Re: Luggarion, matkalaukkutrike
Ohjausiskari on minulle näköjään välttämätön, pyörän tyypistä, jätöstä, ohjausakselin kulmasta tai yhtään mistään riippumatta.
Hervottomaan ohjaukseen tulee rauhallista arvokkuutta.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Ohjausiskari on minulle näköjään välttämätön, pyörän tyypistä, jätöstä, ohjausakselin kulmasta tai yhtään mistään riippumatta.
Hervottomaan ohjaukseen tulee rauhallista arvokkuutta.
Vilijami kirjoitti:Ohjausiskari on minulle näköjään välttämätön, pyörän tyypistä, ... riippumatta.
Eihän sinulla Flevossa iskaria ollut.
jori kirjoitti:Vilijami kirjoitti:Ohjausiskari on minulle näköjään välttämätön, pyörän tyypistä, ... riippumatta.
Eihän sinulla Flevossa iskaria ollut.
Ei, eikä siinä eka etuvetodeltassa. Kummassakin ois pitänyt olla ja Flevossa lisäksi kallistukselle oma.
Flevo on joutunut osienluovuttajan asemaan.
Surullinen näky - Flevokasa.
PW kirjoitti:Surullinen näky - Flevokasa.
Joo. Melkein menee jo törkeän sikailun puolelle purkaa vastavalmistunut noin hieno pyörä.
No ei se romuksi oo menossa
Talveksi taitaa jäädä kuitenkin tuohon pisteeseen, kun ei siitä mun talviajokiksi ole.
Ketjuvaihteisen jalkajarru tuohon pitää tehdä ja etupuomia jatkaa vaakaputken takapäästä. Sillä saa jättöä pienemmäksi ja keju mahtuu paremmin kulkemaan kaikilla vaihteilla, kun poljinkeskiötä voi siirtää taaksepäin.
Vilijami kirjoitti:Lokasuojalle ei ole liikaa tilaa kiristyspultin kohdalla. Mitähän tuolle tekis?
Käänsin kiristyspultin taaksepäin.
Kuvat ennen ja jälkeen.
Tuonneko se deltan takanapa onkin kadonnut
jooseha kirjoitti:Tuonneko se deltan takanapa onkin kadonnut
Ööö...siis mikä?
Edit. Niin tuo rikka tosiaan on takanavan harjoituskappale, onpa pelottavan tarkkasilmäinen kaveri tuo joose
Mitä tuo mutteri kiristää?
PW kirjoitti:Mitä tuo mutteri kiristää?
Selventääkö kuva yhtään?
Ohjausakselin jatke (keltainen) menee rungosta läpi, siitä kiristetään välys pois palikalla (vihreä) missä on akselin mentävä reikä ja pätkä kierretankoa.
Tervens,
Ihan vaan retorista pohdintaa:
En ole insinööri enkä hallitse lujuuslaskentaa, ja ehkä juuri siksi olen
jo pitkään ihmetellyt kuinka tuollainen lyhyellä tapilla, vain yhdeltä puolelta
tuettu ohjausnivel voi kestää tuollaisessa paikassa. No, kai se sitten kestää,
jos niin on osoitettu
Kaiken kaikkiaan mielenkiintoinen rojekti.
Toivottavasti joskus julkisesti näytillä (Nokialla?).
Terho
teee kirjoitti:Tervens,
Ihan vaan retorista pohdintaa:
En ole insinööri enkä hallitse lujuuslaskentaa, ja ehkä juuri siksi olen
jo pitkään ihmetellyt kuinka tuollainen lyhyellä tapilla, vain yhdeltä puolelta
tuettu ohjausnivel voi kestää tuollaisessa paikassa. No, kai se sitten kestää,
jos niin on osoitettu![]()
Kaiken kaikkiaan mielenkiintoinen rojekti.
Toivottavasti joskus julkisesti näytillä (Nokialla?).Terho
Rakenne on suoraan flevon ohjeesta, joten on se koeponnistettu melko kattavasti
Nokialle olisi tarkoitus tulla, mikäli vaan pääsen.
teee kirjoitti:Tervens,
Ihan vaan retorista pohdintaa:
En ole insinööri enkä hallitse lujuuslaskentaa, ja ehkä juuri siksi olen
jo pitkään ihmetellyt kuinka tuollainen lyhyellä tapilla, vain yhdeltä puolelta
tuettu ohjausnivel voi kestää tuollaisessa paikassa. No, kai se sitten kestää,
jos niin on osoitettu![]()
Kaiken kaikkiaan mielenkiintoinen rojekti.
Toivottavasti joskus julkisesti näytillä (Nokialla?).Terho
Retorinen vastaus
Se kestää, kun akselissa on paljon paksuutta ja painoa ja laakerit todella jämäkät. Oikeassa olet, että kevyempi ja pyörämäisempi ratkaisu olisi haarukkanivel, jolloin akselin kokema taivutusrasitus jäisi pieneen murto-osaan ja se voisi tästä syystä olla ohutseinäistä putkea. Tällainen ratkaisu on kuparisen Airbikessä.
...Ei hemmetti, Airbike-ketjun kuvat ovat vieläkin kadoksissa. Älkää luottako kuvapalveluihin, ne myyvät itsensä tai vaihtavat nimeään, jotta pääsevät tallentamasta kuvianne määräänsä kauempaa.
jori kirjoitti:Se kestää, kun akselissa on paljon paksuutta ja painoa ja laakerit todella jämäkät.
Ja on lyhyt - etenkin etu- ja takarungon välistä. Pitkää on helpompi taivuttaa