Re: Kaupunki-MBB sarja jatkuu 2*622 automatic
Nuinpäinkö tuo niskatuki kuuluu laittaa?
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
http://www.nojapyorafoorumi.fi/
Nuinpäinkö tuo niskatuki kuuluu laittaa?
Vilijami kirjoitti:Nuinpäinkö tuo niskatuki kuuluu laittaa?
En tiijä - ku en oo kokeillu, kai se voi toimii kummin päin vaan - riippuu niskasta. Aattelin, ett tuohon päähän saa helpost pienen palan pehmustetta.
Onko niskatuki jostain erityisestä syystä asennettu väärin päin?
Oho, tästä olikin jo puhetta tällä toisella sivulla.
Nämä sivunvaihdot minua aina hämäävät. Laitan kuvan uudelleen tälle sivulle, niin ei tarvitse erikseen sivuja käännellä. Kuvalinkki kun ei vie juurikaan tilaa.
Ei siinä lue, tämä puoli eteen päin En tiedä miks se pitäs olla toisin päin
Komianpuoleinen!
Onko muuten mitään eroa tällä loivalla keulakulmalla pystymmällä oleviin keulan heilahtamisessa sivulle? Se on Mbb:n ominaisuus lähinnä paikallaan tai hitaassa vauhdissa, johtuu etuakselin edessä olevasta painosta. Eihän siitä suurta haittaa ole, mutta jalustinta ei voi käyttää.
Täähän on muuten liki optimaalinen: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 11#p110299
PW kirjoitti:Ei siinä lue, tämä puoli eteen päin
En tiedä miks se pitäs olla toisin päin
No käänsin sen toisin päin, tuntui vähän lörppänältä ni siirsin viel sen varsiosan, penkin etupuolelle - jäykkeni selvästi.
Jarcco kirjoitti:Komianpuoleinen!
Onko muuten mitään eroa tällä loivalla keulakulmalla pystymmällä oleviin keulan heilahtamisessa sivulle? Se on Mbb:n ominaisuus lähinnä paikallaan tai hitaassa vauhdissa, johtuu etuakselin edessä olevasta painosta. Eihän siitä suurta haittaa ole, mutta jalustinta ei voi käyttää.
Täähän on muuten liki optimaalinen: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 11#p110299
En osaa analysoida niin noita kulmia - tää on omista mbb-pyöristäni toiseks pystykulmaisin
PW kirjoitti:Jarcco kirjoitti:Komianpuoleinen!
Onko muuten mitään eroa tällä loivalla keulakulmalla pystymmällä oleviin keulan heilahtamisessa sivulle? Se on Mbb:n ominaisuus lähinnä paikallaan tai hitaassa vauhdissa, johtuu etuakselin edessä olevasta painosta. Eihän siitä suurta haittaa ole, mutta jalustinta ei voi käyttää.
Täähän on muuten liki optimaalinen: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 11#p110299En osaa analysoida niin noita kulmia - tää on omista mbb-pyöristäni toiseks pystykulmaisin
Noita ohjausasioita voi pohdiskella leikkimällä tällä "trail calculatorilla" http://yojimg.net/bike/web_tools/trailcalc.php
Olennaisinta tuossa ei siis ole jättö (trail), vaan tuo wheel flop, joka riippuu sekä ohjauskulmasta että jätöstä. Saman wheel flopin pyörät pyrkivät kääntämään etukiekon vinoon yhtä hanakasti. Toki tuohon vaikuttaa vielä etukiekon painopistekin, eli oikeastaan kääntyväkeskiöisessä wheel flopin ylimääräisellä suuruudella on vieläkin suurempi vaikutus kuin kiinteäpuomisella tai pystärillä.
Äsken taas hetken leikin tuolla ja huomasin, miten dramaattisesti ohjauskulma vaikuttaa tuohon wheel floppiin. 60 asteen ohjauskulmalla sama wheel floppi tulee satakymmenen milliä suuremmalla offsetilla verrattuna pystypyörämäiseen 72 asteiseen.
molemmissa 25 mm wheel flop
ohjauskulma 60 astetta offset 132 mm trail 57 mm.
ohjauskulma 72 astetta offset 22 mm trail 88 mm.
Tuossa on se syy, miksi python-geometriaa lähestyttäessä jättö nopeasti pienenee ja ohjausnivel siirtyy sitäkin nopeammin kuskin istuinta kohti. Niveltähän siirtää sekä ohjauskulman loiventaminen, että sen vaatima offsetmitta.
Laskurin mukaan mun Mbb:ssä oli/on 33 mm wflop, ohjauskulma 67 ° ja trail 90 mm. Trail oli minusta aika kohdallaan, ei ainakaan olisi voinut pienentää, koska kovemmassa vauhdissa olisi voinut -ehkä- olla hieman enemmän itsekeskitystä. Ilmeisesti pystympi kulma olisi parempi tässä suhteessa. Jalkaohjaus taas ehkä hitusen helpompaa loivemmalla kulmalla (ja pienemmällä traililla). Molempi parempi.
No, sain vihdoin kammetkin paikalleen - ei tuo automaatin toiminta parantunu yhtään paremmaks, hyvä jos ei huonompaan suuntaan Onkohan mahollista, ett oon vääntäny sitä jousta väärään suuntaan?
Napaan ilmesty myös "tyhjää", jarruttaessa ja jarrutuksen jälkeen vaihdekaan ei heti ala vetää Mistähän tuo voi johtua. Samanlaista vikaa on lapsenlapsen yksvaihteisessa
PW kirjoitti:Napaan ilmesty myös "tyhjää", jarruttaessa ja jarrutuksen jälkeen vaihdekaan ei heti ala vetää
Mistähän tuo voi johtua. Samanlaista vikaa on lapsenlapsen yksvaihteisessa
Kuulostaa siltä, että kitkasuhteet olisivat muuttuneet navan sisällä. Olisiko mahdollista, että siellä on nyt liian jäykkää vaseliinia jossain kohdassa, mutta rasva ei silti ole päätynyt aivan joka paikkaan. Voi tietysti myös olla, että kauan auki ollut napa on saanut myös ruostetta johonkin pintaansa ja ruoste muuttaa kitkasuhteita, jotka mahdollistavat vetorenkaan ja jarrun toiminnan.
Jos rasva on liian jäykkää, sitä voi laimentaa. Voitelurasvahan on oikeastaan vain saippuaa, johon on imeytetty voiteluöljyä, joten liian jäykkä rasva voidaan korjata pehmeämmäksi lisäämällä siihen öljyä. Tuo lisättävä öljy kannattaa olla EP lisäaineistettua API GL4 tai -5, jotta jarrut ei leikkaa kiinni. Toisaalta, jos vaseliini on tuoretta, eikä sen oma öljy ole erottunut ja haihtunut navan sisältä kokonaan pois, ei mikään estä käyttämästä vaikka tavallista moottoriöljyä laimentamaan rasvaa pehmeämmäksi.
jori kirjoitti:PW kirjoitti:Napaan ilmesty myös "tyhjää", jarruttaessa ja jarrutuksen jälkeen vaihdekaan ei heti ala vetää
Mistähän tuo voi johtua. Samanlaista vikaa on lapsenlapsen yksvaihteisessa
Kuulostaa siltä, että kitkasuhteet olisivat muuttuneet navan sisällä. Olisiko mahdollista, että siellä on nyt liian jäykkää vaseliinia jossain kohdassa, mutta rasva ei silti ole päätynyt aivan joka paikkaan. Voi tietysti myös olla, että kauan auki ollut napa on saanut myös ruostetta johonkin pintaansa ja ruoste muuttaa kitkasuhteita, jotka mahdollistavat vetorenkaan ja jarrun toiminnan.
Jos rasva on liian jäykkää, sitä voi laimentaa. Voitelurasvahan on oikeastaan vain saippuaa, johon on imeytetty voiteluöljyä, joten liian jäykkä rasva voidaan korjata pehmeämmäksi lisäämällä siihen öljyä. Tuo lisättävä öljy kannattaa olla EP lisäaineistettua API GL4 tai -5, jotta jarrut ei leikkaa kiinni. Toisaalta, jos vaseliini on tuoretta, eikä sen oma öljy ole erottunut ja haihtunut navan sisältä kokonaan pois, ei mikään estä käyttämästä vaikka tavallista moottoriöljyä laimentamaan rasvaa pehmeämmäksi.
Ei se aukinaisena oo seisonu. Vaseliinia laitoin mielestäni vaan molempiin laakereihin mutta onhan sitävoinu lipsahtaa muuannekin
Nyt jonninlaisessa ajokunnossa, rattaat ja kammet tartteis värittää runkoon sopiviksi - ehkä sama punanen ku takatuessa
Sarviin laitoin koristeeksi sarvet Ei bulhorn vaan reindeerhorn
Mä ihmettelinkin eri väristä penkin tukea, mutta sillekin on näemmä selitys.
Hieno Tomaatti
Jos tuolle pitäisi nimi keksiä niin mulle tuli etukolmiosta mielee harppi
Jukka