Sivu 12/58

Re: Pyöräsi kuva

Lähetetty: 14 Huhti 2011, 15:36
Kirjoittaja jviirret

En minäkään oikein ymmärrä että mitä haittaa siitä liian isosta skaalasta on?
Jotenkin tuon noin tarkan hakemisen ymmärtäisi jos olisi tarkoitus selvitä yhdellä eturattaalla ja ilman etuvaihtajaa. Jos taas pitää olla kaksi niin samalla vaivalla saa sellaisen skaalan että riittää vähän oudommassakin ympäristössä. Ei kai niitä kaikkia vaihteita tarvi joka lenkillä käyttää?

Jukka


Re: Pyöräsi kuva

Lähetetty: 14 Huhti 2011, 15:45
Kirjoittaja Stapani

Yep

Jokainen tyylillään.
Esim. tuossa KMX:ssä mulla ei ole etuvaihtajaa ollenkaan.
Sekin voi olla mahdollista, että turhaksi jää tuossa Catrikessäkin.
Täytyy vähän aikaa kuulostella, mitä polvetkin sanovat
varsinkin pitempien reissujen jäljiltä.


Re: Pyöräsi kuva

Lähetetty: 14 Huhti 2011, 16:16
Kirjoittaja jviirret
Stapani kirjoitti:

Esim. tuossa KMX:ssä mulla ei ole etuvaihtajaa ollenkaan.

No jos tuollainen 10% skaalan laajennus riittää niin helposti voi tästäkin jättää pois kun vaihtaa taakse pykälää jyrkemmän pakan.

Jukka


Re: Pyöräsi kuva

Lähetetty: 14 Huhti 2011, 16:57
Kirjoittaja tavasti
jviirret kirjoitti:
Stapani kirjoitti:

Esim. tuossa KMX:ssä mulla ei ole etuvaihtajaa ollenkaan.

No jos tuollainen 10% skaalan laajennus riittää niin helposti voi tästäkin jättää pois kun vaihtaa taakse pykälää jyrkemmän pakan.

8 ja 9 vaihteisissa 11-34 on laajin, ja 10 vaihteisena löytyy 11-36.


Re: Pyöräsi kuva

Lähetetty: 14 Huhti 2011, 17:22
Kirjoittaja Stapani

Yep

KMX:ssä oli takana 11-25 ja 46 edessä nousi kaikki mäet ylös.
Catrikessä Speed näyttää olevan 11-32 vakiona.
Ei houkuttele takapakan vaihto.


Re: Pyöräsi kuva

Lähetetty: 14 Huhti 2011, 17:35
Kirjoittaja tavasti
Stapani kirjoitti:

KMX:ssä oli takana 11-25 ja 46 edessä nousi kaikki mäet ylös.
Catrikessä Speed näyttää olevan 11-32 vakiona.

No eipä tuossa paljoa ole tarvis vaihdella pakkaa. 32 tai 34, ero on aika minimalistinnen.
Ja jos aiemmin olet pärjännyt tuolla KMX:n välityksillä, niin nyt luulis ok menevän pelkällä 56 hampaisella yhdellä eturattaalla (jos rengaskoko on sama)


Re: Pyöräsi kuva

Lähetetty: 14 Huhti 2011, 19:42
Kirjoittaja PW

Ootko kmx:n jo myyny vai jääkö se vielä ittelles ?

Petri


Re: Pyöräsi kuva

Lähetetty: 14 Huhti 2011, 21:45
Kirjoittaja Stapani

Yep

Vähän vielä mietiskelen tuon KMX:n kanssa,
just vaihdatin siihen rungon (tilasin Englannista, noin 250 euroa) +
100 euron huollot päälle.....
En ole vielä ajanut huollon/vaihdon jälkeen metriäkään sillä.
Voi olla että jätän "2-pyöräksi" maaseudulle, ei tarvitsisi aina roudata trikeä mukana,
kun sukkuloi Länsimäki - Kuortti väliä 2-4 kertaa kuukaudessa.....
Jos taas tuo Catrike osoittautuu huomattavasti mukavammaksi peliksi lenkin
heittämiseen, niin silloin tuo KMX joutaa myyntiin.
Näin ekan Catriken lenkin jälkeen tuntuu siltä, että vielä ei
KMX lähde mihinkään. Ei ole vielä Catrike ihan säädöissä,
(Kuortin testilenkin http://connect.garmin.com/activity/79116390
aikana 6 kertaa pysähdyin puuhastelemaan)
tai sitten yllättävän hyvin sopii tuo KMX mun kropalle.


Re: Pyöräsi kuva

Lähetetty: 18 Huhti 2011, 22:31
Kirjoittaja mhelander

No aiheeseen liittyen tässä sitten menopeli tämän hetkisessä kunnossa:

Kuva

Tässä kisakunnossa, edessä on M5 hiilikuituinen 3-lapainen ja takana kiinan ihme Hope-navalla. Kisoissa tarakka on irti.

Värkki on siis M5 CrMo lowracer vuosimallia 2010. Vanhasta tri-TT:stä on jäljellä 80-luvun Campo Record kammet ja 90-luvun etuvaihtaja sekä "Doppler" vaihdevivut (kitkat, tietysti ;)).

Uutta on SRAM Force jarrut, SRAM X-9 takavaihtaja keskikokoisella vapaaratas kehikolla, takaratas jossa Hope Pro 3 130mm napa ja 32 half-radial 2/1.8 mm pinnaa kiinalaisen 60mm hiilikuituvanteen välissä, pakka on kuvassa 12-23 9-vaihteinen. Pehmusteena on 20mm Ventisit L-kokoiselle penkille (on vähän iso M-penkissä). Ketjun taittorulla on Optiman.

Pulloteline (takana) on Lezyne alumiinia jossa saman valmistajan mini-pumppu painemittarilla.

Omavalmistetta on ovaalit ketjurattaat 43 ja 53 hampaiset, jarrukahvat on modattu peukalokäyttöön Deore MTB mallisista. Värkätä piti myös vaihdevivut tankorakenteisiin ja takavaihteen kahvan vetosuhdetta on polyesterikitillä autettu X-9 -yhteensopivaksi. Tuunasin myös Suunto T6c:n pyörätelineen sopimaan käsikahvojen väliin.
Kesäksi on hiilikuidusta tehty käyttäen alumiinista BB30 -> BSA adapteria uusi keskiöpalkki joka odottelee reisien vahvistumista (ei paikkaa etuvaihtajalle) sekä kelien pysymistä plussan puolella.

Gummit on Primo Comet 26mm edessä ja Tufo S3 Lite 19mm takana. Kadenssin ja matkan/nopeuden mittaa Suunnon langattoat Bike- ja Cadence Pod:t.

Kesäkelejä odottelee myös toinen pulloteline, asennan molemmat penkkiin lapaluiden taakse, väliin tulee remmeillä Camelbak Unbottle 2L juomapussi kuumemmilla keleillä. Penkin alla pullotelineen kohdalla pidän minigrip-pussissa varatuubia ja eteen sisägummia sekä työkalusarjaa (ei kuvassa).


Re: Pyöräsi kuva

Lähetetty: 23 Huhti 2011, 13:13
Kirjoittaja THuhtamaki

Tässäpä minun kulkine tämänhetkisessä asussaan...

Kesän päälle tulee upgradea esim jäykemmän etuhaarukan muodossa. Tilasin Bacchettalta 20" alumiinisen levyjarruhaarukan 1" ohjainputkella. Samalla vaihtuu ohjainlaakerin yläosa kierteettömään ja tästä johtuen myös stemmi pitää rakentaa uusiksi...


Re: Pyöräsi kuva

Lähetetty: 28 Huhti 2011, 22:43
Kirjoittaja terppa
IMG_0689.JPG

Laitetaan kuva kuskin kera. Paremman näköinen kun ei ole lokareita, talvirenkaiden kanssa eivät mahtuneet olemaan ja jäivät etelän varastoon, samoin viiri...


Re: Pyöräsi kuva

Lähetetty: 03 Touko 2011, 08:03
Kirjoittaja pketola

Karpion seikkailun innostaman rakensin joskus amfibiokinnerin (Ajatar). Huolimatta kömpelöstä muodosta ja suuresta painosta, se täytti tärkeimmät tavoitteet: ajo onnistui, samoin meressä porskuttelu, ja siirtyminen näiden kahden elementin välillä polkuvoimalla kruunasi kokemuksen.

Rakentamisessa yhdistelin yksinkertaisesti polkupyörän osia ja vanerin vääntelyä. Potkurina toimi vanha käsipora ja perämoottorin potkuri. joka vedettiin narulla paikalleen. Potkuri irtosi ja putosi mereen viimeisellä vesireissulla. Ajattaren nykyinen olinpaikka on tuntematon.


Re: Pyöräsi kuva

Lähetetty: 14 Touko 2011, 17:23
Kirjoittaja PW

Viimenen omavalmiste midraceri, esikuvana Raptobiken vastaava.

P1010406.JPG
P1010406.JPG (77.81 KiB) Katsottu 6509 kertaa

Ensimmäinen nojakkini jos on tarakka ja peräkärryäkin oon tuolla vetäny eli helkaman konttia. Ainakin kauppakassina tuo vois toimia ja muutenkin tuossa kaupunkiajossa.

Petri


Re: Pyöräsi kuva

Lähetetty: 22 Touko 2011, 20:44
Kirjoittaja Nojailija

Moi,
Tänne kuuluu tietysti kuvat pyöristänikin, molemmat ovat Velokraft-valmistajalta. Toivottavasti oheinen tarina jaksaa kiinnostaa;

VK2 on korkeampi pyörä takakopalla
Paino on kuvassa 12.6kg. Tämä on pitkänmatkanpyöräni/työmatkapyörä kesällä. Kuituosat on velokaftilta; runko, haarukka, ohjaustanko, kannellinen avattava takakoppa, osat on itse shoppailtu ja yhteen kasattu, velokraft myy vain runkosarjoja. Pyörässä on dynamonapa, 3W ledivalo edessä, dynamo tuottaa virran myös yksinkertaiseen GPS laturiin, joka on todella hyödyllinen peli kun matkat kestävät kauemmin kuin lataus gepsissä. VK2 on semi-low-racer, sormenpäät ulottuvat juuri ja juuri maahan. Tällä on riittävän rento ajaa kaupungissakin, mutta omimmillaan pyörä on maantiellä. VK2 on kevyt, nopeahko ja takakoppaan mahtuu riittävästi tavaraa, suosittelen pyörää nopeasti ja pitkälle haluavalle mutta en aloittelevalle nojailijalle koska ketju menee aika läheltä etupyörää ja ajoasento on hyvin taakse nojaava, eli ei näe taakse ilman peiliä tai täytyy ainakin niskaa kääntää paljon, näihin asioihin tottuu. Jos jotain negatiivistä täytyy löytää niin etupuomi voisi olla jäykempi, ylämäessä tuntuu pientä sivuttaisliikettä. Pyörä on eri inkarnaatioissaan nähnyt seitsemässä vuodessa noin 30000 km.

NoCom, tosimatala lowracer
Paino on kisakunnossa noin 11.5kg levykiekoilla, kevyillä kiekoilla ja renkailla noin 10.5 kg, kuvassa painoa on enemmän, harjoittelukammet PowerCrankit tuovat varmaan kilon lisää. NoComini on noin 5000 km vanha. Etujarru on mekaaninen levyllä, takavannejarru on piilossa takahaarukan sisällä. Jarrukahvat M5:n peukalomallia, 2 x 9 vaihdetta tangonpään vaihtimilla, ventisitin matto, Rennin takalevykiekko, edessä muovilla päällystetty pinnakiekko. Muista varusteista mainittakoon vanha Ergomon keskiöwattimittari ja haisuli maskotti. NoComia tehdään kahdella eri akselipituudella;139 ja 147 cm, omani on jälkkimäista tyyppiä ja jotkut kutsuvat näitä pidempiä UltraComeiksi (sehän kuulostaa hyvältä suomeksikin ;-D). Keskiö-satula etäisyyttä ei voi säätää ultracomeissa, nämä tehdään mittojen mukaan, nocomissa keskiön etäisyyttä voi vähän säätää. Pyörän maavara on vain noin 5 cm joten NoCom on erittäin haastava ajaa kaupunkioloissa tai pyöräteillä, paikoin mahdoton. Ohjaustankoa ei voi kääntää paljon, ohjaus toimii paljolti kallistamalla. Maanteillä ja kisoissa pyörä on kotonaan, tällä pitää mennä kovaa, vauhdissa pyörä on todella stabiili, runko jäykkä, kiva antaa sikaa niin paljon kun jalat kestävät. NoCom on tarkoitettu vain kisapyöräksi ja suosittelen sitä siksi vain :twisted: masokisteille jotka haluavat mennä äärilaitaan nopeudessa. Mitahän se kertoo kun tykkään itse tällä mennä?

Lisäsin myös vertailevan kuvan molemmat Velokraftit vierekkäin. UltraComean mataluus korostuu.

Nojailija-Tero


Re: Pyöräsi kuva

Lähetetty: 22 Touko 2011, 20:51
Kirjoittaja RTA

Se on siinä, sähköistetty Performer.
30 km testilenkki heitetty, mahtava menopeli. pientä säätöä vielä vaatii.

osat on vielä kaupan:
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=4&t=1844

-Riku

Kuva

Kuva