Re: MBB tandem 2WR
Hipoo rengasta kehyksen mutka - jos siitä rälläköis osan pois? Ehkä sittenkin parempi tehdä ihan ite jarrutapeille paikat, vähemmän kompromisseja.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Hipoo rengasta kehyksen mutka - jos siitä rälläköis osan pois? Ehkä sittenkin parempi tehdä ihan ite jarrutapeille paikat, vähemmän kompromisseja.
PW kirjoitti:Hipoo rengasta kehyksen mutka - jos siitä rälläköis osan pois? Ehkä sittenkin parempi tehdä ihan ite jarrutapeille paikat, vähemmän kompromisseja.
Olen samaa mieltä. Jarrutappien asennukseen kannattaa tehdä jigi, jossa on jarrutapeille reiät oikealla etäisyydellä toisistaan kapulassa, jonka voi ruuvata haarukkaan kiinni puristimella. Kun tapit ovat oikella paikallaan, tappien ja haarukan puoliskojen väliin kätöstellään silta, kuten hammaslääkärit tapaavat tehdä.
Lisää ohjeita tappien asennusmitoista: http://forums.mtbr.com/vintage-retro-cl ... 90337.html
Yritän näitä ymmärtää - cantileverissä hieman erilainen taulukko. Mutta tappien väli ei siis oo just joku määrätty, vaan pitäs arvioida/laskea vanteen leveyden ym mittojen mukaan kö? Säätövaraahan paloissa sitten on, paitsi kun paksurengas ja ohut vanne - tapin paikka on aika justiinsa.
Poraamaan lähdössä, Puuilosta löyty se 20mm poranterä jos samalla porais palikkaan nuo jarrutappien reijät jigiksi.
Juu, ei ole niin justiinsa. Nuo X-, ja Y-alueet H-jarrun taulukossa ovat niiden säätöbrikkojen puoltenvaihdon aiheuttaman muutoksen vaikutus.
Tuossa cantileverissä mikä nyt on mallina ja mahollisesti menossa taakse, ei oo säätöprikkoja
PW kirjoitti:Tuossa cantileverissä mikä nyt on mallina ja mahollisesti menossa taakse, ei oo säätöprikkoja
Ei siinä olekaan, mutta siinä säädetään jarrukengän varren avulla. Sama sääntö pätee siihenkin. Mahdollisimman lähelle, jotta jarrukenkää ei tarvitse säätää kauas varresta ja jousto pysyy maltillisena. Mitä kauemmas vivun varresta kenkiä joutuu siirtämään, sitä joustavampi rakenteesta tulee ja sitä herkempi jarrujen vinkumiselle ja muille säätöongelmille.
Sanoisin, että kannattaa laittaa jarrutapit niin lähelle toisiaan, kuin 60 mm rengas antaa mahdollisuuden. ei missään tapauksessa yli 80 mm, mutta ei paljon pysty allekaan olemaan, jotta kiekon saa irti paineet renkaassa. Tästä syystä ne leveämmät vanteet olisivat eduksi, ei tarvitsisi olle niin tarkka, kun säätövaraa olisi enemmän.
Tein jigiin reijät 80mm välein, koska tuo jarru oli tommosissa tapeissa katotaan miten käy.
Ohjausnivelen rakentelu taas ajankohtasta, 5mm latassa ja kulmapalassa 20mm reiät valmiina.
Ohjausnivelpiirroksesta poiketen, lattojen ja laakerien välit lyhenee, niin ett prikka mahtuu väliin.
Ohjausakselia on sorvattu päistään niin ett laakerit mahtui ja latoissa olevat reijätkin vaikuttaa tiukoilta. Pitänee "sorvata" akselia myös keskeltä, muutenhan sitä ei saa lattakourasta pois. Toinen vaihtoehto lois tehdä kouran toisesta päästä pulteilla kiinnitettävän/irrotettavan mutta ei taida olla järkevä vaihtoehto
Oliko Jorilla syy, tarjota M5ruuvia ohjausakselin kiinnitykseen? Jos 6mm pultti, ei tartte lisä työkalua matkassa kuljettaa
Emäputki puuttuu välistä. Akselin alapäähän hitsattava kiinnityslevy.
PW kirjoitti:Oliko Jorilla syy, tarjota M5ruuvia ohjausakselin kiinnitykseen? Jos 6mm pultti, ei tartte lisä työkalua matkassa kuljettaa
Painoa minä vain ajattelin, ja vain korostaakseni sitä, että se pysyy millä tahansa ruuvilla. En muistanut, ettet pidä lokasuojista, jotka kiinnittyvät M5 ruuvilla.
Hyvä ajatus tuo, ettei laiteta lisätyökalun mukaan ottamista vaativaa ruuvia mihinkään –erittäin hyvä.
jori kirjoitti:PW kirjoitti:Oliko Jorilla syy, tarjota M5ruuvia ohjausakselin kiinnitykseen? Jos 6mm pultti, ei tartte lisä työkalua matkassa kuljettaa
Painoa minä vain ajattelin, ja vain korostaakseni sitä, että se pysyy millä tahansa ruuvilla.
En muistanut, ettet pidä lokasuojista, jotka kiinnittyvät M5 ruuvilla.
Hyvä ajatus tuo, ettei laiteta lisätyökalun mukaan ottamista vaativaa ruuvia mihinkään –erittäin hyvä.
No joo, pilkun viilausta ehkä - pikkuasioita. Lokarinkiinnitys ruuveja on myös ruuvimeisselikannalla ja semmonen on pakissa. Riippuu myös siitä minkälaisen kierretapin löydän
Nivel hepattuna paikoillaan - suurinpiirtein.
Kun laittan ahkeraan kuvia, luulen itsekin saaneeni jotain aikaan
Hepattuna seisoo kiekkojensa varassa. Istua ei viel uskalla, lisää hitsiä ensin. Akseliväli 1775mm.