Hopea kirjoitti:Havainto kasvavasta ruuhkaisuudesta pitää minusta paikkansa.
Minusta ruuhkaisuus ei johdu autojen määrän kasvusta. Minusta se johtuu huonosta liikenneinfrasta. Sama määrä autoilijoita saa aikaan pahempia ruuhkia kuin aikaisemmin. Syy tähän pitäisi selvittää ihan huolella. Osittain syy on järjettömissä liikennesuunnittelun ratkaisuissa, osittain siitä että työmaajärjestelyt ovat äärimmäisen surkeita ja vaikuttavat laajalle. Ensimmäinen taas johtuu siitä, että kaupungilla (Helsinki) on näkemys jonka mukaan tarpeeksi surkeissa oloissa autoilijat vähentävät autoilua vapaaehtoisesti. 
Tuossa kun töiden jälkeen kävin tyttären lukion vanhempaintoimikunnan kokouksessa niin siellä sivuttiin sekä Oulun outoa koulujen keskittämisvimmaa kustannussäästöjen toivossa ja samalla päiviteltiin paikallisen joukkoliikenteen kovaa hintaa ja onnetonta toimintaa verrattuna muihin vastaavan kokoisiin kaupunkeihin, pääkaupunkiseudusta puhumattakaan !
Näissä keskustelussa sivuttiin myös sitä että paikallisessa yliopistossa olisi ilmaiseksi tehty tutkimus väestörakenteen jakautumisesta ja ennusteet koulujen tarpeesta mutta kaupungilta ei herunut päätösten teossa ollutta tilasto- ja havaintomateriaalia.
Tätä kuunnellessa tuli mieleen että ilmeisesti pelko jäädä kiinni typerien poliittiselta tai voideltulta pohjalta tehdyistä päätöksistä olisi toteutunut tai jotakin sinne päin. Näistä päätöksistä sekä vuosia myöhässä olevista infrastruktuuripäätöksistä johtuen on Oulussa mm koululaisia kuskattava vanhempien ajoneuvoilla, koulun järjestämillä kyydeillä sekä julkisilla ristiin rastiin pitkin kaupunkia kun keskittäminen kuulemma säästää. Samalla kun jokunen vuosi sitten suljetun lähes uuden koulukompleksin viereen tehdään kahta uutta omakotitaloaluetta johon muuttavat ovat suurimmaksi osaksi lapsiperheitä ja näin kouluille tulisi tarve mutta kun ei ole lähelläkään.
Ja liikennemäärät lisääntyy niin että on pullonkauloja joissa on aamulla töihin/kouluun lähdön aikaan ja töistä/koululsta palaamisen aikaan mahdottomat ruuhkat. Kunnolla suunnitellut pääväylät ei taida ruuhkautua niin paljon kuin nämä pullonkaulat, ja jos ei tarvi kersoja kuskailla niin voinee vähän sovitella työmatkojen ajankohtaa joka tasoittaa ruuhkia.
Sinänsä hassua että näilläkin alueilla tehtiin ensin tiestön rungot, sitten pyörätiet ja näin etenkin talvella on kevyellä liikenteellä paljon paremmat ja ruuhkattomammat mahdollisuudet liikkua kuin moottoriajoneuvoilla, pois lukien joen ylittäminen kun tuo uusi silta ottaa vielä melkein vuoden että valmistuu.
Meilläkin olisi tarvetta jenkkivanin kaveriksi pienemmälle ajoneuvolle jolla juosta asiat kaupunkialueella. Kohtuullinen kuljetuskapasiteetti riittää, siis pari ostoskassia. Supermahtavaa olisi jos nuo pari haukkua mahtuisivat myös mukaan tarvittaessa.
Mopolla ei tee mitään, ennen olisi tehnyt mutta nyt järkevämmät kevyen liikenteen väylien käyttösäännöt pistävät ne ajoradoille jolloin matkat on samat kuin autolla ja kulut myös. Bonuksena tarvii extraa vaatetukseen talviaikaan ja erittäin hyvät renkaat että uskaltaa lähteä jääisille/lumisille/?? teille ja toivoa että kopperoissaan turvassa ajelevat saisivat väisteltyä etenkin jos menee nurin.
Tavarapyörä, etenkin nojamallinen, olisi pop mutta jos sitä käytetään talvella kaikilla keleillä ei vanha 250W riitä. Vaikka asutaan tasamaalla niin kevyen liikenteen väylillä on paljon äkkimutkia, alikulkujen takia nousuja jne jolloin paukut loppuu helposti jos värkki painaa 30-50 kiloa tavaroineen ja kuski päälle. Itsellä tehot riittää mutta rouvalla tuskin.
Ja nyt tällä uudella 2016 lailla saisi siihen 1kW:n avustuksen mutta sitten nämä vakuutukset tulee jotka nostaa kulut lähelle mopon pitämistä, on siis sama hankkia sähkömopo. Mutta näyttää että laissa on porsaanreikä jolla 1kW:n 25 km/h kulkevan mopon voi tehdä niin että se ei olekaan sähköavustettu polkupyörä vaan uuden lain sähköajoneuvo joka näin välttää sekä vakuutuksen että sillä saa ajaa kevyen liikenteen väylillä kuten polkupyörällä.
Jos joutuu tai haluaa ajaa maastossa metriäkään näillä uuden lain värkeillä niin voisin lyödä vaikka vetoa että laitteita ei rinnasteta polkupyörään, kuten 250W & 25 km/h polkiessa avustettu rinnastetaan, vaan moottoriajoneuvoon ja näin vaaditaan maanomistajan lupa.
Että tällainen tilanne. Seuraan mielenkiinnolla... että tuleeko tästä mitään vai alanko katselemaan modernia hybridi- tai täyssähköautoa. Ovat mokomat kalliita (mun makuun) mutta käyttökulut ja hyödyllisyys kaupunkiajossa olisi kohdallaan, ainakin kelpaisi rouvalle.