 Marras 2014, 11:38
Kirjoittaja PW
jooseha kirjoitti:

Varmasti kumi joustaa paremmin kuin naru(liina). Ehkä liiankin hyvin. Takapään joustoa ei tarvi keksiä uudelleen. Kopioi vaan Jorilta ;)

Niin tarkotin ohjauksen "joustoa" palautusta, vai miten sen ilmaisisi. Ongelmana tietyst ett joustaa samalla takapäätä ja ehkä tosiaan liikaa.


Re: MBB Talveksi ja soralle

Lähetetty: 01 Marras 2014, 11:44
Kirjoittaja PW
jooseha kirjoitti:

Keulan kaatuminen johtuu loivasta ohjauskulmasta. Flevossa ja airbikessä kumi helpottaa.

Mites python, siinäkin loiva ohjauskulma mutt jättö negatiivinen - joka taas vaikuttaa keskittävästi.
Kovin etupainonenhan tämä on. Kun pyrin penkiltä pystyyn takakiekko tulee eteen ja pyörä on valmiiksi parkeerausasennossa :mrgreen: Miten lie sitt alamäessä tiukassa jarrutuksessa :roll:
Vieläkö pitää keksiä määritelmä/tyyppi tälle pyörälle, ei oo flevo, eikä airbike vaik geometria aika lähellä :roll: ehkä MBB on riittävän laaja ilmaisu.


Re: MBB Talveksi ja soralle

Lähetetty: 01 Marras 2014, 11:59
Kirjoittaja jooseha

Pyyttonissa on ohjauskulma tyypillisesti 60-70 astetta. Flevossa 40 ja Airbikessä 50. Mikä sitten on loiva ja mikä ei? Negatiivinen jättö nostaa kuitenkin pyyttonin keulan pystyyn päälle istuessa eli kumi on siinä turha.