Nuinpäinkö tuo niskatuki kuuluu laittaa?
Kaupunki-MBB sarja jatkuu 2*622 automatic
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu 2*622 automatic
Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu 2*622 automatic
Vilijami kirjoitti:Nuinpäinkö tuo niskatuki kuuluu laittaa?
En tiijä - ku en oo kokeillu, kai se voi toimii kummin päin vaan - riippuu niskasta. Aattelin, ett tuohon päähän saa helpost pienen palan pehmustetta.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14157
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu 2*622 automatic
Onko niskatuki jostain erityisestä syystä asennettu väärin päin?
Oho, tästä olikin jo puhetta tällä toisella sivulla.
Nämä sivunvaihdot minua aina hämäävät. Laitan kuvan uudelleen tälle sivulle, niin ei tarvitse erikseen sivuja käännellä. Kuvalinkki kun ei vie juurikaan tilaa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu 2*622 automatic
Ei siinä lue, tämä puoli eteen päin En tiedä miks se pitäs olla toisin päin
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2058
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu 2*622 automatic
Komianpuoleinen!
Onko muuten mitään eroa tällä loivalla keulakulmalla pystymmällä oleviin keulan heilahtamisessa sivulle? Se on Mbb:n ominaisuus lähinnä paikallaan tai hitaassa vauhdissa, johtuu etuakselin edessä olevasta painosta. Eihän siitä suurta haittaa ole, mutta jalustinta ei voi käyttää.
Täähän on muuten liki optimaalinen: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 11#p110299
Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu 2*622 automatic
PW kirjoitti:Ei siinä lue, tämä puoli eteen päin
En tiedä miks se pitäs olla toisin päin
No käänsin sen toisin päin, tuntui vähän lörppänältä ni siirsin viel sen varsiosan, penkin etupuolelle - jäykkeni selvästi.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu 2*622 automatic
Jarcco kirjoitti:Komianpuoleinen!
Onko muuten mitään eroa tällä loivalla keulakulmalla pystymmällä oleviin keulan heilahtamisessa sivulle? Se on Mbb:n ominaisuus lähinnä paikallaan tai hitaassa vauhdissa, johtuu etuakselin edessä olevasta painosta. Eihän siitä suurta haittaa ole, mutta jalustinta ei voi käyttää.
Täähän on muuten liki optimaalinen: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 11#p110299
En osaa analysoida niin noita kulmia - tää on omista mbb-pyöristäni toiseks pystykulmaisin
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14157
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu 2*622 automatic
PW kirjoitti:Jarcco kirjoitti:Komianpuoleinen!
Onko muuten mitään eroa tällä loivalla keulakulmalla pystymmällä oleviin keulan heilahtamisessa sivulle? Se on Mbb:n ominaisuus lähinnä paikallaan tai hitaassa vauhdissa, johtuu etuakselin edessä olevasta painosta. Eihän siitä suurta haittaa ole, mutta jalustinta ei voi käyttää.
Täähän on muuten liki optimaalinen: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 11#p110299En osaa analysoida niin noita kulmia - tää on omista mbb-pyöristäni toiseks pystykulmaisin
Noita ohjausasioita voi pohdiskella leikkimällä tällä "trail calculatorilla" http://yojimg.net/bike/web_tools/trailcalc.php
Olennaisinta tuossa ei siis ole jättö (trail), vaan tuo wheel flop, joka riippuu sekä ohjauskulmasta että jätöstä. Saman wheel flopin pyörät pyrkivät kääntämään etukiekon vinoon yhtä hanakasti. Toki tuohon vaikuttaa vielä etukiekon painopistekin, eli oikeastaan kääntyväkeskiöisessä wheel flopin ylimääräisellä suuruudella on vieläkin suurempi vaikutus kuin kiinteäpuomisella tai pystärillä.
Äsken taas hetken leikin tuolla ja huomasin, miten dramaattisesti ohjauskulma vaikuttaa tuohon wheel floppiin. 60 asteen ohjauskulmalla sama wheel floppi tulee satakymmenen milliä suuremmalla offsetilla verrattuna pystypyörämäiseen 72 asteiseen.
molemmissa 25 mm wheel flop
ohjauskulma 60 astetta offset 132 mm trail 57 mm.
ohjauskulma 72 astetta offset 22 mm trail 88 mm.
Tuossa on se syy, miksi python-geometriaa lähestyttäessä jättö nopeasti pienenee ja ohjausnivel siirtyy sitäkin nopeammin kuskin istuinta kohti. Niveltähän siirtää sekä ohjauskulman loiventaminen, että sen vaatima offsetmitta.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2058
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu 2*622 automatic
Laskurin mukaan mun Mbb:ssä oli/on 33 mm wflop, ohjauskulma 67 ° ja trail 90 mm. Trail oli minusta aika kohdallaan, ei ainakaan olisi voinut pienentää, koska kovemmassa vauhdissa olisi voinut -ehkä- olla hieman enemmän itsekeskitystä. Ilmeisesti pystympi kulma olisi parempi tässä suhteessa. Jalkaohjaus taas ehkä hitusen helpompaa loivemmalla kulmalla (ja pienemmällä traililla). Molempi parempi.
Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu 2*622 automatic
No, sain vihdoin kammetkin paikalleen - ei tuo automaatin toiminta parantunu yhtään paremmaks, hyvä jos ei huonompaan suuntaan Onkohan mahollista, ett oon vääntäny sitä jousta väärään suuntaan?
Napaan ilmesty myös "tyhjää", jarruttaessa ja jarrutuksen jälkeen vaihdekaan ei heti ala vetää Mistähän tuo voi johtua. Samanlaista vikaa on lapsenlapsen yksvaihteisessa
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14157
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu 2*622 automatic
PW kirjoitti:Napaan ilmesty myös "tyhjää", jarruttaessa ja jarrutuksen jälkeen vaihdekaan ei heti ala vetää
Mistähän tuo voi johtua. Samanlaista vikaa on lapsenlapsen yksvaihteisessa
Kuulostaa siltä, että kitkasuhteet olisivat muuttuneet navan sisällä. Olisiko mahdollista, että siellä on nyt liian jäykkää vaseliinia jossain kohdassa, mutta rasva ei silti ole päätynyt aivan joka paikkaan. Voi tietysti myös olla, että kauan auki ollut napa on saanut myös ruostetta johonkin pintaansa ja ruoste muuttaa kitkasuhteita, jotka mahdollistavat vetorenkaan ja jarrun toiminnan.
Jos rasva on liian jäykkää, sitä voi laimentaa. Voitelurasvahan on oikeastaan vain saippuaa, johon on imeytetty voiteluöljyä, joten liian jäykkä rasva voidaan korjata pehmeämmäksi lisäämällä siihen öljyä. Tuo lisättävä öljy kannattaa olla EP lisäaineistettua API GL4 tai -5, jotta jarrut ei leikkaa kiinni. Toisaalta, jos vaseliini on tuoretta, eikä sen oma öljy ole erottunut ja haihtunut navan sisältä kokonaan pois, ei mikään estä käyttämästä vaikka tavallista moottoriöljyä laimentamaan rasvaa pehmeämmäksi.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: RE: Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu 2*622 automatic
jori kirjoitti:PW kirjoitti:Napaan ilmesty myös "tyhjää", jarruttaessa ja jarrutuksen jälkeen vaihdekaan ei heti ala vetää
Mistähän tuo voi johtua. Samanlaista vikaa on lapsenlapsen yksvaihteisessa
Kuulostaa siltä, että kitkasuhteet olisivat muuttuneet navan sisällä. Olisiko mahdollista, että siellä on nyt liian jäykkää vaseliinia jossain kohdassa, mutta rasva ei silti ole päätynyt aivan joka paikkaan. Voi tietysti myös olla, että kauan auki ollut napa on saanut myös ruostetta johonkin pintaansa ja ruoste muuttaa kitkasuhteita, jotka mahdollistavat vetorenkaan ja jarrun toiminnan.
Jos rasva on liian jäykkää, sitä voi laimentaa. Voitelurasvahan on oikeastaan vain saippuaa, johon on imeytetty voiteluöljyä, joten liian jäykkä rasva voidaan korjata pehmeämmäksi lisäämällä siihen öljyä. Tuo lisättävä öljy kannattaa olla EP lisäaineistettua API GL4 tai -5, jotta jarrut ei leikkaa kiinni. Toisaalta, jos vaseliini on tuoretta, eikä sen oma öljy ole erottunut ja haihtunut navan sisältä kokonaan pois, ei mikään estä käyttämästä vaikka tavallista moottoriöljyä laimentamaan rasvaa pehmeämmäksi.
Ei se aukinaisena oo seisonu. Vaseliinia laitoin mielestäni vaan molempiin laakereihin mutta onhan sitävoinu lipsahtaa muuannekin
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu 2*622 automatic
Nyt jonninlaisessa ajokunnossa, rattaat ja kammet tartteis värittää runkoon sopiviksi - ehkä sama punanen ku takatuessa
Sarviin laitoin koristeeksi sarvet Ei bulhorn vaan reindeerhorn
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu 2*622 automatic
Mä ihmettelinkin eri väristä penkin tukea, mutta sillekin on näemmä selitys.
Hieno Tomaatti
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu 2*622 automatic
Jos tuolle pitäisi nimi keksiä niin mulle tuli etukolmiosta mielee harppi
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...