Sivu 12/43

Re: MBB tandem 2WR

Lähetetty: 14 Kesä 2016, 11:20
Kirjoittaja PW
20160614_111530.jpg
20160614_111530.jpg (183.87 KiB) Katsottu 2186 kertaa

Hipoo rengasta kehyksen mutka - jos siitä rälläköis osan pois? Ehkä sittenkin parempi tehdä ihan ite jarrutapeille paikat, vähemmän kompromisseja.


Re: MBB tandem 2WR

Lähetetty: 14 Kesä 2016, 11:55
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:
Liitetiedosto 20160614_111530.jpg ei ole enää saatavilla

Hipoo rengasta kehyksen mutka - jos siitä rälläköis osan pois? Ehkä sittenkin parempi tehdä ihan ite jarrutapeille paikat, vähemmän kompromisseja.

Olen samaa mieltä. Jarrutappien asennukseen kannattaa tehdä jigi, jossa on jarrutapeille reiät oikealla etäisyydellä toisistaan kapulassa, jonka voi ruuvata haarukkaan kiinni puristimella. Kun tapit ovat oikella paikallaan, tappien ja haarukan puoliskojen väliin kätöstellään silta, kuten hammaslääkärit tapaavat tehdä. :D

Jarrutappien asennusmitat.png

Lisää ohjeita tappien asennusmitoista: http://forums.mtbr.com/vintage-retro-cl ... 90337.html


Re: MBB tandem 2WR

Lähetetty: 16 Kesä 2016, 10:25
Kirjoittaja PW

Kuva
Yritän näitä ymmärtää - cantileverissä hieman erilainen taulukko. Mutta tappien väli ei siis oo just joku määrätty, vaan pitäs arvioida/laskea vanteen leveyden ym mittojen mukaan kö? :? Säätövaraahan paloissa sitten on, paitsi kun paksurengas ja ohut vanne - tapin paikka on aika justiinsa.
Poraamaan lähdössä, Puuilosta löyty se 20mm poranterä jos samalla porais palikkaan nuo jarrutappien reijät jigiksi.


Re: MBB tandem 2WR

Lähetetty: 16 Kesä 2016, 10:39
Kirjoittaja jori

Juu, ei ole niin justiinsa. Nuo X-, ja Y-alueet H-jarrun taulukossa ovat niiden säätöbrikkojen puoltenvaihdon aiheuttaman muutoksen vaikutus.


Re: MBB tandem 2WR

Lähetetty: 16 Kesä 2016, 10:43
Kirjoittaja PW

Tuossa cantileverissä mikä nyt on mallina ja mahollisesti menossa taakse, ei oo säätöprikkoja :?


Re: MBB tandem 2WR

Lähetetty: 16 Kesä 2016, 10:46
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Tuossa cantileverissä mikä nyt on mallina ja mahollisesti menossa taakse, ei oo säätöprikkoja :?

Ei siinä olekaan, mutta siinä säädetään jarrukengän varren avulla. Sama sääntö pätee siihenkin. Mahdollisimman lähelle, jotta jarrukenkää ei tarvitse säätää kauas varresta ja jousto pysyy maltillisena. Mitä kauemmas vivun varresta kenkiä joutuu siirtämään, sitä joustavampi rakenteesta tulee ja sitä herkempi jarrujen vinkumiselle ja muille säätöongelmille.

Sanoisin, että kannattaa laittaa jarrutapit niin lähelle toisiaan, kuin 60 mm rengas antaa mahdollisuuden. ei missään tapauksessa yli 80 mm, mutta ei paljon pysty allekaan olemaan, jotta kiekon saa irti paineet renkaassa. Tästä syystä ne leveämmät vanteet olisivat eduksi, ei tarvitsisi olle niin tarkka, kun säätövaraa olisi enemmän.


Re: MBB tandem 2WR

Lähetetty: 16 Kesä 2016, 13:15
Kirjoittaja PW

Tein jigiin reijät 80mm välein, koska tuo jarru oli tommosissa tapeissa katotaan miten käy.


Re: MBB tandem 2WR

Lähetetty: 16 Kesä 2016, 14:06
Kirjoittaja PW

Ohjausnivelen rakentelu taas ajankohtasta, 5mm latassa ja kulmapalassa 20mm reiät valmiina.

ohjausniveltä viilattu.JPG
ohjausniveltä viilattu.JPG (14.27 KiB) Katsottu 2025 kertaa

Ohjausnivelpiirroksesta poiketen, lattojen ja laakerien välit lyhenee, niin ett prikka mahtuu väliin.
Ohjausakselia on sorvattu päistään niin ett laakerit mahtui ja latoissa olevat reijätkin vaikuttaa tiukoilta. Pitänee "sorvata" akselia myös keskeltä, muutenhan sitä ei saa lattakourasta pois. Toinen vaihtoehto lois tehdä kouran toisesta päästä pulteilla kiinnitettävän/irrotettavan mutta ei taida olla järkevä vaihtoehto :?


Re: MBB tandem 2WR

Lähetetty: 16 Kesä 2016, 17:27
Kirjoittaja PW

Oliko Jorilla syy, tarjota M5ruuvia ohjausakselin kiinnitykseen? Jos 6mm pultti, ei tartte lisä työkalua matkassa kuljettaa :roll:


Re: MBB tandem 2WR

Lähetetty: 16 Kesä 2016, 17:40
Kirjoittaja PW
20160616_173728.jpg
20160616_173728.jpg (137.52 KiB) Katsottu 1978 kertaa

Emäputki puuttuu välistä. Akselin alapäähän hitsattava kiinnityslevy.


Re: MBB tandem 2WR

Lähetetty: 16 Kesä 2016, 18:33
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:

Oliko Jorilla syy, tarjota M5ruuvia ohjausakselin kiinnitykseen? Jos 6mm pultti, ei tartte lisä työkalua matkassa kuljettaa :roll:

Painoa minä vain ajattelin, ja vain korostaakseni sitä, että se pysyy millä tahansa ruuvilla. :roll: En muistanut, ettet pidä lokasuojista, jotka kiinnittyvät M5 ruuvilla. :mrgreen: Hyvä ajatus tuo, ettei laiteta lisätyökalun mukaan ottamista vaativaa ruuvia mihinkään –erittäin hyvä. :D


Re: MBB tandem 2WR

Lähetetty: 16 Kesä 2016, 19:01
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Oliko Jorilla syy, tarjota M5ruuvia ohjausakselin kiinnitykseen? Jos 6mm pultti, ei tartte lisä työkalua matkassa kuljettaa :roll:

Painoa minä vain ajattelin, ja vain korostaakseni sitä, että se pysyy millä tahansa ruuvilla. :roll: En muistanut, ettet pidä lokasuojista, jotka kiinnittyvät M5 ruuvilla. :mrgreen: Hyvä ajatus tuo, ettei laiteta lisätyökalun mukaan ottamista vaativaa ruuvia mihinkään –erittäin hyvä. :D

No joo, pilkun viilausta ehkä - pikkuasioita. Lokarinkiinnitys ruuveja on myös ruuvimeisselikannalla ja semmonen on pakissa. Riippuu myös siitä minkälaisen kierretapin löydän :roll:


Re: MBB tandem 2WR

Lähetetty: 17 Kesä 2016, 08:48
Kirjoittaja PW
20160617_084625.jpg
20160617_084625.jpg (253.7 KiB) Katsottu 1871 kertaa

Nivel hepattuna paikoillaan - suurinpiirtein.


Re: MBB tandem 2WR

Lähetetty: 17 Kesä 2016, 09:55
Kirjoittaja PW
20160617_095159.jpg
20160617_095159.jpg (249.64 KiB) Katsottu 1851 kertaa

Kun laittan ahkeraan kuvia, luulen itsekin saaneeni jotain aikaan :mrgreen:


Re: MBB tandem 2WR

Lähetetty: 17 Kesä 2016, 14:18
Kirjoittaja PW
20160617_141639.jpg
20160617_141639.jpg (230.97 KiB) Katsottu 1808 kertaa

Hepattuna seisoo kiekkojensa varassa. Istua ei viel uskalla, lisää hitsiä ensin. Akseliväli 1775mm.